Pagina 11 van 124
Geplaatst: 28 feb 2007, 18:03
door Steven
de renovatie betreft vooral de kleurstelling, interieur, displays (dacht ik) eventueel gesloten wc's, tot op heden hebben ze de laatste 20 jaar geen stellen gemoderniseerd waarbij ze draaistellen aangepast hebben of nieuwe geplaatst zouden hebben, als je daar aan zou beginnen kan je ze beter afvoeren (en zover zijn we nog niet), wegens te hoge renovatiekost
Geplaatst: 28 feb 2007, 18:07
door Shrek
Steven schreef:de motoren zijn perfect voorzien voor 3 bakken te slepen, in tweeledige uitvoering hadden eigen een 'teveel' aan vermogen voor hun gewicht, een soort reserve om het zo te zeggen, btw shrek, een revisie van een motor alleen volstaat niet, de lagers waarin de assen rollen moet dan ook een revisie krijgen he

ander doe je maar half werk

dat doen ze toch ook bij de klassiekskes? dus waarom dan ni bij de breaks

Geplaatst: 28 feb 2007, 19:33
door Steven
een gewone revisie is altijd voorzien, ook zonder modernisering moet die geregeld herwikkeld worden, zelfs bij loks zoals reeks 21/27 gebeurd dat, niets abnormaals hoor

maar herwikkelen is nog steeds iets anders dan krachtiger motoren plaatsen he

Geplaatst: 01 mar 2007, 12:38
door Merijn
Simpy, allemaal heel mooi van die Breaks, maar doe je ook eens zo'n tekening van een M5 en een varkensneus, please, bitte, pro favor, ..... *kijkt met puppy-oogjes*
Onlangs gelezen: die breaks zouden zelfde zetels als in M6 krijgen

Geplaatst: 01 mar 2007, 13:18
door carlos
Steven schreef:de motoren zijn perfect voorzien voor 3 bakken te slepen, in tweeledige uitvoering hadden eigen een 'teveel' aan vermogen voor hun gewicht, een soort reserve om het zo te zeggen, btw shrek, een revisie van een motor alleen volstaat niet, de lagers waarin de assen rollen moet dan ook een revisie krijgen he

ander doe je maar half werk

Steven,
in de tijd dat de breaks een middenrijtuig kregen werden zij uitsluitend als IC trein gebruikt, en voor een IC trein die dan meestal met meerdere stellen gereden werd was dit vermogen meer dan voldoende.
Vandaag echter worden deze stellen voornamelijk als IR,P & L trein gebruikt; waarbij er enerzijds een veel hogere stop-frequentie is en anderzijds rijden er veel motorstellen stellen single rond, zodat dit extra vermogen wel nuttig zou zijn.
Bijkomend probleem van de drie-ledige breaks: verhoudingsgewijs is er zeer weinig eerste klasse, wat bij gebruik op treinen richting Brussel problematisch is.
Geplaatst: 01 mar 2007, 17:07
door Steven
de L treinen en P treinen die ik met breaks doe zijn tot nu toe perfect te doen volgens hun uurregeling, bij het opstellen van die grafieken moeten ze gewoon tijdig rekening houden met het materieel da men zal gebruiken voor deze treinen, een 13+i11(of m6) heeft ook een totaal andere versnelling dan ms96, als je bijvoorbeeld vergelijkt op de verbinding naar lux
Geplaatst: 02 mar 2007, 10:52
door e49memling
Als de breaks toch enkel stoptreinen doen, is een mogelijkheid (maar praktisch niet echt realiseerbaar) de overbrengingsverhouding veranderen.
(zoals sprinters <=> gewone AM)
De snelheid kan beperkt worden tot 140 km/u, (wat meer dan voldoende is voor stoptrein-dienst) maar de trekkracht verhoogt aanzienlijk.
Geplaatst: 02 mar 2007, 11:00
door Steven
probleem is dat de breaks heden zowat allerlei taken vervullen,
ic brussel dinant
ic luik quievriain
ir landen de panne
ir brussel turnhout
stoptrein geraardsbergen antwerpen
stoptrein antwerpen leuven
om de voornaamste en langste trajecten al te vernoemen (er zijn er nog dat weet ik)
om dan de ideale verhouding in de tandwielen te regel is niet eenvoudig
Geplaatst: 02 mar 2007, 12:21
door Accelerat
Steven schreef:probleem is dat de breaks heden zowat allerlei taken vervullen,
ic brussel dinant
ic luik quievriain
ir landen de panne
ir brussel turnhout
stoptrein geraardsbergen antwerpen
stoptrein antwerpen leuven
om de voornaamste en langste trajecten al te vernoemen (er zijn er nog dat weet ik)
om dan de ideale verhouding in de tandwielen te regel is niet eenvoudig
En de Antwerpen-Luik en EXT treinen in het weekend als de benelux niet in Antwerpen C komt.
Geplaatst: 02 mar 2007, 16:53
door e49memling
Steven schreef:probleem is dat de breaks heden zowat allerlei taken vervullen,
ic brussel dinant
ic luik quievriain
ir landen de panne
ir brussel turnhout
stoptrein geraardsbergen antwerpen
stoptrein antwerpen leuven
om de voornaamste en langste trajecten al te vernoemen (er zijn er nog dat weet ik)
om dan de ideale verhouding in de tandwielen te regel is niet eenvoudig
Omzetten van 160 -> 140 ?
Op welke van de voornoemde trajekten mag er 160 km/u worden gereden, en over welke afstand?
Leuven <-> Brussel
een paar km op de lijn 25 en wat nog?
Eigenlijk is een sprinter een aangepast klasiekske (zelfde motoren al AM 66 en verder) met een andere tandwieloverbrenging dus van 140 -> 120 wat meer aanzetkracht geeft.
Geplaatst: 02 mar 2007, 17:20
door Steven
weet ik ook dat het heden nog ni overal 160 is, maar 161/162 moeten na aanpassing 160 zijn, de 36 voorbij leuven ook
de 50A moet zelfs 200 worden tot brugge (vanuit brussel)
de 25 moet volledig 160 worden, de 124 ook 160 na de werken met het op 4 sporen brengen tot nijvel
Geplaatst: 02 mar 2007, 20:36
door Bert
e49memling schreef:probleem is dat de breaks heden zowat allerlei taken vervullen,
ic brussel dinant
ic luik quievriain
ir landen de panne
ir brussel turnhout
stoptrein geraardsbergen antwerpen
stoptrein antwerpen leuven
om de voornaamste en langste trajecten al te vernoemen (er zijn er nog dat weet ik)
om dan de ideale verhouding in de tandwielen te regel is niet eenvoudig
Voor de ir landen-de panne is het 160km/u tussen Brussel en Gent.
Geplaatst: 02 mar 2007, 21:51
door SIMPY.be
Voor de IC Poperinge-Sint Niklaas is het 40 tussen Ieper en Komen!
Geplaatst: 02 mar 2007, 23:04
door Wover
SIMPY.be schreef:Voor de IC Poperinge-Sint Niklaas is het 40 tussen Ieper en Komen!
De InterBoerengat zal je bedoelen

Geplaatst: 03 mar 2007, 09:47
door SIMPY.be
Ja, al is het een drukke interboerengat...
En moet daarvoor die trein de snelheid van een tractor niet evenaren...