BENELUX

260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: BENELUX

Bericht door 260689 »

Die ram reed al van begin juli, zoals ik al zei is er 1 ram naar de HSA gevlogen dus 1 ram tekort.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: BENELUX

Bericht door HLE 2302 »

vandaag hing de 1184 aan P trein 7909 Kortrijk - Schaarbeek via Oudenaarde !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
everclear

Re: BENELUX

Bericht door everclear »

Hing de 1184 achteraan de trein, of was hij daadwerkelijk de loc die tractie gaf?

Het lijkt een domme vraag, maar het blijkt niet echt uit je bericht.... :oops: :)
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef:Die ram reed al van begin juli, zoals ik al zei is er 1 ram naar de HSA gevlogen dus 1 ram tekort.
Ik zal het nog een keetje uitleggen dan:
1. Rammen lopen in de wei :-)
2. Zonder die stam NMBS-rijtuigen kon de oorspronkelijke omloop behouden blijven, met 8 stammen, zoals al tijden het geval is.
3. Met die stam NMBS-rijtuigen is er een stam *extra* in de omloop. Voor de lange kering in Brussel. Er zijn nu 9 stammen in de omloop.

Groetjes,
Rian
celtjan

Re: BENELUX

Bericht door celtjan »

Kristofke schreef:In De Morgen van vrijdag stond dat de benelux afgeschaft wordt eenmaal de NS al zijn Italiaanse broltreinen ontvangen heeft.

Is dit dan al officieel? Want er was toch veel protest tegen.

Zullen de trajecten met de Fyra goedkoper zijn dan met de Thalys?

Is het de bedoeling dat zij elkaar beconcurreren?

Bij het verdwijnen van de Benelux zou het leuk zijn moest de NMBS een nieuwe verbinding maken tussen Antwerpen en Brussel tegen dezelfde snelheid en met hetzelfde aantal haltes (als er nog rijpaden vrij zijn natuurlijk).
Als ik me niet vergis, is er in 't verleden een ontdubbelings IC dienst in het leven geroepen tss A'pen & Brussel vanwege de te korte samenstelling / te kleine cappaciteit van de Benelux treintjes. Gereden werd/wordt met de M5 & M6 rijtuigstammen. -ik kan me vergissen-
celtjan

Re: BENELUX

Bericht door celtjan »

dentheo schreef:
nahoj schreef:betrouwbaarheid, dus gelieve uw uitsrpaak ietwat te staven -- ik denk dat de werknemers in Schaarbeek niet blij zouden zijn als ze u dit hoorden vertellen!
Hoeveel depots hebben zich over de serie 11 moeten ontfermen tijdens die periode ? Toch niet Schaarbeek alleen denk ik.
Halverwege-eind de jaren '90 werden er "Elfjes" onderhouden in de werkplaatsen van Merelbeke.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

celtjan schreef:
dentheo schreef:
nahoj schreef:betrouwbaarheid, dus gelieve uw uitsrpaak ietwat te staven -- ik denk dat de werknemers in Schaarbeek niet blij zouden zijn als ze u dit hoorden vertellen!
Hoeveel depots hebben zich over de serie 11 moeten ontfermen tijdens die periode ? Toch niet Schaarbeek alleen denk ik.
Halverwege-eind de jaren '90 werden er "Elfjes" onderhouden in de werkplaatsen van Merelbeke.
Ik dacht dat er ooit nog een werkplaats is geweest , maar welke ??
Theo
Groeten vanop de Heide
ostbahnhof
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: BENELUX

Bericht door ostbahnhof »

en, k wil ook nog iets schrijven. :wink:

Denk dat het hoog tijd wordt dat de samenstelling van de beneluxen met enkele wagons wordt uitgebreid.
Zeker van nut in het week-end daar er dan slechts 2 IC's per uur rijden tussen antwerpen en brussel.

k wam zondagavond zo op een overvolle benelux terecht van brussel noord naar antwerpen centraal.
7 rijtuigen is toch wel wat krap dan, zeker daar er 2 eerste klasse in mee bollen (weet nu niet precies of het 2 volledige eerste klasse zijn of 1,5 rijtuig eerste klasse, de specialisten hier zullen dat wel kunnen meegeven.)

zo, gewoon een tip. een uitgebreid aanbod zal nog meer mensen doen overstappen van auto op trein.

grts,
o
celtjan

Re: BENELUX

Bericht door celtjan »

Als ik me niet vergis, komen deze (te korte) samenstellingen door het feit dat men in Nederland talrijke tandem perrons heeft, waarbij men halverwege het perron toegang kan krijgen op een in het midden liggend doorgaand hoofdspoor, zodat men 2 kortere treinen op hetzelfde perron spoor, onafhankelijk van elkaar kan laten aankomen/vertrekken. lieft niet op het zelfde moment :mrgreen:
Zo komt het dat er vorige week, een dubbel "elfje" met een stam I10'en, niet volledig in Dordrecht 'binnen' was & het laatste rijtuig nog in de wisselstraat stond.
Langere NS treinsamenstellingen palmen zo goed als het volledig perron in, waardoor een kleiner aantal treinen gelijkertijd halt kunnen houden in het bewuste station.

& aangezien den "Benelux" bij onze noorderburen veelal niet op tijd rijdt,... . Kan men hem op deze manier iets flexibeler in dergelijke stations ontvangen.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

ostbahnhof schreef:en, k wil ook nog iets schrijven. :wink:

Denk dat het hoog tijd wordt dat de samenstelling van de beneluxen met enkele wagons wordt uitgebreid.
Zeker van nut in het week-end daar er dan slechts 2 IC's per uur rijden tussen antwerpen en brussel.
Vanaf december komt er in het weekend een IR-trein bij.
AlexNL
Berichten: 2293
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

De korte stammen komt ook doordat de reeks 11 soms moeite heeft met de tunnel bij Antwerpen.. als de 11 op halve kracht rijdt kan deze sowieso de tunnel niet meer uit.
Eigenlijk zou men gewoon dubbeldeksrijtuigen op die verbinding in moeten zetten. Ik had vanochtend de Benelux, nadat de Fyra uitviel (wat ook al een aantal keer is gebeurd, een schande!) en van Rotterdam tot Den Haag heb ik moeten staan, zo stampvol zat deze trein.

Pas na Den Haag kon ik (met mazzel) een plekje vinden. En toen moesten er nog een hoop mensen staan... 1188 + I10-stam trouwens.
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:De korte stammen komt ook doordat de reeks 11 soms moeite heeft met de tunnel bij Antwerpen.
Zo is dat. In de oude situatie in Antwerpen was de lengte van de perrons daar dacht ik ook een beperking. NS heeft nog wel korte tijd plannen gehad om de treinen te verlengen tot 8 of 9 rijtuigen, maar toen zette de malaise bij NS in (we spreken over 2001) qua punctualiteit en dat had zijn invloed op het aantal reizigers. Die malaise is nu voorbij, maar de nieuwe beperking is inderdaad de tunnel bij Antwerpen, waar Infrabel bij een 11 maximaal 7 rijtuigen wil. De perrons in nederland zijn helemaal geen beperking. op dezelfde route rijden andere treinen met samenstellingen tot 12 rijtuigen.

Groetjes,
Rian
Wilson
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Wilson »

die 1188 reed vandaag idd de 9237.
Mijn HLE 11 collectie is nu compleet !!
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
Duikbril AM86

Re: BENELUX

Bericht door Duikbril AM86 »

Heb diene 11xx loc. vorige week woensdag rond de middag gespot ter hoogte van het station van Haaltert.
Hij reed zonder rijtuigen richting Zottegem.

Maandag was de p-trein 8902 Schaarbeek -> Oudenaarde ook met een benelux loc.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: BENELUX

Bericht door ReisThijs »

rvdborgt schreef:De perrons in nederland zijn helemaal geen beperking. op dezelfde route rijden andere treinen met samenstellingen tot 12 rijtuigen.
Zoals celtjan al zegt, voor zo een lange trein moet je dus meestal een 'heel' perronspoor reserveren, terwijl de Benelux nu overal op een half spoor past (=maximaal 8 rijtuigen, waabij de loc ook als rijtuig telt). In dit geval is dat vooral van belang in Roosendaal waar maar 3 perronsporen zijn en dus te weinig capaciteit, als er meerdere lange treinen tegelijk zouden zijn. Langere samenstellingen voor de Benelux zijn dus niet onmogelijk maar wel onpraktisch.

Dit probleem verdwijnt natuurlijk als de trein over de HSL gaat rijden en dan dus niet meer in Roosendaal komt. Alleen zit je met de nieuwe treinstellen weer vast aan een samenstelling van 8 rijtuigen (of 16 bij gekoppelde stellen - maar dat lijkt me toch wat te veel).
Plaats reactie