Pagina 2 van 2
Re: ttb map 11
Geplaatst: 17 mar 2012, 16:38
door Shrek
overweg13 schreef:
In het spoorboekje van 1978/1979 (dus van de periode waarin de foto's genomen werden) vind ik voorbeelden van 3 minuten om te ontkoppelen: vb E909 aankomst in Jemelle om 10:20, vertrek om 10:23. Het afgehaakte deel (vanaf dan E5909) vertrok om 10:26.
Straf, maar wel efficiënt natuurlijk. Waar reed die afgekoppelde trein dan naartoe?
Re: ttb map 11
Geplaatst: 17 mar 2012, 16:51
door Steve
Shrek schreef:overweg13 schreef:
In het spoorboekje van 1978/1979 (dus van de periode waarin de foto's genomen werden) vind ik voorbeelden van 3 minuten om te ontkoppelen: vb E909 aankomst in Jemelle om 10:20, vertrek om 10:23. Het afgehaakte deel (vanaf dan E5909) vertrok om 10:26.
Straf, maar wel efficiënt natuurlijk. Waar reed die afgekoppelde trein dan naartoe?
Gokje: reed verder als stoptrein, vergelijkbaar met wat vandaag bijvoorbeeld gedaan wordt met sommige treinen op de IC-E (tussen Leuven en Hasselt)?
Re: ttb map 11
Geplaatst: 17 mar 2012, 20:23
door overweg13
MIVB-reiziger schreef:Shrek schreef:overweg13 schreef:
In het spoorboekje van 1978/1979 (dus van de periode waarin de foto's genomen werden) vind ik voorbeelden van 3 minuten om te ontkoppelen: vb E909 aankomst in Jemelle om 10:20, vertrek om 10:23. Het afgehaakte deel (vanaf dan E5909) vertrok om 10:26.
Straf, maar wel efficiënt natuurlijk. Waar reed die afgekoppelde trein dan naartoe?
Gokje: reed verder als stoptrein, vergelijkbaar met wat vandaag bijvoorbeeld gedaan wordt met sommige treinen op de IC-E (tussen Leuven en Hasselt)?
Goeie gok! Die 5909 reed inderdaad verder als stoptrein. Ik blijf het een enorm handige regeling vinden.
Re: ttb map 11
Geplaatst: 18 mar 2012, 04:44
door Bordensteker
Foto’s 23 en 24 betreffen toevallig hetzelfde treinstel, de NMBS 220.904 . Deze ene was afwijkend en had op de koppen een overal even brede crème band, terwijl die bij de andere stellen boven en onder het tyfoonrooster (bij de binnenlandse NS-hondekoppen een rooster waarop met sierlijke cijfers het treinstelnummer was bevestigd, maar hier eigenlijk een soort deksel met horizontale gleuven voor de tyfoons of claxons) breder uitliep zodat de drie koppelogen daar in het gele gebied waren opgenomen.
Deze wijsheid ontleen ik aan de welbekende site “Langs de Rails” van Nico Spilt,
http://www.nicospilt.com .
(Ik heb vaag het idee dat ik dit laatst al aan iemand heb geschreven, maar ik weet niet meer wanneer en aan wie.)
Ik verklaar me meteen nadrukkelijk blij al deze historische opnamen te mogen zien. Ga maar lekker door zo!
Ik kan intussen nog iets doorvertellen dat voor mij ook nieuw is: dat betreft de kleur geel van de band die over het hele treinstel loopt. Ik toon foto 23 nog even:

Oorspronkelijk waren de treinstellen blauw met een crèmekleurige band, en later is de kleur van die band vervangen door een iets warmere kleur geel. Als je oudere foto's gaat bekijken dan kun je dat verschil vaker tegenkomen.
Het lijkt er op dat je hier toevallig een rooster in de oorspronkelijke kleur ziet, gemonteerd op een reeds herschilderd treinstel.
Re: ttb map 11
Geplaatst: 10 apr 2012, 10:52
door Serie51
Alweer een prachtige fotomap Vic,waarvoor dank
