Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Alles over reizigerstreinen in België.
TKR

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door TKR »

voor de jongeren onder ons, wat hielden die stiptheidsacties dan in?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Die stiptheidsacties waren een echte pest, met wekenlange vertragingen en zware onenigheid tussen het personeel dat wel meedeed en de activisten. Ik kan je verzekeren: als je moet kiezen tussen stiptheidsacties en stakingen, kies dan als reiziger voor de staking, dan weet je ten minste waar je aan toe bent. Want tegen minder dan 20 km/u de wisselstraten van Brussel-Zuid nemen, neem het van me aan, het kon tot zenuwslopende toestanden en gemiste aansluitingen leiden. Je kon ze er als reiziger zo uithalen, de deelnemers aan de acties en de anderen die hun job wel naar behoren deden. Zoals altijd bloeden zo een acties langzaam uit, zeker toen bleek dat een van de initiatiefnemers op een avond met zijn vierledig stel (823?) ontspoorde tegen de maximumsnelheid van 140 km/u en dus duidelijk niet aan de stiptheidsactie deelnam. Het moet zo wat de eerste aanzet geweest zijn van verenigingen van treinbestuurders die zich miskend voelden door de grote vakbonden, miskennend op hun beurt dat die niet alleen over tb's gingen, maar over alle NMBS-personeel.
En nu mag nighttrain antwoorden...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Liever niet persoonlijk worden... Maar ik heb wel veel meer sympathie voor de "kleinere" vakbonden, naar mijn oppervlakkige indruk van verreweg zijn die echt wel bezig met de belangen van de mensen die het werk doen, en dus de treinen doen rijden. En daar gaat het toch maar om?

Ik vind de opmerking zelf op het randje af ongepast, maar ze moet me maar toch van mijn lever: de grote traditionele vakbonden zijn - nogmaals, in mijn zeer persoonlijke zeer beperkte waarneming - meer bezig met hun eigen belang dan met dat van hun leden, ze lijken vaak ook eerder aan politiek te doen dan aan de belangen van hun leden te werken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai

Bericht door Eimai »

De "grote" vakbonden hebben overigens juist bekend gemaakt dat, naast twee stakingsdagen in maart, er van april tot juli elke maand vier dagen gestaakt gaan worden door hen. Details hoe ontbreken nog.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 27 feb 2025, 18:54 Die stiptheidsacties waren een echte pest, met wekenlange vertragingen en zware onenigheid tussen het personeel dat wel meedeed en de activisten. Ik kan je verzekeren: als je moet kiezen tussen stiptheidsacties en stakingen, kies dan als reiziger voor de staking, dan weet je ten minste waar je aan toe bent. Want tegen minder dan 20 km/u de wisselstraten van Brussel-Zuid nemen, neem het van me aan, het kon tot zenuwslopende toestanden en gemiste aansluitingen leiden. Je kon ze er als reiziger zo uithalen, de deelnemers aan de acties en de anderen die hun job wel naar behoren deden. Zoals altijd bloeden zo een acties langzaam uit, zeker toen bleek dat een van de initiatiefnemers op een avond met zijn vierledig stel (823?) ontspoorde tegen de maximumsnelheid van 140 km/u en dus duidelijk niet aan de stiptheidsactie deelnam. Het moet zo wat de eerste aanzet geweest zijn van verenigingen van treinbestuurders die zich miskend voelden door de grote vakbonden, miskennend op hun beurt dat die niet alleen over tb's gingen, maar over alle NMBS-personeel.
En nu mag nighttrain antwoorden...
Dank u.
Betreffende die ontsporing op lijn 59 door 1 van de twee broers die loco oprichten.
Het feit dat hij 140 reed was geen bewijs dat hij niet meedeed. Volgens mij was dit na de aktieperiode. Want de Oostend -Roosendaal verbinding reed pas na de “loco periode” door BET’s van Antwerpen Centraal en Oostend..
Als je kon moest je 140 km/h rijden. In elk geval was dit de aanleiding om spoorruimers te plaatsen op die 800 stellen na die aanrijding. Je kon niet weten of “je” TB meedeed,(uw 20km/h in de wissels ) . Hij moest gewoon volgen… in ieder geval was er grote solidariteit onder de bestuurders,gedaan met de stress bepaalde restricties te nipt te nemen om enkele minuutjes te winnen, enz. Ik ga niet in detail alle mogelijke situaties beschrijven,zou het liever verbaal doen tussen pot en pint. Goed we hebben het overleefd en hebben een verbetering gekend van de werkomstandigheden. En natuurlijk het beste is als alle treinen stipt rijden.
Terug naar overweg 13 of anderen
overweg13

Bericht door overweg13 »

Bedankt voor de serene toelichting.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Eimai schreef: 27 feb 2025, 19:28 De "grote" vakbonden hebben overigens juist bekend gemaakt dat, naast twee stakingsdagen in maart, er van april tot juli elke maand vier dagen gestaakt gaan worden door hen. Details hoe ontbreken nog.
[cynisch en gedegouteerd] Ze willen dus echt dat iedereen terug met de auto naar het werk rijdt, heel duidelijk. of gaat telewerken. Maar vooral NIET rekenen op het openbaar vervoer. Goe bezig, mannekes, maak uw eigen product/dienst maar kapot! [/]

Ik kan alleen maar hopen dat meer en meer spoormedewerk(st)ers gaan inzien wie er zich echt inzet voor hun belangen, en met enige rede en gezond boerenverstand.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain

jan_olieslagers schreef: 27 feb 2025, 19:56
Eimai schreef: 27 feb 2025, 19:28 De "grote" vakbonden hebben overigens juist bekend gemaakt dat, naast twee stakingsdagen in maart, er van april tot juli elke maand vier dagen gestaakt gaan worden door hen. Details hoe ontbreken nog.
[cynisch en gedegouteerd] Ze willen dus echt dat iedereen terug met de auto naar het werk rijdt, heel duidelijk. of gaat telewerken. Maar vooral NIET rekenen op het openbaar vervoer. Goe bezig, mannekes, maak uw eigen product/dienst maar kapot! [/]

Ik kan alleen maar hopen dat meer en meer spoormedewerk(st)ers gaan inzien wie er zich echt inzet voor hun belangen, en met enige rede en gezond boerenverstand.
Beste,dit is het bewijs dat het om veel meer gaat dan “rijdend personneel”. De maskers vallen af.
Er zijn heel veel beroepsgroepen die van die “rijdend personneel” voordelen genieten….zie de lijst van de tantièmes…..En juist die mensen eten uit de handen van de syndicaten…en omgekeerd en zijzelf. Het is jammer voor de reizigers.
nighttrain

TKR schreef: 27 feb 2025, 18:41 voor de jongeren onder ons, wat hielden die stiptheidsacties dan in?
Dat was zeer complex en je moest uw reglementering goed beheersen. Jaren 78,79,80,82
Enkele voorbeeldjes:
Een rit op zicht kon je afwerken aan 10,15,20 km/h afwerken in plaats van 39km/h, en dit gedurende 1km of 2.En de voet van een stopsein ,is dit de echte voet of als je hem ziet op 10m of 20..
Een remproef bij een goederentrein echt toelaten na het ontvangen van de treindocumenten ipv te anticiperen in geval van vertraging.
Een naderingsrit na 2 gele kan op vele manieren gedaan worden,snelle remming naar bv 70 km/h ipv een soepele remmingscurve…
Dus u ziet vele situaties waar “voorzichtigheid” zeer restrictief kon uitgevoerd worden…binnen de geldende reglementering.
Het mag niet de perceptie wekken dat we anders gevaarlijke dingen deden..
Terug het is zeer complex en ik weet niet hoeveel je vertrouwd bent met de problematiek.
Een prettige avond
Malista

Bericht door Malista »

Ik vrees ook dat de perceptie voor de spoorwegpersoneel wel eens kan omkeren.
groentje

Bericht door groentje »

Hoewel ik ook niet overtuigd ben dat het stakingswapen veel gaat uithalen, wat is het alternatief? Braafjes naar de slachtbank geleid worden? Ik heb tot op heden nooit meegestaakt, nooit was ik overtuigd van of het nut, of zelfs de vakbondseisen. Deze keer was ik de eerste keer dat ik oprecht getwijfeld heb, en ik ben duidelijk niet alleen. Ik verwacht wel dat er eerst een kans gegeven wordt aan onderhandelingen, dus als die niet opleveren, sluit ik niet uit dat ik bij een volgende staking nog aansluit.
En voor alle duidelijkheid, het gaat mij ook niet om een verhoging van de pensioenleeftijd voor het rollend personeel, sorry, collega's, maar dat is niet vol te houden. Ikzelf ben ook al volgens de huidige regels verplicht om te werken tot ik minstens 63 ben, geen probleem daarmee. Waar ik wel meer moeite mee heb, is dat het pensioenbedrag eenzijdig gewijzigd zou worden. Dat er geen andere maatregelen voorkomen in de regeringsplannen om mensen tot langer werken aan te zetten dan het bestraffen van vroeg op pensioen te gaan. En dan verwacht de regering dat dat allemaal maar voetstoots aanvaard wordt? Komaan, dat geloven ze zelf ook niet. Als ik echt in een cynische bui ben, geloof ik zelfs dat dat mee de bedoeling was, om de vakbonden in het algemeen, en de spoorbonden in het bijzonder, te delegitimeren bij de bevolking. En daar ben ik pas echt bang voor.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

De vakbonden reageren Pavlov-achtig met stakingsdagen, maar omdat het er zoveel zijn hebben die een tegengesteld effect: de aversie tegen vakbonden neemt alleen maar toe en uiteindelijk zal de nieuwe regering uitvoeren wat ze van plan was.
maarten

Bericht door maarten »

Olivier_Doorne schreef: 27 feb 2025, 11:22 Waarom voert men voor dergelijke haltes niet het principe van "op aanvraag" invoeren?
Vooral in het VK, maar ook in andere landen zoals Duitsland, Zwitserland, bestaat dit voor een aantal kleinere stations.
Ik vermoed dat de rijtijd er dan op gebaseerd is dat men een bepaald % van de reistijd kan halen omdat er niet overal zal gestopt worden.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Stop_op_verzoek
Dat heeft vooral zin om de reistijd iets te verkorten en dat gaat vooral zin hebben als je daarmee een omloop kunt besparen. Anders heb je nog altijd de kosten om het station te behouden. En voor de bonentellers wordt het juist erger want je stopt minder dus de kosten per stop gaan omhoog.
groentje

Bericht door groentje »

FLV-FGSP schreef: 28 feb 2025, 08:18 De vakbonden reageren Pavlov-achtig met stakingsdagen, maar omdat het er zoveel zijn hebben die een tegengesteld effect: de aversie tegen vakbonden neemt alleen maar toe en uiteindelijk zal de nieuwe regering uitvoeren wat ze van plan was.
En dat was wellicht ook waar de regering op rekende, een beetje provocatie, en ze kunnen de reactie gebruiken als rechtvaardiging. Verdere polarisatie waarbij ze de ene sukkelaar tegen de andere kunnen opzetten. Terwijl de provocatie genegeerd wordt...
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Ja, de staking is meestal het enige wapen. En dat weet de politiek ook. Die hebben niets liever dan deze verdeel-en-heers waarbij de reizigers en het personeel tegen elkaar worden opgezet. De enige mogelijkheid is dat iedereen aan hetzelfde zeel trekt.

Of we kunnen ook niets doen en ons alles laten afpakken wat we nog hadden.
Slikken, zwijgen en luisteren. Een beetje zoals tachtig jaar geleden.
Plaats reactie