Pagina 2 van 2

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 28 jun 2011, 10:46
door gysev
cracker1985 schreef:Zonet mijn dagelijkse 54km uit Brussel naar Munkzwalm afgelegd met 123 minuten vertraging.
Dit dankzij de IC2338 die defect raakte bij het vertrek in Brussel-Centraal (voorzien vertrek 16.36) en die daar nog anderhalf uur (!) heeft stilgestaan vooraleer weggesleept te kunnen worden (op HSL1 kan dit blijkbaar binnen de kortst mogelijke tijd, maar op het belangrijkste spoorknooppunt in ons land moet dit bijna twee uur duren?).
Vorst beschikt over twee 77en, maar als er op hetzelfde moment 5 defecte treinen staan waarvan 2 op hoofdspoor (P8014 aan uitrit FBMZ) moet er dus wel eens een wachten. 77ers groeien niet aan de bomen jammer genoeg...
cracker1985 schreef: Na de kabelbreuk bij Beernem deelt het Rode Kruis water uit aan de Kust, in Brugge en Gent.
De Brusselse pendelaar bleef naar goede gewoonte in de kou staan (hoewel, kou zal het in de overvolle CR2287 van daarnet allerminst geweest zijn), maar de occasionele (kust)reiziger heeft ondanks alles toch een relatief mooi beeld van zijn treinreis behouden...
Ook in Brussel werd door de brandweer water uitgedeeld aan de reizigers van P8014 die geblokkeerd hadden gestaan.

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 28 jun 2011, 11:02
door 2012
Ti's ni te geloven hoeveel treinen er gister in de avond spits in panne gevallen zijn, diverse in en rond de NZ verbinding, ma dan nog 2 treinen van de reeks 22xx (gent - genk) 2 van de reeks 41xx kortrijk mechelen leuven, een 36xx naar de panne te deinze, een ext trein in tielt die al omgeleid was, dan die bovenleiding, de brug in veurne is ook een tijd onbruikbaar geweest en de lijst is wss ni eens compleet.
Dan ook te weten da de diesels die de gestrande goederen trein moesten wegslepen in oostkamp hebben het ook begeven en moest men NOG een diesel sturen, kollega van mij moet met een 2de lok een defecte 41xx gaan halen in mechelen en komt zelf ook in de problemen mee diene lok. Na veel vijven en zessen toch weer aan de praat gekregen maar met slecht halve kracht...

De splitsing is hier zeker de oorzaak niet van, maar het overleg om deze chaos recht te trekken blijft wel moeilijk natuurlijk.

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 28 jun 2011, 18:58
door groentje
Vandaag ging het trouwens amper beter, opnieuw ernstige problemen een beetje over het hele net. Een trein die sinds gisteren in Jurbise stond, is pas vandaag weggesleept, korte tijd later had men alweer de hulpelementen nodig, deze keer in Brussel.
In deze temperaturen is alles wat van slag, denk ik.

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 28 jun 2011, 21:45
door pietje
groentje schreef: In deze temperaturen is alles wat van slag, denk ik.
En vele van deze problemen kunnen worden herleid naar een gebrekkig onderhoud want het is net in "extremere" omstandigheden dat slecht onderhouden apparatuur het begeeft, waaronder de vele bovenleidingsproblemen.
De rest zijn foutieve aankopen, want sommige apparatuur is gewoon niet voorzien om te blijven werken bij 35 graden (in een kast kan het dan bv. meer dan 60 graden warm zijn.

Dan is het gemakkelijk om te zeggen: "we hebben het nog nooit meegemaakt" of "het ligt aan de splitsing", terwijl het volgens mij gewoon zo is dat men waarschijnlijk nog nooit zo slecht onderhouden heeft of dat ze nog nooit zoveel rommel gekocht hebben.

Daarom zou het (theoretisch) beter zijn dat er zou onderverdeeld worden in meerdere infra beheerders en meerdere vervoerders, dan is de "benchmarking" veel eenvoudiger en kan er gewoon aangetoond worden dat bedrijf X het veel slechter dan gemiddeld doet.
Maar dat zal nog niet voor morgen zijn denk ik.

en laat de sossen nu hun gal maar spuwen

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 28 jun 2011, 21:47
door Stijn91
pietje schreef:
groentje schreef: In deze temperaturen is alles wat van slag, denk ik.
En vele van deze problemen kunnen worden herleid naar een gebrekkig onderhoud want het is net in "extremere" omstandigheden dat slecht onderhouden apparatuur het begeeft, waaronder de vele bovenleidingsproblemen.
De rest zijn foutieve aankopen, want sommige apparatuur is gewoon niet voorzien om te blijven werken bij 35 graden (in een kast kan het dan bv. meer dan 60 graden warm zijn.

Dan is het gemakkelijk om te zeggen: "we hebben het nog nooit meegemaakt" of "het ligt aan de splitsing", terwijl het volgens mij gewoon zo is dat men waarschijnlijk nog nooit zo slecht onderhouden heeft of dat ze nog nooit zoveel rommel gekocht hebben.

Daarom zou het (theoretisch) beter zijn dat er zou onderverdeeld worden in meerdere infra beheerders en meerdere vervoerders, dan is de "benchmarking" veel eenvoudiger en kan er gewoon aangetoond worden dat bedrijf X het veel slechter dan gemiddeld doet.
Maar dat zal nog niet voor morgen zijn denk ik.

en laat de sossen nu hun gal maar spuwen
Hoe oud is het gemiddelde materiaal van de NMBS: 30 a 35 jaar.

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 29 jun 2011, 12:28
door bobke
Wat is de oorzaak van die problemen aan die bovenleidingen eigenlijk?

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 29 jun 2011, 12:49
door dentheo
bobke schreef:Wat is de oorzaak van die problemen aan die bovenleidingen eigenlijk?
Waarschijnlijk temperatuur...uitzetting van de draad.
Er zitten spanningsregelaars (niet elektrisch !!!) op de draad, met gewichten en hefbomen.
Sommige daarvan zitten nu waarschijnlijk op het eind van hun regelgebied.
Een gebied waar ze per jaar maar één of tweemaal langs komen, een weinig gebruikt stuk van de mechaniek.
Daardoor hangt de draad slapper en wordt makkelijker beschadigd.

Zou Infrabel nu preventief even die "spaninstallaties" afrijden om te zien of er nog "spel" op zit ?

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 29 jun 2011, 13:01
door 2012
dentheo schreef:
bobke schreef:Wat is de oorzaak van die problemen aan die bovenleidingen eigenlijk?
Waarschijnlijk temperatuur...uitzetting van de draad.
Er zitten spanningsregelaars (niet elektrisch !!!) op de draad, met gewichten en hefbomen.
Sommige daarvan zitten nu waarschijnlijk op het eind van hun regelgebied.
Een gebied waar ze per jaar maar één of tweemaal langs komen, een weinig gebruikt stuk van de mechaniek.
Daardoor hangt de draad slapper en wordt makkelijker beschadigd.

Zou Infrabel nu preventief even die "spaninstallaties" afrijden om te zien of er nog "spel" op zit ?
Kan oorzaak zijn, maar een panto waar stuk uitgebroken is dat nog niet vastgesteld is kan oorzaak zijn, hangers die loskomen na een hevige windbui, ... kan vanalles zijn

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 29 jun 2011, 13:05
door pietje
2012 schreef:
dentheo schreef:
bobke schreef:Wat is de oorzaak van die problemen aan die bovenleidingen eigenlijk?
Waarschijnlijk temperatuur...uitzetting van de draad.
Er zitten spanningsregelaars (niet elektrisch !!!) op de draad, met gewichten en hefbomen.
Sommige daarvan zitten nu waarschijnlijk op het eind van hun regelgebied.
Een gebied waar ze per jaar maar één of tweemaal langs komen, een weinig gebruikt stuk van de mechaniek.
Daardoor hangt de draad slapper en wordt makkelijker beschadigd.

Zou Infrabel nu preventief even die "spaninstallaties" afrijden om te zien of er nog "spel" op zit ?
Kan oorzaak zijn, maar een panto waar stuk uitgebroken is dat nog niet vastgesteld is kan oorzaak zijn, hangers die loskomen na een hevige windbui, ... kan vanalles zijn
Maar het gaat hem hier over de problemen die door de 'hitte' ontstaan zijn, die kunnen toch eerder gerelateerd worden aan bovenleidingen die niet voldoende uitzetting konden opvangen?

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Geplaatst: 29 jun 2011, 13:31
door dentheo
2012 schreef: Kan oorzaak zijn, maar een panto waar stuk uitgebroken is dat nog niet vastgesteld is kan oorzaak zijn, hangers die loskomen na een hevige windbui, ... kan vanalles zijn
Inderdaad dat kan, maar het was nu wel even opvallend en warm....