M6 stuurrijtuigen met HLE 13 front
Geplaatst: 03 okt 2006, 08:20
Ik ben naar Bombardier in Brugge geweest met de Openbedrijvendag en daar was duidelijk in een promofilmpje een M6 met een HLE 13 front en automatische koppeling!! 

Jaja, toch beter dan die van een 27 hèDus het word tóch een HLE 13 kop op die dingen...
Eigenlijk heeft men dit idee gekopiëerd van de NS met hun 1700 + DDM (of DD-AR) rijtuigen .. zo'n 45 locs zijn met een automatische koppeling uitgerust omdat de stuurrijtuigen ook zo uitgerust zijn .. eigenlijk dienen die automatische koppelingen meer om in "dromedaris" samenstellingen (2 stuurrijtuigen aan elke kant , loc ertussenin) te kunnen rijden .. maar dan zie ik eigenlijk niet in waarom men niet een klassieke samenstelling gebruikt.. Zoals Trainspotterke al zei : hoe ga je dan die loc eruithalen als hij op onderhoud moet ? Bij een klassieke samenstelling haak je gewoon de loc af , bij zo'n dromedaris samenstelling moet je eerst één deel afkoppelen en dan kan men pas de loc afkoppelen ..Trainspotterke schreef:Ik vind die automatische koppeling eigenlijk overbodig. Ik geloof dat ze nog in grote problemen zullen komen met het systeem dat er aan de ene kant van de 27 een automatische koppeling is en aan de andere kant een normale schroefkoppeling.
Wanneer een 27 eens binnen zal moeten voor onderhoud, denk ik niet dat ze die loc met rijtuigen en al zullen binnenslepen.
Eenmaal terug buiten zie ik het al voor mij. Locomotief staat verkeerd georiënteerd en moet gedriehoekt worden.
Tja zelf ben ik eigenlijk ook niet voor die automatische koppeling. Het zal meer nadelen dan voordelen opleveren.Shrek schreef:loc+rijtuigen+loc+rijtuigen krijg je danBert schreef:Om gemakkelijk te koppelen bij het samenvoegen van twee stammen.het voordeel van de stuurstanden is dan weg he
Zo eentje in de bordeaux uitvoering met Vmax = 130 km/u?Steven schreef:enkel de eerste vanuit brussel naar antwerpen van di tot vrijdag is met 1 klassiekje normaal
Precies. en als ze die dan toch aanschaffen, koop dan ook, in combinatie met de NS een aantal 1500V/3000V= spanningsversies. Kunnen we eindelijk eens een aantal fatsoenlijke grensoverschrijdende verbindingen opzetten.msts.be schreef:Je ziet dus : allemaal grote plannen wat flexibiliteit betreft , maar uiteindelijk is er maar 1 winnaar op dat vlak en dat is het motorstel .. ik weet dat we hier al genoeg over gediscussiëerd hebben en zal hier niet verder op ingaan , maar dat is nu éénmaal de realiteit : waarom koopt de NMBS gewoon geen motorstellen à la V-IRM in plaats van nu rijtuigen zonder genoeg locs om ze te slepen ?
Van zodra er in ODB over die automatische koppelingen geschreven werd heb ik me daar vragen over gesteld. Ook de uitleg die ik nu lees lijkt me nog steeds bij het haar getrokken : om verschillende stammen, bestaande uit telkens een lok + 5-6 rijtuigen, gemakkelijk te koppelen/ontkoppelen. Hoeveel keer gaat dat dan wel gebeuren ? Verantwoordt dat die ganse investering ? Of diende Salzinnes nog eens een extra jobke te krijgen...Tja zelf ben ik eigenlijk ook niet voor die automatische koppeling. Het zal meer nadelen dan voordelen opleveren.
En waarom niet? Als 1 21 erin slaagt 11 M6 mee te trekken of een zware goederentrein, waarom dan geen 27?Shrek schreef:reeks 27 zie ik eigelijk nooit op goederendiensten zitten. Ik denk niet dat er veel verschil gaat komen als die echt vast gaan zitten aan een M6 stam. Ik stel mij eerder vragen bij het vermogenAls 1 27mux 12 M6'en moet voorttrekken kan het toch niet vooruit gaan
het kan ook zijn dat je bij samenvoeging het volgende krijgtShrek schreef:loc+rijtuigen+loc+rijtuigen krijg je danBert schreef:Om gemakkelijk te koppelen bij het samenvoegen van twee stammen.het voordeel van de stuurstanden is dan weg he