Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Geplaatst: 18 jun 2012, 20:02
Inderdaad de kantons in Zwitserland hebben een gelijkaardige autonomie als die van Vlaanderen en niet die van de provincies.
Inderdaad.Adler schreef: Nu gaat men dus de splitsing tussen de NMBS en Infrabel nog groter maken terwijl een van de redenen van de hervorming is dat ze nu al niet kunnen samenwerken.
Ik kan die redenering eerlijk gezegd niet volgen.
Als ze niet kunnen samenwerken met een gemeenschappelijke holding boven hen, hoe gaan ze dan kunnen samenwerken als die er niet meer is ?
??? gelijkaardig autonomie als de kantons van Vlaanderen ???? Ik meen een pak meer ...Steven schreef:Inderdaad de kantons in Zwitserland hebben een gelijkaardige autonomie als die van Vlaanderen en niet die van de provincies.
De autonomie van de Kantons gaat een stuk verder dan die van Vlaanderen hoor. Zelfs de doorsnee Zwitserse gemeente heeft meer autonomie dan het Vlaamse Gewest...Steven schreef:Inderdaad de kantons in Zwitserland hebben een gelijkaardige autonomie als die van Vlaanderen en niet die van de provincies.
De huidige Zwitserse bondsstaat is dan ook gegroeid uit een confederaal model (aparte staten/entiteiten die uiteindelijk dichter bij elkaar gebracht zijn), terwijl in België een totaal omgekeerde beweging aan de gang was en is (een ooit unitaire staat die meer en meer gedecentraliseerd wordt).K V B schreef:De autonomie van de Kantons gaat een stuk verder dan die van Vlaanderen hoor. Zelfs de doorsnee Zwitserse gemeente heeft meer autonomie dan het Vlaamse Gewest...Steven schreef:Inderdaad de kantons in Zwitserland hebben een gelijkaardige autonomie als die van Vlaanderen en niet die van de provincies.
Wat mij opvalt is dat men wil splitsen in een berg maatschappijen die geen "doel" en geen "klanten" hebben, dus geen verantwoording moeten afleggen.nahoj schreef: Inderdaad.
Eigenlijk maakt het relatief weinig uit in hoeveel stukjes je het geheel opsplitst, zolang er één persoon verantwoording moet afleggen tegenover de geldschieter (=overheid en klanten).
Als dat meer dan één persoon is, krijg je meer verantwoordelijkheidsconflcten ("'t is de ander geweest") en de daaruit volgende discussies, verdeeldheid en zelfs onbegrip, dan oplossingen.
Belga bericht van vandaag:dentheo schreef:En zou men B-logistic nu eindelijk echte een apart bedrijf durven maken ?
De vraag is of ze wel MOETEN samenwerken in die betekenis? Belgocontrol en SN Brussels Airlines zitten ook niet in dezelfde doos, noch zoals Belgocontrol met die 101 andere maatschappijen die op Brussels Airport vliegen, in een doos zit en kijk, er vallen geen vliegtuigen uit de lucht. Wat gaan ze doen als het reizigersverkeer wordt geliberaliseerd? Nog eens 20 holdings bij oprichten?Adler schreef:Als ze niet kunnen samenwerken met een gemeenschappelijke holding boven hen, hoe gaan ze dan kunnen samenwerken als die er niet meer is ?
Code: Selecteer alles
NMBS Freight Services is een nieuwe afdeling van NMBS en staat in voor de "niet-discriminerende" activiteiten van NMBS en de concurrenten in het goederenverkeer. Het gaat enerzijds om rangeringen en vormingen in de in goederenstations, anderzijds over "First & Last Mile"-services aan klanten.
Is dit de afdeling niet die enkele jaren geleden gelanceerd werd op een happening samen met havenbedrijf Antwerpen ??Joris schreef: Van: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... vices.aspx
Is dat redden wat er te redden valt van het zinkende logistics schip?
dat is AP-rail: http://www.ap-rail.bedentheo schreef:Is dit de afdeling niet die enkele jaren geleden gelanceerd werd op een happening samen met havenbedrijf Antwerpen ??Joris schreef: Van: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... vices.aspx
Is dat redden wat er te redden valt van het zinkende logistics schip?
Leeft daar nog iets van of alleen op papier ?
Na de receptie ( ze dronken een glas en ..) is het daarover wel stil geworden...
Geen loks gezien in eigen kleuren, met eigen kleur Berlingo'tjes ofzo...![]()
Wat iedereen die dergelijke vergelijkingen maakt (m.b.v. vliegverkeer, wegverkeer, binnenvaart,...) niet beseft, is dat voor de organisatie van spoorverkeer een veel nauwere samenwerking tussen infra en operator noodzakelijk is. Rail - wiel, bovenleiding - stroomafnemer, krokodil - borstel, baken - antenne, verkeers- en reizigersinfo in/van trein - in/van station - in/van seinhuis,... zijn stuk voor stuk veel complexere technische gehelen dan weg - band, lucht - vleugel, water - schip,... Zonder degelijke samenwerking loopt dat fout.Jeroen schreef:De vraag is of ze wel MOETEN samenwerken in die betekenis? Belgocontrol en SN Brussels Airlines zitten ook niet in dezelfde doos, noch zoals Belgocontrol met die 101 andere maatschappijen die op Brussels Airport vliegen, in een doos zit en kijk, er vallen geen vliegtuigen uit de lucht. Wat gaan ze doen als het reizigersverkeer wordt geliberaliseerd? Nog eens 20 holdings bij oprichten?Adler schreef:Als ze niet kunnen samenwerken met een gemeenschappelijke holding boven hen, hoe gaan ze dan kunnen samenwerken als die er niet meer is ?