Pagina 102 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 18:13
door Shrek
dentheo schreef:Misschien domme vraag maar zijn er nog 27ers die met stuurwagen rijden en niet met mux ?
Neen, ze zijn allemaal vermuxt :)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 18:20
door dentheo
En de 13en en hun stuurrijtuigen zijn die ook gemuxt ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 18:34
door Shrek
dentheo schreef:En de 13en en hun stuurrijtuigen zijn die ook gemuxt ?
Ahja natuurlijk, het is daarop dat de sturing van de 27 is gebaseerd :wink:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 20:36
door 2012
MUX is gewoon het feit dat de radio kabel gebruikt word om de lok te bedienen vanuit stuurrijtuig of zelfs vanuit andere lok in het geval van de 15xx waar ze met 2 lok's rijden. Alles 27'ers zijn nu MUX lok's en de analoge 3 kabels zijn weg gehaald, bijgevolg kan een 27 NIET meer TD rijden met M4 of M5 en bovendien kan deze niet meer in treinschakeling rijden met een 21.

M6, I11 is allemaal sturing via de radiokabel, dus allemaal MUX dus.
Lok's die met MUX werken zijn de 13, 18 en 27.

Bovendien hebben de 2742 tot 2760 een GF koppeling aan één zijde en in die GF koppeling zitten ook weer die radio- of MUXkabels zoals je wil.

Nu duidelijker ? :D

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 20:39
door wbrm
Reeks 27 gaat dus van alles naar niks :roll:...

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 20:41
door 2012
dentheo schreef:En de 13en en hun stuurrijtuigen zijn die ook gemuxt ?
Die zijn altijd zo geweest, MUX is eigelijk de digitale versie om trek/duw te kunnen rijden. Met de oude analoge versies (11/12/21/23/26) heb je PER BEVEL een draadje nodig, vandaar dat je om in treinschakeling te kunnen rijden 3 stekkers vol met draadjes nodig (hoeveel weet ik nu niet meteen) OM trek/duw te kunnen rijden volstaan er 2 van de 3 stekkers. Een 11 en 12 heeft trouwens maar 2 stekkers, deze kunnen niet in treinschakeling rijden (nooit gekunnen ook)

Bij de 11/12/21 heb je vb 3 tractie draden, een draad voor panto 1, een draad voor panto 2, draad voor DUR, ... alles wat je nodig hebt om te kunnen rijden heeft zijn eigen draad die onderspanning kan gezet worden.

Bij de radio kabel gaat dit signaal digitaal en kan men over zelfde draden diverse signalen gaan doorsturen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 20:55
door dentheo
Ik weet dat de titel totaal niet klopt, eventueel dit stuk maar veranderen en verhuizen moderator.
Maar dan toch een vraagje:
Hoe zijn de mogelijkheden van de stuurrijtuigen, welke taal spreken die bv. dubbeldekkers oud en vernieuwd .

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 21:15
door 2012
dentheo schreef:Ik weet dat de titel totaal niet klopt, eventueel dit stuk maar veranderen en verhuizen moderator.
Maar dan toch een vraagje:
Hoe zijn de mogelijkheden van de stuurrijtuigen, welke taal spreken die bv. dubbeldekkers oud en vernieuwd .
De M4 en de M5 zijn allemaal analoog "geboren" en analoog gebleven, ook de M5 in de nieuwe look, dus inzetbaar als trekduw met een 11/12/21. Met een 12 echter zal je die ni veel zien omdat die goederen doen, maar het zou wel lukken. Ooit hebben ze nog met M4 + 12 naar Lille gereden trouwens.

De M6 en de I11 zijn allebei digitaal en dus met de radiokabel te besturen, de fameuze MUX treinen dus.
Een M6 is licht aangepast zodat die zowel met 13 + 27 kan TD rijden en ook met de 18 (als die ooit OK komt)
Een I11 is voor de 13. (I11+27 werkt niet)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 21:24
door dentheo
2012 schreef: Een I11 is voor de 13. (I11+27 werkt niet)
Wat gaan ze daarmee doen als de 13 naar Cargo gaat ? Nieuwe soft om met de 18 te kunnen rijden ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 21:26
door 2012
dentheo schreef:
2012 schreef: Een I11 is voor de 13. (I11+27 werkt niet)
Wat gaan ze daarmee doen als de 13 naar Cargo gaat ? Nieuwe soft om met de 18 te kunnen rijden ?
Mja, van een 18 ken ik (nog) niks maar ik ga der vanuit dat I11 + 18 ook zal werken zunne, hebbe ze dat trouwens niet al gedaan tijdens testritten?
Eventueel met een software update op een I11, da zou mss wel kunnen nodig zijn. Maar dat zal zeker wel op één of andere manier voorzien zijn.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 10 jul 2011, 21:52
door Stijn91
2012 schreef:
dentheo schreef:
2012 schreef: Een I11 is voor de 13. (I11+27 werkt niet)
Wat gaan ze daarmee doen als de 13 naar Cargo gaat ? Nieuwe soft om met de 18 te kunnen rijden ?
Mja, van een 18 ken ik (nog) niks maar ik ga der vanuit dat I11 + 18 ook zal werken zunne, hebbe ze dat trouwens niet al gedaan tijdens testritten?
Eventueel met een software update op een I11, da zou mss wel kunnen nodig zijn. Maar dat zal zeker wel op één of andere manier voorzien zijn.
De testen van de 18 was altijd of bijna altijd met I11.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 jul 2011, 00:59
door Steven
de richting loc stuurrijtuig is geen enkel probleem aangezien men dan de stuurpost van de M6, i11 toch volledig buiten dienst zet en men dan als het ware een gewone gesleepte trein heeft. De digitale werking is dus vooral in de andere richting van belang. Vanop het stuurrijtuig moet je dus software hebben staan die de loc achteraan herkent. Men moet op de stuurtafel ook de nodige knoppen hebben staan om bepaalde bevelen te kunnen geven.

Zo heeft de M6 een speciale knop om de tweede stroomafnemer van een HLE27 omhoog te krijgen (voor een HLE13 is dat niet nodig) daar waar een i11 deze schakelaar niet heeft. De software op een M6 herkent momenteel dus HLE13 en HLE27. De software van een i11 herkent enkel de HLE13. Mux is de ofkorting van het franse woord multiplexage.

Effe wat opzoekwerk in het frans geeft het volgende antwoord:

Un multiplexeur (abréviation: MUX) est un circuit permettant de concentrer sur une même voie de transmission différents types de liaisons (informatique, télécopie, téléphonie, télétex) en sélectionnant une entrée parmi N. Il possèdera donc N entrées, une seconde entrée de log2 N bits permettant de choisir quelle entrée sera sélectionnée, et une sortie.

Kortweg de sonorisatiekabel dient om meerdere soorten van informatie door te geven.
* omroepen in alle rijtuigen
* trekduwinformatiedoorgeven
* verbinding tussen rijtuigen en loc voor communicatie tussen treinpersoneel.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 jul 2011, 12:11
door Treinen9880
op wallorail is er een update over de hle 18
dit stond vandaag te lezen op Wallorail

Update 11/07. 11h58

La 1803 vient d'assurer le 508 au départ d'Ostende jusque Eupen.

Update 11/07. 9h23

Ce lundi 11 juillet, la 1803 a assuré le 528 au départ de Welkenraedt jusque Ostende.

La 1801 a assuré le 504 et assure en ce moment le 531 vers Ostende.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 jul 2011, 15:56
door KurtDS
Dit zou (normaal) de hele week zo zijn. 1803 -> 528/508 en 1801 -> 504/531. Weet zeker dat de 1801 morgen weer op pad gaat, wordt gereden door instructie Oostende.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 11 jul 2011, 15:59
door Treinen9880
oké mss da ik em morgen ga spotten kga zien