een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

COCOKEN007

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi iedereen,

Grazie Bartolomeo et piacere paesano di ti connochere en bedankt voor de info van de signalisatie van de FS.
Nu je het zegt inderdaad voor het inrijden van een station krijg je 2 lichten onder mekaar en daarna volgt de inrit naar het station.
Italie is een grote casino et bordello , je verstaat er niets meer van.
Maar zo is Italie altijd al geweest er is geen verschil met vroeger.
Alleen zoals alle landen verliest ook Italie zijn eigen looks van treinen en begint iedereen monotoon te denken.
Sinds de invoering van Europa in 2001 is alles naar de vaantjes.
De nieuwe kleuren van italie zijn fris maar sommige locos zoals de E656 en de E444R hebben hun charmes verloren door de nieuwe verf en de E444R door zijn nieuwe muil. Die trekt echt op niks.
Maar vergeet niet dat de Italiaanse TBs heel mooi gekleed zijn .
Iedereen draagt een mooie kostuum en hemden. In de zomer is alles aangepast en als je ze ziet aankomen
zijn ze precies piloten. Ze zijn heel fier en verzorgd op hun beroep en uiterlijk.
Ik denk dat Belgische TBs een vb mogen nemen aan hen en dat het tijd is dat ze hier ook terug een uniform dragen.
Het voordeel is je verslijt je eigen kleren niet en ook zal het beroep TB met veel meer appreciatie bekeken en geaccepteerd worden.
Want de opleiding van Tb wordt onderschat in Belgie nietwaar.
Italie is en blijft Italie en dat heeft ook zn charmes.
Ik hoop dat Trenoitalia zo vlug mogelijk naar Belgie komt zodat ik terug met de trein in Italie geraak zonder mn wagen zodat de vakantie kan beginnen op de trein.
Ciao Tutti, la pasta e pronta , :wink:
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door sammarco1 »

Ja, nou, mischien de Gustibus, maar sinds dat Trenitalia dat smerige XMPR livrij op haar treinen heeft geplakt, sorry, maar ik verafschuw die hele maatschapij. Wat die uniformen betreft, ik vind het maar een carnavalspak, ik kan er niet aan doen... Groen met blauw en een blauw vestonneke. Afin.
Ik begrijp dat jij mooie herrineringen hebt aan de tijd dat de FS nog niet was opgesplitst in Trenideraglia, maar vandaag de dag, vind ik het de meest waardeloze spoormaatschapij in gans modern europa. Vind jij het normaal dat mensen die met een nachttrein rijden, gebeten worden door de vlooien ? Echt gebeurd hé !!
Treindeuren die geblokkeerd zijn waardoor iemand (mijn moeder in dit geval) die amper kon gaan die verekte deur niet kon open krijgen, en in paniek de hele wagon moet door crossen om aan de andere kant van die wagon, net op tijd nog kon uitstappen ?
Vind je het normaal dat ik een 1e class ticket koop, mij in een 1e klas wagon zet, maar die is omgetoverd in 2eclass omdat de Airco niet werkt, en dat ik met dat 1e class ticket in een wagon 2e class moet zitten waarvan de 2 is overplakt met 1 omdat daar wel de airco werkt?
In een wagon Grancomfort plaats neem Firenze - Bologna, en plots constant moet hoesten gedurende dat hele traject??
Ik heb een treinticket van Merano naar Belgie.Het is 14,00u. In Bolzano moet ik de trein nemen naar Milaan waar ik zou overstappen op de trein naar Brussel. Die trein heeft 1,1 uur vertraging opgelopen aan de Brennero op FS grondgebiet. Volgens de uren die ik had zou ik mischien die trein in Milaan nog halen, maar dacht ik zal het toch maar even aan de Infobalie effe vragen aan de mensen van Trenideraglia. Die me geruststelde dat die trein nog wat tijd kon recupereren, waardoor ik zogezegd toch nog die trein in Milaan naar Köln kon halen. Dus, maar op weg... Die klote trein recupereerde niks tijd, stress ten top. Bijna in Verona waar ik moet overstappen, een lang rood sein.
En ja rennen in Verona om toch nog een aansluiting te vinden naar Millaan. Die vlamde vrij goed door.. Resultaat van alles. Aansluiting op die enige internationale trein gemist we zijn praktisch 20,00u. Moet ik nu lachen met trenideraglia ? Ik moet naar het ufficio movimento om mijn probleem aan te kaarten, en mijn tickets om te zetten, want om 24.00u komt er een andere trein van Bologna richting Brennero naar Dortmund via Verona, waar ik dan naar toe moet. Tof hé ? tegen 23u ben ik daar en daar staan al 2 DB slaapwagons op het middenspoor. Op mijn vorige tickets had ik cuccette besteld, maar ja die waren niet geldig op deze DB nachtzug, resultaat ik mag nog eens 20 euro opleggen. Grazie Trenitalia, grazie, siete molto gentile.... Ik heb dus van Bolzano compleet voor niks naar Milaan gereden, 300 km heen en 300 nog eens terug. Die 20 euro toeslag heb ik na een klacht via NMBS vermits ik die tickets in Belgie gekocht had nooit meer iets van gehoord.
Ik ben autocarschauffeur en was de avond voor Merano vanuit belgie non stop snacht naar italie gereden (2chauffeurs) in Merano aangekomen om 10,00u en vrij moe van heel de nacht te rijden. Daarna in die ellende van die italiaanse kwaal beland. Enig idee hoe kapot ik was toen ik in belgie ben aangekomen?
Trenitalia, ci scussiamo per il disaggio !

Trouwens deze zin hoor je quasi constant in ieder italiaans station voor elke vertraging meer dan tien minuten.

Vind je het ook normaal dat de treinwachter moet plaatsnemen bij de machinist op regionale lijnen, en dat er totaal geen ticketcontrole is op de trein? En dat die trein vol zwartrijders zit, veel extra comunitairen? Goed bezig Trenitalia..goed bezig. Van Pisa naar Firenze geen ticketcontrole... En die trein blijft maar rijden, op kosten van wie denk je ? De belastingbetaler die in italie flink word uitgeperst met de meest achterlijke belastingen die je er maar kan bedenken... Ik vind de beslissing van de NMBS om treinen af te schaffen met minder dan 40 reizigers een verstandige beslissing. Ook al is dat niet fijn voor die paar reizigers die er op zitten. Of willlen julie als belastingbetalers deze zinloze treinen financieren zoals inItalie gebeurt? Effe helder denken hé !

Dit klinkt voor jou zeker niet mooi, maar het is de werkelijkheid. Heb je alleens gezien hoe die E656'ers en die Tigre verloederd worden ? Denk je dat die technisch in orde zijn ? Echt niet !
Ook niet de eerste keer dat ik reizigerstreinen met rokende geblokkeerde remmen zag voorbij rijden. Ook goederentreinen.

De FS die ik ken is de FS van voor de jaren 90 en echt dat was pas een Ferrovie dello Stato. Jaren 50 Settebello, een van de meest mooiste treinnen van europa, waar reizigers in fauteuill plaatsnamen, en waar men vanvoor in de trein een panoramasalon had waar men naar voor kon kijken...
En over uniform gesproken...dat was een uniform ! En toen heerste er discipline, met inspecteurs die rondliepen, en stations die een diploma kregen voor het onderhoud, het opsmukken ervan. Geen papiertje mocht er op de grond liggen... Willen we eens samen een toertje italie doen van hoe het nu is ? En echt samen met een carrabinieri, een kameraad van mij die ook een fervente treinspotter is en oprichter van Trenomania hebben wij gans Italie afgeschuimd om alles te fotograferen. Wat een verloedering zijn we tegengekomen. En alles onder de Grafitti...Bah..

Gelukkig zijn er nog echte FS'ers die met hart en ziel afgedankte lokomotieven weer in de oude doos terugzetten, en een beetje echte FS nostalgie naar voren toveren... En raar, maar daar is geld voor..! Stoomlocomotieven worden voledig gerestaureerd en rijvaardig gemaakt in één slag. Ook electrische lokomotieven en diesel loks en dieseltreinstellen uit de jaren 80.

Op Trenomania International bij de FS vind je alles wat er momenteel is gerestaureerd, en toont de jaren 80, mijn FS. De FS waar ik goede herrineringen aan heb.

Sorry maar aan Trenitalia, of hoe je dat ding noemen wil hoor ik het liefst zo weinig mogelijk.

Je mag klagen over de NMBS, maar vergeet niet dat het tijdperk van de op stoom verwarmde groene wagons nog niet zolang achter ons ligt. En zie nu eens ? Allemaal nieuw materieel, met een frisse livrei. Niet zeggen dat de NMBS geen inspanningen gedaan heeft ! Neem ook eens het station van Brugge? Antwerpen Centraal ? pluim voor de NMBS. En ja ook bij de NMBS zukken er fouten zijn dat neem ik best aan, maar vergeleken met de Italiaanse spoorwegen, nou... Je mag zelf kiezen.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
COCOKEN007

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi Bartelomeo,

ik begrijp u frustratie, heb van de zomer naar Venetie geweest.
ik en de familie kochten een ticket voor 1ste klas. Toen de trein di nota bene van Milaan kwam was het een locale met max 5 wagons, alle wagons zaten vol ook de 1ste klasse.
Mijn vrouw kon gelukkig zitten met onze Alessandro maar ik en mijn nicht hebben 2u recht gestaan totVenetie en al weer te komen waren het dubbeldekkers zonder 1ste klas en 1 wc.
ik weet dat alles achteruitgaat en ja de loco s van italie zie je duidelijk dat daar geen onderhoud en zo meer op gebeurt. Echt schandalig, nu is de vraag, wie heeft er voor gezorgd dat het zo achteruit gaat.
Is het de politiek van Berlusconi of wie anders, ik weet het niet.
Maar heb toch met mensen van technische werkplaats hier in Vlaanderen en Wallonie gepraat en hier ook gaat het onderhoud achteruit. uiterlijk zijn de belgische locos en wagons proper maar binnenin en technische kant laten ze deze toestellen tot 4 miljoen kilometer rijden en dan gaan ze er nekeer onderhoud op doen.
Ik heb het geluk van ook te praten met de depanneurs van een groot station(geen namen noemen prive).
Ze deden ook hun beklach over wat er tegenwoordig allemaal stuk gaat aan de locos. Het is niet in te schatten.
Daarentegen hebben ze veel klachten over de TBs die niet meer kunnen depannages inschatten en vaststellen.Voor de minste futuliteiten rijden ze niet. De vroegere TBS met koperdraad en tang op zak die zijn met pensioen maar de maturiteit van somige TBs laten de wensen over.
Het gaat zo ver dat in sommige grote stations de TB niet opstapt op zn machine, ziek of zo.
Ik scheer hier niet alle TBS over de dezelfde lijn maar dit zijn getuigenissen van depanneerders.
Ik bedoel maar dat er een discipline is verdwenen in veel beroepen ook in dat van mij.
De oude garde is weg en de nieuwe garde kan er geen zak van , alleen maar carriere maken en veel fantasieen zeggen en geen orde. Deze maatschappij is de wanordelijk en meest chaos die er nu is.
En italei zal een bordello blijven alleen wordt het nu erger, mijn pa heeft in Ventimiglia tot bij de stationchef gezeten om een trein te vinden die stopt in Milano Lambrate waar de internationaal naar Brussel reed, het is nooit verandert alleen in de jaren 90 was het beter .
Mn vader reed van Palermo met de trein tot Milaan op basis van pakjes sigaretten.
Alle controleurs kregen sigaretten en zo had hij een goedkope reis tot Milaan.
ik bedoel met geschoemel kun je in Italie je plan trekken.
En als je weet dat de controleur van voren bij de TB zit koop dan ook geen ticket, je spaart er alleen bij.
Maar hier in Belgie lijkt alles koek en ei maar vergeet het , het is zoals in vele landen, besparen,besparen en nog eens besparen en hopen dat er niet veel ongelukken gebeuren en doden vallen. ik hoop dat de reizigers en personeel van NMBS bespaart blijven van ongelukken want door al dat besparen zijn vele verdoken onveiligheden die zullen te voorschijn komen door de besparingen.
Was het vroeger beter, ja dat is heel duidelijk.
Men gaf meer geld uit aan onderhoud en zo maar alles was tiptop in orde.
Allee ik ga niet verder lullen want ik den k dat de regering Di Rupo die ook een Italiaan is van afkomst
ons gaat pluimen en dat voor een socialist.
Denk aan mijn woorden die gaat Berlusconi achterna maar dan links en niet rechts.
Ciao Bartolomeo i canneloni sono pronto ( dat ga ik me nu maken en lekker denken aan La bella Italia vooral het Gardameer).
Ciao
Franco
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef: Daarentegen hebben ze veel klachten over de TBs die niet meer kunnen depannages inschatten en vaststellen.Voor de minste futuliteiten rijden ze niet. De vroegere TBS met koperdraad en tang op zak die zijn met pensioen maar de maturiteit van somige TBs laten de wensen over.
Het gaat zo ver dat in sommige grote stations de TB niet opstapt op zn machine, ziek of zo.
Ik scheer hier niet alle TBS over de dezelfde lijn maar dit zijn getuigenissen van depanneerders.
Ik bedoel maar dat er een discipline is verdwenen in veel beroepen ook in dat van mij.
De oude garde is weg en de nieuwe garde kan er geen zak van , alleen maar carriere maken en veel fantasieen zeggen en geen orde. Deze maatschappij is de wanordelijk en meest chaos die er nu is.

Wil je niet alles op een hoop smijten, de tijden dat je met een tang een een klein draadje een loc kon herstellen is gewoonweg voorbij, dit is goed bij een loc zonder elektronica zoals een 23 of 22 maar een 20, 21, 27 en al wat recenter is kan je op die manier gewoonweg niet herstellen. Meestal bestaat een herstelling eenvoudigweg uit het vervangen van volledige printplaten bij deze locs, die hebben wij gewoonweg niet op zak en zijn gewoonweg niet voorzien om in reserve te hebben op de loc.
In alle soorten beroepen zijn er mensen die vanalles kunnen opblazen.
Je hebt zowel bij de TB's altijd een paar gevallen die uit de rij springen, maar die heb je evengoed bij de depanneerders of onderstationchefs of .... of ....

kortweg leer is alles met een korrel zout nemen. Het onderhoud kan zeker beter als je vergelijkt met vroeger maar stel het niet voor alsof alles met de laatste vijs aan elkaar hangt.
Trouwens zoveel bestuurders zijn er niet die carrière maken. Als treinbestuurder kan je niet oneindig hoog klimmen binnen de firma hoor.
COCOKEN007

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door COCOKEN007 »

hoi Steven,

ik weet dat je je aangevallen voelt maar toch zijn dit geen verhalen verzonden .
ik werk veel voor de nmbs en kom met alle mensen met vele functies tegen.
ik zit vooral in de werkplaatsen in Vlaanderen en Wallonie.
ik werk veel in stations en loodsen en andere plaatsen.
ik kom veel volk tegen en dit is een samenvatting en gefilterd maar toch kom ik tot dit besluit.
Ik heb duidelijk gezegd dat ik niet alle TBS over de zelfde kam wil scheren , maar waar rook is is vuur.
Sorry misschien voor bovenstaande artikel maar toch blijf ik bij mn standpunt
Vg
Franco
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef:hoi Steven,

ik weet dat je je aangevallen voelt maar toch zijn dit geen verhalen verzonden .
ik werk veel voor de nmbs en kom met alle mensen met vele functies tegen.
ik zit vooral in de werkplaatsen in Vlaanderen en Wallonie.
ik werk veel in stations en loodsen en andere plaatsen.
ik kom veel volk tegen en dit is een samenvatting en gefilterd maar toch kom ik tot dit besluit.
Ik heb duidelijk gezegd dat ik niet alle TBS over de zelfde kam wil scheren , maar waar rook is is vuur.
Sorry misschien voor bovenstaande artikel maar toch blijf ik bij mn standpunt
Vg
Franco
Mij moet je de NMBS niet doen kennen, ik weet vooral dat er veel mensen zijn die sterke verhalen willen vertellen en TB's zijn vooral en overal het zwarte schaap. Is ook het eenvoudigste, waar meerdere mensen samenwerken kunnen ze hetzelfde verhaal vertellen, een TB werkt alleen en staat dus altijd zwak met zijn verhaal.
Menig TB heeft ook zo zijn klagen over werkplaatsen, depanneerders. Werkplaatsen herstellen zelden goed, veel depanneerders komen niet opdagen wanneer men er achter vraagt, ... om u maar duidelijk te maken dat het mes zeker en vast in twee richtingen kan werken. Maar ik maak normaal geen woorden vuil aan dergelijke praat tenzij iemand anders met dergelijke zever zelf begint. Men zit de splinter in de ogen van een ander maar de balk terugvinden bij zichzelf moet men leren. Dus zet dergelijke zaken niet online want dat geeft enkel discussies zonder einden. Je zegt niet alle TB's over dezelfde kam te willen scheren, als je dat niet wil doen had je die tekst niet moeten schrijven, want door dat te schrijven veralgemeen je juist wel en scheer je iedereen net wel over dezelfde kam.

Als er een probleem is met een aantal individu's dan schrijf je andere zaken.

Trouwens je moet de zaken bij hun naam noemen. Wij krijgen hooguit een kwartiertje om alle problemen op te lossen daarna MOETEN wij ons in nood verklaren. Een werkplaats heeft veel meer tijd om rustig een analyse te maken. Op de nieuwe HLE18 kan en mag je zelf niets meer doen als bestuurder, dat is allemaal door de loc zelf geregeld of door de werkplaats, alles is informatica geworden. Dus laat dat onder de gordel schieten gedoe maar achterwege aub dat soort zaken brengt niets bij aan een forum.
COCOKEN007

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi Steven,

ik heb niet de bedoeling kwaad bloed op te zetten op deze site en topic.
We zijn aan het converseren over het verschil tussen Italie en Belgie.
En dat het in Italie slecht gaat met Trenitalia.
Ik heb veel respect voor alle TBs in Belgie en waar ook ter wereld.
Zelf heb ik een paar kennissen die TBS zijn.
Maar ik heb een mening en die wil ik delen met of tegen u goesting , das alles.
ik wil niemand kwetsen en namen geef ik niet voor geen geruzie te creeeren.
Meer is het niet.
ik vind deze site en onderdelen topic fantastisch en heb al enorm bijgeleerd over de
spoorwegen NMBS op alle vlakken.
Maar een mening zeggen mag toch nog.
Het zal in de toekomst nog botsen maar daaruit leer wat je juist en fout hebt geschreven.
Tot later
Franco
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

Wat je schreef was geen mening, dat is opgevangen roddel van ander personeel neerschrijven niet meer of minder dan dat hoor. Je extrapoleert uw tekst uit de ervaringen (voor zover dat van toepassing is) uit de woorden van een ander, dat kan nooit een mening zijn omdat je het niet zelf vaststelde. Veel te subjectief om op basis van een paar werkplaatsmensen te zeggen dat TB's geen herstellingen meer kunnen uitvoeren. Geen probleem met meningen maar hou ze ten alle tijden objectief op basis van feiten en niet op basis van een gesprek.
COCOKEN007

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door COCOKEN007 »

Dit wil ik je nog zeggen.
Ik heb genoeg info hoe jullie vb over een break opleiding krijgen om deze trein te kunnen besturen en hun technische fiches .
1 dag opleiding met 5 a 7 TBs samen, wat uitleg van de instructeur enz........
Max 8 u opleiding en dan mag je met dit treinstel rijden.
Ook ken ik de technische boek of depannageboek, dit is geen boek maar een hoop papieren die dateren van de jaren 80 en waarbij al bijlagen werden aan toegevoegd , allemaal slordig en niet aangepast aan de jaren 2000. Dat vind ik van de opleiding over een treinstel en dan jullie beweren dat beginnende tbs hun toestel kennen , daar geloof ik niets van .
Dit alles weet je beter dan ik.
Jij zal een goede tb zijn maar er zijn collegas die zeker nog hulp nodig hebben om sommige machines goed te kennen en weten waar ze mee bezig zijn.
Zeg nu niet dat wat ik hier schrijf niet waar is want dan ben je zelf op het verkeerde spoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef:Dit wil ik je nog zeggen.
Ik heb genoeg info hoe jullie vb over een break opleiding krijgen om deze trein te kunnen besturen en hun technische fiches .
1 dag opleiding met 5 a 7 TBs samen, wat uitleg van de instructeur enz........
Max 8 u opleiding en dan mag je met dit treinstel rijden.
volledig onwaar, er is geen enkel type loc of motorstel waar je maar 1 dag les van krijgt nergens in België.
Enkel stuurrijtuigen zijn voorzien om op 1 dag te geven, maar dat is normaal altijd in combinatie met de loc(s) die er bij hoort (horen).
Laat aub de zaken rusten waar je totaal geen uitleg van weet aub. Je zit zaken te vertellen die je weet van horen zeggen en dat is al. Laat het dan ook aub met rust. Dit brengt niets op. Je zondigt trouwens aan de basisregels van het forum.

Als je dan toch meent dergelijke info te hebben moet je een bron vermelden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef: Ook ken ik de technische boek of depannageboek, dit is geen boek maar een hoop papieren die dateren van de jaren 80 en waarbij al bijlagen werden aan toegevoegd , allemaal slordig en niet aangepast aan de jaren 2000. Dat vind ik van de opleiding over een treinstel en dan jullie beweren dat beginnende tbs hun toestel kennen , daar geloof ik niets van .
.
Hoe een boek er uit ziet bepaald toch niet of opleiding goed of slecht gegeven is. Er zijn zoveel opleidingen ter wereld waar ze niet werken met een vast boek, zoveel profs en andere docenten op hogescholen en universiteiten werken zo, geven die mensen dan allemaal slecht les?

Ter info de laatste handleidingen voor bestuurders van de breaks bestaan bij ons op ingebonden A5 formaat in kleur om u maar effe duidelijk te maken dat wat je u laat vertellen niet altijd volledig correct is. Er zijn mensen aangesteld om te bepalen of ik een goede of slechte treinbestuurder ben dus daar moet ik hier niet op antwoorden.
COCOKEN007

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi Bartolomeo,
ik heb nog een vraag voor u ,welke trein vind jij op dit moment nog mooi in Italië?
Voor mij op dit moment vind ik de ETR 600 en de e402b loco vind ik nog best mooi.
ciao
Franco
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: een vraag voor de Italiaanse spoorweg FS

Bericht door msts.be »

Voor wie nog nostalgie koestert naar de Italiaanse slaaprijtuigen: de 61 83 72-71 767 is herschilderd in originele liverij:
http://www.trenomania.org/fotogallery/d ... os=-106311
http://www.trainzitaliafoto.com/showpho ... hoto=65971

Waarom dit rijtuig ? Omdat dit blijkbaar het enige ongemoderniseerde exemplaar van bouwjaar 1981 is (nabestelling MU van de FS - omdat ze direct bij de FS in dienst zijn gekomen hebben deze geen CIWL-nummer). De andere zijn allemaal al gemoderniseerd met dichte/klapramen:
http://www.trenomania.org/fotogallery/t ... album=2464
Plaats reactie