Pagina 11 van 12

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 12:46
door Malista
Een alternatief eindstation zou Dommeldange kunnen zijn. Het voordeel is dat de trein dan letterlijk tussen twee Europese wijken zou rijden (Brussel-Luxemburg/Schuman naar Luxembourg/Kirchberg). Het nadeel is dat de treinen van en naar Athus en Luik ook een alternatief eindstation moeten krijgen om conflicten te vermijden.

In het belang van de reiziger zouden er beter minder treinen Luxemburg station als eindstation hebben en er zou bijvoorbeeld een trein Aarlen -Trier en Athus - Diekirch gerealiseerd kunnen worden.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 12:51
door Klassiekje
De I11'en zijn nodig voor de Benelux en de Parijs.
Normaal wordt de samenstelling HLE13 + 5 M7 + HVR M6/M7.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 13:47
door Malista
Dus geen I10/I11 rijtuigen meer naar Luxemburg maar enkel nog M7s? Hopelijk kunnen we zo eindelijk van de sporadische Desiro's en overstap in Aarlen af.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 14:15
door ovspotter_be
Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 15:44
door desirootje
ovspotter_be schreef: 10 jun 2024, 14:15 Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
Dan kan je toch gwn splitsen in Aarlen of Namen? Ik zie wel de voordelen van de HLE13 niet in, HLE18 is al toegelaten en ik nam aan dat de M7 BMX ook zou worden gehomologeerd. Het splitsen zou zo ook soepeler verlopen neem ik aan dan met HLE13 en wss nog een ander type loc ertussen gegooid.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 16:00
door 260689
desirootje schreef: 10 jun 2024, 15:44
ovspotter_be schreef: 10 jun 2024, 14:15 Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
Dan kan je toch gwn splitsen in Aarlen of Namen? Ik zie wel de voordelen van de HLE13 niet in, HLE18 is al toegelaten en ik nam aan dat de M7 BMX ook zou worden gehomologeerd. Het splitsen zou zo ook soepeler verlopen neem ik aan dan met HLE13 en wss nog een ander type loc ertussen gegooid.
Ze hebben een chronische tekort aan de T18/19, vandaar dat ze de T13 blijven gebruiken, maar niets belet dat er ongetwijfeld een T18/19 zal tussen zitten hoor.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 16:46
door Malista
ovspotter_be schreef: 10 jun 2024, 14:15 Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
Ik denk dat dit voornamelijk tussen Namen en Brussel nodig is. Er is een overeenkomst tussen de Luxemburgse en Belgische overheid om vanaf 2027 met een snelle trein tussen Luxemburg en Brussel te komen met een beperkt aantal stops. Als ik het mij goed herinner zou deze enkel nog stoppen in Aarlen en Namen. Naast een versnelling op de deze internationale corridor zie ik hier ook een versterking op de nationale dienstverlening tussen Namen en Brussel.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 16:54
door overweg13
Malista schreef: 10 jun 2024, 16:46
ovspotter_be schreef: 10 jun 2024, 14:15 Overstap in Arlon zal voor bepaalde treinen wel blijven vermoed ik want op bepaalde tijdstippen heb je 9 M6'en echt wel nodig op bepaalde trajecten.
Ik denk dat dit voornamelijk tussen Namen en Brussel nodig is. Er is een overeenkomst tussen de Luxemburgse en Belgische overheid om vanaf 2027 met een snelle trein tussen Luxemburg en Brussel te komen met een beperkt aantal stops. Als ik het mij goed herinner zou deze enkel nog stoppen in Aarlen en Namen. Naast een versnelling op de deze internationale corridor zie ik hier ook een versterking op de nationale dienstverlening tussen Namen en Brussel.
Of: terug naar het verleden. Het inkorten van treinen in Namur richting Luxemburg was vroeger (met tweeledige stellen en later met breaks) heel normaal. En die snelle treinen met een beperkt aantal stops waren er vroeger ook al. Ik vraag me wel af of het tegenwoordig nog opportuun is om te splitsen in Namur: eerlijk gezegd, het aantal reizigers tussen Luxemburg en Namur is echt niet te onderschatten voor de meeste treinen.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 17:08
door MarcVD
Er zijn nu test ritten met M7 Bmx op lijn 162.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 20:44
door Malista
overweg13 schreef: 10 jun 2024, 16:54 Of: terug naar het verleden. Het inkorten van treinen in Namur richting Luxemburg was vroeger (met tweeledige stellen en later met breaks) heel normaal. En die snelle treinen met een beperkt aantal stops waren er vroeger ook al. Ik vraag me wel af of het tegenwoordig nog opportuun is om te splitsen in Namur: eerlijk gezegd, het aantal reizigers tussen Luxemburg en Namur is echt niet te onderschatten voor de meeste treinen.
Een snellere trein kan mogelijk ook extra reizigers creëren. Het Europees Parlement heeft bijvoorbeeld momenteel een shuttlebus dienst tussen Brussel en Luxemburg omdat de trein te traag is.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 22:05
door ovspotter_be
De trein is tussen Brussel-Luxemburg en Luxemburg maar 30 minuten trager dan via de snelweg, en dat is dan nog in de ideale omstandigheden zonder file.
Dus ik vermoed dat er ook nog wel een andere reden zal zijn voor het kiezen van de pendelbus.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 10 jun 2024, 22:06
door jan_olieslagers
dat is dan nog in de ideale omstandigheden zonder file.
... en als de trein rijdt volgens dienstregeling ...

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 26 jun 2024, 21:52
door BVG1988
Dit weekend wordt er blijkbaar gewerkt op spoorlijn 161 tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman. De S8 wordt in 2 gesplitst De S8 naar Zottegem krijgt een ander nummer en rijdt enkel tot Brussel-Zuid. Na enig opzoekwerk kwam ik erachter dat de S8 Brussel-Zuid - Ottignies - Brussel-Zuid omrijdt via de Josephattunnel en spoorlijn 26. Ik neem aan dat de S8 ook rijdt Schaarbeek dit weekend en niet alleen de IC16 21XX en de T18022/18024
Ik neem aan dat de tunnels net zoals die van Centraal en onderhoud gaan krijgen.

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 26 jun 2024, 22:40
door jpvdveer
Correct. Staat allemaal ook beschreven op https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-brussels-east. Niet alleen dit weekend maar t/m 7/7. In de treinen is, zeer correct, de afgelopen tijd al diverse keren op deze werkzaamheden gewezen, die een reistijdverlenging van zo'n 40 minuten betekenen. (Het merendeel van de reizigers zal in Schuman de metro nemen, veronderstel ik.)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Geplaatst: 03 jul 2024, 10:34
door MarcVD
BVG1988 schreef: 26 jun 2024, 21:52 Dit weekend wordt er blijkbaar gewerkt op spoorlijn 161 tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman.
Nieuw dubbelspoor tussen lijn 50 en lijn 161.