Pagina 104 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 19 nov 2012, 22:07
door Shrek
AlexNL schreef:Mijn vermoeden is dat de software een waarschuwing gooit i.v.m. te lage bovenleidingspanning en het systeem preventief afsluit. Alles wat onder 3000 V in België kan rijden kan in principe onder 1800 V in Nederland rijden, zij het aan halve kracht.
Dat geldt voor een oude DC-motor ja, maar wat al die vermogenelektronica in een desiro doet is toch niet zo eenvoudig te voorspellen hoor.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 19 nov 2012, 22:13
door AlexNL
Shrek schreef:Dat geldt voor een oude DC-motor ja, maar wat al die vermogenelektronica in een desiro doet is toch niet zo eenvoudig te voorspellen hoor.
Goed punt, daar kun je op een paar manieren achterkomen. Eén manier is gewoon zo'n Desiro over de grens gooien en kijken hoe hij zich houdt ;)

Zonder dollen: als de Desiro's besteld zijn met in het eisenpakket "Moet kunnen rijden naar Roosendaal en Maastricht" dan is het de taak van de leverancier om daarvoor te zorgen. Dat de NMBS de treinen al afneemt en inzet betekent niet dat het niet kunnen inzetten onder 1500 volt een geaccepteerd feit is. Evenzogoed is Siemens daar nog mee bezig en gaan de vooralsnog uitgeleverde stellen terug naar de fabriek voor latere wijzigingen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 19 nov 2012, 22:33
door rvdborgt
AlexNL schreef:Zonder dollen: als de Desiro's besteld zijn met in het eisenpakket "Moet kunnen rijden naar Roosendaal en Maastricht" dan is het de taak van de leverancier om daarvoor te zorgen. Dat de NMBS de treinen al afneemt en inzet betekent niet dat het niet kunnen inzetten onder 1500 volt een geaccepteerd feit is. Evenzogoed is Siemens daar nog mee bezig en gaan de vooralsnog uitgeleverde stellen terug naar de fabriek voor latere wijzigingen.
Ofwel bedingt de NMBS een korting en hoeven ze geen toelating meer voor Nederland. Is vrees ik ook niet uit te sluiten met de huidige financiële toestand.

Groetjes,
Rian

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 19 nov 2012, 22:35
door AlexNL
Dat is uiteraard een andere mogelijkheid: de NMBS heeft op dit moment nog vrij veel rollend materieel dat ook naar Nederland kan (de 800, de klassiekjes, enz), de nood is dus niet zo hoog. :)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 19 nov 2012, 22:41
door rvdborgt
AlexNL schreef:Dat is uiteraard een andere mogelijkheid: de NMBS heeft op dit moment nog vrij veel rollend materieel dat ook naar Nederland kan (de 800, de klassiekjes, enz), de nood is dus niet zo hoog. :)
Nog niet, maar kijk eens hoe oud het materieel is. De klassiekjes zullen niet zo vreselijk lang meer meegaan (jaar of 10 max.), de 800, als die inderdaad niet meer wordt gerenoveerd, ook niet zo lang meer en de Breaks hebben ook niet het eeuwige leven. Die drie types zijn er tegen 2025 niet meer. Dan hebben we nog MS96, Desiro's en trekduwtreinen met reeks 18. Alleen reeks 18 (met I6/I10/I11-rijtuigen) mogen daarvan op termijn naar Nederland, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
Dan moet de volgende nieuwe reeks treinstellen zeker wel naar Nederland mogen, anders komen er problemen.

Groetjes,
Rian

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 00:11
door Retard
Kunnen ze dan in 2025 geen 25 KV op dat stukje hangen? Dan hebben de NMBS én de NS materieel om daarover te rijden. De kosten zijn zo geen probleem, Europa sponsert toch.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 09:41
door dentheo
Retard schreef:Dan hebben de NMBS én de NS materieel om daarover te rijden.
NS ?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 09:42
door AlexNL
NS materieel met 25 kV? Daar heeft men helemaal geen ambities voor. In de "invitation to tender" voor de nieuwe Sprinter-treinen stond alleen 1500 V en ERTMS genoemd, en verder niets over 25 kV. Er zijn ook geen plannen om 25 kV in te voeren in Nederland.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 10:06
door kika
Retard schreef:Dan hebben de NMBS én de NS materieel om daarover te rijden. De kosten zijn zo geen probleem, Europa sponsert toch.
Kijk eens naar bestaande projecten en hoeveel de lokale, regionale of nationale besturen er nog bij moeten ophoesten. Neem daar nog bij dat je dan met mini-stukjes zit met een andere stroomvoorziening: ga je vanaf het station Maastricht tot Guillemins 25kV doen? Tot het perron? Kan je niet van perron uitwijken. Wat met Eijsden? Wat met andere treinen die van dezelfde sporen gebruik maken? Idem met Antwerpen-Roosendaal: hoeveel Desiro's met 25kV zijn er nu? Waar ga je overschakelen op 3kV? Om maar 12 kilometer anders te elektrificeren zit je met zeer grote kosten, dus wil je wat meer. Ga je de IC naar Charleroi ook met bicourant materieel rijden? En wat met het vrachtvervoer over L12? Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je 'kosten zijn zo geen probleem' niet helemaal correct is. Om dat alles te verwezenlijken op pakweg 12 jaar lijkt me ook zeer ambitieus: hoeveel jaar op voorhand plat Infrabel? Zit hun planning voor de grotere projecten al enkele jaren vooruit vol zit?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 10:28
door Retard
kika schreef:
Retard schreef:Dan hebben de NMBS én de NS materieel om daarover te rijden. De kosten zijn zo geen probleem, Europa sponsert toch.
Kijk eens naar bestaande projecten en hoeveel de lokale, regionale of nationale besturen er nog bij moeten ophoesten. Neem daar nog bij dat je dan met mini-stukjes zit met een andere stroomvoorziening: ga je vanaf het station Maastricht tot Guillemins 25kV doen? Tot het perron? Kan je niet van perron uitwijken. Wat met Eijsden? Wat met andere treinen die van dezelfde sporen gebruik maken? Idem met Antwerpen-Roosendaal: hoeveel Desiro's met 25kV zijn er nu? Waar ga je overschakelen op 3kV? Om maar 12 kilometer anders te elektrificeren zit je met zeer grote kosten, dus wil je wat meer. Ga je de IC naar Charleroi ook met bicourant materieel rijden? En wat met het vrachtvervoer over L12? Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je 'kosten zijn zo geen probleem' niet helemaal correct is. Om dat alles te verwezenlijken op pakweg 12 jaar lijkt me ook zeer ambitieus: hoeveel jaar op voorhand plat Infrabel? Zit hun planning voor de grotere projecten al enkele jaren vooruit vol zit?
De L3 heeft nu al een zeer krachtig 25 kV onderstation en volgens Shrek zou het geen slecht gedacht zijn om ook de L37 onder 25kV te brengen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 10:34
door Retard
dentheo schreef:
Retard schreef:Dan hebben de NMBS én de NS materieel om daarover te rijden.
NS ?
AlexNL schreef:NS materieel met 25 kV? Daar heeft men helemaal geen ambities voor. In de "invitation to tender" voor de nieuwe Sprinter-treinen stond alleen 1500 V en ERTMS genoemd, en verder niets over 25 kV. Er zijn ook geen plannen om 25 kV in te voeren in Nederland.
Ah, wel het is omdat die VIRM voorzien zijn om 25 kV ingebouwd te krijgen en de Bethuweroute onder 25 kV hangt, dat ik dat dacht.
Enfin, zo'n punt is dat hier niet. Nu wordt de exploratie toch verzekert door de NMBS, en die doet wel inspanningen voor 25 kV :D
Zijn wij trouwens de enige spoorwegmaatschappij die moeite en kosten doet om die 25 kV overal te installeren? Awel, proficiat NMBS en Infrabel!

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 10:50
door LHOON
Retard schreef:
dentheo schreef:
Retard schreef:Dan hebben de NMBS én de NS materieel om daarover te rijden.
NS ?
AlexNL schreef:NS materieel met 25 kV? Daar heeft men helemaal geen ambities voor. In de "invitation to tender" voor de nieuwe Sprinter-treinen stond alleen 1500 V en ERTMS genoemd, en verder niets over 25 kV. Er zijn ook geen plannen om 25 kV in te voeren in Nederland.
Ah, wel het is omdat die VIRM voorzien zijn om 25 kV ingebouwd te krijgen en de Bethuweroute onder 25 kV hangt, dat ik dat dacht.
Enfin, zo'n punt is dat hier niet. Nu wordt de exploratie toch verzekert door de NMBS, en die doet wel inspanningen voor 25 kV :D
Zijn wij trouwens de enige spoorwegmaatschappij die moeite en kosten doet om die 25 kV overal te installeren? Awel, proficiat NMBS en Infrabel!
25 kV is pas interessant als men een gehele lijn (of regio) daarmee uitrust of ombouwt. Een kort stukje aan 25kV enkel om de grens over te steken heeft weinig zin.
Kan men in Roosendaal het probleem van het nieuwe materieel dat niet met 1,5kV omkan niet oplossen door het ontvangstspoor commuteerbaar te maken, zoals nu reeds gebeurt in Aken, Quevy of Luxemburg?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 11:17
door dentheo
Retard schreef: Zijn wij trouwens de enige spoorwegmaatschappij die moeite en kosten doet om die 25 kV overal te installeren? Awel, proficiat NMBS en Infrabel!
Ach, andere landen hebben het bestudeerd en gezegd het brengt niet op ... maar wij hebben geld zat dus...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 11:29
door Retard
dentheo schreef:
Retard schreef: Zijn wij trouwens de enige spoorwegmaatschappij die moeite en kosten doet om die 25 kV overal te installeren? Awel, proficiat NMBS en Infrabel!
Ach, andere landen hebben het bestudeerd en gezegd het brengt niet op ... maar wij hebben geld zat dus...
Waarom zo minachtend over ons land i.v.m de andere landen? :roll: :roll: Ziehier de voordelen van 25 kV :D
Shrek schreef: Wat de verschillen zijn:
- minder onderstations nodig en goedkopere onderstations
- dunnere kabels (groot verschil in prijs)
- duurdere isolatoren (maar dat kost tegenwoordig toch niet zoveel meer in vergelijking met de metaalprijs)
- minder spanningsverlies, minder energieverlies door hoge stromen
- meer afstand nodig tussen draad en tunnel/brug of draad en trein (iets ruimer profiel)
- meer vermogen beschikbaar in de trein, er zijn ook geen spanningsvallen meer
- gemakkelijke recuperatie van remenergie
- gemakkelijk te berijden met buitenlandse treinen

Zeker dat laatste gaat nog een grotere rol spelen denk ik. Vandaag al komt er materieel dat geen 3kV aankan in België, dat gaat steeds meer worden volgens mij :)
En nog over de Nederlanders:
sable schreef:Ik dacht dat Nederland hen hele spoorwegnet aan 25kV wouden veranderen, omdat men niet genoeg kracht krijgen met 1,5 kV. In een recente jaar hebben ze zo 'n 60 nieuwe onderstations in bedrijf moeten nemen omdat ze te weinig stroom hadden. Ze vinden het beter om over te stappen naar 25kV omdat ze maar meer en meer trein verkeer krijgen. Het is geweest dat stop-treinen niet konnen versnellen omdat er al teveel stroom gebruikt werd door andere treinen op dezelfde traject (bvb. goederentreinen).

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 nov 2012, 12:16
door dentheo
Retard schreef:[]
Waarom zo minachtend over ons land i.v.m de andere landen? :roll: :roll: Ziehier de voordelen van 25 kV :D
Wat zijn wij toch slim en zij toch dom....