Pagina 11 van 16

Geplaatst: 15 okt 2007, 11:25
door Stijn D.C.
Bij de M6bx met 27 mag je ook de overeenstemming niet vergeten.

Geplaatst: 15 okt 2007, 20:17
door Steven
Stijn D.C. schreef:Bij de M6bx met 27 mag je ook de overeenstemming niet vergeten.
lol die overeenstemming gebeurd op de loc zelf he, daarvoor is geen extra knop nodig, die bevel gaat via de keerkruk

Geplaatst: 15 okt 2007, 20:43
door Stijn D.C.
awel, in M4Adx/M5Bdx en M6Bx moet je die toch uitvoeren.

Wordt via stuurstand naar loc doorgegeven toch... :lol:

de compressor en ventilatie gaat automatisch.

of gaat gij telkens naar de loc dat gaan doen mss? dan gade niet vooruitgeraken zenne.

Geplaatst: 15 okt 2007, 20:44
door Steven
Stijn D.C. schreef:awel, in M4Adx/M5Bdx en M6Bx moet je die toch uitvoeren.

de compressor en ventilatie gaat automatisch.

of gaat gij telkens naar de loc dat gaan doen mss? dan gade niet vooruitgeraken zenne.
ik wilde maar duidelijk maken dat overeenstemming vragen geen speciliteit is voor de m6bx, aangezien je hiervoor geen afzonderlijke schakelaar nodig hebt. het ging hem op de bijzonderheden aan het stuurrijtuig zelf, daar heeft overeenstemming dus niks mee te maken met afzonderlijkheden.

Geplaatst: 16 okt 2007, 11:19
door Stijn D.C.
ja, kan zijn maar de verwarring ontstaat bij m6bx dat het een 13 stuurspost is, en dat vele denken dat ze met 13 aan het rijden zijn en die overeenstemming vergeten, daar wou ik op aansturen.

Geplaatst: 16 okt 2007, 19:43
door Steven
Stijn D.C. schreef:ja, kan zijn maar de verwarring ontstaat bij m6bx dat het een 13 stuurspost is, en dat vele denken dat ze met 13 aan het rijden zijn en die overeenstemming vergeten, daar wou ik op aansturen.
die kan je niet vergeten aangezien je hem anders niet in dienst zal krijgen, hierbovenop komt dat de meeste bestuurders die de M6Bx leren nooit met een 13 gereden hebben en dus zeker niet vergeten dat je overeenstemming moet hebben.

Geplaatst: 16 okt 2007, 20:00
door Stijn D.C.
Waar stuur ik op aan denk je?
toch zijn er die het vergeten, een tb dat ik ken heeft ne collega gehad die hem niet in dienst kreeg omdat hij die overeenstemming vergat, dus het gebeurd wel hé.

zeg nooit, nooit want het gebeurd toch...

Geplaatst: 16 okt 2007, 21:09
door jumper
Bedankt voor je antwoorden Steven!

Geplaatst: 16 okt 2007, 22:41
door dentheo
Steven schreef:
jumper schreef:Vraagjes :oops: ,

1.De HLE 21/27 die uitgerust zijn met GF-koppeling, is de MUX dan geïntegreerd in de GF-koppeling?
1 mux is opgesteld in de machinekamer, is puur elektronica.
Mux loopt over welk kabeltje ? Luidspreker of UIC ?
Is dat het kabeltje op de neus van de lok ?
Zit dat aan andere zijde in GF ?

Geplaatst: 16 okt 2007, 23:06
door Steven
dat loopt via de kabel in de neus.

Geplaatst: 18 okt 2007, 15:42
door pietmol
jumper schreef:Was een m6 motorwagen geen praktischere (weliswaar duurdere) oplossing?

dan kon je die 21/27 vrij inzetten?

Weet er iemand waarom de NMBS voor deze optie heeft gekozen?
of heeft iemand een vermoeden waarom ze voor deze optie hebben gekozen? Puur uit financiële overwegingen?

NS heeft zo'n motorwagens: de MDDM

die Hollandse MDDM, heeft wel een aantal beperkingen:
vermogen is slechts 2400 kW (tov 4700 kW voor HLE27), waardoor zij slechts 3 dubbeldekrijtuigen vlotjes kunnen trekken (duwen);
MDDM is oncomfortabel (lawaai),
het middenste wielstel vraagt zeer veel onderhoud (middenste wielstel kan zijdelings bewegen tov de 'bak').
er kunnen maximaal 2 MDDM gekoppeld worden (geen MUX) , dus maximaal 6 rijtuigen + 2 motorwagens.

Omdat de MDDM geen onverdeeld succes is, heeft NS er dan ook van afgezien om na de eerste levering nog extra motorwagens bij te bestellen

Geplaatst: 18 okt 2007, 15:52
door Wover
De rijtuigen op zich zijn anders helemaal niet slecht (dus zonder motorrijtuig, maar met loc). Ik heb er vorige maand voor't eerst mee gereden en ik vond het echt verbluffend. Rijcomfort (geen schokken, enorm geleidelijk optrekken), zitcomfort (in eerste klasse dan wel, veel beenruimte) en geluidsdemping.

Geplaatst: 18 okt 2007, 16:19
door K V B
pietmol schreef:
die Hollandse MDDM, heeft wel een aantal beperkingen:
vermogen is slechts 2400 kW (tov 4700 kW voor HLE27), waardoor zij slechts 3 dubbeldekrijtuigen vlotjes kunnen trekken (duwen);
MDDM is oncomfortabel (lawaai),
Ze hebben "slechts" 2400 kW omdat ze niet meer nodig hebben. Ook de DDm stellen met locomotieven hebben slechts drie of vier rijtuigen.
er kunnen maximaal 2 MDDM gekoppeld worden (geen MUX) , dus maximaal 6 rijtuigen + 2 motorwagens.
De NS gaat er dan ook van uit dat je vanaf een bepaalde vraag beter meer treinen kan rijden dan langere treinen. De NMBS moet dat nog door krijgen...
Omdat de MDDM geen onverdeeld succes is, heeft NS er dan ook van afgezien om na de eerste levering nog extra motorwagens bij te bestellen
Dat men geen DDM motorwagens bij gekocht heeft is vooral omdat men niet goed wist wat anders met al die overgebleven locomotieven aan te vangen. Anders had men er wel meer gekocht.

(Even terzijde: De SBB overweegt momenteel IC2000 motorwagens aan te schaffen... )

Geplaatst: 18 okt 2007, 22:29
door Steven
K V B schreef: De NS gaat er dan ook van uit dat je vanaf een bepaalde vraag beter meer treinen kan rijden dan langere treinen. De NMBS moet dat nog door krijgen...
[... )
al is gedacht dat het in belgie op vele plaatsen gewoon ontbreekt aan de juiste infra om de frequentie nog maar een beetje te kunnen opdrijven, laat staan dat er amper materieel is en nog veel minder personeel ter beschikking om deze aanpassing door te voeren.
de aanpassingen die men had willen doen in dec 2007 zijn deels geschrapt doordat er gebrek is aan personeel om deze aanpassingen te kunnen doorvoeren met het huidig aantal mensen.

Geplaatst: 19 okt 2007, 08:50
door super1500
K V B schreef:
pietmol schreef:
die Hollandse MDDM, heeft wel een aantal beperkingen:
vermogen is slechts 2400 kW (tov 4700 kW voor HLE27), waardoor zij slechts 3 dubbeldekrijtuigen vlotjes kunnen trekken (duwen);
MDDM is oncomfortabel (lawaai),
Ze hebben "slechts" 2400 kW omdat ze niet meer nodig hebben. Ook de DDm stellen met locomotieven hebben slechts drie of vier rijtuigen.
De op de MDDM gebruikte motors zijn geen typische loc motors maar compacte motors zoals gebruikt op treinstellen.
Op het moment dat de MDDM ontwikkeld werd, hadden de krachtigste elektromotors met compacte afmetingen een vermogen van 400 kw.
omdat 4x 400 kW (1600 kW) te weinig was, heeft men beslist om over te gaan naar een 6 assige voertuig, waarbij een derde 'vlottend' draaistel werd geintroduceerd (MDDM is een BoBoBo).

Dus beperking tot 2400 kW is een fysische beperking.