De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

De stuurtafel van klassiekjes is inderdaad te klein om al die schermen en de huidige toestellen samen te monteren, de stuurtafel zit nu al vol dat je er zeker geen etcs scherm bij krijgt zonder het zicht van de treinbestuurder te verkleinen (en dat is nu al niet zoveel). Bij een MR75 kan je wel perfect de stuurtafel aanpassen om etcs in te bouwen omdat de stuurpost veel breder is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Bordensteker schreef:Ik meen te weten dat de klassiekjes niet geschikt waren geacht om van ETCS voorzien te worden, en dat dat wel mogelijk is in de MR75.
Ik vermoedde al dat ik dat hier eens gelezen zou hebben, maar kan het niet terugvinden.
Kan het ook niet vinden op mijn pc.

Anderzijds zou Shrek die belemmering dan vermoedelijk ook kennen ...
Inderdaad, in klassiekjes kan geen ETCS ingebouwd worden. Maar dat hoeft ook niet:
In 2019-2020 komen de M7 eraan, vanaf dat moment kunnen alle klassiekjes met pensioen. De periode van nu tot 2020 valt nog wel te overbruggen zonder ETCS.
FrederikD
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door FrederikD »

Shrek schreef:In 2019-2020 komen de M7 eraan, ...
Is dat nog steeds het plan?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Ja.
Terminus
Berichten: 1146
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

Er zijn ondertussen 5 klassiekjes (van degene die in Leuven stonden) in Muizen te vinden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Volgens nummer 126 van "Op de baan", zal het jaar 2015 ook voor de gemoderniseerde klassiekjes "het begin van het einde" betekenen. Betekent dat dat op zeer korte termijn alle resterende tweetjes eruit gaan? Of zal het schrappen eerder stilletjes aan gebeuren, en duurt het nog wel een aantal jaar tegen dat de laatste buiten dienst gaat?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door traxie »

Alle desiro's zijn geleverd dus ik denk dat het snel kan gaan. Laat ons eerlijk zijn, het werd tijd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

traxie schreef:Alle desiro's zijn geleverd dus ik denk dat het snel kan gaan. Laat ons eerlijk zijn, het werd tijd.
Precies: alle Desiro's zijn geleverd en bij mijn weten ook vrijwel allemaal in dienst... dus zo makkelijk zal het toch niet zijn om alle resterende klassiekjes eruit te halen? We zien ze minder in het noorden van het land, maar in het zuiden wordt er nog steeds een heel pak diensten mee gereden.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LML »

'In het noorden van het land komen de klassiekjes nog regelmatig voor in de IC Binche-Brussel-Turnhout en de IC Antwerpen-Turnhout (gekoppeld met varkenssnuiten)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef:Precies: alle Desiro's zijn geleverd en bij mijn weten ook vrijwel allemaal in dienst... dus zo makkelijk zal het toch niet zijn om alle resterende klassiekjes eruit te halen?
Dan moeten de Desiro's wel eerst nog toelating krijgen om Aken binnen te rijden. Momenteel zijn er nog uitsluitend tweetjes te vinden op de verbinding Spa - Aken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door dentheo »

Dieselfreak schreef: Dan moeten de Desiro's wel eerst nog toelating krijgen om Aken binnen te rijden. .
Eigenaardig, want ze hebben wel toelating om er "buiten" te rijden .
Ik meende gelezen te hebben dat de laatsten in Aken aan het perron werden afgeleverd en dan zelf onder 3KV naar België reden.
Maar waar heb ik dat gelezen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:
Dieselfreak schreef: Dan moeten de Desiro's wel eerst nog toelating krijgen om Aken binnen te rijden. .
Eigenaardig, want ze hebben wel toelating om er "buiten" te rijden .
Ik meende gelezen te hebben dat de laatsten in Aken aan het perron werden afgeleverd en dan zelf onder 3KV naar België reden.
Maar waar heb ik dat gelezen ?
De in Duitsland geproduceerde Disero's zijn allemaal naar Aken gesleept en zijn van daaruit op eigen kracht naar Stockem gereden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Met de schrapping van de witte tweetjes, verdwijnen er wéér een pak treinen met ramen die open kunnen. Treinen met de zomerwind in je gezicht is iets wat over afzienbare tijd alleen nog maar tijdens museumritten mogelijk zal zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Dat vertrek in Aachen met die Desiro motorstellen op eigen kracht was geen permanente toelating.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

De dans lijkt nu echt ingezet: net door station Jette een 18 zien passeren met 6 grijze klassiekjes op sleep, waarvan er eentje al in tweeën geknipt was en aan beide uiteinden hing (ongetwijfeld om de schroefkoppeling te kunnen gebruiken voor de verbinding met de loc). Kwamen van lijn 50 en reden richting Bockstael.
Plaats reactie