Pagina 11 van 34
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 29 nov 2010, 22:37
door Shrek
Als ze plannen hebben de IJzeren Rijn te elektrificeren dan moet dat op 25kV (opgelegd door Europa) dus het is sowieso verstandig om de bovenleiding er op voor te bereiden.
De vraag is dan of het zinvol is een nieuw 3kV onderstation te bouwen (of het zwakke station van herentals helemaal te vertimmeren) als er op termijn toch een veel zwaarder 25kV station nodig is.
De exploitatieverschillen nu zijn nog zeer groot, maar over 5 jaar zijn er 120 reeks 18 en 60 desiro MS, en dan is een stukje 25kV niet meer zo'n ramp denk ik.
Ik zou zo'n 25kV-onderstation dan in Herentals aan het kanaal bouwen, dat is meteen goed voor de hele lijn tot in Budel en kan meteen ook het stuk tot Turnhout en Lier voeden + hoogspanningslijn vlakbij

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 30 nov 2010, 01:52
door groentje
Wordt de spanning tegenwoordig ook al door Europa opgelegd? Ik dacht dat het hier slechts om aanbevelingen gaat, in tegenstelling tot het veiligheidssysteem, waar effectief elke investering in nationale systemen niet meer kan worden opgelegd.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 30 nov 2010, 07:34
door pietje
De elektrificatie van L25N wordt alvast op 3kV gedaan, waarbij de isolatoren alvast niet geschikt zijn voor 25kV.
Het is alvast wel zo dat 25kV bovenleiding goedkoper is dan 3kV door de kleinere stroomsterkte en het lager aantal onderstations.
Langs de andere kant beperkt die 25kV de exploitatiemogelijkheden van een lijn, want vooralsnog is het materiaal hier allemaal geschikt voor 3kV, maar slechts een klein percentage is ook geschikt vor 25kV.
Dat is voor de lijn naar Mol minder een probleem, maar voor L25N zou dat een ramp zijn.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 02 dec 2010, 11:47
door LML
ijzeren rijn 82 schreef:vanaf de zomerdienstregeling zou er tussen Mol en Geel gereden worden op enkel spoor , dit om de bovenleiding te plaatsen
Was de 1ste versie niet vanaf de nieuwe dienstregeling (half december 2010)? Ik dacht van wel. Als het zo is, starten ze met de werken met een half jaar vertraging. Dat belooft...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 02 dec 2010, 12:07
door dcr
Had eigenlijk niet anders verwacht

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 02 dec 2010, 23:00
door Joris
Hallo,
Komt er niet nog een TSP fotorit met euh... 5183 en M2 rijtuigen ofzo op deze lijn? Zou wel leuk zijn... Of een andere leuke combinatie die daar vaak reed?
Groeten,
Joris De Mol
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 04 dec 2010, 11:18
door melle
Joris schreef:Hallo,
Komt er niet nog een TSP fotorit met euh... 5183 en M2 rijtuigen ofzo op deze lijn? Zou wel leuk zijn... Of een andere leuke combinatie die daar vaak reed?
Groeten,
Joris De Mol
Ik stem voor!
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 09 dec 2010, 11:16
door ijzeren rijn 82
Joris schreef:Hallo,
Komt er niet nog een TSP fotorit met euh... 5183 en M2 rijtuigen ofzo op deze lijn? Zou wel leuk zijn... Of een andere leuke combinatie die daar vaak reed?
Groeten,
Joris De Mol
dat zie ik ook wel zitten ! ook effe door rijden naar Neerpelt , dat blijft ook fotogeniek met de 2 seinhuizen daar
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 09 dec 2010, 11:35
door LML
Joris schreef:Hallo,
Komt er niet nog een TSP fotorit met euh... 5183 en M2 rijtuigen ofzo op deze lijn? Zou wel leuk zijn... Of een andere leuke combinatie die daar vaak reed?
Dloc 59 + M1, dat is gegarandeerd ook spektakel...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 09 dec 2010, 22:02
door Duikbril AM86
Wanneer gaat die electrificate eigenlijk beginnen of is dat enkel een studie?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 09 dec 2010, 23:24
door LML
Duikbril AM86 schreef:Wanneer gaat die electrificate eigenlijk beginnen of is dat enkel een studie?
Dat is toch al vermeld geweest op de vorige blz.?
* Versie 1 was: start met de werken half december 2010 (met de start van de nieuwe dienstregeling).
* Versie 2 is nu: start met de werken begin zomerdienst 2011 (half juni).
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 16 jan 2011, 11:23
door LML
Even laten weten dat de weekendsituatie in Mol (splitsing IR e Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt in een IR Antwerpen-Neerpelt en IR (ook als 'L' aangegeven in Mol) Mol-Hasselt vlotjes verloopt:
IR- (L-) trein Hasselt-Mol komt binnen op spoor 3 (i.p.v. 1). IR-trein Neerpelt-Antwerpen komt binnen op spoor 2 (i.p.v. 1). Een mooie perron-perron-aansluiting...
In de omgekeerde richting trouwens ook:
Antwerpen-Neerpelt komt binnen op spoor 2, Mol-Hasselt vertrekt op spoor 3.
Dit werd van toepassing in december '10 naar aanleiding van de elektrificatiewerkzaamheden. Van die werken is er nog niets te bespeuren,... omdat de werken uitgesteld zijn naar juni '11...

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 16 jan 2011, 12:18
door ijzeren rijn 82
LML schreef:Even laten weten dat de weekendsituatie in Mol (splitsing IR e Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt in een IR Antwerpen-Neerpelt en IR (ook als 'L' aangegeven in Mol) Mol-Hasselt vlotjes verloopt:
IR- (L-) trein Hasselt-Mol komt binnen op spoor 3 (i.p.v. 1). IR-trein Neerpelt-Antwerpen komt binnen op spoor 2 (i.p.v. 1). Een mooie perron-perron-aansluiting...
In de omgekeerde richting trouwens ook:
Antwerpen-Neerpelt komt binnen op spoor 2, Mol-Hasselt vertrekt op spoor 3.
Dit werd van toepassing in december '10 naar aanleiding van de elektrificatiewerkzaamheden. Van die werken is er nog niets te bespeuren,... omdat de werken uitgesteld zijn naar juni '11...

neen deze wijziging heeft niet met elektrificatiewerkzaamheden te maken , dit heeft te maken met werkzaamheden in West-Vlaanderen , de IR vertrekt 4 min vroeger en komt 4 min later aan in Mol om de aansluiting in Antw. Berchem te verzekkeren naar de Kust , die vertrekt vroeger vanuit Antwerpen naar Oostende en omgekeerd . en daar is het ont/koppellen in Mol de dupe van
zoals het er nu naar uit ziet is vanaf juni '11 is Herentals-Mol aan de beurt , waar dan gedeeltes op enkel spoor gaat gereden worden
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 16 jan 2011, 12:23
door LML
ijzeren rijn 82 schreef:neen deze wijziging heeft niet met elektrificatiewerkzaamheden te maken , dit heeft te maken met werkzaamheden in West-Vlaanderen , de IR vertrekt 4 min vroeger en komt 4 min later aan in Mol om de aansluiting in Antw. Berchem te verzekkeren naar de Kust , die vertrekt vroeger vanuit Antwerpen naar Oostende en omgekeerd .
zoals het er nu naar uit ziet is vanaf juni '11 is Herentals-Mol aan de beurt , waar dan gedeeltes op enkel spoor gaat gereden worden
Dat zou best kunnen wat je zegt. Ik heb die treinen en aansluitingen gezien in Mol, maar had toen geen rekening gehouden met de dienstregeling. Als alles met 4 min. verschoven is omwille van werkzaamheden in W-Vlaanderen zal dit zeker zo zijn...

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 29 mar 2011, 10:07
door ijzeren rijn 82
wat ik heb gehoord en de geruchten die rond gaan is er geen aannemer gevonden voor de bovenleidingspalen te plaatsen voor Herentals-Mol, niemand zou zich er op in hebben geschreven of intresse hebben
gevolg : Uitsel tot ??