Elke verandering is voor jou blijkbaar automatisch een stap achteruit.Hogersluys schreef: Inmiddels is er natuurlijk het systeem van Europese aanbestedingen en zoals zo vaak met Europa betekent dat een stap achteruit. Dankzij Europa hebben alle bedrijven in Europa kansen om een aanbesteding binnen te halen, ook dubieuze Italiaanse bedrijfjes.
Je vergeet natuurlijk weer dat Europa helemaal niet oplegt de goedkoopste aanbieder te nemen. Wat Europe oplegt is dat de keuze op basis van objectieve criteria moet gebeuren, dat de criteria op voorhand bekend moeten zijn, dat de offerteaanvraag publiek moet zijn en dat bedrijven niet a priori uitgesloten mogen worden.
Als je een goed lastenboek opstelt is dat geen probleem. Meestal wordt met een puntensysteem gewerkt, en je kan best bonus of malus punten geven aan een bedrijf op basis van wanprestaties uit het verleden. Een van de reden waarom Alstom niet eens meer offertes indient als de SBB nog eens een offerte uitschrijft is dat ze weten dat ze omwille van de problemen met de ETR610 stellen ze eigenlijk de komende jaren geen kans meer maken. Siemens heeft omwille van leveringsproblemen met de dubbeldekkers voor de S-Bahn Zürich een hele trein gratis voor niks moeten leveren, en zag de vervolgorder naar Stadler gaan. Stadler, een bedrijf dat vrij betrouwbaar wel op tijd levert, is juist door het opengooien van de Europese markt zo groot kunnen worden.