Als je tegenwoordig wat nodig hebt, dan moeten ze dat eerst voorleggen aan de consultants (zeggen de bazen)dentheo schreef:Ik heb de indruk dat redelijk duidelijk is wat NIET mag.
Is er ook een soort richtlijn over wat WEL mag in gevallen zoals deze week ?
Mag een stationschef water bestellen enz ?
Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
Ik zeg overal MAG want je kan iemand slecht verplichten om net iets extra te doen, maar je kan hem tenminste de ruimte geven.
Krijgen de verschillende problemen op het net een soort "peter" binnen de NMBS ?
Was er bijvoorbeeld iemand die zich alleen bezighield met die 400 man in de wei ?
Ik neem aan dat de technische problemen wel een soort "verantwoordelijke "krijgen ?
Soepelheid NMBS
Re: Soepelheid NMBS
Daar gaat het niet om.Jani schreef:
Het feit dan jij RDV zou contacteren om het verkeer stil te leggen getuigt al van weinig realsime!
Voor mij mogen ze het verkeer allemaal stilleggen, maar ik vermoed dat jij één van de eersten zou zijn die zou beginnen klagen als hij op één van de 10 (of meer) treinen zou zitten die worden opgehouden om de deuren van die andere trein te kunnen openzetten.
Klagen en zagen zal men altijd
In een 'noodsituatie' moet het personeel beslissingen nemen die hij of zij onmiddellijk aanbelangt.
Daarbij als er een paard of koe op de sporen gesignaleerd wordt, moet er al op zicht gereden worden en wordt eventueel het treinverkeer tijdelijk opgeschort
Nu er mensen om directe noodhulp vragen door het treinverkeer stil te leggen zou dat getuigen van weinig realisme.

Die treinbegeleider moet de verantwoordelijkheid nemen wat hem of haar aanbelangt.
De NMBS moet zich maar verantwoorden voor andere 'gevolgvertragingen'
Laatst gewijzigd door odul op 29 jun 2011, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles draait om 'verantwoordelijkheid nemen Theo.dentheo schreef:Ik heb de indruk dat redelijk duidelijk is wat NIET mag.
Ik zeg overal MAG want je kan iemand slecht verplichten om net iets extra te doen, maar je kan hem tenminste de ruimte geven.
Krijgen de verschillende problemen op het net een soort "peter" binnen de NMBS ?
Was er bijvoorbeeld iemand die zich alleen bezighield met die 400 man in de wei ?
Ik neem aan dat de technische problemen wel een soort "verantwoordelijke "krijgen ?
Wanneer een reiziger dringend om noodhulp vraagt is het uw plicht om hem of haar bij te staan.
Je dan schuilen achter wetten of regeltjes is uw verantwoordelijkheid ontlopen.
Het klopt wat je zegt in verband met die voet omslagen...2012 schreef:IVM het lossen van de deuren en de reizigers LATEN uitstappen heerst en de jurische verantwoordelijkheid van de TBG he, t'is verboden dat hij dat doet en ik zou het ook niet doen, want als er iemand zijn voet omslaat en da kieken dient dan klacht in is de TBG de pineut ... As ze zelf de deuren openen met noodopening dan kan je dat "burgelijke ongehoorzaamheid" gaan noemen, tja, als er dan 500 man uitstappen kan jedaar als TBG weinig aan doen he, ze zijn uit de trein en je bent niet (meer) verantwoordelijk voor hun gedrag.dentheo schreef:Ik heb de indruk dat redelijk duidelijk is wat NIET mag.
Tja, mag men water bestellen ... da weet ik ni, maar er zal altijd de vraag komen wie dat gaat betalen uiteraard he. De treinen worden alsmaar langer en er zitten als maar meer reizigers erin. Als ik leerling was 12 jaar geleden dan reden we in de spits met 4 breaks en de mensen stonden recht tot in de gangen. Nu rijden we met 10 dubbeldekkers en er staan er nog meer recht (er zijn daar 330 zitplaatsen meer dan in die 4 breaks)... Als er zich een incident voordoet worden de problemen inderdaad alsmaar groter om op te lossen. Ik kan me niet voorstellen als ge nu naar De Lijn belt in de spits, van stuur eens bussen om 1200 reizigers of meer naar dat station te brengen da ze daar voldoende bussen staan hebben om dat in 5 minuten te gaan organiseren. Niet alles heeft met de splitsing te maken, maar niet alles is zomaar oplosbaar, zelfs ook niet als we nu nog met "de oude dipstasch zou zitten"
Maar wat als er iemand zou sterven door zuurstof tekort, en jij hebt die mens gedwongen om in die hete trein te blijven.
Zou jij dan niet de 'pineut' zijn?
En meer nog, zou die treinbegeleider dan met een gerust gemoed gaan slapen met het idee...ik heb me aan de regels gehouden???
...
Men vraagt ook niet dat 'alles' zomaar oplosbaar is.
Maar het is duidelijk dat het nu veel trager en veel slechter gaat dan vroeger.
Daar zijn al genoeg bewijzen van geleverd.
die TBG zal inderdaad niet goed slapen, maar wss toch in een net iets betere situatie zitten als hij wel volgens boekje gewerkt heeft dan tegen het boekje. Onze maatschappij (niet de spoorwegen alleen) is aan het verzuren van regeltjes, als er ergens iets misgaat ben je hoe dan ook beter af als je je aan die regeltjes gehouden hebt, of niet ?odul schreef: Het klopt wat je zegt in verband met die voet omslagen...
Maar wat als er iemand zou sterven door zuurstof tekort, en jij hebt die mens gedwongen om in die hete trein te blijven.
Zou jij dan niet de 'pineut' zijn?
En meer nog, zou die treinbegeleider dan met een gerust gemoed gaan slapen met het idee...ik heb me aan de regels gehouden???
...
Men vraagt ook niet dat 'alles' zomaar oplosbaar is.
Maar het is duidelijk dat het nu veel trager en veel slechter gaat dan vroeger.
Daar zijn al genoeg bewijzen van geleverd.
Maar je hebt gelijk, t'is dikwijls kiezen tussen pest en cholera, wat is het beste ? ik weet het ook ni altijd

In geval van dreigend probleem (medisch) dan bel je de 112 en je hebt iets nuttigs gedaan he, ook zonder die deuren te lossen.
Maar het lossen van deuren of niet helpt ook niet het ganse gebeuren op te lossen he, zoals eerder beschreven, zo leg je ganse lijn stil, eventueel komen andere treinen dan ook stil te staan op de lijn gedurende x tijd...
Dus het is "in het belang van de veiligheid van de reiziger" om hem op te sluiten in een steeds heter wordende trein waar je pas uit mag als de ambulance je moet komen halen.Jani schreef:Een TBG mag de deuren slechts openen indien hij de veiligheid van de reizigers kan garanderen, indien dit niet kan, dan moet alle verkeer op de nevenliggende sporen ook tegengehouden worden. Dus om één trein zijn deuren te laten openzetten, moet je zo goed als de hele lijn beginnen sluiten. Dat is net het probleem!dentheo schreef: Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
Indien hij de veiligheid van de reizigers wel kan garanderen, kunnen er treinen met "voorzichtig rijden"passeren op de andere sporen. Ik denk echter dat geen enkele TBG in een trein met 10 M6'en vol reizigers dit kan of wil garanderen.
Tja, laat de paraplu maar werken zeker

Ik onderschat niets maar zover ik weet was dit niet het probleem. Op de omleidingsroute had een trein vaste rem zover ik weet. Dat geeft dus geen airco problemen. Er is een trein geweest waarbij men iedereen in een weide heeft laten uitstappen dus daar was evenmin een aircoprobleem.kars schreef:Klopt, dat kan gebeuren. Zo naïef ben ik niet, maar men kan bijna net zo makkelijk zelf de deuren openen. In Nederland gebeurd het vaak dat bij warmte de deuren worden geopend bij een lange stilstand (bijv aanrijding). En ja dan ligt het treinverkeer op het andere spoor stil maar was dat nu niet op veel plekken ook het geval?
En Steven, je onderschat wel het nut van frisse lucht. Stel je een propvolle trein vanaf de kust voor, zonder ramen die open kunnen en zonder werkende airco. Zet die eens een paar uren stil bij een buitentempratuur van 30 graden.
Maar lost 1 probleem nooit op door een nieuw te veroorzaken. Das toch niet de bedoeling.
pietje schreef:Dus het is "in het belang van de veiligheid van de reiziger" om hem op te sluiten in een steeds heter wordende trein waar je pas uit mag als de ambulance je moet komen halen.Jani schreef:Een TBG mag de deuren slechts openen indien hij de veiligheid van de reizigers kan garanderen, indien dit niet kan, dan moet alle verkeer op de nevenliggende sporen ook tegengehouden worden. Dus om één trein zijn deuren te laten openzetten, moet je zo goed als de hele lijn beginnen sluiten. Dat is net het probleem!dentheo schreef: Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
Indien hij de veiligheid van de reizigers wel kan garanderen, kunnen er treinen met "voorzichtig rijden"passeren op de andere sporen. Ik denk echter dat geen enkele TBG in een trein met 10 M6'en vol reizigers dit kan of wil garanderen.
Tja, laat de paraplu maar werken zeker
Wie zegt hier dat het in het belang van de reiziger is om hem op te sluiten?
Ik wil alleen duidelijk maken dat het niet zo simpel is als het lijkt om gewoon de deuren open te zetten en verder geen hinder te veroorzaken.
Indien je in volle spits op de L50A een trein zijn deuren laat openzetten (WAT IK DUS ZEKER NIET AFKEUR) dan moet je er rekening mee houden dat er aan de 2 kanten ontzettend veel treinen opgehouden moeten worden of via een andere lijn moeten rijden. Hierdoor komen stations zoals Gent-Sint-Pieters direct vol te staan met overbevolkte treinen (deze mensen dreigen dan ook weer flauw te vallen waardoor hier ook watervoorziening nodig is).
Je weet ook nooit hoelang zo een situatie gaat duren, waardoor het personeel over zijn uren begint te gaan en er treinen moeten afgeschaft worden (die treinen blijven natuurlijk wel het station bezetten waardoor er verderop ook weer treinen afgeschaft moeten worden).
Enz., enz.
DUS: ik ben er geen voorstander van om reizigers op te sluiten in een hete trein zoals sommigen hier denken, ik probeer gewoon duidelijk te maken wat de procedures en gevolgen zijn in zo een situatie. Dit heeft niks met "paraplu" te maken.
Eén ding is duidelijk, dat de NMBS gewoon geen noodplan heeft om gestrande reizigers in een snikhete trein op te vangen.
Zoals Jani zegt zijn er procedures ivm de veiligheid om mensen niet zomaar op de sporen te laten lopen.
Maar wat in geval van nood zoals hier gebeurde.
Die treinbegeleider heeft daar waarschijnlijk geen instructies voor gekregen.
Terwijl het ongeval in Buizingen nogmaals duidelijk maakte dat wanneer mensen in het 'nauw' zitten alles doen om uit de trein te geraken, om zich van de plaats van het onheil te verwijderen.
Dus de 'verantwoordelijkheid' zit duidelijk bij de directie. Die het personeel beter moet begeleiden en informeren wanneer er een noodsituatie is.
Zoals Jani zegt zijn er procedures ivm de veiligheid om mensen niet zomaar op de sporen te laten lopen.
Maar wat in geval van nood zoals hier gebeurde.
Die treinbegeleider heeft daar waarschijnlijk geen instructies voor gekregen.
Terwijl het ongeval in Buizingen nogmaals duidelijk maakte dat wanneer mensen in het 'nauw' zitten alles doen om uit de trein te geraken, om zich van de plaats van het onheil te verwijderen.
Dus de 'verantwoordelijkheid' zit duidelijk bij de directie. Die het personeel beter moet begeleiden en informeren wanneer er een noodsituatie is.
Wat ik me ook afvraag is, waarom men een trein niet laat verder rijden wanneer deze het nog kan.
Neem nu die trein met die vaste rem.
Kon die nu echt niet tegen 5, 10 of 20 km/u verder rijden tot het eerste station?
En zo iedereen veilig laten uitstappen.
Ik heb het zelfs meegemaakt dat bij een 'aanrijding' de trein op 50 m van het perron stilstond.
Is het dan 'verantwoord' om daar uren te blijven staan omdat het parket eerst zen zegen moet geven?
Als die treinbestuurder 50 m verder was gestopt, was de impact van het 'ongeval' net hetzelfde.
Het had wel enorm veel ellende bespaard voor die honderden reizigers die in een hete trein opgesloten zaten.
Kon die nu echt niet tegen 5, 10 of 20 km/u verder rijden tot het eerste station?
Ik heb het zelfs meegemaakt dat bij een 'aanrijding' de trein op 50 m van het perron stilstond.
Is het dan 'verantwoord' om daar uren te blijven staan omdat het parket eerst zen zegen moet geven?
Als die treinbestuurder 50 m verder was gestopt, was de impact van het 'ongeval' net hetzelfde.
Het had wel enorm veel ellende bespaard voor die honderden reizigers die in een hete trein opgesloten zaten.
Laatst gewijzigd door odul op 29 jun 2011, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een zeer groot risico (en ik spreek uit ervaring) om de gestrande reizigers ongecontroleerd en in zo'n groot aantal de trein te laten verlaten. Als dat onder toezicht en gedisciplineerd gebeurt is het risico kleiner, maar je mag er zeker van zijn dat er massaal in het neveliggend spoor zal gewandeld worden. Eén treinbegeleider kan deze toestanden niet in de hand houden. Misschien had Securail bijstand kunnen bieden om de reizigers te kanaliseren.
Een heel goede opmerking.RIDCO schreef:Het is een zeer groot risico (en ik spreek uit ervaring) om de gestrande reizigers ongecontroleerd en in zo'n groot aantal de trein te laten verlaten. Als dat onder toezicht en gedisciplineerd gebeurt is het risico kleiner, maar je mag er zeker van zijn dat er massaal in het neveliggend spoor zal gewandeld worden. Eén treinbegeleider kan deze toestanden niet in de hand houden. Misschien had Securail bijstand kunnen bieden om de reizigers te kanaliseren.
De vraag die hieromtrent gesteld kan worden is de volgende:
Wat moet die TBG doen wanneer er tientallen mensen op hem of haar afgestormd komen, om de trein te verlaten?
Is daar ooit al een antwoord op gekomen van de directie?
Ik zal u ook meteen zeggen wat die TBG hoogstwaarschijnlijk gaat doen.
Zich verstoppen bij de bestuurder of in de 'pakwagen'.
Omdat hij of zij ondanks dat..., nog graag heelhuids wil thuis komen.
odul schreef:Wat ik me ook afvraag is, waarom men een trein niet laat verder rijden wanneer deze het nog kan.
Vaste rem heb je op twee manieren. Het kan een pneumatisch probleem zijn en dan kan de bestuurder inderdaad de trein verder zetten met inachtname van de bijhorende problemen. Het probleem kan ook mechanisch zijn en dan is het niet zeker dat de bestuurder het probleem kan verhelpen. In het laatste geval moet dan een depanneerder langskomen (de VAB van het spoor) om het probleem op te lossen en pas dan kan de trein zich verder verplaatsen.
Je kan dan dubbel pech hebben in het laatste geval. Je strand ten velde (letterlijk) en dit tijdens de spitsuren. Dat wil zeggen dat de depanneerder zich met de dienstauto moet verplaatsen door de spits tot de plaats van onheil en dat is niet altijd evident.
Toevallig had ik dat pas geleden in Nederland. Ik zat in een trein waarbij het achterste rijtuig een vaste rem had. Men is toen tot station Etten-Leur gereden, terwijl we de overwegen die we gepasseerd hadden in storing trokken ook nog.
In Etten-Leur reden we niet verder uiteraard, maar heeft men geprobeerd het probleem op te lossen, wat uiteindelijk ook lukte. Zo konden we met niet al te veel vertraging (10 minuten ongeveer) de rit vervolgen.
Dus het zal zeker van de ernst van het probleem afhangen, want men wist ook niet zeker of de rit vervolgd kon worden.
Groetjes,
Marianne
In Etten-Leur reden we niet verder uiteraard, maar heeft men geprobeerd het probleem op te lossen, wat uiteindelijk ook lukte. Zo konden we met niet al te veel vertraging (10 minuten ongeveer) de rit vervolgen.
Dus het zal zeker van de ernst van het probleem afhangen, want men wist ook niet zeker of de rit vervolgd kon worden.
Groetjes,
Marianne