Pagina 106 van 187
Re: Fyra.
Geplaatst: 23 jan 2013, 23:35
door groentje
De bezetting van Thalys naar Amsterdam verschilt van trein tot trein. Sommige zijn behoorlijk bezet, anders minder. Maar leeg zijn geen van allen, anders zou Thalys de frequentie niet hebben verhoogd.
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 03:58
door kuba.g
BlubBlub schreef:Nog een quote: "Het internationaal treinverkeer is geliberaliseerd en er mag dus geen euro subsidie naar toe gaan. Daarom kan de oude benelux-trein niet meer".
http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=61 ... 90#p177027
Rob schreef:Spijtig dat de link niet is gelegd met de Europese verordening en het betere beleid van NS (cf. Tijgernoot). Een gemiste kans.
+1

Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 08:54
door carlos
BlubBlub schreef:
Nog een quote: "Het internationaal treinverkeer is geliberaliseerd en er mag dus geen euro subsidie naar toe gaan. Daarom kan de oude benelux-trein niet meer".
dit is waar en niet waar:
- de oude Benelux, genoot om historische reden, van een uitzonderingsregel. Bij het stopzetten van de oude Benelux in dec 2012 is ook deze uitzondering vervallen.
-als men de "oude" Benelux opnieuw wil inleggen valt ie onder de huidige EC richtlijnen. Men kan natuurlijk opnieuw een uitzondering aanvragen wegens openbare dienstverlening met regionaal karakter ed. maar men kan er vooraf niet van uitgaan dat men deze sowieso krijgt. Het was daarom dan ook kortzichtig van NMBS & NS om de oude Benelux stop te zetten.
Maar de echte schuldigen zijn de politici en de regering: NMBS kan doen wat ze wil, zolang het maar binnen het framework van het beheerscontract blijft.
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:01
door carlos
Stijn82 schreef:ze hebben wel gekozen een paar jaar geleden om de hle11 te vervangen door de dure geleasede traxx'en, en dat was voor een reden.
dure Traxxen?
ja en nee de huurovereenkomst met Angels was toch getekend, en moest sowieso betaald worden, of er veel gereden werd met die 40 Traxxen of weinig maakte niet veel uit.
Door die Traxxen te gebruiken voor de Benelux werden die dure leasing machines intensiever gebruikt; op groepsniveau was geen echte kost. (verliezen van Logistics worden nog altijd gedragen door de ganse groep)
een vraagje:
op wiens naam staat het leasingcontract eigenlijk? NMBS Holding of Logistics?
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:11
door LHOON
carlos schreef:BlubBlub schreef:
Nog een quote: "Het internationaal treinverkeer is geliberaliseerd en er mag dus geen euro subsidie naar toe gaan. Daarom kan de oude benelux-trein niet meer".
dit is waar en niet waar:
- de oude Benelux, genoot om historische reden, van een uitzonderingsregel. Bij het stopzetten van de oude Benelux in dec 2012 is ook deze uitzondering vervallen.
-als men de "oude" Benelux opnieuw wil inleggen valt ie onder de huidige EC richtlijnen. Men kan natuurlijk opnieuw een uitzondering aanvragen wegens openbare dienstverlening met regionaal karakter ed. maar men kan er vooraf niet van uitgaan dat men deze sowieso krijgt. Het was daarom dan ook kortzichtig van NMBS & NS om de oude Benelux stop te zetten.
Maar de echte schuldigen zijn de politici en de regering: NMBS kan doen wat ze wil, zolang het maar binnen het framework van het beheerscontract blijft.
Wat is eigenlijk de definitie van "internationaal treinverkeer" ? De Benelux gedroeg zich zowel in Belgiƫ als Nederland als een gewone nationale intercity.
Men zou als Neo-Benelux volgende diensten kunnen aanbieden:
- IC Brussel-Zuid- Essen, uitgebaat door de NMBS
- IC Roosendaal-Amsterdam, uitgebaat door de NS
- Essen-Roosendaal, internationale verbinding
Met vanzelfsprekend verschillende reeksen, maar de NS baat haar dienst uit met materiaal gehuurd van de NMBS (of vice-versa), dat dan uit dezelfde omloopreeks komt als de Brussel-Essen...
Officieel drie aparte verbindingen, maar de reizigers kunnen gewoon blijven zitten.
In het spoorboekje mag daar niets van zijn te merken, maar via sociale media zullen de reizigers snel op de hoogte zijn.
Enkel de verbinding Essen-Roosendaal wordt dan niet-subsidieerbaar.
Er komt dan natuurlijk een stop in Essen bij, maar enige tijd geleden stopte de Benelux daar ook al.
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:13
door carlos
Shrek schreef: Zo groot is dat locoverschot nu ook weer niet hoor. Bijna alle 18 zijn in gebruik, net als de 21/27. Er is trouwens geen locoverschot van internationale locomotieven, behalve... de 11 en 12

Dit is nu een situatie waar onze rood-gele oude tantes uit Stockem misschien nog wel van nut kunnen zijn.
Er zijn nochtans meerdere IC treinen waar men onnodig met 2 locs t27 (oa Luik-Brussel- Quievrain)rijdt. Men zou gezien het gebruikte materieel even goed trekduw met een T21 kunnen rijden (het zijn M4 treinstammen met een stuurstandrijtuig)
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:17
door Stijn82
afijn.. uiteindelijk komt het er op neer dat ze de benelux terug kunnen laten rijden als ze echt willen, maar van dat willen lijkt vooralsnog geen sprake

Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:18
door Stef
Verbinding Antwerpen-Breda met Fyra uitgesteld
De verbinding met de Fyra-sneltrein tussen Antwerpen en Breda is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Normaal moest de lijn op 8 april opgestart worden, maar de talloze problemen met de treinstellen van Italiaanse makelij zorgen dus voor uitstel, zo schrijft La Libre Belgique.
Volgens een woordvoerder van de NMBS zijn er momenteel zeven Fyra-treinen te weinig om de verbinding te voorzien. En dan is er natuurlijk nog het rijverbod voor de Fyra-stellen op lijn 4, die de regulator van het Belgische spoor oplegde omwille van de vele technische perikelen.
De NMBS-directie zal morgen in Den Haag samenzitten met NS Hispeed over de Fyra. De lijn Antwerpen-Breda zal er eveneens aan bod komen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... teld.dhtml
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:18
door carlos
LHOON schreef: Men zou als Neo-Benelux volgende diensten kunnen aanbieden:
- IC Brussel-Zuid- Essen, uitgebaat door de NMBS
- IC Roosendaal-Amsterdam, uitgebaat door de NS
- Essen-Roosendaal, internationale verbinding
Met vanzelfsprekend verschillende reeksen, maar de NS baat haar dienst uit met materiaal gehuurd van de NMBS (of vice-versa), dat dan uit dezelfde omloopreeks komt als de Brussel-Essen...
Officieel drie aparte verbindingen, maar de reizigers kunnen gewoon blijven zitten.
In het spoorboekje mag daar niets van zijn te merken, maar via sociale media zullen de reizigers snel op de hoogte zijn.
.
oorspronkelijk had de Benelux in Belgie een andere nummer dan in Nederland (werd idd beschouwd als een nationale IC met grenspuntbediening)
in het spoorboekje van bv 1985 kon je lezen dat er INT treinen waren tussen Brussel en Amsterdam; dat er TEE treinen waren en dat er IC-A treinen waren (Benelux was toen IC-A)
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:32
door FLV-FGSP
Stijn82 schreef:afijn.. uiteindelijk komt het er op neer dat ze de benelux terug kunnen laten rijden als ze echt willen, maar van dat willen lijkt vooralsnog geen sprake

NS wil de zuurstokrijtuigen heel graag weer inleggen, maar NMBS doet nog moeilijk over de Traxx'en, hoorde ik uit Nederlandse bron.
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:36
door Stijn82
Benieuwd welke uitleg MDS daar nu weer aan gaat geven :s . Die zijn tong is even gespleten als die van de mannen van AnsaldoBreda (
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 1-3084.art )
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:48
door treinfan93
FLV-FGSP schreef:Stijn82 schreef:afijn.. uiteindelijk komt het er op neer dat ze de benelux terug kunnen laten rijden als ze echt willen, maar van dat willen lijkt vooralsnog geen sprake

NS wil de zuurstokrijtuigen heel graag weer inleggen, maar NMBS doet nog moeilijk over de Traxx'en, hoorde ik uit Nederlandse bron.
Dan moeten ze maar tijdeleijk de 11'en weer gebruiken ... die zijn alleszins een pak betrouwbaarder dan de fyra's ...
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 09:57
door carlos
treinfan93 schreef:FLV-FGSP schreef:Stijn82 schreef:afijn.. uiteindelijk komt het er op neer dat ze de benelux terug kunnen laten rijden als ze echt willen, maar van dat willen lijkt vooralsnog geen sprake

NS wil de zuurstokrijtuigen heel graag weer inleggen, maar NMBS doet nog moeilijk over de Traxx'en, hoorde ik uit Nederlandse bron.
Dan moeten ze maar tijdeleijk de 11'en weer gebruiken ... die zijn alleszins een pak betrouwbaarder dan de fyra's ...
wel jammer dat NS zo snel die stuurstandrijtuigen verschroot heeft...
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 10:09
door Stijn82
wel jammer dat NS zo snel die stuurstandrijtuigen verschroot heeft...
lijkt mij niet het grootste probleem. Het is vooral een kwestie van:
- rijpaden vinden (ergens krijgen ze hem toch nog wel tussen gepropt?)
- de zaak gefinancierd en toegelaten krijgen (Europa zal hier echt niet de dwarsligger zijn)
- materieel vinden (maar dat is er)
Re: Fyra.
Geplaatst: 24 jan 2013, 10:14
door LHOON
Stijn82 schreef: Het is vooral een kwestie van:
- rijpaden vinden (ergens krijgen ze hem toch nog wel tussen gepropt?)
Wellicht zal de tweede IC uit Vlissingen beperkt moeten worden tot Roosendaal, met aansluiting verzekerd op de neoBenelux.