Pagina 2 van 2
Geplaatst: 01 aug 2006, 19:56
door 5307
dubbeltractie is leuker, stoerder, krachtiger, fantastischer, spoorsel, diesellerder klinken dan "treinschakeling", da klikt zo mietjesachtig

in "Dubbeltractie" rijden
Geplaatst: 06 aug 2006, 13:35
door Bibke
Treinschakeling: 2 locomotieven, 1 bestuurder. Op de eerste locomotief wordt de voorste pantograaf gelicht, op de tweede stijgt de eerste of tweede pantograaf naargelang de plaatsing van de locomotief. De 2 locomotieven zijn pneumatisch en elektrisch gekoppeld. Pneumatisch: rechtstreekse remleiding (paars) bedient enkel de remmen op de locomotieven, leiding automatische rem (zwart) bedient de remmen van het hele konvooi, regimedruk 5 bar. Elektrisch: 3 feederkabels die de 2 locomotieven verbinden, voor de hele sturing van het konvooi. (radio, storingen, tractioneren)
Dubbele tractie: 2 locomotieven, 2 bestuurders (diesel en elektrisch kan gecombineerd) de 2de locomotief is eigenlijk gewoon ter ondersteuning van de 1° locomotief. Tractioneren, neutraal plaatsen, remmen gebeurt via lampen tussen de 2 locomotieven. Aan de hand van deze lampen ziet de 2de bestuurder wat de eerste van hem vraagt. De rit is dus volledig in handen van de 1ste bestuurder.
Geplaatst: 07 aug 2006, 11:54
door 13'erke
Een antwoord op de grote discussie. Een driedubbele electrische tractie bestaat wel degelijk, maar is slechts in uitzonderlijke gevallen toegelaten. De kalktrein 48644 Jemelle-Sittard wordt gesleept door twee 21 of 27 en een 20 komt helpen om de stijle helling op dit baanvak te beklimmen. Voor de mensen die spoorwegjournaal lezen, er staat een foto ervan in SJ 147 op p60 bovenaan. De foto eronder toont zelfs een gemengde dubbele tractie (HLE+HLD).
Geplaatst: 07 aug 2006, 11:56
door SteC
Een gemengde zie je regelmatig als je in Rotterdam centraal staat. Daar komt er regelmatig een NS 1200 op kop met een oude NMBS diesel erachter de tunnel in gereden.
Geplaatst: 07 aug 2006, 12:28
door Gerard
SteC schreef:Een gemengde zie je regelmatig als je in Rotterdam centraal staat. Daar komt er regelmatig een NS 1200 op kop met een oude NMBS diesel erachter de tunnel in gereden.
Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in Leeuwarden

(zo'n 350km van België

) die had de ACTS toen gehuurd van de NMBS omdat ze problemen hadden met ander materieel...
Geplaatst: 07 aug 2006, 13:14
door trainfreak
Gerard schreef:
Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in Leeuwarden

(zo'n 350km van België

) die had de ACTS toen gehuurd van de NMBS omdat ze problemen hadden met ander materieel...
In Merelbeke heeft er zelfs eens een ACTS (ex type62) tussen de andere 62'ers gestaan

Geplaatst: 11 aug 2006, 20:22
door Bert
trainfreak schreef:Gerard schreef:
Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in Leeuwarden

(zo'n 350km van België

) die had de ACTS toen gehuurd van de NMBS omdat ze problemen hadden met ander materieel...
In Merelbeke heeft er zelfs eens een ACTS (ex type62) tussen de andere 62'ers gestaan

Daar worden die ook nog altijd onderhouden hé

Geplaatst: 11 aug 2006, 20:41
door Concurrent
Ik hoop het ja

Geplaatst: 11 aug 2006, 20:48
door trainfreak
Bert schreef:trainfreak schreef:
In Merelbeke heeft er zelfs eens een ACTS (ex type62) tussen de andere 62'ers gestaan

Daar worden die ook nog altijd onderhouden hé

Hoezo, worden die nog onderhouden?

Lekker veel roest zoals het op de 6201 was!
En wat doen ze dan? De plekken oververven

Geplaatst: 11 aug 2006, 21:19
door edje
Of de cabineramen schoon spoelen, De loks rijden vrijwel nooit zelfstandig in NL altijd achter een ACTS 125x
Zelfs op de Diesellijnen
foto is van http://www.treinenpagina.nl
De loks worden gewoon bestuurd vanuit de E-lok.
Geplaatst: 11 aug 2006, 21:54
door enrico
edje schreef:Of de cabineramen schoon spoelen, De loks rijden vrijwel nooit zelfstandig in NL altijd achter een ACTS 125x
Zelfs op de Diesellijnen
foto is van http://www.treinenpagina.nl
De loks worden gewoon bestuurd vanuit de E-lok.
huh hoe doen ze dat?
Geplaatst: 11 aug 2006, 22:11
door trainfreak
Met speciale kabels aja.
Maar ik denk dat ze het doen voor de prijs.
Op diesellijnen besturen ze die diesellocs.
En op een lijn met draad zetten ze die diesels dan uit en rijden ze met hun elektrisch machien.
Of zit ik fout?
Geplaatst: 11 aug 2006, 22:20
door edje
nee de diesel blijft de hele rit draaien.
Het idee is eigenlijk zo, dat de diesel bij het optrekken een extra duwtje geven aan de E-lok totdat de trein op snelheid is, daarna laten ze de diesel gewoon stationair meedraaien.
Een soort van Hulplok dus.
Geplaatst: 12 aug 2006, 14:21
door Bert
Ik heb toch al meer foto's gezien waarbij er enkel 2 diesels te zien zijn.

Geplaatst: 27 aug 2006, 18:51
door Bibke
Een diesel wordt niet stilgelegd voor bv een uurtje.
De motor lijdt meer van het afkoelen en terug op temperatuur komen (uitzetten en krimpen) dan door hem te laten draaien.
Vandaar dat vroeger de 62'ers Neerpelt-Antwerpen C in de stations ± 1 uurtje gewoon bleven draaien.
Het is een kwestie van de moter op temperatuur te houden.