Pagina 11 van 11

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 11 nov 2024, 11:37
door TKR
Deze trein een gelijksvloerse deur geven zal de capaciteit nog verlagen.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 11 nov 2024, 11:41
door TimJ36
TKR schreef: 11 nov 2024, 11:37 Deze trein een gelijksvloerse deur geven zal de capaciteit nog verlagen.
Een extra tussenrijtuig, maar minder capaciteit? Of bedoelt u een rijtuig eruit en een nieuw tussenrijtuig in de plaats?

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 11 nov 2024, 12:01
door TKR
Dat tweede. Deze trein heeft de kracht toch niet om nog eens 33% meer gewicht mee te sleuren..?

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 11 nov 2024, 13:29
door Steven
Bijkomend zijn er al tekenen dat deze stellen het einde van hun leven naderen, ze hebben het lastig om de nodige onderdelen te vinden om alle elektronica ok te houden. De kans bestaat dus dat met het verschijnen van de MR30 deze ook zullen verdwijnen uit het landschap.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 11 nov 2024, 14:03
door BVG1988
Is er dan geen optie om een deel van de AM96s om te vormen tot I11?

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 11 nov 2024, 14:09
door 4017-4018
Steven schreef: 11 nov 2024, 13:29 Bijkomend zijn er al tekenen dat deze stellen het einde van hun leven naderen, ze hebben het lastig om de nodige onderdelen te vinden om alle elektronica ok te houden. De kans bestaat dus dat met het verschijnen van de MR30 deze ook zullen verdwijnen uit het landschap.
Aan wat ligt dit eigenlijk? Dat niet vinden van onderdelen?
Hoe zit het met ouderen materieel (AM80, AM75)? Is het bij die stellen gemakkelijker?

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 11 nov 2024, 17:03
door Shrek
BVG1988 schreef: 11 nov 2024, 14:03 Is er dan geen optie om een deel van de AM96s om te vormen tot I11?
Dat lijkt mij heel moeilijk, I-rijtuigen zijn net I-rijtuigen omdat ze allemaal zowat exact hetzelfde gebouwd zijn en daardoor (quasi) geen homologaties nodig hebben. Een MS96 daartoe reduceren zou volgens mij evenveel kosten als een nieuw rijtuig.
En zelfs als zo'n operatie zou lukken: dan zit je met extra enkeldeks-rijtuigen van 30 jaar oud, dat is niet meteen wat de NMBS nodig heeft.

Ik zou het vooral anders bekijken: als de NMBS erin slaagt om de MS96 begin jaren '30 uit dienst te nemen wil dat zeggen dat ze erin geslaagd zijn een grote order MS30 te plaatsen en te laten leveren. Dat is een veel mooier toekomstperspectief dan frankenstein I11's :wink:
Moest het niet lukken: de MS96 kan nog altijd als P-trein materieel dienen. Op P-treinen is -doorgaans- de nood aan toegankelijkheid en fietscapaciteit net iets lager dan op IC-treinen.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 12 nov 2024, 19:19
door ToMiKoN
TimJ36 schreef: 11 nov 2024, 11:33 Toegankelijkheid is een van de grote struikelblokken van de AM96.

Er zijn 116 treinstellen van dit type. Als er nu eens 116 tussenrijtuigen worden besteld met verlaagde instap, dan is de toegankelijkheid van deze treinen ineens een stuk groter.

Je kan je natuurlijk afvragen of het nog de moeite loont om bijna 25 jaar oude stellen uit te rusten met nieuwe tussenrijtuigen. Maar deze rijtuigen kunnen ook na einde carrière van de AM96 (hopelijk nog niet zo snel) opnieuw gebruikt worden. Er kunnen dan bijvoorbeeld 14 treincomposities gemaakt worden van telkens 8 volledig toegankelijke rijtuigen.
Lijkt me niet haalbaar omdat de motoren daar niet op voorzien zijn. Het hoogst haalbare lijkt me om een stuk 1ste klasse eruit te slopen en in te richten als de multifunctionele ruimte in de Breaks. Dan zou het toch een iets praktischere indeling worden. En eerste klas heeft deze trein toch genoeg.
Dit is mijn persoonlijke mening, niet gebaseerd op technische kennis.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 12 nov 2024, 22:37
door wdl
4017-4018 schreef: 11 nov 2024, 14:09
Steven schreef: 11 nov 2024, 13:29 Bijkomend zijn er al tekenen dat deze stellen het einde van hun leven naderen, ze hebben het lastig om de nodige onderdelen te vinden om alle elektronica ok te houden. De kans bestaat dus dat met het verschijnen van de MR30 deze ook zullen verdwijnen uit het landschap.
Aan wat ligt dit eigenlijk? Dat niet vinden van onderdelen?
Hoe zit het met ouderen materieel (AM80, AM75)? Is het bij die stellen gemakkelijker?
Vorige week ben ik op bezoek geweest in CW Mechelen, waar werd uitgelegd dat er destijds bij de revisie besloten is geweest om de elektronica niet te vervangen. Echter levert deze toch problemen bij veroudering, waardoor er nu geen onderdelen en tijd is om deze allemaal weer perfect te krijgen.