Enige inschatting waar en wanneer we het eerste station zonder conventionele signalen zien? (En dan bedoel ik niet Noorderkempen, daar hebben nooit conventionele signalen gestaan.)Shrek schreef: ↑22 mar 2021, 11:09Dat is dus hetzelfde als wat Infrabel van plan is met de ETCS LS.K V B schreef: ↑22 mar 2021, 09:46 De bedoeling is om op termijn alles op ETCS L2 te brengen. Zo is men opgehouden nog in conventionele signalen te investeren. Als er ergens een seinpost aan vervanging toe is wordt alles daar tot ETCS L2 omgebouwd. Zo zijn er ondertussen al een aantal stations waar alle signalen verdwenen zijn.
ETCS in België
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Dat zal waarschijnlijk vanaf 2026 zijn. Tot die tijd is TBL1+ is immers nog toegelaten.jknockaert schreef: ↑23 mar 2021, 12:35Enige inschatting waar en wanneer we het eerste station zonder conventionele signalen zien? (En dan bedoel ik niet Noorderkempen, daar hebben nooit conventionele signalen gestaan.)Shrek schreef: ↑22 mar 2021, 11:09Dat is dus hetzelfde als wat Infrabel van plan is met de ETCS LS.K V B schreef: ↑22 mar 2021, 09:46 De bedoeling is om op termijn alles op ETCS L2 te brengen. Zo is men opgehouden nog in conventionele signalen te investeren. Als er ergens een seinpost aan vervanging toe is wordt alles daar tot ETCS L2 omgebouwd. Zo zijn er ondertussen al een aantal stations waar alle signalen verdwenen zijn.
Re: ETCS in België.
Is dat ook de reden waarom nieuwe installaties dikwijls geen AVG meer hebben?Shrek schreef: ↑23 mar 2021, 13:19Dat zal waarschijnlijk vanaf 2026 zijn. Tot die tijd is TBL1+ is immers nog toegelaten.jknockaert schreef: ↑23 mar 2021, 12:35Enige inschatting waar en wanneer we het eerste station zonder conventionele signalen zien? (En dan bedoel ik niet Noorderkempen, daar hebben nooit conventionele signalen gestaan.)
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03
Re: ETCS in België.
Denk dat dit eerder te maken heeft met de uitrol van LINDA, daarmee verdwijnt de AVG.
Re: ETCS in België.
Krijgt het materieel dat uitgerust is met ETCS L2 niet automatisch een activatie bij het eerste of 2de sein na connectie met de RBC?
Re: ETCS in België.
De trein en het RBC controleren voor de connectie opgezet wordt eerst mekaars sleutels om te zien of de trein wel toegelaten is (een beveiligingslaag). De NMBS moet die sleutels nog aanpassen in sommige treinen.
Re: ETCS in België.
Het meest voorkomende materieel (MR08-Desiro) moet zelfs nog een update krijgen wegens nog geen ETCS 2 actief. Enkel ETCS 1 is actief. Dit in contrast met het oudere materieel dat recent wel onmiddellijk ETCS 1 en 2 kreeg.
Re: ETCS in België.
Voor een deel van de treinen toch wel? Ik had begrepen dat de keys in de MS80 al in orde waren en in de HLE18 nog niet, de andere types weet ik niet.
Re: ETCS in België.
Tot nader bericht is er geen enkel NMBS-krachtvoertuig dat in ETCS2 op de L60 rijdt. Pas als een hele reeks is uitgerust zullen ze dat activeren blijkbaar
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: ETCS in België.
Vraagje: is het op lijnen waar ETCS level 2 geïnstalleerd is (spoorlijnen 60 en 73) mogelijk om zonder bijkomende infrastructuuraanpassingen de snelheid te verhogen tot 160 of 200 km/u als de trein ook ETCS level 2 heeft? Nu is de Vmax op die lijnen 120, maar ik kan me inbeelden dat een hogere snelheid een voordeel geeft als er vertraging ingehaald moet worden.
Re: ETCS in België.
Het spoor moet ook aangepast zijn om 160km/u te kunnen rijden. Net als de aankondiging van de overwegen en andere seininrichting.BlackEagle schreef: ↑21 jun 2021, 13:47 Vraagje: is het op lijnen waar ETCS level 2 geïnstalleerd is (spoorlijnen 60 en 73) mogelijk om zonder bijkomende infrastructuuraanpassingen de snelheid te verhogen tot 160 of 200 km/u als de trein ook ETCS level 2 heeft? Nu is de Vmax op die lijnen 120, maar ik kan me inbeelden dat een hogere snelheid een voordeel geeft als er vertraging ingehaald moet worden.
De trein zou te vroeg aan de overweg zijn in vergelijking met de max snelheid van 120km/u.
Re: ETCS in België.
Er is in dat opzicht geen verschil tussen level 1 en level 2, op beide systemen kan de snelheid met een eenvoudige programmering verhoogd worden. Maar... de bovenleiding en sporen/wissels moeten meekunnen èn er mogen geen overwegen meer zijn. Je zal bijzonder weinig plaatsen vinden waar dit zo is.BlackEagle schreef: ↑21 jun 2021, 13:47 Vraagje: is het op lijnen waar ETCS level 2 geïnstalleerd is (spoorlijnen 60 en 73) mogelijk om zonder bijkomende infrastructuuraanpassingen de snelheid te verhogen tot 160 of 200 km/u als de trein ook ETCS level 2 heeft? Nu is de Vmax op die lijnen 120, maar ik kan me inbeelden dat een hogere snelheid een voordeel geeft als er vertraging ingehaald moet worden.
Enkel L96N en L50A komen in aanmerking, de rest niet.
Re: ETCS in België.
Lijn 60 is ook nogal bochtig, ik betwijfel of in die spoorbogen meer dan 120 km/u mogelijk is.