Pagina 11 van 34

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 17 okt 2010, 22:39
door dentheo
groentje schreef: Ik ben het wel met je eens dat mensen te weinig worden aangezet om dichterbij hun werk te gaan wonen, wel integendeel.
Dat is historisch, men wilde niet dat er teveel mensen in de stad gingen wonen, daaruit zijn dan de weekabonnementen voor arbeiders gegroeid.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 17 okt 2010, 23:02
door groentje
Na een heel intensieve discussie daarover op SSC ga ik die hier niet overdoen, maar ik ben er ook van overtuigd dat die abonnementen die tendens hebben versterkt.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 17 okt 2010, 23:09
door dentheo
groentje schreef:Na een heel intensieve discussie daarover op SSC ga ik die hier niet overdoen, maar ik ben er ook van overtuigd dat die abonnementen die tendens hebben versterkt.

SSC ???? jargon ???

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 17 okt 2010, 23:17
door Trammist
dentheo schreef:SSC ???? jargon ???
SSC staat voor Skyscrapercity.com (waar ik ook lid van ben), een immens groot wereldwijd gebruikt internetforum.

De bewuste 'intensieve discussie' vindt u langs deze link.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 17 okt 2010, 23:28
door groentje
Excuseer, het is al laat. De volgende keer zal ik vollediger zijn.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 18 okt 2010, 00:33
door Portbou
Hallo,
groentje schreef:Er maken ook mensen gebruik van die in Gent moeten werken, of in Brugge, en nog voor zessen moeten beginnen, Bart. Zo zijn er ook wel wat.
Maar daarvoor moet je gelukkig niet om 4u vertrekken vanuit Oostende maar volstaat een trein om 5u...
En wat met de mensen die een vliegtuig willen hebben dat om 6 uur vertrekt in Zaventem? Met die trein ben je eigenlijk al te laat...
Lijkt me eerder het soort bediening voor een nachtnet... En in afwachting daarvan is er de Sheraton(ahum)

Groeten,
Bart W.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 18 okt 2010, 00:55
door groentje
Voor zij die om 5 moeten beginnen, dan. :P

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 22 okt 2010, 08:51
door bobke
Het treinbrein van Vlaanderen

De NMBS stelt vandaag de nieuwe dienstregeling voor. Voor honderdduizenden pendelaars wordt het weer even wennen aan de nieuwe uren. De man die de treinpuzzel weer heeft doen passen, heet Luc Spriet. 'Je kan je niet voorstellen waar we allemaal rekening mee moeten houden.'

'Het is een aartsmoeilijke puzzel: elke dag rijden er 3.700 reizigerstreinen en de sporen zitten bijna helemaal vol.' Puzzelaar van dienst is Luc Spriet (57) uit Wingene. Hij is bij de NMBS 'manager planning treinaanbod'. Eén keer per jaar, in december, voert de spoormaatschappij een grote aanpassing door. Om die te laten kloppen, is het team van Spriet een heel jaar aan het werk. Zoals een schooldirecteur die lessenroosters opstelt en rekening moet houden met vakken, leerkrachten en klaslokalen. Maar dan nog ingewikkelder.

Brussel is van iedereen

Terwijl Luc Spriet zijn verhaal doet, zit hij met een kaart voor zich die bijna de hele tafel bedekt. Erbovenop ligt een dik pak papier met een ingewikkelde tabel die de Brusselse stations moet voorstellen, onderverdeeld per perron. En dat is dan alleen nog maar Brussel. Onder Luc Spriet staan vier kleine teams, die elk een hoek van het land op zich nemen. 'Brussel is van iedereen, want je moet van daaruit beginnen als je een dienstregeling wil laten kloppen. Om je een idee te geven: het is zelfs belangrijk op welk spoor de treinen door de tunnel van Brussel-Centraal rijden. Want stel dat ze op het rechterspoor zitten en na Brussel-Zuid naar links moeten, dan moet je alle sporen kruisen. En daar is gewoon geen tijd voor, er kan in die tunnel geen enkele trein meer bij.'

Nu eens wordt een reistijd langer, dan weer vertrekt een trein enkele minuten later. Elk jaar zijn er wel mensen die liever geen verandering hadden gezien. Luc Spriet weet heel goed dat hij vaak mensen boos maakt. 'Zet mijn adres maar niet in de krant', zegt hij lachend. 'Het is helaas niet mogelijk om iedereen blij te maken, maar we zoeken altijd naar de beste oplossing. Op papier past alles perfect en lopen de treinen geen vertraging op. Het zou maar erg zijn als het in theorie al niet zou kloppen.'

Werken mee berekend

Dat alles in theorie klopt is op zich al een klein mirakel. Spriet: 'Ze hebben weer gewijzigd om te wijzigen, is de kritiek die je dikwijls hoort. Maar dat is niet zo. Je kan je niet voorstellen waarmee we allemaal rekening moeten houden. Als er een snellere trein geleverd wordt, kan de reistijd omlaag. Maar we moeten er dan ook voor zorgen dat hij rijdt over een traject waar het elektriciteitsnet dat kan dragen en dat hij 's avonds aankomt in een depot waar ze erop voorzien zijn om dat type te onderhouden. En hoe langer de trein, hoe langer we moeten stoppen aan het eindstation. Want dan heeft de bestuurder tijd om naar de andere kant van de trein te wandelen én om even naar de wc te gaan.'

Elk jaar veranderen is nodig, vindt Spriet. 'Als er werken zijn op een traject, wordt de reistijd langer. Dat voeren we door in de officiële dienstregeling voor de duur van de werken. Het is beter zo dan maandenlang met vertraging te rijden, nee? Met een beetje geluk mogen de treinen na de werken sneller op dat traject. Dan kan de reistijd meteen fel omlaag.'

Eén minuut afstaptijd

Spriet moet in zijn berekening ook opnemen hoe lang de treinen mogen stilstaan in het station. 'Echte regels zijn daar niet voor, maar we hebben wel een ruw schema. Het zou dom zijn om treinen in elk station vijf minuten te laten staan, want dan verleng je de totale reistijd met een half uur. Twee of drie minuten in een groot station, één minuut in onderstations en 30 seconden in stopplaatsen. Al moet je daar af en toe een reserve tot 1 minuut inbouwen, want de mensen moeten de tijd krijgen om af te stappen. Dat duurt bij dubbeldekkers bijvoorbeeld langer dan bij gewone treinen.'

'We krijgen bijvoorbeeld klachten van reizigers die naar Luik moeten en vinden dat ze te lang stilstaan in Leuven. Maar dat komt omdat de officiële reistijd tussen Brussel en Leuven vier minuten langer is door werken. Op dagen dat ze niet aan het werken zijn, rijden de bestuurders wel tegen volle snelheid en staan ze dus langer stil. Van zodra die werken voorbij zijn, geraken de reizigers plots vier minuten sneller in Luik.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G5Q316JSD

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 22 okt 2010, 14:50
door kika
Lezenswaardig artikel maar het roept toch meer vragen bij me op:

- Treinbrein van Vlaanderen: dus die doet alles tot aan de taalgrens? En hij heeft een collega voor het Waalse deel? Of een voorbeeld van "domme titel?"
- Stoptijden in stations: er zijn misschien geen regels voor, dat insinueert dat de beste man liefst regels heeft, waarachter hij zich dan kan verschuilen? Misschien handiger als hij zou pleiten voor meer metingen: een trein in een kleine stopplaats mét verhoogd perron heeft misschien 7 seconden minder halteringstijd nodig dan een met laag perron.

Mocht hij meelezen: al bij al roept het een beeld bij mij op van een hardwerkende spoorman met goede bedoelingen.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 22 okt 2010, 15:44
door stefanic
Wel: Luc Spriet is mijn directe chef, dus ik ken hem wel 'een beetje'
De titel is misschien wat misleidend: hij is een treinbrein (jarenlange ervaring!), en is Vlaming. Maar hij beheert wel de 4 bureau's die de dienstregelingen voor de 4 districten (NoordOost, NoordWest, ZuidOost, ZuidWest) van ons land ineenpuzzelen, dus ook Wallonie. Boven hem staat een Franstalige, dan 3 niveau's NL-taligen, en dan Vervotte... ook al NL-talig. Precies de legertop :D

En stoptijden ed: we proberen inderdaad van alles wat uniform te houden. De reizigersaantallen in de grotere stations verantwoorden ook een langere stilstand dat in een kleine halte waar 10 reizigzers in of uitstappen. Uiteindelijk moet je niet langer stoppen dan nodig, om de reistijd voor de reizigers OP de trein niet onnodig te verlengen. Er zijn niet echt regels voor: da's eerder logisch nadenken en u baseren op jarenlange ervaring.

En wij zijn allemaal hardwerkende en gepasioneerde spoormannen met goede bedoelingen, hoewel sommigen daar soms aan twijfelen. Maar da's omdat we niet kunnen toveren (anders: met plezier!). 't Is niet omdat wij iets willen dat dit ook kan. Daarvoor zijn we veel te veel afhankelijk van een massa andere diensten bij de NMBS en Infrabel.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 22 okt 2010, 15:57
door groentje
Er is inderdaad een hoop kritiek te geven op het resultaat en de werkwijze, ook al is dat niet altijd jullie schuld, en zijn er ook positieve veranderingen, maar ik twijfel zeker niet aan jullie goede bedoelingen of aan de moeilijkheidsgraad van jullie job. Chapeau, toch maar weer.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 22 okt 2010, 17:39
door Trammist
stefanic schreef:surprise! 22 oktober (jaja volgende week vrijdag) is het persconferentie, en diezelfde dag moet alles online staan.
Niet alleen de trein, maar ook het online spoorboekje heeft blijkbaar vertraging...

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 22 okt 2010, 17:44
door Steven
hoezo? ik kan perfect een trein opvragen voor januari hoor (enkel binnenlands verkeer).

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 22 okt 2010, 18:24
door Trammist
Ik heb al meerdere trajecten opgevraagd en er is geen verschil met vandaag...

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 22 okt 2010, 18:30
door Steven
moet er dan een verschil zijn ;-)
tot gisteren kon je ze totaal niet opvragen want dan kreeg je een foutmelding bij de datum. Op de meeste lijnen is er ook amper iets tot niets veranderd dat was vooraf ook al geweten.