De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jan_olieslagers »

'k Denk niet dat airco onder de electronica kan geklasseerd worden - maar ten gronde lijkt ge me helemaal gelijk te hebben!

Nabedenking: alhoewel, nee, misschien eigenlijk niet. Electronica is wel degelijk delicaat, en zo ook al die modernistische snufjes, jawel. Maar daarmee wordt het materiaal intensiever aan onderhoud, en gevoeliger aan pannes. Met de levensduur heeft dat eigenlijk weinig te maken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML

Bericht door LML »

Dat is ook zo, vroeger hoorde je een auto of trein echt 'werken'. Toen was er weinig sprake over elektronica en was alles zo goed als mechanisch.

Nu is het net andersom: een auto of trein zijn zo goed als rijdende computers. Hoe meer elektronica, hoe meer defecten...

Daarom dat de 2-tjes (klassiekjes) en de 4-tjes (varkenssnuiten) echt nog 'degelijke' treinen zijn: weinig elektronica en andere poespas. En zoiets gaat veel langer mee dan de elektronica van tegenwoordig...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

De algmene kwaliteit is met de tijd ook naar beneden gegaan vrees ik... algemeen fenomeen in de economie in mijn ogen. Elektronica kan je ook robuust maken maar als de kwaliteitseisen van de fabrikant (of klant) niet hoog genoeg zijn...
AM'er

Bericht door AM'er »

In het algemeen zijn de comforteisen achteruit gegaan. Een eerste klasse in een M6-rijtuig is absoluut geen eerste klasse meer waardig. De vroegere K1-rijtuigen hadden tenminste nog het echte comfort.

Momenteel hebben de oudste reeks klassiekjes nog deze fluwelen zetels. Daarin kan je tenminste nog een uiltje knappen 8)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

In een Break zit ik ook nog graag in 1ste, naast de klassiekjes. Verder ga je mij niet veel in 1ste zien tenzij als het is om wat rust te hebben onderweg op een uitstap.
AM'er

Bericht door AM'er »

De L-trein Brugge-Kortrijk bestond vandaag omstreeks 18u00 uit 3 klassieke stellen (210-213-234).
De L-trein in andere richting (Kortrijk-Brugge) was verzekerd door het stel 222
Vorig jaar was er op de spits nog eens een L-trein met 5 stellen uit de oude reeks.:)

Echter zie je steeds meer klassiekjes opduiken in combinatie met gemoderniseerd materiaal.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

AM'er schreef:Echter zie je steeds meer klassiekjes opduiken in combinatie met gemoderniseerd materiaal.
Vroeger was er in en rond het brusselse gewest een akkoord dat elke trein moest bestaan uit vernieuwde klasiekjes, anders kreeg de NMBS een boete van ? euro.

Een tijdje geleden hebben ze die regel afgeschaft ... en zo komen ook in het kortrijkse meer en meer new looks voor.

Mijn trein vandaag om 17h05 was een oud klasiekje aan een Cityrail.

En als je nu gaat tellen was in de reeks van vorige week 8/10 een new look.
Theoretisch zijn dit normaal altijd oude klasieke ... maar dat klopt totaal niet meer.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
AM'er

Bericht door AM'er »

De NMBS heeft de oude klassiekjes nog broodnodig om voldoende plaatsen te bieden.
Persoonlijk vind ik de huidige situatie goed zoals ze is. Een afwisseling tussen oude en vernieuwde klassiekjes op alle lijnen.

Wel jammer dat ze de klassiekjes slechts deels tot cityrail hebben omgevormd. Het ware beter geweest om de reeks AM66-79 volledig naar cityrail te transformeren.

Nu krijg je soms combinaties van een gewoon gemoderniseerd stel samen met een cityrail en een oud stel.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

CityRail loopt op zijn laatste benen. Beter had geweest de CityRailstellen dezelfde vormgeving te geven als de andere stellen. Dat is veel toekomstvaster.
rail s

Bericht door rail s »

Hogersluys schreef:CityRail loopt op zijn laatste benen. Beter had geweest de CityRailstellen dezelfde vormgeving te geven als de andere stellen. Dat is veel toekomstvaster.
Hoe komt ge daar bij?
Shrek

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:CityRail loopt op zijn laatste benen. Beter had geweest de CityRailstellen dezelfde vormgeving te geven als de andere stellen. Dat is veel toekomstvaster.
U bedoelt het omgekeerde? het had inderdaad beter geweest er allemaal cityrail-stellen van te maken, maar dat ontwerp kwam pas veel later dan de oorspronkelijke renovatie. tegenwoordig worden ze echter allemaal in cityrail-versie omgebouwd :wink:
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

rail s schreef: Hoe komt ge daar bij?
CityRail is toch nooit meer geweest dan een proeftuin voor het GEN-project? Als het GEN volledig operationeel is kunnen de gerenoveerde klassiekers wegens CityRail-opschriften moeilijk op andere lijnen ingezet worden. Waarom moeten CityRail-voertuigen trouwens het opschrift 'CityRail' bevatten? Op de trein Antwerpen-Brussel staat toch ook niet in grote letters 'IC'?
rail s

Bericht door rail s »

Hogersluys schreef:
rail s schreef: Hoe komt ge daar bij?
CityRail is toch nooit meer geweest dan een proeftuin voor het GEN-project? Als het GEN volledig operationeel is kunnen de gerenoveerde klassiekers wegens CityRail-opschriften moeilijk op andere lijnen ingezet worden. Waarom moeten CityRail-voertuigen trouwens het opschrift 'CityRail' bevatten? Op de trein Antwerpen-Brussel staat toch ook niet in grote letters 'IC'?
Het doel van CityRail is/was een naam met imago creëren voor het voorstadsverkeer rond Brussel in aanloop van het GEN. Het blijft wachten op aparte diensten voor het CR-materiaal maar vroeg of (zeer) laat komen deze er zeker en op die manier zal de (gedeeltelijke) vervanging van CR-klassiekjes naar DESIRO's ML 'vlot' kunnen verlopen...
Teach2

Bericht door Teach2 »

CityRail is toch nooit meer geweest dan een proeftuin voor het GEN-project?
Ik denk dat, eens het GEN operationeel, je zal merken dat gewoon alle GEN-treinen CityRail zullen heten, en dat CityRail de commerciële naam van het GEN zal worden.
en op die manier zal de (gedeeltelijke) vervanging van CR-klassiekjes naar DESIRO's ML 'vlot' kunnen verlopen
Het zou me zeer sterk verbazen moesten de CR-klassiekjes door Desiro's worden vervangen. Eens het GEN af, vermoed ik dat een deel van de lijnen met Desiro's zal worden uitgebaat, en een deel met de CR-klassiekjes. 95 Desiro's is onvoldoende voor het hele GEN, en ik vermoed dat de CR-klassiekjes met het oog daarop zijn omgebouwd.
Hans

Bericht door Hans »

Teach2 schreef:
CityRail is toch nooit meer geweest dan een proeftuin voor het GEN-project?
Ik denk dat, eens het GEN operationeel, je zal merken dat gewoon alle GEN-treinen CityRail zullen heten, en dat CityRail de commerciële naam van het GEN zal worden.
Daar zit veel waarschijnlijkheid in. Zoals gesteld zou CityRail een aanloop moeten zijn voor het GEN; het zou dan eigenlijk heel tegendraads zijn om te investeren in het opbouwen van het "merk" CityRail als aanloop voor het grotere project, om dat bij de 'volledige invoer' achterwege te laten.
Als de Desiro's bedoeld voor het GEN samen met de CR-stellen die diensten gaan doen, zou het ook logisch zijn dat deze qua uitzicht afgestemd zouden zijn op elkaar. (Zeker naar herkenning etc toe, ze moeten toch wel visueel te onderscheiden zijn van ander treinverkeel denk i).k Dus ofwel zouden de GEN-Desiro's blauwe CR-accenten moeten krijgen, ofwel moet men de CR-stellen ook weer gaan herschilderen of herstickeren.
Plaats reactie