Pagina 11 van 22

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 16:17
door TKR
dovaere schreef: 22 aug 2024, 15:25
TKR schreef: 22 aug 2024, 15:05 Die rijtuigen reden weldegelijk leeg naar Hamburg (overdag) om daar een andere dienst aan te bieden. :mrgreen:
Beter dat ze effectief gebruikt worden, maar ik vrees dat de meeste wintersportnachtverbindingen in Europa slechts eenmaal per week rijden, en dan natuurlijk massaal voor de wissel op zaterdag.

De ideale wereld zou zijn dat een wintersportnachttrein (met nieuw, comfortabel materiaal zoals van Nightjet) reizigers van België rechtstreeks naar Oostenrijk voert, en 's avonds Duitse reizigers in Oostenrijk terugbrengt naar bijvoorbeeld Hamburg/Denemarken. De volgende avond van daar met nieuwe reizigers naar Oostenrijk.
De volgende avond reizgers naar een derde bestemming (Berlijn of Amsterdam) terugbrengen. De volgende avond van daar nieuwe reizigers naar Oostenrijk.
En zo herhaald week na week. Een sternetwerk met drie takken

Zodat reizigers van elk van die drie bestemmingen met telkens 7 nachten verblijf in Oostenrijk kunnen skiën.
Dit kan ook afgestemd worden met de verblijven ter plaatse: elke week op dag X een trein met Y klanten die aankomen, en ongeveer evenveel vertrekkers.
Je kan dit ook omgekeerd doen: België - Oostenrijk/Italie -> België - Zwitserland -> België - Frankrijk? of een ander deel van Oostenrijk.

Alleszins, met deze extra verbinding in het midden van de week wordt de kans wel groter dat we met onze vriendengroep de nachttrein eens nemen; aangezien we de zaterdagwissel net vermijden.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 17:40
door dovaere
TKR schreef: 22 aug 2024, 16:17 Je kan dit ook omgekeerd doen: België - Oostenrijk/Italie -> België - Zwitserland -> België - Frankrijk? of een ander deel van Oostenrijk.
Inderdaad, maar blijkbaar gaan/gingen wintersportnachttreinen zoals de Treski steevast naar Oostenrijk: beter spoornetwerk in de Alpenvalleien, zelfs met skiliften naast het station, rechtstreeks bereikbaar vanuit België of Nederland.
Zwitserland: prijs?
Frankrijk: concurrentie met TGV en de zaterdagse Eurostar Sneeuw, hoge rijpadtarieven, altijd gedoe met onderbrekingen 's nacht en blijkbaar een moeilijk te nemen horde voor nieuwe initiatieven los van SNCF: European Sleeper tot nader order geen haalbaar rijpad, Flixtrain ging niet door...
(De SNCF heeft trouwens ook een nachttrein tussen Parijs en Bourg-Saint-Maurice in de Franse Alpen.)

En voor de Nederlandse markt ligt het Franse taalgebied wellicht mentaal verder dan de Duitstalige landen.
Ik hoor trouwens ook weinig over de zaterdagse Eurostar Sneeuw naar Bourg-Saint-Maurice in de Franse Alpen, ik heb de indruk dat de combinatie trein+ski minder leeft in België?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 17:54
door TKR
De meesten hier hebben een tankkaart van het werk. Nog een laatste keer gratis tanken vlak voor luxemburg en je geraakt gemakkelijk met 4 personen voor slechts €50-100 in de Franse Alpen. Dat is een stuk goedkoper dan €120+ pp voor een bedje en biedt een stuk meer vrijheid.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 18:03
door dovaere
TKR schreef: 22 aug 2024, 17:54 De meesten hier hebben een tankkaart van het werk. Nog een laatste keer gratis tanken vlak voor luxemburg en je geraakt gemakkelijk met 4 personen voor slechts €50-100 in de Franse Alpen. Dat is een stuk goedkoper dan €120+ pp voor een bedje en biedt een stuk meer vrijheid.
Dat zal deels kloppen.
Maar even in de toekomst kijken: elektrische bedrijfswagens. Die rijden in de winterse kou wat minder ver. Je kunt niet zonder opladen in Frankrijk en het is ook wat omslachtiger.
Het speelveld tussen auto en trein wordt wat gelijker :-)

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 18:19
door Portbou
dovaere schreef: 22 aug 2024, 17:40 (De SNCF heeft trouwens ook een nachttrein tussen Parijs en Bourg-Saint-Maurice in de Franse Alpen.)
Niet meer denk ik.
Enkel nog Briançon.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 21:26
door DDietzen
TKR schreef: 22 aug 2024, 16:13 Dan reden ze vanuit Nederland naar Hamburg? Ik ben er toch vrij zeker van dat ik hier beeldmateriaal van gezien heb, van deze rijtuigen overdag onderweg naar Hamburg.
Wellicht was dat de overbrenging terug naar de 'thuisbasis' Hamburg van de rijtuigen aan het einde van het winterseizoen na de laatste terugrit uit de Alpen. Bij mijn weten staan die rijtuigen tijdens het seizoen tussen de ritten door op de Amsterdamse bundel Watergraafsmeer, ik meen dat een paar maanden terug ook in een documentaire oid gezien te hebben.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 22 aug 2024, 23:44
door jan_olieslagers
En voor de Nederlandse markt ligt het Franse taalgebied wellicht mentaal verder dan de Duitstalige landen.
Ik hoor trouwens ook weinig over de zaterdagse Eurostar Sneeuw naar Bourg-Saint-Maurice in de Franse Alpen, ik heb de indruk dat de combinatie trein+ski minder leeft in België?
In mijn beeld, o.a. bevestigd in de tijd dat ik bij de spoorinformatica werkte, met vooral Franstalige collega's, is het taalverschil inderdaad erg relevant. Franstalige Belgen gaan op vakantie waar men Frans spreekt, zo simpel is dat. Ze gaan skieen in de Franse Alpen en zonnebaden aan de Cote d'Azur, en avonturiers durven al eens naar Bretagne of naar Baskenland trekken. Terwijl de Vlamingen gaan skieen (en apres-skieen) in Oostenrijk, en zonnebaden in Spanje of tegenwoordig ook wel in Turkije.

Ook in mijn beeld is Frankrijk voor de meeste Nederlanders een no-no-NO gebied, waar ze hoogstens willen doorheenreizen onderweg naar Spanje of Italie. Maar ze voelen zich veel beter in Oostenrijk of Zwitserland, en vinden zelfs de Slavische landen niet enger of afschrikkender dan de Latijnse. En bovenal in Frankrijk heeft men de onhebbelijke neiging om aan te dringen op correct taalgebruik, dat is voor nogal wat Nederlanders teveel gevraagd zelfs in hun eigen taal, laat staan in eentje die ze nooit op school leerden en die hen ook eigenlijk niet echt interesseert, niet meer dan het Pools of het Servisch. In de toeristische streken van Spanje, en misschien ook hier en daar in Italie, zal er een zekere motivatie zijn om hun rugzakengels te begrijpen, in Frankrijk kan men daar beter niet op hopen.

Let wel, dit zijn brute veralgemeningen, er zullen zeker handenvol uitzonderingen op zijn. Maar wie treinen plant gaat uit van algemeenheden, niet van uitzonderingen.

Dat alles gezegd zijnde, in de marge: het zou me helemaal niet verbazen als er over die Eurostar Sneeuw heel wat meer te lezen viel op Franstalige forums en media.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 30 aug 2024, 13:16
door Gydo
dovaere schreef: 20 aug 2024, 15:30 Er komt (tijdelijk) nog een extra nachttrein vanuit Brussel:

European Sleeper rijdt in de maanden februari-maart 2025 een nachttrein richting Oostenrijk / Italië:
  • restaurantwagen
  • Brussel - Antwerpen - Rotterdam - Utrecht - Keulen - München - Innsbruck - Bolzano - Verona - Venetië
  • 20 [AANVULLING: en 21] uur voor wie de volledige rit wil doen :D
  • tweemaal per week
  • enkel deze twee maanden wegens skivakantie / krokusvakantie / carnaval in Venetië
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/20 ... eper-gaat/
TCS heeft toch geen licentie in Italië en Zwitserland? Wordt er dan samengewerkt en op attest van andere vervoerders gereden net als de ES in Tsjechië met CD-licentie?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 03 sep 2024, 20:15
door Train Charter
TCS organiseert treinen naar België, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Hongarije, Denemarken en Zweden. Het al dan niet op eigen licentie rijden hindert niet aan heb hebben van goede langjarige partners.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 05 sep 2024, 09:27
door Gydo
Train Charter schreef: 03 sep 2024, 20:15 TCS organiseert treinen naar België, Nederland, Duitsland, Polen, Tsjechië, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Hongarije, Denemarken en Zweden. Het al dan niet op eigen licentie rijden hindert niet aan heb hebben van goede langjarige partners.
Wie waren de partners met de GCT bijvoorbeeld in Italië en Zwitserland? Kan een goederenvervoerder dat ook zijn?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 05 sep 2024, 13:10
door Steven
Als een operator een licentie heeft om enkel goederen te doen is hij niet in orde :wink: maar dat zegt niets over welke locs men gebruikt zoals je hier ziet dat lineas een loc verhuurt om die slaaptrein te verzekeren.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 05 sep 2024, 17:30
door dovaere
Er zijn wel mogelijke kandidaat-partners. Bijvoorbeeld Railroad Development Company / BahnTouristikExpress rijdt skitreinen naar Oostenrijk.
En UrlaubsExpress reed tot vorig jaar naar Italië:
https://de.wikipedia.org/wiki/UrlaubsExpress
Kaartje met situatie van een vijftal jaar geleden: Afbeelding

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 sep 2024, 10:08
door rdv
Steven schreef: 05 sep 2024, 13:10 Als een operator een licentie heeft om enkel goederen te doen is hij niet in orde :wink: maar dat zegt niets over welke locs men gebruikt zoals je hier ziet dat lineas een loc verhuurt om die slaaptrein te verzekeren.
En wie is dan de vervoerder bij European Sleeper (en de Orient Express)?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 sep 2024, 10:26
door Gydo
rdv schreef: 06 sep 2024, 10:08
Steven schreef: 05 sep 2024, 13:10 Als een operator een licentie heeft om enkel goederen te doen is hij niet in orde :wink: maar dat zegt niets over welke locs men gebruikt zoals je hier ziet dat lineas een loc verhuurt om die slaaptrein te verzekeren.
En wie is dan de vervoerder bij European Sleeper (en de Orient Express)?
In Nederland was dat dit jaar RXP, maar vorig jaar toen hij in Sittard was het TCS.
Edtit: En dit vindt ik ook nog:
https://www.instagram.com/jorikmichiels ... mg_index=1

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 sep 2024, 12:21
door Steven
VSOE is in België door de NMBS. Vanuit Frankrijk naar Brussel met een HLE18 en voor de overige trajecten een traxx van Lineas er voor omdat die de juiste software hebben voor België en Nederland/duitsland te kunnen rijden.