Geplaatst: 06 nov 2007, 21:29
Een uitzonderlijke stop in Brussel-Congres voor een aantal treinen? Een beetje laat wellicht om het nog voor te stellen, maar wel een overweging waard...
Kijk daar ben ik het nu helemaal niet mee eens...Duikbril AM86 schreef:Volgens de treinplanner stoppen er vanaf 9 december 2007 buiten de spits eindelijk meer treinen in Brussel-Congres nl: 3 per uur in de plaats van 2 per uur in beide richtingen, in ieder geval een verbetering als u het mij vraagt. :D
IR-trein Quevy <-> Luchthaven
IR-trein Geraadsbergen <-> Antwerpen
L-trein Antwerpen <-> Brussel-Zuid
Thx. Leuven-Mechelen 's ochtends is verschrikkelijk geworden. De perfecte .12 en .37 cadans is helemaal verdwenen; nu wordt het .05 en .13 (althans wat rechtstreekse verbindingen betreft). Over Brussel-Noord reizen in de ochtendspits is rampzalig, dus die overstap, hoewel gepresenteerd in de routeplanner, lijkt geen optie...Wover schreef:De nieuwe dienstregeling staat vanaf vandaag online.
Belachelijke opmerking, eigenlijk wie gaat er nu als hij in de trein zit eerst overstappen op nen bus van de MIVB om in de buurt van de Congres te zijn.... terwijl er juist rijpaden en tijd open is buiten de piek om dat station aan te doen. Hoeveel L-treinen of CR-treinen rijden der niet door de NZ verbinding die X aantal km verder weer voor lange tijd stilstaan typisch voorbeeld is de CR4 Brussel N-Z - Denderleeuw - Zottegem vanaf 9/12/07 gaat diene een korte stilstand van MAAR liefst 7 min in Denderleeuw krijgen ??? waarom zou bijvoorbeeld zo nen trein niet even goed in de Congres kunnen stoppen? Is nu praktisch niet realiseerbaar omdat hij door koker 1 rijdt van de N-Z verbinding, maar der zijn nog voorbeelden van de andere CR of L-treinen genoeg.bw494674 schreef: Brussel-Congres is door zijn ligging een heel interessante halte om piekuurtreinen te doen stoppen (om zo treinladingen vol pendelaars van het rijksadministratief centrum een plezier te doen) maar de reguliere IC, IR en L-treinen zouden hier systematisch moeten doorrijden... de doorrit van Brussel is zo al traag genoeg.
Ik rij meer met vertraging dan voor de vrijmaking. In elk geval niet minder, veeleer meer... (ik hou er nu ook geen schrift van bij, maar had ik beter eens gedaan)K V B schreef:Laat ik maar weer eens een lans breken voor een afzonderlijke goederenspoorlijn Zeebrugge - Zelzate - Antwerpen. Volgens mij een betere investering dan het geheel op vier sporen brengen van Gent - Brugge.Bart schreef: Van zodra de Gentboog volledig afgewerkt is, zal het aantal hkm treinen nog meer gaan toenemen.
Volledig mee eens: Alwat er nu nog bijgelegd wordt aan sporen, moet zoveel mogelijk ontdubbeld worden hkm/hkp
Voor dat er concurrentie was, was op tijd rijden niet belangrijk? Lijkt me dat het goed is dat er nu concurentie is dan...Ook die treinen hebben rijpaden nodig, en ook voor hkm wordt op tijd rijden steeds belangrijker om te kunnen opboksen tegen de concurrentie.
Dit is ontegensprekelijk de waarheid, vroeger kon je gewoon bellen naar de blokpost om te zeggen dat je klaarstond. Nu MOGEN zij zonder toestemming van dispatchers (en wie nog allemaal?) GEEN vertrekseinen meer openzetten. 1 van de gevolgen van de splitsing van de nmbs in 3 stukken. Slechtere communicatie is nooit goed....Steven schreef:voor er concurrentie was werd er ook geregeld voor uur gereden met HKM, klaar en rijden maar, daar waar dit op heden nog heel weinig voorkomt.
Geen gevolg van splitsing wel van traffic control.... maar ekskuses zijn voor alles goedMiljaarde schreef:Dit is ontegensprekelijk de waarheid, vroeger kon je gewoon bellen naar de blokpost om te zeggen dat je klaarstond. Nu MOGEN zij zonder toestemming van dispatchers (en wie nog allemaal?) GEEN vertrekseinen meer openzetten. 1 van de gevolgen van de splitsing van de nmbs in 3 stukken. Slechtere communicatie is nooit goed....Steven schreef:voor er concurrentie was werd er ook geregeld voor uur gereden met HKM, klaar en rijden maar, daar waar dit op heden nog heel weinig voorkomt.
Vandaar dan ook dat ik veleer MEER met vertraging rijdt dan vroeger...
Maar als het "slot" net VOOR uw trein die dag vrij is, hoeft dat geen probleem te zijn...Steven schreef:heeft wel met de splitsing te maken en met concurrentie, bedoeling is dat iedereen op zijn rijpad blijft, als je voor uur gaat rijden met een goederentrein zit je niet op je voorzien rijpad. aangezien infrabel (vooral het gedeelte traffic control) niet mag bevoordelen of benadelen in die rijpaden zal je nog zelden voor uur mogen vertrekken.
Wel beleefd blijven hé.Belachelijke opmerking
Wie dat niet doet moet tevoet gaan hé... het is niet ver... zoals ik al schreef.eigenlijk wie gaat er nu als hij in de trein zit eerst overstappen op nen bus van de MIVB om in de buurt van de Congres te zijn....
Het feit dat er rijpaden zijn is een louter technische parameter en is hier irrelevant. De enige relevante parameter is het aantal potentiele klanten dat zou gebruik maken van de halte in Brussel-Congres... dit aantal moet dan vergeleken worden met het aantal klanten dat gehinderd wordt door deze extra stop in Congres...terwijl er juist rijpaden en tijd open is buiten de piek om dat station aan te doen.
Ook dit is irrelevant. Die stop in Denderleeuw is inderdaad lang... maar dat probleem heeft niets te maken met Brussel-Congres.Hoeveel L-treinen of CR-treinen rijden der niet door de NZ verbinding die X aantal km verder weer voor lange tijd stilstaan typisch voorbeeld is de CR4 Brussel N-Z - Denderleeuw - Zottegem vanaf 9/12/07 gaat diene een korte stilstand van MAAR liefst 7 min in Denderleeuw krijgen ???
Maar waarom moet er een station opengehouden worden op een plaats die zo dicht bij twee andere stations waar veel meer treinen stoppen ligt ?Het feit dat Brussel-Congres niet zo veel reizigers heeft buiten de spits is toch ook een deel te wijten aan het feit dat de NMBS dat station verwaarloost (geen sanitair, loket is al jaren gesloten, sinds IC/IR 98 regelmatig gesnoeid is in het treinaanbod....) en je het nauwelijks van buiten ziet dat het een station is.
Vraag daar aan 100 mensen op diene beruchte laan waar dat station zich bevindt? hoeveel kennen er dat station?
Het ging me helemaal niet om het kleven van een IC-, IR- of L-ticket op het station Brussel-Congres.Dat er daar geen IC moeten stoppen ok, maar ne L-trein of IR-trein mag der toch stoppen. Bovendien wat is IR volgens de huidige NMBS terminologie? Typisch voorbeeld de IRh = stoptrein Gent- Liedekerke.
Een doorgaande trein komt er niet, maar er is vanaf 9/12 een 9-minuten-aansluiting in Berchem tss de L-trein uit Mechelen en de IR naar Essen.Pieter schreef:Hopelijk maken trekken ze de L-Trein Geeraardsbergen - Brussel - Antwerpen door naar Roosendaal. Dan ben ik zeker dat ik van Sint-Katelijne-Waver op een 'snelle' manier in kalmthout geraak zonder een uur te moeten wachten in Antwerpen.
Waarvoor dank op voorhand nmbs
FLV-FGSP schreef:Pieter schreef:Hopelijk maken trekken ze de L-Trein Geeraardsbergen - Brussel - Antwerpen door naar Roosendaal. Dan ben ik zeker dat ik van Sint-Katelijne-Waver op een 'snelle' manier in kalmthout geraak zonder een uur te moeten wachten in Antwerpen.
Waarvoor dank op voorhand nmbs
Sint-Niklaas - Antwerpen wordt Lokeren - Antwerpen, maar de koppeling met de L-trein naar Roosendaal blijft voorlopig bestaan.dentheo schreef:Ik hoop van NIET, hebben we toch een trein die op tijd rijdt. Laat hem maar gekoppeld aan ST-Niklaas zoals nu (alhoewel dat misschien verdwijnt ???)Pieter schreef:Hopelijk maken trekken ze de L-Trein Geeraardsbergen - Brussel - Antwerpen door naar Roosendaal. Dan ben ik zeker dat ik van Sint-Katelijne-Waver op een 'snelle' manier in kalmthout geraak zonder een uur te moeten wachten in Antwerpen.
Waarvoor dank op voorhand nmbs
OK, het GEN is natuurlijk iets heel anders... Nieuwe treinstellen met hoog optrekvermogen zullen dan gebruikt worden die de NZV even snel doorrijden als de L-treinen vandaag ook al zullen ze Brussel-Kapellekerk en Brussel-Congres bedienen.Steven schreef:nochtans is het pontentieel van brussel congres groot genoeg, aangezien er in de spits zowel L als P treinen stoppen. onder de noemer van gewestelijk express net moet men juist voorstander zijn van voldoende stations, als je weet dat op L161 net buiten brussel luxemburg (op nog geen 500m) een nieuwe stopplaats in aanbouw is die aldaar ook aansluiting zal geven met de tram zegt dit genoeg.