Re: Inzet MS96
Geplaatst: 11 nov 2024, 11:37
Deze trein een gelijksvloerse deur geven zal de capaciteit nog verlagen.
Aan wat ligt dit eigenlijk? Dat niet vinden van onderdelen?Steven schreef: ↑11 nov 2024, 13:29 Bijkomend zijn er al tekenen dat deze stellen het einde van hun leven naderen, ze hebben het lastig om de nodige onderdelen te vinden om alle elektronica ok te houden. De kans bestaat dus dat met het verschijnen van de MR30 deze ook zullen verdwijnen uit het landschap.
Dat lijkt mij heel moeilijk, I-rijtuigen zijn net I-rijtuigen omdat ze allemaal zowat exact hetzelfde gebouwd zijn en daardoor (quasi) geen homologaties nodig hebben. Een MS96 daartoe reduceren zou volgens mij evenveel kosten als een nieuw rijtuig.
Lijkt me niet haalbaar omdat de motoren daar niet op voorzien zijn. Het hoogst haalbare lijkt me om een stuk 1ste klasse eruit te slopen en in te richten als de multifunctionele ruimte in de Breaks. Dan zou het toch een iets praktischere indeling worden. En eerste klas heeft deze trein toch genoeg.TimJ36 schreef: ↑11 nov 2024, 11:33 Toegankelijkheid is een van de grote struikelblokken van de AM96.
Er zijn 116 treinstellen van dit type. Als er nu eens 116 tussenrijtuigen worden besteld met verlaagde instap, dan is de toegankelijkheid van deze treinen ineens een stuk groter.
Je kan je natuurlijk afvragen of het nog de moeite loont om bijna 25 jaar oude stellen uit te rusten met nieuwe tussenrijtuigen. Maar deze rijtuigen kunnen ook na einde carrière van de AM96 (hopelijk nog niet zo snel) opnieuw gebruikt worden. Er kunnen dan bijvoorbeeld 14 treincomposities gemaakt worden van telkens 8 volledig toegankelijke rijtuigen.
Vorige week ben ik op bezoek geweest in CW Mechelen, waar werd uitgelegd dat er destijds bij de revisie besloten is geweest om de elektronica niet te vervangen. Echter levert deze toch problemen bij veroudering, waardoor er nu geen onderdelen en tijd is om deze allemaal weer perfect te krijgen.4017-4018 schreef: ↑11 nov 2024, 14:09Aan wat ligt dit eigenlijk? Dat niet vinden van onderdelen?Steven schreef: ↑11 nov 2024, 13:29 Bijkomend zijn er al tekenen dat deze stellen het einde van hun leven naderen, ze hebben het lastig om de nodige onderdelen te vinden om alle elektronica ok te houden. De kans bestaat dus dat met het verschijnen van de MR30 deze ook zullen verdwijnen uit het landschap.
Hoe zit het met ouderen materieel (AM80, AM75)? Is het bij die stellen gemakkelijker?