(onderstreepte tekst is door mij benadrukt)Omdat de Eurostar treindienst tussen Amsterdam en Londen een verbinding door de Kanaaltunnel betreft die het Schengengebied verlaat, zijn beveiliging- en grenscontroles van de reizigers nodig. In de oorspronkelijk beoogde opzet van de treindienst zouden reizigers uit Nederland in Brussel de trein moeten verlaten om aldaar door de benodigde beveiliging- en grenscontroles te gaan, waarna zij hun reis naar Londen zouden kunnen vervolgen (een indirecte service).
Eurostar en NS hebben in 2016 kenbaar gemaakt een voorkeur te hebben voor een directe verbinding tussen Amsterdam en Londen, waarbij de beveiliging- en grenscontroles van de reizigers op de Nederlandse stations worden uitgevoerd. Hiervoor hebben Eurostar en NS de ondersteuning van de Nederlandse overheid gevraagd. Ik ondersteun dit streven, want dit betekent een beter product voor de reiziger. Eurostar biedt op die manier een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor de luchtvaart op de route Amsterdam - Londen, passend bij de duurzame ambities van het kabinet.
De Eurostarplannen zijn in 2013 gepresenteerd, in het kader van het Fyra-alternatief. Daarin was nadrukkelijk vermeld dat de trein Amsterdam - Londen een stop van 30 tot 45 minuten in Brussel zou hebben i.h.k.v. veiligheidscontroles. Het was destijds de bedoeling dat de trein zou per december 2016 gaan rijden, al werd eind 2015 bekend dat dit vertraging zou oplopen.
Als NS en Eurostar drie jaar na het presenteren van de plannen afkomen met "checks in Nederland zouden wel handig zijn" is dat niet zomaar geregeld. Er zal immers moeten worden onderhandeld met de Britse overheid (over inzet van de UK Border Force), er zal e.e.a. geregeld moeten worden met de marechaussee, er zal heel veel papierwerk geregeld moeten worden om dat juridisch mogelijk te maken (de terminal wordt een stukje 'Brits grondgebied' als ik het goed begrijp) en dan krijg je ook nog te maken met de papiermolen die nodig is om die terminalgebouwen daadwerkelijk te gaan bouwen. Allemaal dingen die oorspronkelijk niet gepland waren.
Ik denk niet dat ons ministerie te laat is geweest, ik denk juist dat de SO's laat zijn geweest met het aangeven van hun voorkeuren voor een controle in Nederland.