Lijn 69

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Lijn 69

Bericht door 260689 »

ze kunnen die eerste trein gewoon als commerciële trein laten rijden, zo maak je een avond/nacht aanbod
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Lijn 69

Bericht door Portbou »

Hallo,
Dan hebben ze dus verlies? Een lege trein een 20-tal minuten leeg laten rijden.

De rit van Kortrijk naar Poperinge duurt langer dan 20 minuten, ook al is het zonder tussenstops. Denk dat we een dik halfuur mogen rekenen.
Tenzij ze in Poperinge de laatste trein van de dag voordien daar laat staan om gebruikt te kunnen worden s'anderdaags.
Kan dat ? Hoe wordt deze trein dan gepoetst ?
Hoe geraken de machinist en de treinbegeleider van de laatste respectievelijk de eerste trein van/naar hun depot in Kortrijk ? Taxi ?

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Lijn 69

Bericht door Portbou »

Hallo,
benoit schreef: Efficiënt is natuurlijk anders ....
Het lijkt erg inefficient inderdaad.
Met de huidige dienstregeling zou dit betekenen dat er iedere ochtend twee treinen leeg van Kortrijk naar Poperinge moeten (respectievelijk voor de ICs die vertrekken om 04u31 en 05u27)

Maar de kosten van dit leegrijden wegen misschien niet op tegen de kosten van het openhouden van een depot in Poperinge naast dat van Kortrijk ?

Groeten,
Bart W.
Laatst gewijzigd door Portbou op 04 sep 2011, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Lijn 69

Bericht door Portbou »

Hallo,
260689 schreef:ze kunnen die eerste trein gewoon als commerciële trein laten rijden, zo maak je een avond/nacht aanbod
De eerste commerciele trein van Kortrijk naar Poperinge vertrekt uit Kortrijk om 05u36. Ik betwijfel of er veel markt is voor treinen om 03u30 en 04u30...

's Avonds is het anders : de de laatste trein uit Poperinge richting Kortrijk vertrek om 21u31..., daar is wel ruimte.

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Lijn 69

Bericht door Portbou »

Hallo,
MIVB-reiziger schreef: Kijk naar de huidige situatie waarbij de trein zowel aankomt als vertrekt rond .30
De huidige situatie met herbenuttiging van 63 minuten is inderdaad niet erg kostenefficient.

Zou het niet mogelijk zijn om de stoptijd in Kortrijk wat te verminderen ?
De IR-f uit Gent komt in Kortrijk aan om .42, de IC naar Poperinge vertrekt om .51. Kan die overstaptijd niet korter ?

Of zijn er andere overstaps die ik uit het oog verlies ?

Groeten,
Bart W.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Lijn 69

Bericht door Henk »

bw494674 schreef:Hallo,
Zou het niet mogelijk zijn om de stoptijd in Kortrijk wat te verminderen ?
De IR-f uit Gent komt in Kortrijk aan om .42, de IC naar Poperinge vertrekt om .51. Kan die overstaptijd niet korter ?

Of zijn er andere overstaps die ik uit het oog verlies ?

Groeten,
Bart W.
De IC naar Poperinge kan pas weg nadat de IC naar Oostende vertrokken is (.48), want het eerste stuk van lijn 69 en lijn 66 lopen samen...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Lijn 69

Bericht door Portbou »

Hallo,
Henk schreef: De IC naar Poperinge kan pas weg nadat de IC naar Oostende vertrokken is (.48), want het eerste stuk van lijn 69 en lijn 66 lopen samen...
Juist,... bedankt voor je antwoord.
En ik vermoed dat het omwisselen van beide IC's bij vertrek in Kortrijk niet mogelijk is wegens overstap naar Knokke/Blankenberge in Brugge ?

Groeten,
Bart W.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Lijn 69

Bericht door Henk »

bw494674 schreef:Hallo,
Henk schreef: De IC naar Poperinge kan pas weg nadat de IC naar Oostende vertrokken is (.48), want het eerste stuk van lijn 69 en lijn 66 lopen samen...
Juist,... bedankt voor je antwoord.
En ik vermoed dat het omwisselen van beide IC's bij vertrek in Kortrijk niet mogelijk is wegens overstap naar Knokke/Blankenberge in Brugge ?

Groeten,
Bart W.
En op de IC naar Brussel-Tongeren (belangrijk voor reizigers vanuit Roeselare & Torhout).
groetjes
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Lijn 69

Bericht door Portbou »

Hallo,
Henk schreef:En op de IC naar Brussel-Tongeren (belangrijk voor reizigers vanuit Roeselare & Torhout).
Dat zou nog net kunnen... A.31/V.35 (sporen 5,6 en 7,8 zijn toch zelfde perron)

Groeten,
Bart W.
Peche

Re: Lijn 69

Bericht door Peche »

260689 schreef:
HLE 2302 schreef:Wel zijn er geruchten om in de toekomst depot Poperinge te sluiten, en de depot in Ieper te vestigen.
Ik werk momenteel in het station van Ieper (jobstudent) en deels klopt het dat ze depot Poperinge willen sluiten maar de boel over te hevelen naar depot Kortrijk en niet Ieper.

Poperinge gaan ze niet sluiten (station), waarom niet? Het zit zo, in Poperinge heb je sporen (meer sporen ik geloof 4 perron sporen maar in totaal 5 a 6 sporen waar je de Piekuur treinen en andere kunt stellen. Wat voor personeel werkt nog te Poperinge? 1 rangeerder, 1 loket bediende, 1 stationchef (3x8 systeem)). Ieper heeft nog een seinhuis en die bedienen de sporen van Poperinge tot en met Menen (2014 zou dit over geheveld moeten worden naar Kortrijk en 2016 zou Kortrijk naar Brugge en Gent verhuizen).
De loketbediende en de stationschef zijn dezelfde persoon. Ook zorgt deze persoon voor de S422 voor het overschrijden van het bord klein stopsein te Poperinge voor het rangeren van de P-trein.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Lijn 69

Bericht door Portbou »

Hallo,
Peche schreef:de S422
Wat is een S422 ?

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijn 69

Bericht door Steven »

bw494674 schreef:Hallo,
Peche schreef:de S422
Wat is een S422 ?

Groeten,
Bart W.
Is een document dat toelaat een sein in gesloten stand voorbij te rijden. De uitleg in detail over het hoe en wat en wanneer is een groot hoofdstuk in ons boek.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Lijn 69

Bericht door Portbou »

Hallo,
bw494674 schreef:
Peche schreef:de S422
Wat is een S422 ?
Is een document dat toelaat een sein in gesloten stand voorbij te rijden. De uitleg in detail over het hoe en wat en wanneer is een groot hoofdstuk in ons boek.[/quote]

Moet er dan iedere dag opnieuw zo'n document worden opgemaakt om de P-trein te gaan rangeren ?
Wat is het nut daarvan ? Er is toch geen ander verkeer op de lijn na Poperinge ?

Groeten,
Bart W.
benoit
Berichten: 150
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Lijn 69

Bericht door benoit »

Moet er dan iedere dag opnieuw zo'n document worden opgemaakt om de P-trein te gaan rangeren ?
Wat is het nut daarvan ? Er is toch geen ander verkeer op de lijn na Poperinge ?

Groeten,
Bart W.
Na Poperinge stopt lijn 69 inderdaad. In een ver verleden liep deze lijn naar Steenvoorde en Hazebrouck (Frankrijk).
Na het eigenlijke station loopt het spoor nog enkele honderden meters verder. Dit wordt gebruikt voor de rangeringen van de P-treinen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Lijn 69

Bericht door HLE 2302 »

bw494674 schreef:
Moet er dan iedere dag opnieuw zo'n document worden opgemaakt om de P-trein te gaan rangeren ?
Wat is het nut daarvan ? Er is toch geen ander verkeer op de lijn na Poperinge ?

Groeten,
Bart W.
Ik weet niet hoe de situatie in Poperinge precies zit, maar er zijn plaatsen waar er een stopsein staat die onmogelijk kan worden geopend. En dus alleen overschreden kan worden met het document S422. (Voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld Tessenderlo.) In het geval van Tessenderlo word daar dus bij élke rangering waarbij een van die stopseinen overschreden dient te worden, een S422 opgemaakt.

Maar voor zover ik weet kan het sein te Poperinge kant stootblok gewoon geopend worden in kleine beweging. (Rood sein + maanwitlicht helemaal onderaan het seinpaneel.)

En de beweegreden daar achter ? Géén idee, het is gewoon verplicht.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie