Fyra

K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Inmiddels is er natuurlijk het systeem van Europese aanbestedingen en zoals zo vaak met Europa betekent dat een stap achteruit. Dankzij Europa hebben alle bedrijven in Europa kansen om een aanbesteding binnen te halen, ook dubieuze Italiaanse bedrijfjes.
Elke verandering is voor jou blijkbaar automatisch een stap achteruit.

Je vergeet natuurlijk weer dat Europa helemaal niet oplegt de goedkoopste aanbieder te nemen. Wat Europe oplegt is dat de keuze op basis van objectieve criteria moet gebeuren, dat de criteria op voorhand bekend moeten zijn, dat de offerteaanvraag publiek moet zijn en dat bedrijven niet a priori uitgesloten mogen worden.

Als je een goed lastenboek opstelt is dat geen probleem. Meestal wordt met een puntensysteem gewerkt, en je kan best bonus of malus punten geven aan een bedrijf op basis van wanprestaties uit het verleden. Een van de reden waarom Alstom niet eens meer offertes indient als de SBB nog eens een offerte uitschrijft is dat ze weten dat ze omwille van de problemen met de ETR610 stellen ze eigenlijk de komende jaren geen kans meer maken. Siemens heeft omwille van leveringsproblemen met de dubbeldekkers voor de S-Bahn Zürich een hele trein gratis voor niks moeten leveren, en zag de vervolgorder naar Stadler gaan. Stadler, een bedrijf dat vrij betrouwbaar wel op tijd levert, is juist door het opengooien van de Europese markt zo groot kunnen worden.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Fyra.

Bericht door Hogersluys »

Trammist schreef: Was het dan zoveel beter in de tijd dat de NMBS en de toenmalige NMVB onmiddellijk alles bij ACEC en BN bestelden?... 'k denk het niet.
Het werkte en het zorgde voor werkgelegenheid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Hogersluys schreef:
Trammist schreef: Was het dan zoveel beter in de tijd dat de NMBS en de toenmalige NMVB onmiddellijk alles bij ACEC en BN bestelden?... 'k denk het niet.
Het werkte en het zorgde voor werkgelegenheid.
dat is ook een leugen hoor
De invoering van de reeks 20(1975) was een ramp, de opvolger en meer verfijnde techniek was geen stap voor maar achteruit, de reeks 27 (begin jaren 80) heeft in zijn beginjaren behoorlijk wat haaruitval veroorzaakt bij techniekers en treinbestuurders.
Zelfs de testen met de reeks 19 (1 omgebouwde loc reeks 21) hebben er niet voor kunnen zorgen dat de reeks 13 vlekkeloos in dienst is gekomen (in tegendeel).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:Het werkte en het zorgde voor werkgelegenheid.
En voor veel te hoge prijzen die mee gezorgd hebben voor de gigantische schuld van de nmbs... :roll:
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:
Trammist schreef: Was het dan zoveel beter in de tijd dat de NMBS en de toenmalige NMVB onmiddellijk alles bij ACEC en BN bestelden?... 'k denk het niet.
Het werkte en het zorgde voor werkgelegenheid.
Het zorgde niet voor werkgelegenheid. Integendeel zelfs. Binnenlandse bedrijven bevoordelen puur omdat ze binnenlands zijn zorgt op termijn voor meer werkloosheid.
pietje

Re: Fyra.

Bericht door pietje »

K V B schreef:
Hogersluys schreef:
Trammist schreef: Was het dan zoveel beter in de tijd dat de NMBS en de toenmalige NMVB onmiddellijk alles bij ACEC en BN bestelden?... 'k denk het niet.
Het werkte en het zorgde voor werkgelegenheid.
Het zorgde niet voor werkgelegenheid. Integendeel zelfs. Binnenlandse bedrijven bevoordelen puur omdat ze binnenlands zijn zorgt op termijn voor meer werkloosheid.
Op korte termijn leek het wel voor werkgelegenheid te zorgen, maar omdat protectionisme in 2 richtingen werkt, zorgt het in andere sectoren onmiddellijk ook voor een aanslag op de werkgelegenheid.
Tevens was er in het geval van spoorwegmateriaal een gebrek aan concurrentie op de binnenlandse markt, dus waren de prijzen nooit realistisch.
Door het protectionisme waren de Belgische fabrieken zo op de binnenlandse markt gericht, dat bij de opening van de markt, ze een vogel voor de kat waren, niet in staat om de concurrentie aan te gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Het was op dat vlak ooit anders. Als je de geschiedenis nagaat zal je merken dat we ooit een van de toonaangevende landen waren op gebied van productie. We hadden meer dan twee spelers op de markt, er werden locs uitgevoerd met naam en faam, maar in de loop der jaren (zeker na het stoomtijdperk) is er veel verloren gegaan.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Het was op dat vlak ooit anders. Als je de geschiedenis nagaat zal je merken dat we ooit een van de toonaangevende landen waren op gebied van productie. We hadden meer dan twee spelers op de markt, er werden locs uitgevoerd met naam en faam, maar in de loop der jaren (zeker na het stoomtijdperk) is er veel verloren gegaan.
Was zelfs voor het bestaan van de NMBS denk ik...dus meerdere kopers en meerdere leveranciers.
Dan moet ge als leverancier wel innoveren, stilstaan is dan failliet gaan.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: Fyra.

Bericht door pietje »

Steven schreef:Het was op dat vlak ooit anders. Als je de geschiedenis nagaat zal je merken dat we ooit een van de toonaangevende landen waren op gebied van productie. We hadden meer dan twee spelers op de markt, er werden locs uitgevoerd met naam en faam, maar in de loop der jaren (zeker na het stoomtijdperk) is er veel verloren gegaan.
Ja, dat klopt, maar het protectionisme heeft ervoor gezorgd dat Fransen alleen bij Franse bedrijven kochten, Duitsers bij Duitse en hier dus ook zo.
Daardoor hebben de Belgische bedrijven zich vooral op de Belgische markt beginnen richten.

Wie ermee begonnen is weet ik zo niet, zo oud ben ik nog niet :wink: , maar dat het protectionisme de algehele economie vooral slecht doet weten we intussen wel.
Politici hebben regelmatig nog die reflex, omdat zij vooral aan de volgende verkiezing denken en niet aan wat op lange tijd goed is voor de economie.

Maar eigenlijk Back on Topic: gaan we zo ne poll doen wanneer de Fyra treinstellen eindelijk in vaste dienst gaan rijden, en als schifting wanneer ze een eerste keer allemaal uit dienst gehaald worden wegens een belangrijk veiligheidsprobleem of zo?

Hebben de NMBS en NS (of NSHighspeed) eigenlijk al voorschotten moeten betalen op die stellen?
is het niet stilaan tijd om dat contract te verbreken of is dat echt zo slecht opgesteld dat AB kan leveren wanneer ze het willen?
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Van wat ik heb begrepen is het contract zodanig slecht opgesteld dat de Nederlandse Tweede Kamer er best wel van geschrokken is, en eigenlijk geeft het contract AnsaldoBreda vrijwel alle vrijheid. NS was voornemens om een claim in te dienen bij AnsaldoBreda van - ik meen me te herinneren - 60 miljoen euro, maar na navraag bij de juristen bleek NS niet in de positie te zijn om claims te kunnen leggen.

Nouja, het probleem lost zich aan Nederlandse zijde vanzelf wel een keer op wanneer HSA (90% NS, 10% KLM die de HSL exploiteert) omvalt.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Fyra.

Bericht door Hogersluys »

Steven schreef: dat is ook een leugen hoor
De invoering van de reeks 20(1975) was een ramp, de opvolger en meer verfijnde techniek was geen stap voor maar achteruit, de reeks 27 (begin jaren 80) heeft in zijn beginjaren behoorlijk wat haaruitval veroorzaakt bij techniekers en treinbestuurders.
Zelfs de testen met de reeks 19 (1 omgebouwde loc reeks 21) hebben er niet voor kunnen zorgen dat de reeks 13 vlekkeloos in dienst is gekomen (in tegendeel).

Kinderziektes doen zich overal voor. Kijk maar naar de HLE 18 van Siemens. Anderzijds zie ik ook de klassiekjes die al bijna 50 jaar bollen. Zolang zullen die MW41's uit Barcelona niet bollen hoor. Ik denk dus niet dat er vroeger meer kinderziektes waren dan nu. Zeker als je de perikelen van de laatste jaren ziet.
K V B schreef:

Het zorgde niet voor werkgelegenheid. Integendeel zelfs. Binnenlandse bedrijven bevoordelen puur omdat ze binnenlands zijn zorgt op termijn voor meer werkloosheid.
Nu gaat gaan de miljarden naar de Duitse economie waar ze vroeger terug in de Belgische zouden vloeien. Wat pietje zegt klopt inderdaad ook: dat Belgische bedrijven nu mee kunnen bedingen naar buitenlandse opdrachten. Alleen wordt hier het loonverschil vergeten. Als een Roemeens en een Belgisch bedrijf elk exact dezelfde locomotief produceren zal de Roemeens hoe dan ook goedkoper zijn omdat de loonkosten daar veel lager liggen. In een openbare aanbesteding zal dus voor het Roemeense bedrijf gekozen worden en niet voor het Belgische. Dit concurrentievoordeel kan je momenteel maar op 1 manier oplossen: het loonverschil wegwerken. Dus ofwel laat je de lonen daar stijgen ofwel dalen de lonen hier. Ik denk eerlijk gezegd dat eerder het tweede zal gebeuren. Vroeger loste men dit op door een invoerheffing, maar in de EU mag dat uiteraard niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Hogersluys schreef:
Steven schreef: dat is ook een leugen hoor
De invoering van de reeks 20(1975) was een ramp, de opvolger en meer verfijnde techniek was geen stap voor maar achteruit, de reeks 27 (begin jaren 80) heeft in zijn beginjaren behoorlijk wat haaruitval veroorzaakt bij techniekers en treinbestuurders.
Zelfs de testen met de reeks 19 (1 omgebouwde loc reeks 21) hebben er niet voor kunnen zorgen dat de reeks 13 vlekkeloos in dienst is gekomen (in tegendeel).

Kinderziektes doen zich overal voor. Kijk maar naar de HLE 18 van Siemens. Anderzijds zie ik ook de klassiekjes die al bijna 50 jaar bollen. Zolang zullen die MW41's uit Barcelona niet bollen hoor. Ik denk dus niet dat er vroeger meer kinderziektes waren dan nu. Zeker als je de perikelen van de laatste jaren ziet.
Kinderziektes zijn er zeker overal maar hier scheren ze meestal hoge toppen om een niet altijd even duidelijk reden.
Andere slagen er meestal in om op veel kortere periodes de zware ziektes uit hun materiaal te krijgen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Fyra.

Bericht door Adler »

Steven schreef:Kinderziektes zijn er zeker overal maar hier scheren ze meestal hoge toppen om een niet altijd even duidelijk reden.
Andere slagen er meestal in om op veel kortere periodes de zware ziektes uit hun materiaal te krijgen.
Het probleem ligt volgens mij in het feit dat de NMBS nooit geen prototypes laat bouwen van een nieuwe reeks.
Als in Duitsland een nieuw type trein wordt besteld, worden daar eerst een aantal prototypes van gebouwd die vaak jaren lang worden getest alvorens het eerste productiemodel wordt gebouwd, denk maar aan de reeks 103, 120 en de ICE1.
Als de NMBS een nieuw type besteld, worden de eerste productiemodellen in feite gebruikt om alle fouten te vinden.
Het is dan ook niet te verwonderen dat het soms jaren duurt eer alle problemen gevonden zijn.
Dat heeft weinig of niets te maken met het land waar ze gebouwd zijn.
Boxerke
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 mar 2008, 13:42
Locatie: Deinze

Re: Fyra.

Bericht door Boxerke »

Steven schreef:
Hogersluys schreef:
Steven schreef: dat is ook een leugen hoor
De invoering van de reeks 20(1975) was een ramp, de opvolger en meer verfijnde techniek was geen stap voor maar achteruit, de reeks 27 (begin jaren 80) heeft in zijn beginjaren behoorlijk wat haaruitval veroorzaakt bij techniekers en treinbestuurders.
Zelfs de testen met de reeks 19 (1 omgebouwde loc reeks 21) hebben er niet voor kunnen zorgen dat de reeks 13 vlekkeloos in dienst is gekomen (in tegendeel).

Kinderziektes doen zich overal voor. Kijk maar naar de HLE 18 van Siemens. Anderzijds zie ik ook de klassiekjes die al bijna 50 jaar bollen. Zolang zullen die MW41's uit Barcelona niet bollen hoor. Ik denk dus niet dat er vroeger meer kinderziektes waren dan nu. Zeker als je de perikelen van de laatste jaren ziet.
Kinderziektes zijn er zeker overal maar hier scheren ze meestal hoge toppen om een niet altijd even duidelijk reden.
Andere slagen er meestal in om op veel kortere periodes de zware ziektes uit hun materiaal te krijgen.
Off topic: Even steven feliciteren met dit 13000ste bericht :mrgreen:
thomaslj

Re: Fyra.

Bericht door thomaslj »

Gefeliciteerd Steven. Ja, zo'n poll zie ik ook wel zitten.
Plaats reactie