Wat vinden jullie van de NS?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

Mijn uitspraak was vooral bedoeld naar de eentonigheid als je enkel ns had met overwegend motorstellen (in allemaal dezelfde kleur) om op foto te zetten dan is er niets aan, ik richt me vooral op gesleepte treinen. Een gesleepte trein is voor mij nog altijd het leukste om op foto te zetten. Bij ons is er nog een vrije grote variatie aan locs (komt door de vele kleine locreeksen die hier bestaan) te zien, zowel NMBS als prive.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

deadlock schreef:
treinbruno schreef:maar k'wil ook niet zoiets als in nederland, daar is alles hetzelfde: dezelfde perrons, dezelfde banken, dezelfde pictogrammen, dezelfde wachthuisjes
dezelfde stationsnaambordjes, dezelfde.....
Ja, dus?

En minder getrokken materieel is jammer, maar ook zeer begrijpelijk. Er reden trouwens al jarenlang maar weinig getrokken treinen ten opzichte van het aantal treinstellen. Het onderhoud kan op deze manier goedkoper. Toch hebben we nog redelijk wat materieel in reguliere diensten.
- Koploper(ICM(m))
- Sprinter(oud)
- SLT (sprinter nieuw)
- mDDM/DD-AR
- Plan T/V(vier/twee wagenstellen)
- IRM/VIRM
- 1600+ICRm+stuurstand
- Getrokken internationale trein naar Berlijn (pimpelexpres)
- Benelux
- Albakots
- Thalys
- ICE 3M
- Lint
- Diesel en elektrische GTW's in meerdere kleurstellingen
- Protos
sinds wanneer rijdt de alabatros daar rond in normale dienst :lol: :lol: :) 8) :roll: :mrgreen:
Afbeelding
Adler

Bericht door Adler »

KB schreef:Negatief: ...stations hebben vaak meer weg van een winkelcentrum dan van een station.
Waarom is dit laatste negatief ?
Wat is er mis met een station waar je alles vindt wat je nodig hebt, zelfs in het weekend ?
Of heb je dan liever een dood station zoals Mechelen waar je na de middag zelfs al geen krant meer kan kopen, laat staan iets anders, en waar je zelfs geen hond zou laten wachten op een trein ?
Steven

Bericht door Steven »

ik denk dat hij eerder bedoelt dat in het station op zich geen station meer te herkennen is. De functie van station moet toch ten alle tijden duidelijk blijven ook al loop je tussen al die winkels. Brussel zuid, Berlijn HBf, Londen St Pancras .... hebben allemaal winkels maar toch blijft het stationsgevoel nog altijd aanwezig. Ik kan perfect verstaan dat dit effect in andere stations een beetje verloren gegaan is. Een aantal Brusselse metrostations heeft daardoor ook meer functie is shopping als station, het effect is dat je als mens soms gaat denken of je nog wel juist gaat en je rondom begint te zoeken naar bordjes die u de juiste weg wijzen.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:ik denk dat hij eerder bedoelt dat in het station op zich geen station meer te herkennen is.
Ik ken geen enkel station in Nederland waar je niet meer zou weten dat je in een station bent of waar je door de winkels de trein niet meer zou vinden.
Aan sommige stations zijn inderdaad grote winkelcentra gekoppeld zoals Hoog Catharijne in Utrecht CS maar die zijn altijd duidelijk gescheiden van het treingebeuren.
Er is niemand die je verplicht om daar iets te kopen of daar te gaan rondlopen als je dat niet wil, dus ik zie niet in wat daar negatief kan aan zijn.
K V B

Bericht door K V B »

jotie schreef:Nog net niet zo rampzalig als de Zwitserse, maar van de NMBS kunnen ze op dat vlak wèl iets leren.
De NMBS is helemaal niet zo een goed voorbeeld (wat is er mis met de affiches van de SBB overigens). Vooral de gescheiden afiches voor de weekend en de weekdiensten zijn verwarrend.
KB

Bericht door KB »

Adler schreef:
KB schreef:Negatief: ...stations hebben vaak meer weg van een winkelcentrum dan van een station.
Waarom is dit laatste negatief ?
Wat is er mis met een station waar je alles vindt wat je nodig hebt, zelfs in het weekend ?
Of heb je dan liever een dood station zoals Mechelen waar je na de middag zelfs al geen krant meer kan kopen, laat staan iets anders, en waar je zelfs geen hond zou laten wachten op een trein ?
Ik heb een hekel aan winkelcentra. Dus ja, liever een station dat nog een station is dan een half (of heel) winkelcentrum. Maar dat is een kwestie van "smaak".
Laatst gewijzigd door KB op 05 jan 2009, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
L'union fait la force.
KB

Bericht door KB »

K V B schreef:
jotie schreef:Nog net niet zo rampzalig als de Zwitserse, maar van de NMBS kunnen ze op dat vlak wèl iets leren.
De NMBS is helemaal niet zo een goed voorbeeld (wat is er mis met de affiches van de SBB overigens). Vooral de gescheiden afiches voor de weekend en de weekdiensten zijn verwarrend.
Die scheiding is vaak wel nodig omdat de week- en de weekenddienstregeling heel erg van elkaar kunnen verschillen. Als je die scheiding niet maakt heb je dan tientallen voetnoten e.d. nodig wat de duidelijkheid zeker niet ten goede komt.
L'union fait la force.
pietje

Bericht door pietje »

KB schreef:
K V B schreef:
Die scheiding is vaak wel nodig omdat de week- en de weekenddienstregeling heel erg van elkaar kunnen verschillen. Als je die scheiding niet maakt heb je dan tientallen voetnoten e.d. nodig wat de duidelijkheid zeker niet ten goede komt.
Dàt is het probleem nu, die verschillen zouden nooit zo groot mogen zijn, dat je er aparte affiches voor moet gebruiken
KB

Bericht door KB »

pietje schreef:
KB schreef:
K V B schreef:
Dàt is het probleem nu, die verschillen zouden nooit zo groot mogen zijn, dat je er aparte affiches voor moet gebruiken
Inderdaad, zie dit topic.
L'union fait la force.
K V B

Bericht door K V B »

Toen ik laatste op Schiphol was (is wel al een poos geleden) heb ik daar iets gezien dat ik toch wel een schitterend idee vondt: Een electronische vertrekstaat die niet op tijd, maar op bestemming gesorteerd was. Daar kon je gewoon zien voor elk belangrijk station opzoeken wanneer de eerstvolgende trein erheen vertrok, en waar je moest op en overstappen. Is ideaal voor reizigers die niet vaak met de trein reizen.

Ik vraag me af waarom we zoiets niet meer zien.
Steven

Bericht door Steven »

vroeger (voor de renovatie) bestonden in Brussel centraal ook afzonderlijk borden voor treinen richting Brussel noord en Brussel zuid. Jammer genoeg zijn deze verdwenen met de start van de renovatie.
deadlock

Bericht door deadlock »

jotie schreef:Ik reis weinig in Nederland, maar twee dingen die me altijd opvallen:
- Op tijd ergens aankomen zit er niet in, maar dankzij een meer dan behoorlijke frequentie valt het oponthoud doorgaans wel mee.
:roll: Ik snap niet waar je dat vandaan haalt. In 2008 reed 94% van de treinen met een vertraging van minder dan 5 min.
- Bijzonder triestig is het gesteld met de gele affiches. Verwarring troef: je moet ten eerste al weten op welke lijn jouw trein rijdt, bovendien moet je dan ook nog eens goed uitkijken of je niet denkt een trein te kunnen nemen die niet rijdt (week- en weekenddienst door elkaar). Nog net niet zo rampzalig als de Zwitserse, maar van de NMBS kunnen ze op dat vlak wèl iets leren.
Waarom moet je weten over welke lijn je trein rijdt? Het gaat toch om de bestemming? En die bestemming staat op de eenvoudige lijn daarboven in grote letters. Op kleinere stoptrein stations heb je altijd maar keuze uit twee richtingen en op de grotere stations zijn er van 's ochtends heel vroeg tot 's avonds heel laat servicemedewerkers op het perron aanwezig die heel eenvoudig een op maat gemaakt reisadvies voor je kunnen afdrukken.
En als de trein met een omweg zou rijden, dan staat dat op de Centrale Trein Aanwijzer boven het perron.

De vertrekstaten van de DB en de NMBS vind ik juist veel onhandiger. Op grote stations waar er meer dan 10 treinen per uur vertrekken is het onmogelijk op te zoeken welk spoor je moet hebben en hoe laat de trein gaat. Je verliest het overzicht.

Het enige wat ze in Nederland minder moeten doen is die ellenlange rijen met voetnoten (waar toch geen hond naar kijkt) met letters, cijfers en meer van dat soort geneuzel.

Ten slotte is er relatief heel weinig verschil tussen de doordeweekse, zaterdag- en zondagdiensten in Nederland. Het is namelijk wettelijk verplicht om een station minimaal een keer per uur te bedienen.
deadlock

Bericht door deadlock »

K V B schreef:Toen ik laatste op Schiphol was (is wel al een poos geleden) heb ik daar iets gezien dat ik toch wel een schitterend idee vondt: Een electronische vertrekstaat die niet op tijd, maar op bestemming gesorteerd was. Daar kon je gewoon zien voor elk belangrijk station opzoeken wanneer de eerstvolgende trein erheen vertrok, en waar je moest op en overstappen. Is ideaal voor reizigers die niet vaak met de trein reizen.

Oh? Die is me niet opgevallen. Hangt dat ding in de stationshal of ergens op de perrons?
K V B

Bericht door K V B »

deadlock schreef:
K V B schreef:Toen ik laatste op Schiphol was (is wel al een poos geleden) heb ik daar iets gezien dat ik toch wel een schitterend idee vondt: Een electronische vertrekstaat die niet op tijd, maar op bestemming gesorteerd was. Daar kon je gewoon zien voor elk belangrijk station opzoeken wanneer de eerstvolgende trein erheen vertrok, en waar je moest op en overstappen. Is ideaal voor reizigers die niet vaak met de trein reizen.

Oh? Die is me niet opgevallen. Hangt dat ding in de stationshal of ergens op de perrons?
Dat hing midden in de centrale hal.
Plaats reactie