Pagina 2 van 2

Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen

Geplaatst: 13 nov 2011, 16:05
door Kristofke
Glodenox schreef:
trainspotterstef schreef:Is dat dan een computerstem dat gaat omroepen in die stations.
Hopelijk even duidelijk en goed zoals in Salzburg daar komt zelf geen speker meer ts
Nee, dat zijn op voorhand ingesproken berichten. En ik heb al verscheidene berichten gehoord waarbij ik verbaasd was dat deze op voorhand ingesproken waren, dus er zijn wel veel situaties voorzien. Vandaar dat het me bizar leek dat er niets werd omgeroepen bij een afschaffing, maar ik ben hoopvol voor de nieuwe versie.
Je kan het zo gek niet bedenken of het kan omgeroepen worden, er zijn duizenden combinaties mogelijk. Gewone aankondigingen, splitsingen, vertragingen, tientallen redenen van vertragingen, omleidingen (wanneer, van tot of tussen, minder stops, extra stop, stuk met een bus, etc), beperkingen, extra stops, werken, bussen, zakkenrollers, bommeldingen, tientallen dienstmededelingen, gereserveerde groepen, alternatieven, eerste vertrek naar, .... mijn inspiratie is op.

Dat bepaalde afschaffingen niet gebeuren is een programmeerfout in het systeem.

Het zal een verbetering zijn van de informatievoorziening dan de menselijke momenteel het geval is. Het nadeel is dat het systeem voor vele zaken afhankelijk is van menselijke input, en dan hangt het dus af van de operator of je de reden van je vertraging of afschaffing te horen krijgt of niet. Gelukkig is dat in dit systeem vijf muisklikken om dat in 8 stations te laten omroepen, terwijl een persoon dat natuurlijk 8 keren zelf moet afroepen de reden onder de 15 min. natuurlijk al wel eens wegvalt wegen tijdgebrek.

Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen

Geplaatst: 15 nov 2011, 15:10
door Glodenox
Ik heb gisteren nogmaals het probleem van de evenwichttreinen gemerkt toen het 8 minuten duurde eer het systeem doorhad dat de trein met 11 minuten vertraging ging langskomen. Toen die vertraging opliep tot 14 minuten werd er bij de tweede maal omroepen mooi "de vertraging bedraagt nu 14 minuten" gezegd. Die "nu" ertussen maakt het bericht wel af, moet ik zeggen. Alleen jammer dat er geen "en" wordt gebruikt tussen het voorlaatste en laatste station in de lijst van haltes als er een trein wordt aangekondigd. Dit zou het geheel weer wat menselijker laten klinken.

Voor de rest: inderdaad, PIDAAS zou het werk van omroepers toch een stuk makkelijker moeten maken en tegelijkertijd de kwaliteit van informatie voor de reizigers verhogen. Ik kijk er al naar uit wanneer dit landelijk gaat uitgerold worden :)
Kristofke schreef:de installatie van schermen op L26 is in onderzoek ( vooral hoe maken we ze absoluut diefstal en vandalisme bestendig).
Dat onderzoek lijkt me geen overbodige luxe. Op basis van hoe het station Bordet (of zoals 1 van de borden al een jaar lang toont door graffiti: BordeL) is vergaan met die informatiezuilen, moet men er inderdaad voor zorgen dat die schermen bestendig zijn tegen vandalisme.

Re: NMBS belooft snellere info over vertragingen

Geplaatst: 15 nov 2011, 16:29
door wbrm
Glodenox schreef:Alleen jammer dat er geen "en" wordt gebruikt tussen het voorlaatste en laatste station in de lijst van haltes als er een trein wordt aangekondigd. Dit zou het geheel weer wat menselijker laten klinken.
Precies wat ik ook dacht de eerste keer dat ik pidaas hoorde :D. Hint Infrabel...