Pagina 11 van 12

Geplaatst: 24 apr 2007, 20:13
door Beesty
SteC schreef:Ik moet er wel bij zeggen dat ik al geen jaren M5 gereden heb, ze komen nooit tot in Oostende.
Zeg Nooit NOOIT. :o
Tijdens de zomer komt er af en toe wel is een M5 een kijkje nemen in Oostende. :wink:

Geplaatst: 24 apr 2007, 20:34
door Jonathan
Beesty schreef:
SteC schreef:Ik moet er wel bij zeggen dat ik al geen jaren M5 gereden heb, ze komen nooit tot in Oostende.
Zeg Nooit NOOIT. :o
Tijdens de zomer komt er af en toe wel is een M5 een kijkje nemen in Oostende. :wink:
Héél af en toe, jammer eigenlijk.

Geplaatst: 24 apr 2007, 21:31
door SteC
Jonathan schreef:
Beesty schreef:
SteC schreef:Ik moet er wel bij zeggen dat ik al geen jaren M5 gereden heb, ze komen nooit tot in Oostende.
Zeg Nooit NOOIT. :o
Tijdens de zomer komt er af en toe wel is een M5 een kijkje nemen in Oostende. :wink:
Héél af en toe, jammer eigenlijk.
Ik meen mij te herinnere dat ik toen ik nog klein was met TTB een keer met een M5 vanuit Oostende gereden heb, maar dat is 15 à 20 jaar geleden, en vermoedelijk een extra trein. Dat was de eerste aanraking met dubbeldekkers die ik mij kan herinneren.

Geplaatst: 25 apr 2007, 08:35
door bobby
SteC schreef:Wel jammer dat ze weer van die M6 stoeltjes gaan plaatsen, want ik ben er nog niet in geslaagd om daar comfortabel in te zitten. Ofwel heb ik zo'n raar lichaam, maar er zit een bult op een plaats waar ik die liever niet heb zitten.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik al geen jaren M5 gereden heb, ze komen nooit tot in Oostende.
tot december 2006 reed er elke morgen een M5 P-trein van Hasselt naar Brussel Zuid (aarschot 8u01; Leuven 8u28); tijdens de zomermaanden reed deze trein elke dag als T-trein verder naar Oostende

Geplaatst: 25 apr 2007, 08:42
door bobby
Shrek schreef:
Steven schreef: tja wa doe je er aan als de fabrikant als eerste de rijtuigen eerste klasse aflevert terwijl de nmbs roepende is voor rijtuigen twee klasse.
toch beter dat ze 2de klasse passagiers tijdelijk in eerste laten rijden dan andersom? :P
1) maar wat doe je voor die 1ste klasse rijzigers op M5 NIETS... de vraag van Carlos om meer rijtuigen 1ste klasse te voorzien op M5 treinen is heel terecht.


2) iedereen weet dat het interieur in 2de klasse veel sneller verslijt dan dat van 1ste klasse, en nu geef je het NIEUWE 1ste klasse materieel aan de reizigers 2de klasse, om het nadien (in afgeleefde toestand) aan de reizigers 1ste klasse te geven...

3) het is makkelijk het op de fabrikant te steken, maar deze zal vermoedelijk toch wel volgens het contract werken, dus. ..[/b]

Geplaatst: 25 apr 2007, 09:32
door Steven
zou het ni weten bobby hoe dat contract opgesteld is, het tweede probleem is dat de garantie waar de nmbs kan van geniet beperkt is.
Dus ze gewoon aan de kant laten staan tot er 2de klasse rijtuigen zijn was evenmin een optie, omdat je dan een deel garantie kwijt bent. een periode waarin je de zwakke kant van elk rijtuig kan vinden om het eventueel terug naar de fabriek te sturen in Brugge.

Geplaatst: 25 apr 2007, 12:58
door SteC
bobby schreef:
2) iedereen weet dat het interieur in 2de klasse veel sneller verslijt dan dat van 1ste klasse, en nu geef je het NIEUWE 1ste klasse materieel aan de reizigers 2de klasse, om het nadien (in afgeleefde toestand) aan de reizigers 1ste klasse te geven...
Het is niet omdat een rijtuig 1e kl een aantal maanden in roulatie geweest is als 2e kl dat die opeens afgeleefd zijn. Het interieur is gemaakt om minstens 20 jaar mee te gaan.

Geplaatst: 25 apr 2007, 13:35
door super1500
SteC schreef:
bobby schreef:
2) iedereen weet dat het interieur in 2de klasse veel sneller verslijt dan dat van 1ste klasse, en nu geef je het NIEUWE 1ste klasse materieel aan de reizigers 2de klasse, om het nadien (in afgeleefde toestand) aan de reizigers 1ste klasse te geven...
Het is niet omdat een rijtuig 1e kl een aantal maanden in roulatie geweest is als 2e kl dat die opeens afgeleefd zijn. Het interieur is gemaakt om minstens 20 jaar mee te gaan.
idd het is niet het feit dat het dienst gedaan heeft als 2de klasse dat het daarna slecht is, wel is het zo dat bepaalde types van reizigers een zeer grote impakt hebben op de veroudering/verloedering/beschadiging van het materieel en deze reizigers rijden meestal in 2de klasse.

Geplaatst: 25 apr 2007, 13:49
door Steven
rijtuigen 2de klasse zijn gewoon intenser in gebruik ook, ze zijn gemiddeld gezien meer bezet, dan het effectief aantal ingenomen plaatsen eerste klasse, dus vandaar ook al minder sleet op die zitplaatsen

Geplaatst: 25 apr 2007, 13:54
door super1500
Steven schreef:vandaag een foto gezien van de op ware grote gemaakte maquette van hoe de M5 er gaat uitzien, op basis van deze maquette gaan ze bij bombardier twee rijtuigen omvormen, nadien gebeurd de rest te Cuesmes.

aanpassingen
zelfde materialen gebruik als M6
zelfde stoelen (toch op de foto)
stopcontacten eerste klasse
bagagerek
displays
de typische dwarslat in de venster zou ook verdwijnen
taleltjes
gesloten wc
(bijgevolg een aantal punten hierboven besluit ik dat elk rijtuig zijn eigen omvormer zal hebben).
zullen de stuurstand rijtuigen ook aangepast worden zodanig dat ze ook met M6 (van IC-I) in TD kunnen rijden? ( M6 met 21/27 TS kabels)

Geplaatst: 25 apr 2007, 13:56
door super1500
[quote="Steven"] (bijgevolg een aantal punten hierboven besluit ik dat elk rijtuig zijn eigen omvormer zal hebben).[/ quote]

betekent dit dat de lawaaierige stroomomvormers uit de stuurstand rijtuigen verwijderd worden?

Geplaatst: 25 apr 2007, 13:59
door Steven
waarom moet de M5 gekoppeld kunnen worden met de M6 rijtuigen, meestal zijn dat vaste stammen, die men volledig in dienst of buiten dienst neemt bij de M5, daar waar men meestal het aantal rangeringen wil besparen willen jullie alles met alles combineren waardoor je de zotste combinaties krijgt om te beginnen. Maar je bent zo op zoek naar de zotste storingen die er mogelijk zijn. trouwens mengen = extra regels.
als je heden klassieke stellen met ms800 mengt, wat geen probleem is, merk je het verschil al, de optrek en remkarakteristiek is verschillend waardoor je de nodige reacties krijgt in de trein = klagende passagiers.

M6 (beeeeeeeeeestig goed regelbare rem) met M5 (2 jaar oefenen om ze wat onder de knie te hebben die rem) gaat mengen krijg je gegarandeerd reacties in de trein (M5 is veel trager in aansluiten dan M6) wederom klagende reizigers. wie krijgt dan de verwijtende blik? de bestuurder want das een boer die niet kan rijden met een trein

Geplaatst: 25 apr 2007, 14:10
door super1500
als elk rijtuig zijn eigen stroomomvormer krijgt, dan zijn er een hele boel P-treinen M5 die strikt gezien geen stuurstand rijtuig meer nodig hebben (vb p-treinen tussen Namen & Brussel).
dan kan je deze stuurstanden toch beter elders gebruiken...

Geplaatst: 25 apr 2007, 14:19
door carlos
Steven schreef:vandaag een foto gezien van de op ware grote gemaakte maquette van hoe de M5 er gaat uitzien, op basis van deze maquette gaan ze bij bombardier twee rijtuigen omvormen, nadien gebeurd de rest te Cuesmes.

aanpassingen
zelfde materialen gebruik als M6
zelfde stoelen (toch op de foto)
stopcontacten eerste klasse
bagagerek
displays
de typische dwarslat in de venster zou ook verdwijnen
taleltjes
gesloten wc
(bijgevolg een aantal punten hierboven besluit ik dat elk rijtuig zijn eigen omvormer zal hebben).
en waar zit de airco?

en hoe zit het met de extra beenruimte in 1ste klasse?

en past men in 1ste klasse 2+1 zetelopstelling toe? (is zeker een noodzaak op de bovenverdieping)

Geplaatst: 25 apr 2007, 14:38
door Steven
zoveel info geeft men niet vrij carlos, wat geduld hebben op dit vlak, de details geeft men meestal pas vrij van het moment het eerste rijtuig echt klaar is en men meestal een persvoorstelling geeft