Pagina 11 van 15
Geplaatst: 08 okt 2006, 01:13
door groentje
Euhm, de NMBS goed bezig? Waarop baseer je dat? Toch niet op de productiviteit per werknemer (oneindig veel beter nagenoeg overal in Europa, naar verluidt zelfs in Frankrijk)? Of op de dienstregeling (laat beginnen, vroeg gedaan, zelfde dienstregeling op zaterdag en zondag, max 1x per uur, en soms zelfs 1x per 2 uur...)? Het visionair beleid van Schouppe, Haek en consoorten (ABX...)?
Er is maar 1 ding waarmee de NMBS torenhoog boven nagenoeg alle spoorwegmaatschappijen uitsteekt, en dat is het statuut van de werknemer (die zelfs nog beter is dan voor de gemiddelde ambtenaar). En de werkgelegenheid die de NMBS biedt (vooral in de bureau's...).
Sorry, dat moest er even uit.
Geplaatst: 08 okt 2006, 03:56
door Miljaarde
Steven schreef:groentje schreef:paljas schreef:STAKEN VERDOMME!!!!!!!
Waarom? Ik wil wel staken, hoor, zelfs zonder vakbondslidmaatschap, maar ik wel daar wel een paar overtuigende argumenten voor horen.
idem, maar meestal ontbreekt het daaraan vind ik
Zouden jullie staken als ze bvb 200 schouwers buitenzetten tegen hun zin? Dat is een beroepscategorie die de tbs of seingevers totaal niet aanbelangt. Waarschijnlijk niet dan?
Als dat zo zou zijn, dan zeg ik: sorry hoor, maar dat noem ik weggestoken egoisme. En wanneer zouden jullie dan wel overtuigd zijn? Als ze jullie eigen postje bedreigen? Ik krijg wat van die teneur van 'eerst moet ik argumenten horen'. Natuurlijk is dat zo, maar soms moet je dat gewoon puur 100 procent voor nen anderen doen... zonder daje overtuigd bent...en zonder eerst te kijken of je er zelf nadeel van ondervindt.
Hoe moet je anders grote groepen die zeer heterogeen zijn op een werkbare manier gaan verdedigen? ik ben eens benieuwd naar jullie wederwoord...
Groeten en bravo voor dit zeer fijne forum waar er vrijheid van spreken bestaat!!
Geplaatst: 08 okt 2006, 11:42
door groentje
Rustig, Miljaarde. Ik wil geen schouwers ontslaan, wel wil ik dat er over 20 jaar nog een NMBS bestaat. Ik wil dan ook niet zozeer mensen ontslaan, als wel de productiviteit naar omhoog brengen, zodat we meer kunnen doen. Maar vergeet niet, de NMBS is een dienstverlenend bedrijf, geen overheidsadministratie die geen concurrentie naast zich moet dulden. Liever nu iets minder aangename maatregelen doorvoeren (geen ontslagen, maar verhogen van de flexibiliteit en de polyvalentie van de werknemers, en persoonlijk vind ik het zelfs bespreekbaar om terug te keren op de 36-urenweek) dan over 10, 20 jaar een massale herstructurering moeten doorvoeren, waarbij vele duizenden op straat komen te staan.
Ik zie een beetje teveel de mentaliteit bij de vakbonden 'et après nous le déluge'. Ik mis een lange-termijnvisie.
Vooral nu. Waarom zou men staken? Naar ik begrepen heb, zou dat zijn omdat de aanwervingen niet snel genoeg verlopen naar hun goesting? Maar dan ga je toch niet staken in het midden van de aanwervingscampagne?
Geplaatst: 08 okt 2006, 12:47
door Miljaarde
volgens mij moeten we eens op cafe gaan... Ik heb trouwens familie in Zulte...
Geplaatst: 08 okt 2006, 12:52
door Steven
Miljaarde schreef:Steven schreef:groentje schreef:
Waarom? Ik wil wel staken, hoor, zelfs zonder vakbondslidmaatschap, maar ik wel daar wel een paar overtuigende argumenten voor horen.
idem, maar meestal ontbreekt het daaraan vind ik
Zouden jullie staken als ze bvb 200 schouwers buitenzetten tegen hun zin? Dat is een beroepscategorie die de tbs of seingevers totaal niet aanbelangt. Waarschijnlijk niet dan?
Als dat zo zou zijn, dan zeg ik: sorry hoor, maar dat noem ik weggestoken egoisme. En wanneer zouden jullie dan wel overtuigd zijn? Als ze jullie eigen postje bedreigen? Ik krijg wat van die teneur van 'eerst moet ik argumenten horen'. Natuurlijk is dat zo, maar soms moet je dat gewoon puur 100 procent voor nen anderen doen... zonder daje overtuigd bent...en zonder eerst te kijken of je er zelf nadeel van ondervindt.
Hoe moet je anders grote groepen die zeer heterogeen zijn op een werkbare manier gaan verdedigen? ik ben eens benieuwd naar jullie wederwoord...
Groeten en bravo voor dit zeer fijne forum waar er vrijheid van spreken bestaat!!
tja mensen ontslaan daar is geen sprake van, maar meestal hoor ik de ware reden van een staking pas nadat deze allang gedaan is welke deze ook mag zijn, zelfs de media is meestal sneller met info geven dan de vakbond meestal doet, een briefje leggen met dank u om te staken nadat het gedaan is volstaat ni voor mij, daar gaat het over. bakbonden nemen soms iets te snel aan dat wij (eender welke functie) de cinema plat leggen, wat ik dus niet slik. niet meer of minder als dat wou ik duidelijk maken. zulke dingen overtuigen mij.
Geplaatst: 08 okt 2006, 13:28
door Wover
Miljaarde schreef:volgens mij moeten we eens op cafe gaan... Ik heb trouwens familie in Zulte...
Hehe, op café gaan met groentje is een aanrader.
Helaas was het 10u-11u 's ochtends na een avondje uitgaan voor mij, dus zat ik er maar wat belabberd bij

Geplaatst: 08 okt 2006, 14:42
door groentje
Ik moet je wel waarschuwen, als ik op mijn gemak ben, ben ik een praatvaar.
Hoewel ik ook goed kan luisteren, hoor.
Ik moet er ook bijzeggen, dat ik van Machelen, ben, en in Zulte kom ik amper. Ik ken er mijn weg dan ook niet echt...
Geplaatst: 08 okt 2006, 20:17
door paljas
Trainspotterke schreef:paljas schreef:STAKEN VERDOMME!!!!!!!
Hier heb ik maar één iets op te zeggen:
DIKKE EGOÏST!

Ik maak geen woorden vuil aan iemand die niets te maken heeft met Infrabel of wat dan ook terwijl hij geen flauw benul heeft van wat er allemaal aan de hand is. Ik weet waarvoor ik staak en welke mijn motiveringen zijn om te staken en hoe mijn situatie is. Daarom zeg ik U persoonlijk: Hopelijk heb je enorm veel last van de staking en geraak je niet op uw werk/school...
Voor al de rest van de reizigers is het een spijtige zaak dat men er last van heeft, maar het is nu eenmaal een openbare VERVOERSmaatschappij.
Als er gestaakt zal worden ben ik zeker voorstander en wat de rest er van denkt kan mij totaal geen reet schelen. Ik denk wel dat iedereen wel hetzelfde zal doen moesten ze bij hun bedrijf ook beginnen met hun statuut aan te passen om meer "flexibiliteit en productiviteit" te verkrijgen, en daarmee het sociaal aspect van de werknemer uit het oog te verliezen.
Trainspotterke, veel succes!!! En ik zal extra mijn best doen, speciaal voor jou!
Geplaatst: 08 okt 2006, 23:07
door K V B
paljas schreef:
Ik denk wel dat iedereen wel hetzelfde zal doen moesten ze bij hun bedrijf ook beginnen met hun statuut aan te passen om meer "flexibiliteit en productiviteit" te verkrijgen, en daarmee het sociaal aspect van de werknemer uit het oog te verliezen.
Trainspotterke, veel succes!!! En ik zal extra mijn best doen, speciaal voor jou!
Wat zou je er van vinden moesten de belastingbetalers eens staken. Hoe lang houdt de NMBS het dan uit denk je?
Geplaatst: 08 okt 2006, 23:13
door K V B
Bart schreef:
Waarom moeten wij steeds het voorbeeld volgen van Europa?
Als je alle Europese spoorwegen eens bekijkt, doet België het alles behalve slecht. Dus waarom veranderen?
Ik heb in België gewoont, in Nederland en nu woon ik in Zwitserland. De NMBS doet het zeker niet slecht, maar het punt is dat er landen zijn die er in slagen om een spoorweg te laten functioneren die het minstens zo goed doet als de NMBS voor een heel pak minder geld.
Ik ben een treinreiziger (heb niet eens een auto) maar ik ben ook een belastingbetaler. Ik eis dat er met mijn belastinggeld goed omgesprongen wordt. Waar ik nu woon (Zwitserland) is datr gelukkig redelijk tot goed het geval.
En zeker waarom veranderen ten koste van de veiligheid??
Ergens heb ik zo het gevoeld dat "veiligheid" vakbondees is voor "arbeidsvoorwaarden". Altijd is veiligheid weer het excuus om veranderingen tegen te gaan. In werkelijkheid willen de vakbonden hun zacht gespreide bedjes behouden.
Geplaatst: 08 okt 2006, 23:39
door groentje
Bij een dergelijke grootschalige hervorming, zoals die er op veel plaatsen is geweest, zal er zeker gemor geweest zijn. Maar de vakbonden daar wisten ook, dat als ze het plan niet aanvaarden, dat het bedrijf overkop zou gaan. En dát is het grote verschil met de NMBS, dat die laatste niet failliet kan gaan, zonder instemming van de overheid. En het spijt me, maar dat merk je soms maar al te goed.
Vergeet het niet, de maatschappelijke waardering van de NMBS is nu aanvaardbaar, er staat momenteel geen enkele partij te springen om de NMBS op te blazen. Maar als je de publieke opinie tegen hebt, en die krijg je tegen met een massale staking, slaat dat zo weer om. En ik ben geneigd te zeggen dat dat nog niet eens onterecht is.
Geplaatst: 09 okt 2006, 00:12
door Steven
paljas schreef:Trainspotterke schreef:paljas schreef:STAKEN VERDOMME!!!!!!!
Hier heb ik maar één iets op te zeggen:
DIKKE EGOÏST!

Ik maak geen woorden vuil aan iemand die niets te maken heeft met Infrabel of wat dan ook terwijl hij geen flauw benul heeft van wat er allemaal aan de hand is. Ik weet waarvoor ik staak en welke mijn motiveringen zijn om te staken en hoe mijn situatie is. Daarom zeg ik U persoonlijk: Hopelijk heb je enorm veel last van de staking en geraak je niet op uw werk/school...
Voor al de rest van de reizigers is het een spijtige zaak dat men er last van heeft, maar het is nu eenmaal een openbare VERVOERSmaatschappij.
Als er gestaakt zal worden ben ik zeker voorstander en wat de rest er van denkt kan mij totaal geen reet schelen. Ik denk wel dat iedereen wel hetzelfde zal doen moesten ze bij hun bedrijf ook beginnen met hun statuut aan te passen om meer "flexibiliteit en productiviteit" te verkrijgen, en daarmee het sociaal aspect van de werknemer uit het oog te verliezen.
Trainspotterke, veel succes!!! En ik zal extra mijn best doen, speciaal voor jou!
het enige wa ik zie is dat jij een beetje vastgeroest zit, ik weet ni of jij ooit in de prive gewerkt hebt, maar dan moet je beseffen dat de arbeidsdruk bij de spoorweg op zen zachts gezegd toch nog meevalt, voor mij is het nu al een jaar of 8 terug da ik nog in de prive geweest ben en toen vond ik de arbeidsdruk er al ettelijke malen hoger als die bij ons.
En als je uw eisen enkel op die manier kan duidelijk maken vind ik u vrij zwak ook al zijn uw argumenten waarom je wil staken juist dan nog vind ik je halstarig omdat je nog niet de moeite wil doen het op een andere manier te willen aanpakken. trouwens als jij staken als enige middel zit om uw eisen kracht bij te zetten vind ik je zielig heel zielig, ik heb ook uw statuut en ok ik wil ook ni da ze er iets aan doen, maar als puntje bij paaltje komt doen vakbonden en directie boven ons hoofd wat ze willen, toevallig vergeten da die vakbond zetel in verschillende raden? kortweg ze zijn vriend en vijand tegelijk?
Geplaatst: 09 okt 2006, 00:17
door groentje
Die zetel in de RvB hebben ze niet meer, hé. Is nog afgeschaft onder Verhofstadt I.
Maar ik geef je wel groot gelijk, staken is een actiemiddel dat te pas en te onpas wordt bovengehaald, en daardoor aan kracht inboet. Een staking kan gerechtvaardigd zijn, maar niet in die mate zoals er nu wordt gestaakt.
Geplaatst: 09 okt 2006, 00:19
door Steven
tja is gewoon da je op den duur een overdosis krijgt en dan willen de mensen gewoon niet meer luisteren of je nu juist of fout bent, of het met rechte en rede is of niet.
Geplaatst: 09 okt 2006, 00:56
door Miljaarde
K V B schreef:Bart schreef:
Waarom moeten wij steeds het voorbeeld volgen van Europa?
Als je alle Europese spoorwegen eens bekijkt, doet België het alles behalve slecht. Dus waarom veranderen?
Ik heb in België gewoont, in Nederland en nu woon ik in Zwitserland. De NMBS doet het zeker niet slecht, maar het punt is dat er landen zijn die er in slagen om een spoorweg te laten functioneren die het minstens zo goed doet als de NMBS voor een heel pak minder geld.
Ik ben een treinreiziger (heb niet eens een auto) maar ik ben ook een belastingbetaler. Ik eis dat er met mijn belastinggeld goed omgesprongen wordt. Waar ik nu woon (Zwitserland) is datr gelukkig redelijk tot goed het geval.
En zeker waarom veranderen ten koste van de veiligheid??
Ergens heb ik zo het gevoeld dat "veiligheid" vakbondees is voor "arbeidsvoorwaarden". Altijd is veiligheid weer het excuus om veranderingen tegen te gaan. In werkelijkheid willen de vakbonden hun zacht gespreide bedjes behouden.
1)Het is niet slecht bij nmbs. Waarom zouden we dat dan willen weggooien?
2)Als de veiligheidsvoorschriften werken en er geen doden vallen, dan wordt dat als normaal gezien. Niemand die dan zegt dat dit is dankzij de vele en strenge veiligheidsmaatregelen. Als er dan veranderingen worden voorgesteld en men oppert bezwaren omdat veiligheid zou verminderen, dan gaat men een rondje vakbond bashen want dat is nu eenmaal bon ton.
3)De feiten ivm stakingen bij het spoor:
in 2006: tot nu toe 0 dagen
2005: 1 dag (7 oktober, ik deed zelf niet mee btw)
2004: 0 dagen
2003: 0 dagen
2002: 1 dag
Stellen dat de vakbond het stakingsrecht misbruikt vind ik nogal kort door de bocht. Vakbondje bashen is de laatste jaren nu eenmaal in opmars.Maar ja, we zitten nu eenmaal in een tijd waarin alles nog rapper vooruit moet gaan en er nog meer winst moet gemaakt worden. Want dat is toch beschaving, is het niet?