ETCS in België
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: ETCS in België.
Het is maar wat je onder verkeerd verstaat. Die machinisten waren volledig bevoegd om in Nederland te rijden.
Re: ETCS in België.
Eerder deels bevoegd. Mensen die enkel een grensbaanvak kennen krijgen geen volledige bevoegdheid (besparing in opleidingskosten). Het zijn enkel de mensen die met Thalys en IC Brussel - Amsterdam rijden die een volledige netbevoegdheid hebben voor Nederland, uiteraard ook nog de mensen die met cargo de grens over gaan.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: ETCS in België.
Rond station Mechelen was men in de weer met borden die op ETCS duiden, komt het station zelf ook eindelijk in ETCS?
Re: ETCS in België.
Halfweg maart zou dat in dienst moeten komen.
Re: ETCS in België.
Aha, dat zou goed zijn. Dan kan er eindelijk volledig in ETCS N1 van de luchthaven naar Nekkerspoel gereden worden ipv die 2 seinen aan Y.Abeelstraat en de inrit van Mechelen die nog onder TBL1+ te laten staan. 2 overgangen minder kan ik enkel toejuichen!
Re: ETCS in België.
Ik vraag me al een tijdje af: hoe ziet het proces van ETCS-installatie er uit? Wat moet er gebeuren voordat er daadwerkelijk een lijn in dienst komt? Ik neem aan dat er eerst gepland en gemeten moet worden. In hoeverre zijn installaties in België al ontworpen, met het oog op de 2025-deadline?
Re: ETCS in België.
In grote lijnen: 1) meten 2) bouwen en programmeren 3) heel erg goed testenJHS2013 schreef: ↑19 feb 2021, 18:32 Ik vraag me al een tijdje af: hoe ziet het proces van ETCS-installatie er uit? Wat moet er gebeuren voordat er daadwerkelijk een lijn in dienst komt? Ik neem aan dat er eerst gepland en gemeten moet worden. In hoeverre zijn installaties in België al ontworpen, met het oog op de 2025-deadline?
De termijn waarover men spreekt is doorgaans een jaar of 2-3 op voorhand, verder vooruitkijken heeft op de meeste plaatsen weinig zin omdat de infrastructuur nog wijzigt. Gewoon een wissel die 10 meter verplaatst wordt kan je programmering al compleet nutteloos maken, dus wachten we met de ETCS doorgaans totdat dat soort werken achter de rug is.
Vandaag is op het netwerk al 30% in dienst in ETCS, een goeie 15% is gepland of in aanbouw. Normaal gezien had dat al een stuk meer moeten zijn, maar door grote problemen met de level 2-leverancier is daar een hele achterstand opgebouwd en wordt de deadline van 2025 wel heel krap.
Re: ETCS in België.
Is er maar één leverancier voor N2-uitrusting? En ongeveer 55% van het netwerk moet nog aan die 2-3 jaar beginnen?
Re: ETCS in België.
Ja dat is één groot contract dat naar een Duits concern gegaan is.
55% moet er inderdaad nog aan beginnen, voor het gedeelte ETCS1 (zowel de normale als de LS) is dat haalbaar, maar die level 2 is krap.
Re: ETCS in België.
An sich goed dat er dan uniformiteit komt, lijkt me. Er zijn zeker geen openbare stukken over ETCS installatie in België? ik kijk al bestuurder toch uit naar N2
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: ETCS in België.
Die uniformiteit is relatief, er wordt redelijk wat LS geïnstalleerd waar je als bestuurder nog steeds buiten moet kijken met dus de nodige transities tussen beide beschermingsniveau's.