Pagina 2 van 3
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 09 jul 2011, 06:34
door Adler
In verband met de vele dochterbedrijven van de NMBS Holding las ik onlangs het volgende stukje van Herman Welter:
De problemen bij operator NMBS mogen ons niet afleiden van een ander onderdeel van de NMBS-Groep, de door Jannie Haek bestierde Holding. Haek spuwt geregeld kritiek op de NMBS. Dat leidt af van de leuke maar dure speeltuin vol dochterondernemingen die hij heeft gecreëerd. Wettelijk zal dat oké zijn maar de politiek zou best eens de ondoorzichtige geldstromen naar die dochters laten onderzoeken. Veel kosten blijven bij de Holding. Bovendien gaat statutair personeel bij die nv’s ‘gedetacheerd’ werken omdat ze daar bovenop het behoud van de vastheid van betrekking voordelen krijgen zoals meer loon of een bedrijfsauto. Voordelen die de NMBS-Groep niet kan bieden. Waarom vinden de erkende vakbonden dat goed? Omdat ze ook werken met tientallen naar de vakbond gedetacheerde spoorwegbedienden die bij de vakbond allerlei bijkomende voordelen genieten zoals automatische promoties en pensionering in een hogere graad?
Verleden week heeft het ratingbureau Standard & Poor's de NMBS Holding voor de tweede keer in minder dan twee jaar op een 'downgrade' getrakteerd.
De kredietwaardigheid van de NMBS Holding is dus weer verlaagd.
Die rating werd in 2009 een eerste keer verlaagd van AA+ naar AA wegens de slechte gang van zaken in de goederendivisie van de NMBS.
Verleden week werd de rating nog eens verlaagd maar AA-.
Ze komt er wegens de 'aanhoudende financiële problemen bij de volle dochter NMBS', schrijft S&P.
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 09 jul 2011, 11:11
door FLV-FGSP
Dirk Sterckx vandaag in De Morgen:
Ik zie niet in waarom de liberalisering van de spoorwegen asociaal zou moeten zijn. Of de opening van de postmarkt. Het is juist asociaal om overheidsbedrijven niet aan te passen aan wat hun klanten willen, want dan worden ze finaal overbodig. Het monopoliedenken bij de BRT heeft de openbare omroep bijna de das om gedaan: de BRT had zes jaar nodig om in te zien dat ze bij vtm ook televisie konden maken. En ik zie vandaag exact hetzelfde gebeuren bij de NMBS, waar de structuren zichzelf bedienen, maar
elke voeling met de klant verloren hebben. De VRT heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. De Post ook. Maar bij de
spoorwegen is zelfs het denkproces nog niet ingezet, want elke poging om iets te doen, wordt vakkundig gesaboteerd.
Soms door de politiek, soms door de vakbonden, soms van binnen het bedrijf. Maar ik moet geen ziener zijn om te
weten dat de NMBS niet zomaar 3 miljard euro dotatie kan blijven opsouperen. Vroeg of laat komt de afrekening, zoals
die ook bij Sabena gekomen is."
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 10 jul 2011, 21:01
door Flex
Sterckx zit er recht op...
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 11 aug 2011, 16:16
door apestaart
Ook bij de RMT (Regie voor Maritiem Transport) is het zo vergaan: in 1997 is de RMT op de fles gegaan, want dat staatsbedrijf had zodanig veel schulden opgebouwd dat de toenmalige regering
niet langer geld wilde meer inpompen wat tot de bankroet leidde.
NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 11 aug 2011, 18:30
door dekooiker
Hoeft het nog gezegd dat de zichzelf immer bewierokende erkende vakbonden voor een belangrijk deel oorzaak van dit fiasco zijn?
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 11 aug 2011, 19:07
door Shrek
dekooiker schreef:Hoeft het nog gezegd dat de zichzelf immer bewierokende erkende vakbonden voor een belangrijk deel oorzaak van dit fiasco zijn?
Dat is deels waar, maar langs de andere kant is het natuurlijk de taak van de vakbonden om aan de werknemers te denken en niet aan de cijfertjes. Tegenover de vakbond zou echter een sterk management en capabele minister moeten staan die neen durven zeggen en wel aan de efficiëntie denken. Het is volgens mij vooral bij gebrek aan het laatste dat de eerste vrij spel krijgt

Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 13 aug 2011, 14:54
door pietje
Shrek schreef:dekooiker schreef:Hoeft het nog gezegd dat de zichzelf immer bewierokende erkende vakbonden voor een belangrijk deel oorzaak van dit fiasco zijn?
Dat is deels waar, maar langs de andere kant is het natuurlijk de taak van de vakbonden om aan de werknemers te denken en niet aan de cijfertjes. Tegenover de vakbond zou echter een sterk management en capabele minister moeten staan die neen durven zeggen en wel aan de efficiëntie denken. Het is volgens mij vooral bij gebrek aan het laatste dat de eerste vrij spel krijgt

Maar als de vakbonden elke inspanning van het management onmogelijk maken door:
Bij het kleinste voorval zoveel mogelijk passagiers te treffen
Via hun politieke connecties er zich van verzekeren dat het management zeker geen voet bij stuk houdt
Wel dan rest er in mijn ogen maar 1 oplossing en die is vooral slecht voor het personeel, terwijl de vakbond toch hun belangen zou vooral voor ogen zou moeten hebben.
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 14 aug 2011, 11:07
door Jani
dekooiker schreef:Hoeft het nog gezegd dat de zichzelf immer bewierokende erkende vakbonden voor een belangrijk deel oorzaak van dit fiasco zijn?
Inderdaad, de vakbonden zitten vast in een oud denkpatroon en het merendeel van de afgevaardigden is enkel bezig met zijn eigen postje te behouden.
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 31 aug 2011, 15:04
door celtjan
apestaart schreef:Ook bij de RMT (Regie voor Maritiem Transport) is het zo vergaan: in 1997 is de RMT op de fles gegaan, want dat staatsbedrijf had zodanig veel schulden opgebouwd dat de toenmalige regering
niet langer geld wilde meer inpompen wat tot de bankroet leidde.
mmm. Ik verwacht ook eerder een 2è RMT verloop i.p.v. een 2è Sabena. (personeelsleden overgeheveld naar andere overheidsdiensten of voortijdig op rust)
Echter, kort na het stopzetten van de RMT, is TEE ferries dat de route overnam, nog altijd met (bijna)dezelfde 'herdoopte' schepen,
diensten aan het verzekeren op de Oostende - Ramsgate route. (de eerste jaren enkel vracht nu ook wagens, maar nog géén voetpasagiers).
Héél eventjes was er vorig jaar een samenwerking met LD Lines, die de oude RMT gediende 'Prins Filip' als 'Ostend Spirit'
(nu terug omgedoopt & in een nieuw jasje op een Normandië - Groot Brittanië lijn) op de lijn inzette.
(dit met een wrang gevoel bij de oude RMT bediendes tot gevolg).
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 31 aug 2011, 15:19
door nighttrain
celtjan schreef:apestaart schreef:Ook bij de RMT (Regie voor Maritiem Transport) is het zo vergaan: in 1997 is de RMT op de fles gegaan, want dat staatsbedrijf had zodanig veel schulden opgebouwd dat de toenmalige regering
niet langer geld wilde meer inpompen wat tot de bankroet leidde.
mmm. Ik verwacht ook eerder een 2è RMT verloop i.p.v. een 2è Sabena. (personeelsleden overgeheveld naar andere overheidsdiensten of voortijdig op rust)
Echter, kort na het stopzetten van de RMT, is TEE ferries dat de route overnam, nog altijd met (bijna)dezelfde 'herdoopte' schepen,
diensten aan het verzekeren op de Oostende - Ramsgate route. (de eerste jaren enkel vracht nu ook wagens, maar nog géén voetpasagiers).
Héél eventjes was er vorig jaar een samenwerking met LD Lines, die de oude RMT gediende 'Prins Filip' als 'Ostend Spirit'
(nu terug omgedoopt & in een nieuw jasje op een Normandië - Groot Brittanië lijn) op de lijn inzette.
(dit met een wrang gevoel bij de oude RMT bediendes tot gevolg).
Ik denk dat Sally lines de route overnam in 97 en daarna 98 TEF(transeuropa Ferries)
LD lines heeft premies opgestreken en is daarna vertrokken alsook uit Boulogne su rmer.
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 31 aug 2011, 19:27
door Adler
nighttrain schreef:LD lines heeft premies opgestreken en is daarna vertrokken alsook uit Boulogne su rmer.
Ter info: LD Lines heeft nu samen met DFDS een bod gedaan voor de overname van SeaFrance.
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 31 aug 2011, 20:02
door nighttrain
Adler schreef:nighttrain schreef:LD lines heeft premies opgestreken en is daarna vertrokken alsook uit Boulogne su rmer.
Ter info: LD Lines heeft nu samen met DFDS een bod gedaan voor de overname van SeaFrance.
er zijn 2 bieders , LD en DFDS(die Norfolk heeft gekocht) en de werlnemers zel in een soort cooperative.
Re: NMBS= SABENA 2
Geplaatst: 31 aug 2011, 21:35
door celtjan
@ Nighttrain: (Hollyman)-Sally heeft idd een beperkte periode de verbinding overgenomen & is dan gestart met de catamaran diensten. Daarna kwam Hoverspeed een poosje met de Seacat diensten op Dover.
Laat SeaFrance nu net een onderdeel van de SNCF zijn...
Sinds vorige zomer is de Norfolkline (Group Maersk) idd overgenomen door DFDS.
(& die hebben snel de verbinding Liverpool-Dublin stopgezet)
Het gaat idd héél snel in ferry-land.
De Fransen hebben al een stukje voet aan de grond bij het openbaar vervoer in België, door een participatie/overname van een aantal 'pachterbedrijven' van "De Lijn". O.a. autocars "De Polder" te A'pen is in handen van Veolia, dat meerdere bedrijven heeft in al de Vlaamse provincies & Keolis (SNCF) vooral in West-Vlaanderen.
Onze oosterburen 'bezitten' reeds, o.a. door het opkopen van Arriva een aantal concessies in NL & GB
De 'Kapers' zitten reeds klaar...
Re: NMBS= SABENA >>verkauf an Deutsche Bahn
Geplaatst: 02 sep 2011, 17:55
door neigezug
misschien de infrastructuur (infrabel) onder staatsbeheer plaatsen en de NMBS verkopen aan Deutsche Bahn om een Sabenascenario te vermijden.
Re: NMBS= SABENA >>verkauf an Deutsche Bahn
Geplaatst: 02 sep 2011, 21:50
door kika
neigezug schreef:misschien de infrastructuur (infrabel) onder staatsbeheer plaatsen en de NMBS verkopen aan Deutsche Bahn om een Sabenascenario te vermijden.
Het eerste is niet onrealistisch, het tweede denk ik wel. Kan me goed voorstellen dat die boter bij de vis willen. Afgeslankt, serieuze subsidies, zonder schuld,... zoals het nu is, is het wel een erg dure koop als je alles over moet nemen, denk ik.