Ja, nou, mischien de Gustibus, maar sinds dat Trenitalia dat smerige XMPR livrij op haar treinen heeft geplakt, sorry, maar ik verafschuw die hele maatschapij. Wat die uniformen betreft, ik vind het maar een carnavalspak, ik kan er niet aan doen... Groen met blauw en een blauw vestonneke. Afin.
Ik begrijp dat jij mooie herrineringen hebt aan de tijd dat de FS nog niet was opgesplitst in Trenideraglia, maar vandaag de dag, vind ik het de meest waardeloze spoormaatschapij in gans modern europa. Vind jij het normaal dat mensen die met een nachttrein rijden, gebeten worden door de vlooien ? Echt gebeurd hé !!
Treindeuren die geblokkeerd zijn waardoor iemand (mijn moeder in dit geval) die amper kon gaan die verekte deur niet kon open krijgen, en in paniek de hele wagon moet door crossen om aan de andere kant van die wagon, net op tijd nog kon uitstappen ?
Vind je het normaal dat ik een 1e class ticket koop, mij in een 1e klas wagon zet, maar die is omgetoverd in 2eclass omdat de Airco niet werkt, en dat ik met dat 1e class ticket in een wagon 2e class moet zitten waarvan de 2 is overplakt met 1 omdat daar wel de airco werkt?
In een wagon Grancomfort plaats neem Firenze - Bologna, en plots constant moet hoesten gedurende dat hele traject??
Ik heb een treinticket van Merano naar Belgie.Het is 14,00u. In Bolzano moet ik de trein nemen naar Milaan waar ik zou overstappen op de trein naar Brussel. Die trein heeft 1,1 uur vertraging opgelopen aan de Brennero op FS grondgebiet. Volgens de uren die ik had zou ik mischien die trein in Milaan nog halen, maar dacht ik zal het toch maar even aan de Infobalie effe vragen aan de mensen van Trenideraglia. Die me geruststelde dat die trein nog wat tijd kon recupereren, waardoor ik zogezegd toch nog die trein in Milaan naar Köln kon halen. Dus, maar op weg... Die klote trein recupereerde niks tijd, stress ten top. Bijna in Verona waar ik moet overstappen, een lang rood sein.
En ja rennen in Verona om toch nog een aansluiting te vinden naar Millaan. Die vlamde vrij goed door.. Resultaat van alles. Aansluiting op die enige internationale trein gemist we zijn praktisch 20,00u. Moet ik nu lachen met trenideraglia ? Ik moet naar het ufficio movimento om mijn probleem aan te kaarten, en mijn tickets om te zetten, want om 24.00u komt er een andere trein van Bologna richting Brennero naar Dortmund via Verona, waar ik dan naar toe moet. Tof hé ? tegen 23u ben ik daar en daar staan al 2 DB slaapwagons op het middenspoor. Op mijn vorige tickets had ik cuccette besteld, maar ja die waren niet geldig op deze DB nachtzug, resultaat ik mag nog eens 20 euro opleggen. Grazie Trenitalia, grazie, siete molto gentile.... Ik heb dus van Bolzano compleet voor niks naar Milaan gereden, 300 km heen en 300 nog eens terug. Die 20 euro toeslag heb ik na een klacht via NMBS vermits ik die tickets in Belgie gekocht had nooit meer iets van gehoord.
Ik ben autocarschauffeur en was de avond voor Merano vanuit belgie non stop snacht naar italie gereden (2chauffeurs) in Merano aangekomen om 10,00u en vrij moe van heel de nacht te rijden. Daarna in die ellende van die italiaanse kwaal beland. Enig idee hoe kapot ik was toen ik in belgie ben aangekomen?
Trenitalia, ci scussiamo per il disaggio !
Trouwens deze zin hoor je quasi constant in ieder italiaans station voor elke vertraging meer dan tien minuten.
Vind je het ook normaal dat de treinwachter moet plaatsnemen bij de machinist op regionale lijnen, en dat er totaal geen ticketcontrole is op de trein? En dat die trein vol zwartrijders zit, veel extra comunitairen? Goed bezig Trenitalia..goed bezig. Van Pisa naar Firenze geen ticketcontrole... En die trein blijft maar rijden, op kosten van wie denk je ? De belastingbetaler die in italie flink word uitgeperst met de meest achterlijke belastingen die je er maar kan bedenken... Ik vind de beslissing van de NMBS om treinen af te schaffen met minder dan 40 reizigers een verstandige beslissing. Ook al is dat niet fijn voor die paar reizigers die er op zitten. Of willlen julie als belastingbetalers deze zinloze treinen financieren zoals inItalie gebeurt? Effe helder denken hé !
Dit klinkt voor jou zeker niet mooi, maar het is de werkelijkheid. Heb je alleens gezien hoe die E656'ers en die Tigre verloederd worden ? Denk je dat die technisch in orde zijn ? Echt niet !
Ook niet de eerste keer dat ik reizigerstreinen met rokende geblokkeerde remmen zag voorbij rijden. Ook goederentreinen.
De FS die ik ken is de FS van voor de jaren 90 en echt dat was pas een Ferrovie dello Stato. Jaren 50 Settebello, een van de meest mooiste treinnen van europa, waar reizigers in fauteuill plaatsnamen, en waar men vanvoor in de trein een panoramasalon had waar men naar voor kon kijken...
En over uniform gesproken...dat was een uniform ! En toen heerste er discipline, met inspecteurs die rondliepen, en stations die een diploma kregen voor het onderhoud, het opsmukken ervan. Geen papiertje mocht er op de grond liggen... Willen we eens samen een toertje italie doen van hoe het nu is ? En echt samen met een carrabinieri, een kameraad van mij die ook een fervente treinspotter is en oprichter van Trenomania hebben wij gans Italie afgeschuimd om alles te fotograferen. Wat een verloedering zijn we tegengekomen. En alles onder de Grafitti...Bah..
Gelukkig zijn er nog echte FS'ers die met hart en ziel afgedankte lokomotieven weer in de oude doos terugzetten, en een beetje echte FS nostalgie naar voren toveren... En raar, maar daar is geld voor..! Stoomlocomotieven worden voledig gerestaureerd en rijvaardig gemaakt in één slag. Ook electrische lokomotieven en diesel loks en dieseltreinstellen uit de jaren 80.
Op Trenomania International bij de FS vind je alles wat er momenteel is gerestaureerd, en toont de jaren 80, mijn FS. De FS waar ik goede herrineringen aan heb.
Sorry maar aan Trenitalia, of hoe je dat ding noemen wil hoor ik het liefst zo weinig mogelijk.
Je mag klagen over de NMBS, maar vergeet niet dat het tijdperk van de op stoom verwarmde groene wagons nog niet zolang achter ons ligt. En zie nu eens ? Allemaal nieuw materieel, met een frisse livrei. Niet zeggen dat de NMBS geen inspanningen gedaan heeft ! Neem ook eens het station van Brugge? Antwerpen Centraal ? pluim voor de NMBS. En ja ook bij de NMBS zukken er fouten zijn dat neem ik best aan, maar vergeleken met de Italiaanse spoorwegen, nou... Je mag zelf kiezen.