Pagina 105 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 07 feb 2015, 23:57
door Beesty
EC 91 schreef: 2/ Waarom men kiest om recent gerenoveerde treinen aan de kant te zetten terwijl men de verschrikkelijk verouderde AM75 nog jaren wil gebruiken en zelfs wil beginnen renoveren: daar heb ik tot nu toe geen zinnig antwoord op gekregen. Iemand bij NMBS heeft die AM75 blijkbaar heel heel graag...
Klopt, ze hebben toch locs genoeg beweren ze, dus ze kunnen perfect enkele van die versleten varkensneuzen (ondanks ze nog meer charme hebben dan die 280 desiro's samen) vervangen door i6 rijtuigen..

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 08 feb 2015, 08:58
door Merijn
Een poging tot een zinnig antwoord: de I6 rijtuigen zijn makkelijker te verhuren/verkopen dan de MS75

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 08 feb 2015, 12:50
door Eimai
Merijn schreef:Een poging tot een zinnig antwoord: de I6 rijtuigen zijn makkelijker te verhuren/verkopen dan de MS75
Dus moeten wij maar blijven rijden met die 800'en tot ze letterlijk uiteen vallen? Er is verdorie al een bestuurder door de vloer van de stuurpost gezakt...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 08 feb 2015, 15:26
door LML
Off topic: je kan mooie treinen samenstellen voor IC-diensten tijdens de daluren met (nog dienstvaardige) I6- en I100-rijtuigen (Liège-Luxembourg niet bijgerekend), dan IC-diensten te rijden met 'varkensneuzen' of 'klassiekjes'.
Voor wat gebruikt men in godsnaam nog steeds 'varkensneuzen' en 'klassiekjes' voor IC-diensten en (I6-) I10-rijtuigen enkel tijdens de spits? Bureaucratie door pipo's die nooit de trein nemen?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 08 feb 2015, 16:22
door wbrm
Volgens mij is Roosendaal een factor geweest om de varkens te houden. Maar die dingen zouden inderdaad niet meer op onze sporen mogen rijden, hoogstens als spitsversterking.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 08 feb 2015, 21:19
door Lukas
Hoi,

nahoj,

Zijn de Klassiekske's die zich momenteel in Bundel M in Leuven bevinden definitief buiten dienst gesteld?

Lukas

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 feb 2015, 19:35
door nahoj
Lukas schreef:Hoi,

nahoj,

Zijn de Klassiekske's die zich momenteel in Bundel M in Leuven bevinden definitief buiten dienst gesteld?

Lukas
Strikt genomen hebben ze nog de status "geparkeerd". Maar het verschil met "definitief buiten dienst" is in dit geval praktisch nihil.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 feb 2015, 19:39
door nahoj
LML schreef:Off topic: je kan mooie treinen samenstellen voor IC-diensten tijdens de daluren met (nog dienstvaardige) I6- en I100-rijtuigen (Liège-Luxembourg niet bijgerekend), dan IC-diensten te rijden met 'varkensneuzen' of 'klassiekjes'.
Voor wat gebruikt men in godsnaam nog steeds 'varkensneuzen' en 'klassiekjes' voor IC-diensten en (I6-) I10-rijtuigen enkel tijdens de spits? Bureaucratie door pipo's die nooit de trein nemen?
Er is een goede reden om bij voorkeur gesleeptje treinen in te zetten voor P-treinen en motorstellen voor IC-diensten, met name de eenvoudige keerbaarheid van een motorstel. Bij een gesleepte trein moet je een stuurrijtuig meehebben (en daar zijn er niet zo veel van) of twee locomotieven gebruiken (en dat kost meer geld, en zò veel locomotieven zijn er niet op overschot) of de locomotief rond zetten (en dat kost tijd en een geschikte infrastructuur, twee zaken die bij P-treinen juist ten overvloede beschikbaar zijn).

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 feb 2015, 09:49
door LML
nahoj schreef:Er is een goede reden om bij voorkeur gesleeptje treinen in te zetten voor P-treinen en motorstellen voor IC-diensten, met name de eenvoudige keerbaarheid van een motorstel. Bij een gesleepte trein moet je een stuurrijtuig meehebben (en daar zijn er niet zo veel van) of twee locomotieven gebruiken (en dat kost meer geld, en zò veel locomotieven zijn er niet op overschot) of de locomotief rond zetten (en dat kost tijd en een geschikte infrastructuur, twee zaken die bij P-treinen juist ten overvloede beschikbaar zijn).
Een loc voor en achter een stam rijtuigen kost inderdaad meer, maar hoeveel stammen rijden er zo rond op het Belgische net? Heel wat...
Het ging eigenlijk enerzijds over het comfort en anderzijds over de doorstroming:
+ I6 en I10: hoger comfort, moderner materieel (coupétjes van 6, 2+1 in 1ste, 2+2 in 2de)
- I6 en I10: smalle buitendeuren, slechte doorstroming bij drukke treinen
+ klassiekjes en varkensneuzen: dubbele buitendeuren, dus betere doorstroming bij drukke treinen
- klassiekjes en varkensneuzen: comfort is niet meer van deze tijd (zowel voor reizigers als NMBS-perosneel)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 17 feb 2015, 21:30
door nahoj
LML schreef:
nahoj schreef:Er is een goede reden om bij voorkeur gesleeptje treinen in te zetten voor P-treinen en motorstellen voor IC-diensten, met name de eenvoudige keerbaarheid van een motorstel. Bij een gesleepte trein moet je een stuurrijtuig meehebben (en daar zijn er niet zo veel van) of twee locomotieven gebruiken (en dat kost meer geld, en zò veel locomotieven zijn er niet op overschot) of de locomotief rond zetten (en dat kost tijd en een geschikte infrastructuur, twee zaken die bij P-treinen juist ten overvloede beschikbaar zijn).
Een loc voor en achter een stam rijtuigen kost inderdaad meer, maar hoeveel stammen rijden er zo rond op het Belgische net? Heel wat...
Het ging eigenlijk enerzijds over het comfort en anderzijds over de doorstroming:
+ I6 en I10: hoger comfort, moderner materieel (coupétjes van 6, 2+1 in 1ste, 2+2 in 2de)
- I6 en I10: smalle buitendeuren, slechte doorstroming bij drukke treinen
+ klassiekjes en varkensneuzen: dubbele buitendeuren, dus betere doorstroming bij drukke treinen
- klassiekjes en varkensneuzen: comfort is niet meer van deze tijd (zowel voor reizigers als NMBS-perosneel)
Jouw argumenten hebben uiteraard ook hun waarde (behalve misschien dat I6 "moderner materieel" is), maar de mijne werken in de huidige omstangheden denk ik doorslaggevend.
I6 en I10 is gekocht in een tijd dat er nog veel klassieke internationale treinen reden. In het huidige tijdperk passen ze niet meer zo goed; IC-treinen moeten op bepaalde tijdstippen namelijk ook voldoende capaciteit en doorstroming bieden, net zoals P-treinen. (Hoewel ik persoonlijk toch graag in een I6 reis.)

Geef ons geld voor M7, en we zijn van die discussie af (omkeerbaarheid, doorstroming, capaciteit èn een aanvaardbaar comfortniveau in één!).

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 26 feb 2015, 19:01
door Beesty
Al de klassiekjes (600 - 700 reeks) die al bijna 2 weken in Oostende staan in de Bundel thv Zandvoorde, staan die ook te wachten op hun doodvonnis?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 27 feb 2015, 22:53
door nahoj
Ja.

Volgende 26 stellen zijn in januari en februari definitief geparkeerd te Leuven en Oostende: 635, 645, 661, 672, 691, 694, 696, 698, 704, 741, 743, 753, 755, 761, 762, 764, 771, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782.
Deze vervoegen dus de 6 die vorig jaar reeds geparkeerd waren (in Oostende en Stockem): 692, 754, 758, 759, 763, 766.
Er zijn er nog 147 in dienst.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 28 feb 2015, 10:33
door Beesty
nahoj schreef:Ja.

Volgende 26 stellen zijn in januari en februari definitief geparkeerd te Leuven en Oostende: 635, 645, 661, 672, 691, 694, 696, 698, 704, 741, 743, 753, 755, 761, 762, 764, 771, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782.
Deze vervoegen dus de 6 die vorig jaar reeds geparkeerd waren (in Oostende en Stockem): 692, 754, 758, 759, 763, 766.
Er zijn er nog 147 in dienst.
Ok bedankt voor de info..
Eigenlijk zonde .. nog zo 'netjes' gerenoveerd enkele jaren terug en toch naar de prullenbak verwezen :(

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 01 mar 2015, 23:23
door Shrek
nahoj schreef:Ja.

Volgende 26 stellen zijn in januari en februari definitief geparkeerd te Leuven en Oostende: 635, 645, 661, 672, 691, 694, 696, 698, 704, 741, 743, 753, 755, 761, 762, 764, 771, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782.
Deze vervoegen dus de 6 die vorig jaar reeds geparkeerd waren (in Oostende en Stockem): 692, 754, 758, 759, 763, 766.
Er zijn er nog 147 in dienst.
32 stellen dus die met een kleine revisie weer goed zijn. Oftewel: al 16 MS75 die niet meer gerenoveerd zouden moeten worden...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 03 mar 2015, 05:30
door Bordensteker
Ik meen te weten dat de klassiekjes niet geschikt waren geacht om van ETCS voorzien te worden, en dat dat wel mogelijk is in de MR75.
Ik vermoedde al dat ik dat hier eens gelezen zou hebben, maar kan het niet terugvinden.
Kan het ook niet vinden op mijn pc.

Anderzijds zou Shrek die belemmering dan vermoedelijk ook kennen ...