Pagina 2 van 3
Geplaatst: 15 jul 2006, 17:00
door Steven
Tommyken schreef:Voor mij ook leve de bovenleiding !!
Anders geraak ik niet weg

lool
tja als je aan die bovenleiding vasthangt geraak je ook ni echt weg

Geplaatst: 15 jul 2006, 18:15
door 13'erke
De bovenleiding hoort nu eenmaal bij de trein.
Soms is ze lelijk als er veel te veel palen staan die verroest zijn maar ze kan ook mooi zijn zoals 25-kV versie.
Zonder bovenleiding moeten we met ze'n allen met diesel rijden en met die schaarse voorraden (en de kostprijs tegenwoordig) zal da moeilijk worden. Of we kunnen natuurlijk de stomers weer bovenhalen

!
Geplaatst: 15 jul 2006, 18:23
door trainfreak
Voor sommige fotografen kan ze mss in de weg staan, maar je kunt je er wel op baseren zodat je rechtere foto's maakt en ze mooi kan inkaderen met een portiek.
Voor de diesel- en stoomfreak zal ze natuurlijk lelijk zijn
Maar bekijk het ook van de andere kant. Zonder de bovenleiding moeten we veel missen en zou het langer duren tegen we op onze bestemming zijn.
Dus ik ben niet voor, en niet tegen

Geplaatst: 15 jul 2006, 18:25
door 5307
hoeft een rechte foto? soms is het mooier (WEL DIESELLIJN, zonder wasdraad) om wat schuiner te gaan in een bocht, dan heb je ook een tof zicht, maar zoals je zei, het kan wel helpen recht te fotograferen
Geplaatst: 16 jul 2006, 10:07
door hubertd
tegen bovenleidingen heb ik niets, ze zijn nu eenmaal noodzakelijk
wel is de Belgische bovenleidingstructuur nogal lomp, dikke palen in het grijs (nu vele al rood van het roesten) met veel dikke draad erboven
buitenlandse bovenleidingen zijn soms eleganter
er is een voordeel aan, je kunt de palen gebruiken om je foto horizontaal te zetten (als ze recht staan tenminste)
Geplaatst: 16 jul 2006, 10:46
door Steven
de dikke draden zijn noodzakelijk hoor hier buitelandse is dunner om vrij logische reden, hoe hoger de spanning op de draad hoe lager de stroom. hoe lager de stroom hoe dunner de draad mag zijn. en aangezien zowel duitsland frankrijk als luxemburg spanningen gebruiken die hoger liggen als de belgische hoef ik niets meer van uitleg extra te geven

Geplaatst: 16 jul 2006, 10:54
door 5307
Steven schreef: hoe hoger de spanning op de draad hoe lager de stroom.
examenvraag 3de jaar electrotechnieken
ook elektriciteit gevolgd ?

Geplaatst: 16 jul 2006, 11:00
door Steven
elektriciteit gevolgd en gegeven (ben A2 elektricien en A1 tecgnisch regent (llerkracht voor het eenvoudig te zeggen) elektriciteit van opleiding)
Geplaatst: 16 jul 2006, 11:01
door 5307
ik zit momenteel in 5ET (elektrotechnieken), nog 2 jaar (dees en 6de) en ik heb m'n A2 en kan ik gaan soliciteren bij nmbs of dlc

Geplaatst: 16 jul 2006, 11:17
door Wover
5307 schreef:Steven schreef: hoe hoger de spanning op de draad hoe lager de stroom.
examenvraag 3de jaar electrotechnieken
ook elektriciteit gevolgd ?

Da's tamelijke basiskennis e
U blijft hetzelfde, I is het hoogst bij het vertrekken, want U*I moet groot genoeg zijn om de trein vooruit te krijgen, en dan zakt I naarmate de trein zijn maximumsnelheid haalt...
Geplaatst: 16 jul 2006, 11:25
door SIMPY.be
Ik kom nét terug van Praag, en moet zeggen. De belgische bovenleidingen zijn echt mooi! In Tsjechië zijn de bovenleidingen niet om aan te zien. En de rest van de spoorwegen eigenlijk ook niet.
Geplaatst: 16 jul 2006, 11:34
door trainfreak
SIMPY.be schreef:Ik kom nét terug van Praag, en moet zeggen. De belgische bovenleidingen zijn echt mooi! In Tsjechië zijn de bovenleidingen niet om aan te zien. En de rest van de spoorwegen eigenlijk ook niet.
Heb je er toevallig foto's van?

Geplaatst: 16 jul 2006, 11:54
door Wover
Geplaatst: 16 jul 2006, 12:03
door Jerommeke
@Wover
Ik denk dat hij bedoelt of hij zelf foto's heeft gemaakt
Geplaatst: 16 jul 2006, 12:16
door trainfreak
Neen, ik bedoel foto's van de bovenleiding
