Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Klopt maar als het niet kan rijden of aan te lage snelheid dan houdt het ook wel op een gegeven moment op. Maar alle oplossingen hier aangedragen ten spijt had het in dit geval dus niks uitgemaakt
Re: Nachttreinen
Enkel NMBS kan deze dienst op een realistische manier aanbieden.DR-fan schreef: ↑18 dec 2023, 14:54Hoeveel keer moet het nog gezegd worden dat ES er BEWUST voor gekozen heeft GEEN akkoord te sluiten. Lekker goedkoop, prima, maar dan moeten ze het zelf maar oplossen.jan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 14:00 Helemaal akkoord met @Portbou. Misschien is het nuttig om heel duidelijk in de verf te zetten dat er niet wordt gevraagd om dergelijke dienst gratis aan te bieden, wel dat het gebeurt aan een eerlijke prijs. Inderdaad een realistische inschatting van de kost, periodiek te herzien, met een draaglijke handelsmarge van pakweg 10 of 20 %.
NMBS vraagt hiervoor te veel want er is toch geen concurrentie.
De private speler kan dus kiezen tussen akkoord afsluiten en niet rendabel zijn of geen akkoord afsluiten en hopen dat het goed gaat.
Re: Nachttreinen
Of Lineas?...
Kan je dan één van de treinchefs niet opleiden om de 2de man in het verhaal te zijn? En maken dat deze in Denderleeuw opstapt ipv Brussel-Zuid.Elke bestuurder kan rangeren, maar voor een opduwbeweging moet je minstens met twee zijn.Zou het niet een stuk goedkoper zijn om de machinisten van ES op te leiden zodanig dat ze zelf kunnen rangeren?
Re: Nachttreinen
Vandaag kan een samenwerkingsverband op de spoorwegmarkt inderdaad niet verplicht worden.
Om de marktwerking te verbeteren kan de overheid ingrijpen en zo'n verplichting wel opleggen.
De overheid deed dit reeds op de telecommarkt en in de markt van elektronisch betalen.
De overheid zou dit ook kunnen doen in de spoorsector.
NMBS is marktleider in aantal reizigerskilometers in België.
Iedereen die nachttreinen inlegt, ook NMBS, kan momenteel staatssteun krijgen (=terugbetaling rijpaden en energie).
NMBS kiest ervoor om geen nachttreinen in te leggen want dat vindt ze te "moeilijk".
De politiek wenst dat er vanuit België meer nachttreinen gaan rijden.
De politiek faciliteert dus zoveel mogelijk bedrijven die deze nachttreinen willen inleggen.
Ze doet dit al door de terugbetaling van rijpaden en energie. Een volgende stap zou kunnen zijn dat deze bedrijven makkelijker en goedkoper beroep kunnen doen op diensten die ze zelf onmogelijk kunnen organiseren maar die wel belangrijk zijn.
Als morgen de autopechbijstand tienmaal duurder wordt omdat er iemand een monopolie heeft... Is het dan ook een "bewuste" keuze om die autopechbijstand niet meer te onderschrijven ? Of word je ertoe gedwongen omdat je het niet kan betalen ?
Ik bash niet.Enige kennis terzake speelt blijkbaar geen rol meer, als we nog maar eens kunnen bashen nietwaar?
Re: Nachttreinen
Mannekes, jullie fantasie slaagt wel een beetje ver door hoor, als een spoorwegbedrijf er niet zelf in slaagt om 1 rijtuig uit haar eigen treinen te halen vanwege een defect (als dat al wenselijk zou zijn gezien de locatie) dan stoppen ze beter onmiddellijk. Als je trouwens moet rekenen op derden zullen deze pas komen wanneer mogelijk want ze gaan niet alle 10 km zo’n dienst stand by houden. De locomotieven die stand by staan (voordien met de 55TVM en 62TBL2) werden/worden vooral voorzien om een HSL snel vrij te maken. Voor klassieke lijnen heeft men nooit dergelijke teams opgesteld. Iets met baten en kosten. Voor andere lijnen is het meestal een loc die ergens beschikbaar is in de buurt van een treinbestuurder die kan ingezet worden (alles afhankelijk van de omstandigheden van het probleem). Als je zelf al personeelstekort hebt ga je geen geld/tijd verspillen aan het klaarhouden van dat personeel voor andere ook al zouden deze er voor betalen. Dan zet je dat personeel in om zoveel mogelijk van je eigen treinen te laten rijden.
Re: Nachttreinen
De vraag is niet of het nu al kan om NMBS daartoe te verplichten, maar waarom die dat dan in de toekomst wel zou moeten.Portbou schreef: ↑18 dec 2023, 15:51 ...
Vandaag kan een samenwerkingsverband op de spoorwegmarkt inderdaad niet verplicht worden.
Om de marktwerking te verbeteren kan de overheid ingrijpen en zo'n verplichting wel opleggen.
De overheid deed dit reeds op de telecommarkt en in de markt van elektronisch betalen.
De overheid zou dit ook kunnen doen in de spoorsector.
...
Zoals ik eerder al zei is de NMBS net zoals Belgacom indertijd ook verplicht geweest om zijn infrastructuur open te stellen. Dat is nu dus het onafhankelijke Infrabel.
Wat je nu vraagt is dat ik al Telenet klant doorverwezen wordt naar Proximus en dat Proximus mijn Telenet problemen maar moet oplossen.
Re: Nachttreinen
In het geval van ES dat ons bezighoudt moest er misschien helemaal niemand speciaal naar Denderleeuw komen.
ES had de trein zelf naar een plaats kunnen rijden waar een rangeerder aanwezig was (Vorst, Schaarbeek,... ?)
Het enige dat dan van NMBS gevraagd zou worden is om die rangeerder ter beschikking te stellen voor de tijd van het rangeren. En NMBS zou er nog iets aan verdienen ook.
Te simplistisch ?
Re: Nachttreinen
Dat is dan toch aan ES om het aan NMBS te vragen?
Maakt niet uit, zoals eerder in dit topic aangehaald had ES alang besloten dat de hele wagenset naar Amsterdam of Berlijn moest voor onderhoud.

Maakt niet uit, zoals eerder in dit topic aangehaald had ES alang besloten dat de hele wagenset naar Amsterdam of Berlijn moest voor onderhoud.
Re: Nachttreinen
Sorry maar je zit heel kort bij de grens. Je zoekt elke reden uit om de nmbs ergens iets op te leggen wat elk spoor bedrijf zelf moet kunnen, het zou zelfs een minimum vereiste moeten zijn om treinen te mogen inleggen. Als iets zo eenvoudig als een rijtuig uitzetten niet tot de mogelijkheid behoort dan doe je het beter niet. Als spoor bedrijf maak je u kortweg heel belachelijk. ES heeft de beste keuze genomen die ze konden doen.Portbou schreef: ↑18 dec 2023, 15:51Als morgen de autopechbijstand tienmaal duurder wordt omdat er iemand een monopolie heeft... Is het dan ook een "bewuste" keuze om die autopechbijstand niet meer te onderschrijven ? Of word je ertoe gedwongen omdat je het niet kan betalen ?
Ik bash niet.Enige kennis terzake speelt blijkbaar geen rol meer, als we nog maar eens kunnen bashen nietwaar?
Het komt over als iemand die auto pech heeft en aan iemand anders gaat vragen om zijn gevarendriehoek te plaatsen. Dit soort problemen heeft dus niets maar dan ook niets met concurrentie te maken, een bedrijf moet zelf redzaam zijn. Dat vergelijken met de telecom sector gaat voor geen meter op, totaal andere industrie met andere eigenschappen. Het Belgische spoor is open voor concurrentie. Als morgen een prive ondernemer zijn trein uit de rails ziet gaan zullen de nodige diensten van Infrabel de nodige stappen ondernemen ter ondersteuning maar het blijft een trein van bedrijf X. Het is bijgevolg X die beslist en de nodige stappen onderneemt.
Re: Nachttreinen
Infrabel levert niet alle services die een nieuwe private speler nodig heeft.
Bepaalde services kunnen enkel geleverd worden door NMBS en die zijn niet neutraal en niet onafhankelijk.
Re: Nachttreinen
Ja, want wat is een rangeerder? Dat mag iedere SO voor zichzelf bepalen. En wat kent een NMBS-rangeerder van de regelgeving van een ander bedrijf? Precies niks.Portbou schreef: ↑18 dec 2023, 16:01In het geval van ES dat ons bezighoudt moest er misschien helemaal niemand speciaal naar Denderleeuw komen.
ES had de trein zelf naar een plaats kunnen rijden waar een rangeerder aanwezig was (Vorst, Schaarbeek,... ?)
Het enige dat dan van NMBS gevraagd zou worden is om die rangeerder ter beschikking te stellen voor de tijd van het rangeren. En NMBS zou er nog iets aan verdienen ook.
Te simplistisch ?
Re: Nachttreinen
Te kostelijk, zoals je weet heeft NMBS in Denderleeuw dat personeel totaal niet. Er zijn er nog bitter weinig op heel weinig locaties. Die moeten dus hun eigen werk laten staan, bijgevolg een nmbs treinen laten afschaffen om dan een prive trein te laten rijden? Bij overschot aan personeel zou je een klein puntje halen maar er is geen overschot, er is een steeds groter wordend tekort. Dus je vraagt de nmbs een dienst te verlenen waar ze middelen niet voor heeft door gebrek aan mankracht. Daar mag de overheid nog zoveel plichten of geld tegenover zetten dan los je nog niets op.Portbou schreef: ↑18 dec 2023, 16:01In het geval van ES dat ons bezighoudt moest er misschien helemaal niemand speciaal naar Denderleeuw komen.
ES had de trein zelf naar een plaats kunnen rijden waar een rangeerder aanwezig was (Vorst, Schaarbeek,... ?)
Het enige dat dan van NMBS gevraagd zou worden is om die rangeerder ter beschikking te stellen voor de tijd van het rangeren. En NMBS zou er nog iets aan verdienen ook.
Te simplistisch ?
Re: Nachttreinen
Misschien deden ze dat wel...
Misschien omdat de prijs die NMBS vroeg zodanig krankzinnig hoog was dat het voor ES voordeliger was om de trein af te schaffen, alle passagiers te compenseren en alle slechte PR er ook nog bij te nemen.
Re: Nachttreinen
Lees mijn post aub.
Ik schreef dat ES de trein naar ergens anders kan brengen waar wel personeel is.
Re: Nachttreinen
Laat NMBS er buiten. Die heeft met dit geheel niks van doen. Er is geen enkele noodzaak operationele diensten bij NMBS of anderen af te nemen
En plus! De NMBS biedt dit ook helemaal niet aan
En plus! De NMBS biedt dit ook helemaal niet aan