Pagina 106 van 109
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 09:50
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: ↑04 nov 2024, 08:15
Vandaag zijn sporen 1 en 2 in Mechelen in gebruik genomen.
Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 09:54
door ovspotter_be
trainlovertje schreef: ↑04 nov 2024, 09:50
Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Neen en volgens mij was dat ook niet de volgende stap in de vernieuwing.
Naar mijn weten zouden nu (vanaf 15 december) sporen 8, 9 en 10 buiten dienst gaan, al waren 9 en 10 al langer buiten dienst gesteld.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 10:09
door Shrek
ovspotter_be schreef: ↑04 nov 2024, 09:54
trainlovertje schreef: ↑04 nov 2024, 09:50
Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Neen en volgens mij was dat ook niet de volgende stap in de vernieuwing.
Naar mijn weten zouden nu (vanaf 15 december) sporen 8, 9 en 10 buiten dienst gaan, al waren 9 en 10 al langer buiten dienst gesteld.
Inderdaad. 3 en 4 komen pas over enkele jaren aan de beurt.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 10:50
door Klassiekje
Is het niet alleen spoor 1 op dit moment? (Althans voor reizigerstreinen)
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 14:38
door ovspotter_be
Inderdaad, momenteel enkel spoor 1 en spoor 2 zou volgen op 15 december.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 14:48
door TKR
Liggen deze sporen nog op exact dezelfde plaats als vroeger? Dan pas ik spoor 1 snel even aan als in gebruik zijnde op OSM.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 14:49
door ovspotter_be
TKR schreef: ↑04 nov 2024, 14:48
Liggen deze sporen nog op exact dezelfde plaats als vroeger? Dan pas ik spoor 1 snel even aan als in gebruik zijnde op OSM.
Exact weet ik het niet maar ik denk wel dat deze quasi op dezelfde locatie als vroeger ligt.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 15:03
door jan_olieslagers
TKR schreef: ↑04 nov 2024, 14:48
Liggen deze sporen nog op exact dezelfde plaats als vroeger? Dan pas ik spoor 1 snel even aan als in gebruik zijnde op OSM.
En 't is al gebeurd, keurig!
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 15:04
door Glodenox
Het zou me verbazen als spoor 1 meer dan een meter verlegd is tegen vroeger. Als ik de meest recente luchtbeelden vergelijk met de oude beelden zie ik nauwelijks een verschil.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 18:10
door Eimai
Spoor 2 is ook wel al in dienst voor goederentreinen.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 20:07
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: ↑04 nov 2024, 09:54
trainlovertje schreef: ↑04 nov 2024, 09:50
Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Neen en volgens mij was dat ook niet de volgende stap in de vernieuwing.
Naar mijn weten zouden nu (vanaf 15 december) sporen 8, 9 en 10 buiten dienst gaan, al waren 9 en 10 al langer buiten dienst gesteld.
Dan zou er in principe toch geen planmatig verkeer op spoor 1 plaatsvinden? Of is dienstregeling gewijzigd in functie van deze opening?
En vroeger werd steeds gezegd dat er tegelijkertijd gewerkt ging worden aan sporen 1-2 en 9-10, daarna 3-4 en 7-8 en tot slot 5-6. Het is bij deze dus duidelijk dat het per 2 en niet per 4 sporen tezamen is. Of per 3, als spoor 8 eveneens buiten dienst gaat, maar dat is waarschijnlijk eerder om een veilige werkzone te creëren bij het vernieuwen van spoor 9 en 10.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 04 nov 2024, 20:16
door ovspotter_be
trainlovertje schreef: ↑04 nov 2024, 20:07
Dan zou er in principe toch geen planmatig verkeer op spoor 1 plaatsvinden? Of is dienstregeling gewijzigd in functie van deze opening?
De dienstregeling werd aangepast en de L- (27xx) en IC-treinen (41xx) richting Leuven halteren vanaf vandaag planmatig op spoor 1.
Vanaf 15 december zal spoor 2 vooral worden gebruikt voor de L-trein naar Zeebrugge en diverse P-treinen.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 05 nov 2024, 01:44
door BlackEagle
trainlovertje schreef: ↑04 nov 2024, 20:07
ovspotter_be schreef: ↑04 nov 2024, 09:54
trainlovertje schreef: ↑04 nov 2024, 09:50
Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Neen en volgens mij was dat ook niet de volgende stap in de vernieuwing.
Naar mijn weten zouden nu (vanaf 15 december) sporen 8, 9 en 10 buiten dienst gaan, al waren 9 en 10 al langer buiten dienst gesteld.
Dan zou er in principe toch geen planmatig verkeer op spoor 1 plaatsvinden? Of is dienstregeling gewijzigd in functie van deze opening?
En vroeger werd steeds gezegd dat er tegelijkertijd gewerkt ging worden aan sporen 1-2 en 9-10, daarna 3-4 en 7-8 en tot slot 5-6. Het is bij deze dus duidelijk dat het per 2 en niet per 4 sporen tezamen is. Of per 3, als spoor 8 eveneens buiten dienst gaat, maar dat is waarschijnlijk eerder om een veilige werkzone te creëren bij het vernieuwen van spoor 9 en 10.
De volgorde staat aangegeven op grote plakkaten in het station, als ik me niet vergis is het:
- Fase 1 = sporen 1 & 2
- Fase 2 = sporen 8, 9 & 10
- Fase 3 = sporen 3 & 4
- Fase 4 = sporen 5, 6 & 7
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 05 nov 2024, 16:15
door Elgar
Fase 2 is de aanleg van het nieuwe spoor 9 en 10. Zoals in enkele berichten hiervoor reeds aangehaald, interfereert het huidige spoor 8 met deze werken en dient het daarom ook al afgebroken te worden.
Fase 2 en 3 combineren is niet mogelijk wegens te weinig perronsporen beschikbaar.
In de laatste fase worden dan de perronsporen 5 t/m 8 vernieuwd.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 13 nov 2024, 10:55
door MarcVD
En door wat ik heb vandaag op Facebook gezien, begginen ze nu ook eindelijk de Vierendeel brug van lijn 25 aan te werken.
Dat will zeggen geen treinen meer op dat brug waarschijnlijk, en verkeer volledig omgeleid via lijnen 27 of 25N.
https://www.facebook.com/@mecheleninbeweging