Pagina 2 van 43
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 06 jun 2011, 21:21
door Stijn91
Als ze treinen afschaffen kan men treinen langer maken natuurlijk, maar vraag mij af of dit wel een oplossing is. Maar dan moeten ze zorgen dat er nog genoeg alternatieven zijn en er niet teveel tijd tussen zit.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 06 jun 2011, 21:36
door Steve
Niemand hier lijkt het volgende zinnetje te hebben opgemerkt:
De NMBS zou de treinen willen schrappen waarvan de kostendekkingsgraad lager is dan 5 of 10 procent. Het gaat met andere woorden om de treinen met een lage bezetting.
Met andere woorden: tijdens de spits blijft alles maximaal rijden (dus vergeet langere treinen), maar tijdens de daluren, 's avonds, tijdens het weekend enzovoort zal er flink gesnoeid worden. Dus eens te meer het klassieke verhaal: als de reizigers een menselijk lichaam voorstellen, dan wordt de romp altijd maar gespaard en zelfs versterkt, maar alle aanhangsels en ledematen vliegen er genadeloos af. Terwijl je die ledematen toch nodig hebt om degelijk te kunnen functioneren...
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 06 jun 2011, 21:41
door Shrek
MIVB-reiziger schreef:Niemand hier lijkt het volgende zinnetje te hebben opgemerkt:
De NMBS zou de treinen willen schrappen waarvan de kostendekkingsgraad lager is dan 5 of 10 procent. Het gaat met andere woorden om de treinen met een lage bezetting.
Met andere woorden: tijdens de spits blijft alles maximaal rijden (dus vergeet langere treinen), maar tijdens de daluren, 's avonds, tijdens het weekend enzovoort zal er flink gesnoeid worden. Dus eens te meer het klassieke verhaal: als de reizigers een menselijk lichaam voorstellen, dan wordt de romp altijd maar gespaard en zelfs versterkt, maar alle aanhangsels en ledematen vliegen er genadeloos af. Terwijl je die ledematen toch nodig hebt om degelijk te kunnen functioneren...
En dat maakt dat de gemiddelde kost per trein nog verder stijgt. Daarom denk ik niet dat deze piste effectief gevolgd zal worden. Een fikse tariefverhoging om de rentabiliteit van die treinen te verhogen ligt meer voor de hand denk ik.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 07:19
door Ofyles2
De NMBS moet niet meer blind inzetten op P-treinen, maar dienstregelingen verdichten op trajecten indien dit mogelijk is.
Ik zie grote plannen als de GEN-treinen uit de Noord-Zuidverbinding verbannen worden. De vraag: ziet de NMBS die ook?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 11:09
door Kristofke
Stijn91 schreef:Hoe kun je nu winst maken door minder treinen in te leggen???
Of gaan ze treinen afschaffen en dan sommige treinen langer maken door gebruik te maken van de treinen die afgeschaft worden.
NMBS zo kom je er niet, ofwel verlaag je de lonen, inclusief van de top en geef je u zelf geen bonussen meer, zal toch iets helpen.
Werkt u zelf bij de NMBS groep? Solliciteert u nu voor uzelf een loonverlaging?
Ik werk namelijk wél voor de NMBS groep en ik vind niet dat ik moet inleveren op mijn verre van geweldig loon. Dat er aan de top gesnoeid moet worden ga ik mee akkoord, maar de basis moet werken voor zijn loon, en elk jaar wordt voor velen het takenpakket uitgebreid met nieuwe zones of nieuwe verantwoordelijkheden, en elk jaar wordt het weer moeilijker om verlof te nemen etc Denk je dat ze daar aan de top hun verlofkaart moeten invullen en terugkrijgen met "niet toegestaan"? Dacht het niet.
Het is misschien grof maar pak mij mijn loon af, en ik pak u een deel van de reizigersservice af, ik zal er dan eens tweemaal over nadenken of ik u informeer over een trein in vertraging voor iemand die mijn loon doen dalen heeft

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 12:18
door Stijn91
Kristofke schreef:Stijn91 schreef:Hoe kun je nu winst maken door minder treinen in te leggen???
Of gaan ze treinen afschaffen en dan sommige treinen langer maken door gebruik te maken van de treinen die afgeschaft worden.
NMBS zo kom je er niet, ofwel verlaag je de lonen, inclusief van de top en geef je u zelf geen bonussen meer, zal toch iets helpen.
Werkt u zelf bij de NMBS groep? Solliciteert u nu voor uzelf een loonverlaging?
Ik werk namelijk wél voor de NMBS groep en ik vind niet dat ik moet inleveren op mijn verre van geweldig loon. Dat er aan de top gesnoeid moet worden ga ik mee akkoord, maar de basis moet werken voor zijn loon, en elk jaar wordt voor velen het takenpakket uitgebreid met nieuwe zones of nieuwe verantwoordelijkheden, en elk jaar wordt het weer moeilijker om verlof te nemen etc Denk je dat ze daar aan de top hun verlofkaart moeten invullen en terugkrijgen met "niet toegestaan"? Dacht het niet.
Het is misschien grof maar pak mij mijn loon af, en ik pak u een deel van de reizigersservice af, ik zal er dan eens tweemaal over nadenken of ik u informeer over een trein in vertraging voor iemand die mijn loon doen dalen heeft

Ik had dit zo niet bedoeld, maar ik heb wel ergens gelezen, dat personeel van de NMBS veel verdiend, het is wel niet eerlijk dat de top zichzelf bonussen geeft die niet te rechtvaardigen zijn. Over verlof nemen, NMBS is grootste of 1 van de grootste werkgever(s) van België, dan is het normaal dat er kans is dat je verlof niet toegestaan kan worden, en dat is niet alleen bij de NMBS. Mijn reizigersservice moet je mij niet afnemen want die heb ik nu al amper.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 12:22
door Shrek
Individuele lonen verlagen heeft geen zin en is ook niet nodig, de werknemers verdienen echt niet te veel, ze zijn gewoon met teveel op sommige plaatsen

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 12:40
door Kristofke
Stijn91 schreef:
Ik had dit zo niet bedoeld, maar ik heb wel ergens gelezen, dat personeel van de NMBS veel verdiend
Wat is veel hé... ik neem aan dat je nog student bent?
Ik ben alleenstaande, huur alleen een studio in Antwerpen, ik heb geen auto want kan er mij geen veroorloven, op reis gaan zit er niet in, af en toe eens een gadget kopen dat gaat, en op het einde van de maand blijft er niets over om te sparen.
Het is waar dat het loon mooi stijgt in de loop van de jaren, maar dat is bij vele jobs zo.
En dan zullen we nog maar zwijgen hoe de overheid de put van 22 miljard gaat vullen, eerst besparen op de NMBS en dus de lonen, en dan belastingen gaan verhogen, dat is dubbel boeten.
Kortom er zal geen trein meer van gaan rijden als je het loon van de basis gaat verminderen, integendeel, ik denk dat er lange tijd geen treinen zullen rijden dan

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 14:40
door bobke
"Infrastructuurbeheerder Infrabel rekent aan de NMBS prijzen aan voor de gebruik van de sporen, dat moet zo van Europa. Alleen is de prijs die Infrabel vraagt voor een reizigerstrein veel hoger dan het Europese gemiddelde, terwijl de prijs van een goederentrein lager is dan in de buurlanden. “Dit is een vorm van kruissubsidiëring die erg negatief is voor het reizigersvervoer. Een stop in een kleine halte kost bij ons vijf keer meer dan in Nederland”, zeg Jan Vanseveren. "
In totaal komt dat toch op hetzelfde neer? NMBS betaalt wel meer dan gemiddeld aan Infrabel, maar beide zijn een overheidsbedrijf. Als de NMBS meer moet betalen aan Infrabel (en moet dus meer geld van de overheid krijgen), dan betekent dat Infrabel meer inkomsten heeft en dus minder geld van de overheid moet krijgen.
Ik ga natuurlijk wel akkoord dat het aangepast moet worden. Eenmaal dat er privatisering mogelijk is, moet het tarief dat Infrabel vraagt voor een stop in een station wel eerlijk zijn;
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 14:51
door Kristofke
Het is niet zo dat elke inkomst van Infrabel voor rijpaden een inkomst is voor de overheid hé...
Ze kunnen met hun overschotten ook investeringen doen, een reserve aanleggen, of gewoon eens gek doen in de onkosten voor bureau's en recepties etc...
Afgeven aan de Holding, geen denken aan.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 15:30
door Shrek
bobke schreef:In totaal komt dat toch op hetzelfde neer? NMBS betaalt wel meer dan gemiddeld aan Infrabel, maar beide zijn een overheidsbedrijf.
Dat komt niet op hetzelfde neer he. Als de NMBS nu begint te rekenen moet er op een trein veel meer volk zitten voor hij rendabel is. Infrabel daarentegen heeft minder treinen nodig om een spoorlijn rendabel te houden.
Het huidige systeem laat toe dat lijntjes met weinig bediening (Jemeppe-Gembloux of Aalst-Burst) toch open blijven maar treinen met weinig volk er uit gaan.
Als ze de tarieven normaliseren valt het doek voor de kleine lijntjes, maar zijn latere treinen of een nachtnet misschien wel mogelijk
Een deel heeft natuurlijk te maken met het vermaledijde B-logistics. Als vorm van steun aan hen houdt infrabel de tarieven voor goederentreinen absurd laag, dat geld zoeken ze dan bij de reizigerstreinen. Een verhoging van de kosten voor goederentreinen is zeker draaglijk voor de andere operatoren, dus moet dat ook kunnen voor B-logistics.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 07 jun 2011, 18:00
door bobke
En straks is er in België ook nog een kilometerheffing op de weg, dus is het spoor relatief nog meer goedkoper dan over de baan. Dat is dan de ideale gelegenheid voor Infrabel om dat eens in orde te brengen!
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 08 jun 2011, 23:49
door eagleheart
Ik denk dat het veel nuttiger zou zijn om het ganse treinverkeer te herschikken, zodat onnuttige treinen(en zo zijn er wel) op de duur overbodig gaan worden, zodat ze zonder meer afgeschaft kunnen worden.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 09 jun 2011, 00:39
door Shrek
eagleheart schreef:Ik denk dat het veel nuttiger zou zijn om het ganse treinverkeer te herschikken, zodat onnuttige treinen(en zo zijn er wel) op de duur overbodig gaan worden, zodat ze zonder meer afgeschaft kunnen worden.
Maar echt onnuttige treinen zijn er niet hoor. Zo is de laatste stoptrein Antwerpen-Brussel heel nuttig voor wie na een concert nog eventjes wil napraten op café en toch thuisgeraken. Alleen is de groep mensen waarvoor die trein nuttig is eerder klein, waardoor die trein verre van rendabel is. Een herschikking van het verkeer heeft daar absoluut geen invloed op. Een trein die na 23u30 vertrekt in Antwerpen zal altijd een kleiner publiek aantrekken, maar dat maakt hem voor die mensen niet minder nuttig

De enige treinen die echt onnuttig zijn zijn de lege ritten, maar dat zijn er echt niet zoveel dat je daar veel mee kan winnen hoor

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geplaatst: 09 jun 2011, 07:13
door melle
Men zou er van versteld staan hoeveel mensen de trein na 1 uur 's nachts de trein nog willen nemen. Op sommige lijnen zie je geen trein meer na 22 uur 's avonds. Volgens mij is het uitbreiden van een avondlijke/nachtelijke minimumdienstregeling. Maar dit zou me een taak lijken voor de bevoegde ministers die het beheerscontract opstelt?