Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
LHOON

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LHOON »

LHOON schreef:Vanmorgen gezien in Mechelen (na een weekje afwezigheid): de treinnummers staan nu op de aankondigingsborden! Een nieuwe strategie om deze meer bekend te maken? Goed initiatief.
Ondertussen zijn de nummers alweer verdwenen. Weet ook niet hoelang ze er hebben op gestaan. Wellicht een veto gekregen van een of andere communicatiegoeroe die deze informatie "niet relevant voor de doelgroep" vond.
fets

Bericht door fets »

LHOON schreef: Ondertussen zijn de nummers alweer verdwenen. Weet ook niet hoelang ze er hebben op gestaan. Wellicht een veto gekregen van een of andere communicatiegoeroe die deze informatie "niet relevant voor de doelgroep" vond.
Of omdat er teveel "gefoefeld" wordt met de treinnummers en dit verwarrend werkt. bvb., ik heb deze ochtend trein 17210 genomen te Mechelen, terwijl dit normaal 6358 moest zijn.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Op de displays van de Desiro binnen en buiten de trein was het treinnummer ook vermeld. Aangezien ik maar af en toe een Desiro neem weet ik niet of dit nog altijd het geval is.
kika

Bericht door kika »

Over automatische omroep van treinnummers: vandaag was ik getuige van de "tha nummer nach Paris via Brüssel..." Nog een voorbeeld wat mij betreft van doorgeslagen standaardisering. "Thalys" lijkt me in dat geval toch veel geschikter.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Over automatische omroep van treinnummers: vandaag was ik getuige van de "tha nummer nach Paris via Brüssel..." Nog een voorbeeld wat mij betreft van doorgeslagen standaardisering. "Thalys" lijkt me in dat geval toch veel geschikter.
Ik heb Infrabel ook al eens proberen duidelijk te makne dat ze op Railtime beter niet over THA en EUR spreken ("verstoord THA verkeer", "verstoord EUR verkeer", enz.), want dan weten veel mensen niet waar het over gaat. Dat wilden ze echter niet geloven. De doelgroep zou er volgens Infrabel geen problemen mee hebben. Zucht.

Groetjes,
Rian
Kristofke

Bericht door Kristofke »

kika schreef:Over automatische omroep van treinnummers: vandaag was ik getuige van de "tha nummer nach Paris via Brüssel..." Nog een voorbeeld wat mij betreft van doorgeslagen standaardisering. "Thalys" lijkt me in dat geval toch veel geschikter.
Dat lijkt me eerder een bug te zijn hoor, Pidaas kan zonder problemen Thalys, Eurostar of Internationale Trein zeggen.

Soms slikt ze al eens een lettergreep in.
kika

Bericht door kika »

Kristofke schreef:
Dat lijkt me eerder een bug te zijn hoor, Pidaas kan zonder problemen Thalys, Eurostar of Internationale Trein zeggen.
Soms slikt ze al eens een lettergreep in.
Hoe klinkt een Hoofdletter bij een Internationale Trein? :lol: Pidaas in het Duits die een Thalys aankondigt via Brussel? Ik heb alweer enkele maanden op geen enkel perron van Guillemins gestaan, maar dat zou ik dan wél weer positief vinden, de Thalys ook in het Duits omroepen in Liège. Het was in Köln hbf, waar ze (vermoed ik) een ander systeem gebruiken.
kika

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:De doelgroep zou er volgens Infrabel geen problemen mee hebben. Zucht.
Tiens, dus de doelgroep is niet de reiziger?
LHOON

Bericht door LHOON »

kika schreef: Hoe klinkt een Hoofdletter bij een Internationale Trein? :lol: Pidaas in het Duits die een Thalys aankondigt via Brussel? Ik heb alweer enkele maanden op geen enkel perron van Guillemins gestaan, maar dat zou ik dan wél weer positief vinden, de Thalys ook in het Duits omroepen in Liège. Het was in Köln hbf, waar ze (vermoed ik) een ander systeem gebruiken.
Ik herinner me vroeger dat in Luik internationale treinen werden omgeroepen in Frans, Nederlands, Duits en Italiaans. (Geen Engels, want dat was in tegenstelling met FR, DE en IT geen internationale spoorwegtaal, van een kanaaltunnel was er toen nog geen sprake!)
kika

Bericht door kika »

Mijn herinneringen zijn natuurlijk ook niet 100%, maar ook in de late jaren '90 heb ik nog regelmatig Italiaans gehoord op Guillemins, maar geautomatiseerd was het zeker niet. Wanneer is de standaard dan aangepast, Lhoon?
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Sinds wanneer wordt er omgeroepen dat de trein bijna gaat vertrekken en dat men wordt verzocht om in te stappen?
Daarnet in Leuven heb ik dat voor zowat elk perron gehoord waar een trein stond of zelfs nog niet stond ...

Ze riepen eerst om dat de trein bijna gaat vertrekken, en dan pas dat hij aankomt.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

kika schreef:Mijn herinneringen zijn natuurlijk ook niet 100%, maar ook in de late jaren '90 heb ik nog regelmatig Italiaans gehoord op Guillemins, maar geautomatiseerd was het zeker niet. Wanneer is de standaard dan aangepast, Lhoon?
Ik heb die meertalige berichten ook vaak gehoord op Guillemins, vanaf de jaren 60 tot in de jaren 90. Volgens mij was het een semi-automatisch systeem, met vooraf opgenomen zinsdelen, allemaal ingesproken door een en dezelfde warme, goed verstaanbare vrouwenstem, die dan op de toepasselijke wijze achter elkaar werden afgespeeld. In het Italiaans klonk het bv. als volgt: "Il treno / proveniente da Colonia / a destinazione di Parigi / entra nelle stazione / binario undeci". Niet alle bestemmingen of oorsprongen zaten in het systeem. Een trein uit Frankfurt, Hamburg of Kopenhagen bv. werd ook afgeroepen als "Der Zug / aus Köln / nach Brüssel / fährt ein / auf Gleis dreizehn".
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Kristofke

Bericht door Kristofke »

trainfreak schreef:Sinds wanneer wordt er omgeroepen dat de trein bijna gaat vertrekken en dat men wordt verzocht om in te stappen?
Daarnet in Leuven heb ik dat voor zowat elk perron gehoord waar een trein stond of zelfs nog niet stond ...

Ze riepen eerst om dat de trein bijna gaat vertrekken, en dan pas dat hij aankomt.
Dat is een menselijke manipulatie. Het is mogelijk om een aankondiging te forceren om in te stappen zelfs als de trein er nog niet staat. Dat is dan geen systeemfout maar een operator fout.

Een instappen boodschap kan in verschillende gevallen nuttig zijn bijvoorbeeld wanneer een trein opgehouden wordt door bepaalde problemen en de TBG draait zolang de AVG niet, wanneer het probleem opgelost is, en deze instappen boodschap wordt omgeroepen is het voor de reizigers (en TBG) die eventueel op perron staan te roken duidelijk dat deze onmiddellijk zal vertrekken.
loic1811

Bericht door loic1811 »

ik hoor het dagelijks in brussel-zuid voor de TGV en de THALYS en vind dat wel een goed systeem
dan kan de trein ook nog op tijd vertrekken en de mensen houden ook niet altijd het uur in het oog
sammarco1
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

Ik ben een beetje laat met dit topic te beginnen te lezen, niet erg...

In Italie gebruiken ze het Loquendo systeem.

Op die website staat een test demo die je zelf mag invullen, waarna loquendo je tekst uitspreekt..

Ik zou zeggen , Veel plezier ermee, en vooral veel lachen... misschien kunnen julie je eigen geschreven omroepberichten online zetten, dan kunnen we meehoren, lachen.

Bij de italiaanse versies zijn er onder andere deze gemaakt...

"Trenitalia - de regionale trein 5402 met bestemming Rome die op spoor 5 stond is plots verdwenen, Trenitalia zoekt uit of hij er ooit wel stond. wij verontschuldigen ons voor het ongemak"

"Trenitalia - Bericht aan de reizigers... De trein met bestemming Piacenza komende uit Rome heeft een vertraging van 12 uur. gelieve uw tent op te slaan en rustig te blijven wachten. Trenitalia verontschuldigd zich voor het ongemak. "

"Trenitalia - De speciale trein getrokken door stoomlocomotief 625 100 heeft een vertraging van 100 jaar, oorzaak een bombardement uit 1945 waarvan de spoorwerkzaamheden vanmiddag zijn opgeheven. Trenitalia doet er alles aan om deze reizigers die op deze trein wachten, alsnog tevreden te stellen...." :D

Ps, je kan er ook serieuze omroepjes mee maken...

Het klinkt goed, maar er zat geen vlaamse stem in, enige jammere eraan

Dus laat maar horen wat julie er van maken.

Bij mij althans op de computer nadat je op afspelen klikt krijg ik een WAV bestandje om op te slaan , ga dat direct proberen te uploaden via Soundcloud

http://soundcloud.com/sammarco1-1/nmbs- ... em/s-aWbso

Deze is ook leuk:

http://soundcloud.com/sammarco1/sncf-mu ... ielle-sncf

en deze is van de ONCF

http://www.trenomania.org/TMF-Estero/di ... ?pos=-7560

Deze laatste heb ik als ringtone voor mijn smartphone ingesteld

De jingles SNCF voor het ontvangen en versturen van SMS
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Plaats reactie