Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
Malista
Berichten: 98
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Malista »

Een alternatief eindstation zou Dommeldange kunnen zijn. Het voordeel is dat de trein dan letterlijk tussen twee Europese wijken zou rijden (Brussel-Luxemburg/Schuman naar Luxembourg/Kirchberg). Het nadeel is dat de treinen van en naar Athus en Luik ook een alternatief eindstation moeten krijgen om conflicten te vermijden.

In het belang van de reiziger zouden er beter minder treinen Luxemburg station als eindstation hebben en er zou bijvoorbeeld een trein Aarlen -Trier en Athus - Diekirch gerealiseerd kunnen worden.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Klassiekje »

De I11'en zijn nodig voor de Benelux en de Parijs.
Normaal wordt de samenstelling HLE13 + 5 M7 + HVR M6/M7.
Malista
Berichten: 98
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Malista »

Dus geen I10/I11 rijtuigen meer naar Luxemburg maar enkel nog M7s? Hopelijk kunnen we zo eindelijk van de sporadische Desiro's en overstap in Aarlen af.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ovspotter_be »

Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

ovspotter_be schreef: 10 jun 2024, 14:15 Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
Dan kan je toch gwn splitsen in Aarlen of Namen? Ik zie wel de voordelen van de HLE13 niet in, HLE18 is al toegelaten en ik nam aan dat de M7 BMX ook zou worden gehomologeerd. Het splitsen zou zo ook soepeler verlopen neem ik aan dan met HLE13 en wss nog een ander type loc ertussen gegooid.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 10 jun 2024, 15:44
ovspotter_be schreef: 10 jun 2024, 14:15 Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
Dan kan je toch gwn splitsen in Aarlen of Namen? Ik zie wel de voordelen van de HLE13 niet in, HLE18 is al toegelaten en ik nam aan dat de M7 BMX ook zou worden gehomologeerd. Het splitsen zou zo ook soepeler verlopen neem ik aan dan met HLE13 en wss nog een ander type loc ertussen gegooid.
Ze hebben een chronische tekort aan de T18/19, vandaar dat ze de T13 blijven gebruiken, maar niets belet dat er ongetwijfeld een T18/19 zal tussen zitten hoor.
Malista
Berichten: 98
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Malista »

ovspotter_be schreef: 10 jun 2024, 14:15 Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
Ik denk dat dit voornamelijk tussen Namen en Brussel nodig is. Er is een overeenkomst tussen de Luxemburgse en Belgische overheid om vanaf 2027 met een snelle trein tussen Luxemburg en Brussel te komen met een beperkt aantal stops. Als ik het mij goed herinner zou deze enkel nog stoppen in Aarlen en Namen. Naast een versnelling op de deze internationale corridor zie ik hier ook een versterking op de nationale dienstverlening tussen Namen en Brussel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door overweg13 »

Malista schreef: 10 jun 2024, 16:46
ovspotter_be schreef: 10 jun 2024, 14:15 Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
Ik denk dat dit voornamelijk tussen Namen en Brussel nodig is. Er is een overeenkomst tussen de Luxemburgse en Belgische overheid om vanaf 2027 met een snelle trein tussen Luxemburg en Brussel te komen met een beperkt aantal stops. Als ik het mij goed herinner zou deze enkel nog stoppen in Aarlen en Namen. Naast een versnelling op de deze internationale corridor zie ik hier ook een versterking op de nationale dienstverlening tussen Namen en Brussel.
Of: terug naar het verleden. Het inkorten van treinen in Namur richting Luxemburg was vroeger (met tweeledige stellen en later met breaks) heel normaal. En die snelle treinen met een beperkt aantal stops waren er vroeger ook al. Ik vraag me wel af of het tegenwoordig nog opportuun is om te splitsen in Namur: eerlijk gezegd, het aantal reizigers tussen Luxemburg en Namur is echt niet te onderschatten voor de meeste treinen.
Met vriendelijke groet

overweg13
MarcVD
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 mar 2021, 15:23

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door MarcVD »

Er zijn nu test ritten met M7 Bmx op lijn 162.
Malista
Berichten: 98
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Malista »

overweg13 schreef: 10 jun 2024, 16:54 Of: terug naar het verleden. Het inkorten van treinen in Namur richting Luxemburg was vroeger (met tweeledige stellen en later met breaks) heel normaal. En die snelle treinen met een beperkt aantal stops waren er vroeger ook al. Ik vraag me wel af of het tegenwoordig nog opportuun is om te splitsen in Namur: eerlijk gezegd, het aantal reizigers tussen Luxemburg en Namur is echt niet te onderschatten voor de meeste treinen.
Een snellere trein kan mogelijk ook extra reizigers creëren. Het Europees Parlement heeft bijvoorbeeld momenteel een shuttlebus dienst tussen Brussel en Luxemburg omdat de trein te traag is.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ovspotter_be »

De trein is tussen Brussel-Luxemburg en Luxemburg maar 30 minuten trager dan via de snelweg, en dat is dan nog in de ideale omstandigheden zonder file.
Dus ik vermoed dat er ook nog wel een andere reden zal zijn voor het kiezen van de pendelbus.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

dat is dan nog in de ideale omstandigheden zonder file.
... en als de trein rijdt volgens dienstregeling ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BVG1988
Berichten: 720
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door BVG1988 »

Dit weekend wordt er blijkbaar gewerkt op spoorlijn 161 tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman. De S8 wordt in 2 gesplitst De S8 naar Zottegem krijgt een ander nummer en rijdt enkel tot Brussel-Zuid. Na enig opzoekwerk kwam ik erachter dat de S8 Brussel-Zuid - Ottignies - Brussel-Zuid omrijdt via de Josephattunnel en spoorlijn 26. Ik neem aan dat de S8 ook rijdt Schaarbeek dit weekend en niet alleen de IC16 21XX en de T18022/18024
Ik neem aan dat de tunnels net zoals die van Centraal en onderhoud gaan krijgen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jpvdveer
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jpvdveer »

Correct. Staat allemaal ook beschreven op https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-brussels-east. Niet alleen dit weekend maar t/m 7/7. In de treinen is, zeer correct, de afgelopen tijd al diverse keren op deze werkzaamheden gewezen, die een reistijdverlenging van zo'n 40 minuten betekenen. (Het merendeel van de reizigers zal in Schuman de metro nemen, veronderstel ik.)
MarcVD
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 mar 2021, 15:23

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door MarcVD »

BVG1988 schreef: 26 jun 2024, 21:52 Dit weekend wordt er blijkbaar gewerkt op spoorlijn 161 tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman.
Nieuw dubbelspoor tussen lijn 50 en lijn 161.
Gesloten