Pagina 11 van 23

Geplaatst: 06 nov 2007, 21:29
door groentje
Een uitzonderlijke stop in Brussel-Congres voor een aantal treinen? Een beetje laat wellicht om het nog voor te stellen, maar wel een overweging waard...

Geplaatst: 06 nov 2007, 22:08
door Portbou
Hallo,
Duikbril AM86 schreef:Volgens de treinplanner stoppen er vanaf 9 december 2007 buiten de spits eindelijk meer treinen in Brussel-Congres nl: 3 per uur in de plaats van 2 per uur in beide richtingen, in ieder geval een verbetering als u het mij vraagt. :D
IR-trein Quevy <-> Luchthaven
IR-trein Geraadsbergen <-> Antwerpen
L-trein Antwerpen <-> Brussel-Zuid
Kijk daar ben ik het nu helemaal niet mee eens...

Brussel-Congres is door zijn ligging een heel interessante halte om piekuurtreinen te doen stoppen (om zo treinladingen vol pendelaars van het rijksadministratief centrum een plezier te doen) maar de reguliere IC, IR en L-treinen zouden hier systematisch moeten doorrijden... de doorrit van Brussel is zo al traag genoeg.

Buiten de spits volstaat het aanbod van de MIVB...

En eerlijk gezegd ook de benenwagen :
Vanaf Brussel Noord langs de Aarschotstraat (zo ziet een mens nog eens wat...) en de Pachecolaan is +/- 600m (oppervlakkige schatting met behulp van http://www.viamichelin.com)
Van Brussel Centraal langs de nationale bank : ongeveer hetzelfde.

Er is natuurlijk niets tegen om ter gelegenheid van 11 november of andere manifestaties extra haltes in Brussel-Congres te doen, zelfs met IC-treinen. Maar niet systematisch.

Goedenavond.

Geplaatst: 06 nov 2007, 22:45
door Rob
Wover schreef:De nieuwe dienstregeling staat vanaf vandaag online.
Thx. Leuven-Mechelen 's ochtends is verschrikkelijk geworden. De perfecte .12 en .37 cadans is helemaal verdwenen; nu wordt het .05 en .13 (althans wat rechtstreekse verbindingen betreft). Over Brussel-Noord reizen in de ochtendspits is rampzalig, dus die overstap, hoewel gepresenteerd in de routeplanner, lijkt geen optie...

's Avonds op de terugweg zijn er dan weer mogelijkheden om Mechelen-Leuven via Brussel-Noord te doen. Dat opent aangename perspectieven, want ik neem aan dat men met een abo Leuven-Mechelen nu ook enkel Mechelen-Brussel en enkel Brussel-Leuven mag doen (althans op bepaalde uren). Totnogtoe was dat bijna onmogelijk door de perfecte cadans op de rechtstreekse lijn.

En wat met de leerlingen van de steinerschool in Wijgmaal die grofweg 50% van de in Leuven opstappende reizigers van de L-trein van 08.37 uur uitmaken ?

Geplaatst: 07 nov 2007, 00:06
door Duikbril AM86
bw494674 schreef: Brussel-Congres is door zijn ligging een heel interessante halte om piekuurtreinen te doen stoppen (om zo treinladingen vol pendelaars van het rijksadministratief centrum een plezier te doen) maar de reguliere IC, IR en L-treinen zouden hier systematisch moeten doorrijden... de doorrit van Brussel is zo al traag genoeg.
Belachelijke opmerking, eigenlijk wie gaat er nu als hij in de trein zit eerst overstappen op nen bus van de MIVB om in de buurt van de Congres te zijn.... terwijl er juist rijpaden en tijd open is buiten de piek om dat station aan te doen. Hoeveel L-treinen of CR-treinen rijden der niet door de NZ verbinding die X aantal km verder weer voor lange tijd stilstaan typisch voorbeeld is de CR4 Brussel N-Z - Denderleeuw - Zottegem vanaf 9/12/07 gaat diene een korte stilstand van MAAR liefst 7 min in Denderleeuw krijgen ??? waarom zou bijvoorbeeld zo nen trein niet even goed in de Congres kunnen stoppen? Is nu praktisch niet realiseerbaar omdat hij door koker 1 rijdt van de N-Z verbinding, maar der zijn nog voorbeelden van de andere CR of L-treinen genoeg.

Het feit dat Brussel-Congres niet zo veel reizigers heeft buiten de spits is toch ook een deel te wijten aan het feit dat de NMBS dat station verwaarloost (geen sanitair, loket is al jaren gesloten, sinds IC/IR 98 regelmatig gesnoeid is in het treinaanbod....) en je het nauwelijks van buiten ziet dat het een station is.
Vraag daar aan 100 mensen op diene beruchte laan waar dat station zich bevindt? hoeveel kennen er dat station?


Dat er daar geen IC moeten stoppen ok, maar ne L-trein of IR-trein mag der toch stoppen. Bovendien wat is IR volgens de huidige NMBS terminologie?
Typisch voorbeeld de IRh = stoptrein Gent- Liedekerke.

Geplaatst: 07 nov 2007, 04:23
door Miljaarde
K V B schreef:
Bart schreef: Van zodra de Gentboog volledig afgewerkt is, zal het aantal hkm treinen nog meer gaan toenemen.
Laat ik maar weer eens een lans breken voor een afzonderlijke goederenspoorlijn Zeebrugge - Zelzate - Antwerpen. Volgens mij een betere investering dan het geheel op vier sporen brengen van Gent - Brugge.

Volledig mee eens: Alwat er nu nog bijgelegd wordt aan sporen, moet zoveel mogelijk ontdubbeld worden hkm/hkp
Ook die treinen hebben rijpaden nodig, en ook voor hkm wordt op tijd rijden steeds belangrijker om te kunnen opboksen tegen de concurrentie.
Voor dat er concurrentie was, was op tijd rijden niet belangrijk? Lijkt me dat het goed is dat er nu concurentie is dan...
Ik rij meer met vertraging dan voor de vrijmaking. In elk geval niet minder, veeleer meer... (ik hou er nu ook geen schrift van bij, maar had ik beter eens gedaan)

Maar los daarvan: Ik denk niet dat het aanwezig zijn (of afwezig zijn) van concurrentie daar ook maar iets mee te maken heeft, het hangt meer af van techniciteiten zoals goed onderhouden locs en capaciteit op bepaalde knooppunten.

Geplaatst: 07 nov 2007, 04:27
door Miljaarde
Steven schreef:voor er concurrentie was werd er ook geregeld voor uur gereden met HKM, klaar en rijden maar, daar waar dit op heden nog heel weinig voorkomt.
Dit is ontegensprekelijk de waarheid, vroeger kon je gewoon bellen naar de blokpost om te zeggen dat je klaarstond. Nu MOGEN zij zonder toestemming van dispatchers (en wie nog allemaal?) GEEN vertrekseinen meer openzetten. 1 van de gevolgen van de splitsing van de nmbs in 3 stukken. Slechtere communicatie is nooit goed....

Vandaar dan ook dat ik veleer MEER met vertraging rijdt dan vroeger...

Geplaatst: 07 nov 2007, 20:06
door dentheo
Miljaarde schreef:
Steven schreef:voor er concurrentie was werd er ook geregeld voor uur gereden met HKM, klaar en rijden maar, daar waar dit op heden nog heel weinig voorkomt.
Dit is ontegensprekelijk de waarheid, vroeger kon je gewoon bellen naar de blokpost om te zeggen dat je klaarstond. Nu MOGEN zij zonder toestemming van dispatchers (en wie nog allemaal?) GEEN vertrekseinen meer openzetten. 1 van de gevolgen van de splitsing van de nmbs in 3 stukken. Slechtere communicatie is nooit goed....

Vandaar dan ook dat ik veleer MEER met vertraging rijdt dan vroeger...
Geen gevolg van splitsing wel van traffic control.... maar ekskuses zijn voor alles goed

Geplaatst: 07 nov 2007, 21:31
door Steven
heeft wel met de splitsing te maken en met concurrentie, bedoeling is dat iedereen op zijn rijpad blijft, als je voor uur gaat rijden met een goederentrein zit je niet op je voorzien rijpad. aangezien infrabel (vooral het gedeelte traffic control) niet mag bevoordelen of benadelen in die rijpaden zal je nog zelden voor uur mogen vertrekken.

Geplaatst: 07 nov 2007, 21:38
door dentheo
Steven schreef:heeft wel met de splitsing te maken en met concurrentie, bedoeling is dat iedereen op zijn rijpad blijft, als je voor uur gaat rijden met een goederentrein zit je niet op je voorzien rijpad. aangezien infrabel (vooral het gedeelte traffic control) niet mag bevoordelen of benadelen in die rijpaden zal je nog zelden voor uur mogen vertrekken.
Maar als het "slot" net VOOR uw trein die dag vrij is, hoeft dat geen probleem te zijn...

Indien wel, dan is het "administratieve" spielerei..

Geplaatst: 08 nov 2007, 00:41
door Portbou
Belachelijke opmerking
Wel beleefd blijven hé.
eigenlijk wie gaat er nu als hij in de trein zit eerst overstappen op nen bus van de MIVB om in de buurt van de Congres te zijn....
Wie dat niet doet moet tevoet gaan hé... het is niet ver... zoals ik al schreef.
terwijl er juist rijpaden en tijd open is buiten de piek om dat station aan te doen.
Het feit dat er rijpaden zijn is een louter technische parameter en is hier irrelevant. De enige relevante parameter is het aantal potentiele klanten dat zou gebruik maken van de halte in Brussel-Congres... dit aantal moet dan vergeleken worden met het aantal klanten dat gehinderd wordt door deze extra stop in Congres...
Hoeveel L-treinen of CR-treinen rijden der niet door de NZ verbinding die X aantal km verder weer voor lange tijd stilstaan typisch voorbeeld is de CR4 Brussel N-Z - Denderleeuw - Zottegem vanaf 9/12/07 gaat diene een korte stilstand van MAAR liefst 7 min in Denderleeuw krijgen ???
Ook dit is irrelevant. Die stop in Denderleeuw is inderdaad lang... maar dat probleem heeft niets te maken met Brussel-Congres.
Het feit dat Brussel-Congres niet zo veel reizigers heeft buiten de spits is toch ook een deel te wijten aan het feit dat de NMBS dat station verwaarloost (geen sanitair, loket is al jaren gesloten, sinds IC/IR 98 regelmatig gesnoeid is in het treinaanbod....) en je het nauwelijks van buiten ziet dat het een station is.
Vraag daar aan 100 mensen op diene beruchte laan waar dat station zich bevindt? hoeveel kennen er dat station?
Maar waarom moet er een station opengehouden worden op een plaats die zo dicht bij twee andere stations waar veel meer treinen stoppen ligt ?

Dat er daar geen IC moeten stoppen ok, maar ne L-trein of IR-trein mag der toch stoppen. Bovendien wat is IR volgens de huidige NMBS terminologie? Typisch voorbeeld de IRh = stoptrein Gent- Liedekerke.
Het ging me helemaal niet om het kleven van een IC-, IR- of L-ticket op het station Brussel-Congres.

Mijn uitgangspunt was dat dit station enkel in de piekuren moet bediend worden. Indien dit met IC,IR en/of L-treinen zou zijn dan zouden deze treinen doorheen de dag niet meer klokvast zijn. Met P-treinen heeft dit minder belang.

Goedenavond.

Geplaatst: 08 nov 2007, 00:49
door Steven
nochtans is het pontentieel van brussel congres groot genoeg, aangezien er in de spits zowel L als P treinen stoppen. onder de noemer van gewestelijk express net moet men juist voorstander zijn van voldoende stations, als je weet dat op L161 net buiten brussel luxemburg (op nog geen 500m) een nieuwe stopplaats in aanbouw is die aldaar ook aansluiting zal geven met de tram zegt dit genoeg.

Geplaatst: 08 nov 2007, 10:52
door FLV-FGSP
Pieter schreef:Hopelijk maken trekken ze de L-Trein Geeraardsbergen - Brussel - Antwerpen door naar Roosendaal. Dan ben ik zeker dat ik van Sint-Katelijne-Waver op een 'snelle' manier in kalmthout geraak zonder een uur te moeten wachten in Antwerpen.

Waarvoor dank op voorhand nmbs ;)
Een doorgaande trein komt er niet, maar er is vanaf 9/12 een 9-minuten-aansluiting in Berchem tss de L-trein uit Mechelen en de IR naar Essen.

Geplaatst: 08 nov 2007, 11:20
door dentheo
FLV-FGSP schreef:
Pieter schreef:Hopelijk maken trekken ze de L-Trein Geeraardsbergen - Brussel - Antwerpen door naar Roosendaal. Dan ben ik zeker dat ik van Sint-Katelijne-Waver op een 'snelle' manier in kalmthout geraak zonder een uur te moeten wachten in Antwerpen.

Waarvoor dank op voorhand nmbs ;)

Ik hoop van NIET, hebben we toch een trein die op tijd rijdt. Laat hem maar gekoppeld aan ST-Niklaas zoals nu (alhoewel dat misschien verdwijnt ???)

Geplaatst: 08 nov 2007, 12:15
door FLV-FGSP
dentheo schreef:
Pieter schreef:Hopelijk maken trekken ze de L-Trein Geeraardsbergen - Brussel - Antwerpen door naar Roosendaal. Dan ben ik zeker dat ik van Sint-Katelijne-Waver op een 'snelle' manier in kalmthout geraak zonder een uur te moeten wachten in Antwerpen.

Waarvoor dank op voorhand nmbs ;)
Ik hoop van NIET, hebben we toch een trein die op tijd rijdt. Laat hem maar gekoppeld aan ST-Niklaas zoals nu (alhoewel dat misschien verdwijnt ???)
Sint-Niklaas - Antwerpen wordt Lokeren - Antwerpen, maar de koppeling met de L-trein naar Roosendaal blijft voorlopig bestaan.

Geplaatst: 08 nov 2007, 18:03
door Portbou
Hallo Steven,
Steven schreef:nochtans is het pontentieel van brussel congres groot genoeg, aangezien er in de spits zowel L als P treinen stoppen. onder de noemer van gewestelijk express net moet men juist voorstander zijn van voldoende stations, als je weet dat op L161 net buiten brussel luxemburg (op nog geen 500m) een nieuwe stopplaats in aanbouw is die aldaar ook aansluiting zal geven met de tram zegt dit genoeg.
OK, het GEN is natuurlijk iets heel anders... Nieuwe treinstellen met hoog optrekvermogen zullen dan gebruikt worden die de NZV even snel doorrijden als de L-treinen vandaag ook al zullen ze Brussel-Kapellekerk en Brussel-Congres bedienen.

In afwachting daarvan...

Goedenavond.