Pagina 107 van 109
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 13 nov 2024, 12:24
door trainlovertje
MarcVD schreef: ↑13 nov 2024, 10:55
En door wat ik heb vandaag op Facebook gezien, begginen ze nu ook eindelijk de Vierendeel brug van lijn 25 aan te werken.
Dat will zeggen geen treinen meer op dat brug waarschijnlijk, en verkeer volledig omgeleid via lijnen 27 of 25N.
https://www.facebook.com/@mecheleninbeweging
Kan dat dan niet wachten tot sporen 9 en 10 klaar zijn? Toch veel makkelijker wanneer de afgewerkte sporen 9 en 10 worden verbonden met de nieuwe brug over de Vaart van L25N. Als je diezelfde verbinding wil gaan construeren met sporen 7 en 8, gaan die de bouwwerf van sporen 9 en 10 toch sterk hinderen? Da's alleszins wat ik denk als ik naar die luchtfoto kijk.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 13 nov 2024, 13:10
door Shrek
MarcVD schreef: ↑13 nov 2024, 10:55
En door wat ik heb vandaag op Facebook gezien, begginen ze nu ook eindelijk de Vierendeel brug van lijn 25 aan te werken.
Dat will zeggen geen treinen meer op dat brug waarschijnlijk, en verkeer volledig omgeleid via lijnen 27 of 25N.
https://www.facebook.com/@mecheleninbeweging
Er kunnen nog wel treinen rijden over de brug hoor, bij de middelste brug hebben ze het in twee keer gedaan zodat telkens 1 spoor beschikbaar was.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 13 nov 2024, 20:36
door Kevin
Shrek schreef: ↑13 nov 2024, 13:10
MarcVD schreef: ↑13 nov 2024, 10:55
En door wat ik heb vandaag op Facebook gezien, begginen ze nu ook eindelijk de Vierendeel brug van lijn 25 aan te werken.
Dat will zeggen geen treinen meer op dat brug waarschijnlijk, en verkeer volledig omgeleid via lijnen 27 of 25N.
https://www.facebook.com/@mecheleninbeweging
Er kunnen nog wel treinen rijden over de brug hoor, bij de middelste brug hebben ze het in twee keer gedaan zodat telkens 1 spoor beschikbaar was.
Ging die 3de brug niet vervangen worden?
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 13 nov 2024, 20:47
door ovspotter_be
MarcVD schreef: ↑13 nov 2024, 10:55
En door wat ik heb vandaag op Facebook gezien, begginen ze nu ook eindelijk de Vierendeel brug van lijn 25 aan te werken.
Dat will zeggen geen treinen meer op dat brug waarschijnlijk, en verkeer volledig omgeleid via lijnen 27 of 25N.
https://www.facebook.com/@mecheleninbeweging
Er zal treinverkeer blijven rijden over die brug, de andere 2 bruggen hebben ze ook vernieuwd terwijl er treinen overheen reden.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 13 nov 2024, 23:04
door Klassiekje
Het tweede spoor van die brug werd sowieso al niet meer gebruikt sinds de buitendienststelling van sporen 9 en 10.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 14 nov 2024, 08:13
door Shrek
Kevin schreef: ↑13 nov 2024, 20:36
Shrek schreef: ↑13 nov 2024, 13:10
MarcVD schreef: ↑13 nov 2024, 10:55
En door wat ik heb vandaag op Facebook gezien, begginen ze nu ook eindelijk de Vierendeel brug van lijn 25 aan te werken.
Dat will zeggen geen treinen meer op dat brug waarschijnlijk, en verkeer volledig omgeleid via lijnen 27 of 25N.
https://www.facebook.com/@mecheleninbeweging
Er kunnen nog wel treinen rijden over de brug hoor, bij de middelste brug hebben ze het in twee keer gedaan zodat telkens 1 spoor beschikbaar was.
Ging die 3de brug niet vervangen worden?
Niet dat ik weet. Een (grondige) schilderbeurt is wat die bruggen nodig hebben, maar de staalstructuur zelf zou nog in goede staat zijn.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 14 nov 2024, 11:47
door Klassiekje
Ik denk niet dat je die bruggen zomaar kan afbreken.
Die kant Nekkerspoel is zelfs beschermd erfgoed als ik mij niet vergis.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 15 nov 2024, 02:51
door Kevin
Shrek schreef: ↑14 nov 2024, 08:13
Kevin schreef: ↑13 nov 2024, 20:36
Shrek schreef: ↑13 nov 2024, 13:10
Er kunnen nog wel treinen rijden over de brug hoor, bij de middelste brug hebben ze het in twee keer gedaan zodat telkens 1 spoor beschikbaar was.
Ging die 3de brug niet vervangen worden?
Niet dat ik weet. Een (grondige) schilderbeurt is wat die bruggen nodig hebben, maar de staalstructuur zelf zou nog in goede staat zijn.
In 2023 werd er aangegeven dat de 3de brug in te slechte staat was voor renovatie.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 15 nov 2024, 09:21
door dovaere
Kevin schreef: ↑15 nov 2024, 02:51
In 2023 werd er aangegeven dat de 3de brug in te slechte staat was voor renovatie.
Dat is blijkbaar niet meer de laatste stand van zaken, want dit bericht van 4 november 2024 zegt dat ze hersteld en herschilderd wordt:
04 nov Spoorwerken in het station en renovatie van de Vierendeelbruggen
Infrabel is bezig met de vernieuwing van de 3de Vierendeelbrug (spoorlijn Antwerpen – Mechelen – Brussel). Deze dubbelsporige metalen brug met een overspanning van 63 meter dateert uit 1935 en wordt de komende jaren (met afwerking in 2027) volledig gerenoveerd: ze wordt gezandstraald en geschilderd en
ook de staalstructuur wordt hersteld. De twee andere Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart zijn al volledig gerenoveerd waarvan de 2de brug heel recent.
https://www.mecheleninbeweging.be/nieuw ... elbruggen/
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 16 nov 2024, 20:31
door jan_olieslagers
Op L53, tussen Mechelen en Leuven, is een nieuwe tunnel geplaatst - weliswaar niet voor auto's - ter vervanging van een gelijkgrondse kruising. Bravo Infrabel!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/16 ... en-leuven/
Wel ironisch dat deze Willendriesstraat wel een onderdoorgang had op de verbindingsboog L27B/1 , maar niet op de veel drukkere L53.
Wie tekent de nieuwe situatie in op openstreetmap? Of wachten we beter tot de ingebruikname, al dan niet officieel?
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 17 nov 2024, 10:30
door dovaere
jan_olieslagers schreef: ↑16 nov 2024, 20:31
Willendriesstraat []
Wie tekent de nieuwe situatie in op openstreetmap? Of wachten we beter tot de ingebruikname, al dan niet officieel?
Je kunt het nu al intekenen en de status voorlopig op "construction" zetten:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:construction
Maar je zult dan wel kennis moeten hebben waar die fietstunnel precies ligt, want die ligt niet op de plaats van de huidige overweg die nog actief is.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 17 nov 2024, 12:14
door jan_olieslagers
...en dat is exact de reden waarom ik het niet zelf deed :)
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 17 dec 2024, 09:24
door Shrek
Intussen is in Mechelen spoor 8 buitendienst en al deels gedemonteerd. Alle noord-zuid IC-verkeer in beide richtingen moet nu over sporen 7-11-12 en dat zal ongetwijfeld voor de nodige hinder zorgen.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 17 dec 2024, 09:36
door joverwimp
Shrek schreef: ↑17 dec 2024, 09:24
Intussen is in Mechelen spoor 8 buitendienst en al deels gedemonteerd. Alle noord-zuid IC-verkeer in beide richtingen moet nu over sporen 7-11-12 en dat zal ongetwijfeld voor de nodige hinder zorgen.
een overstap van spoor 11 naar 1 is een hele onderneming ...
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 28 jan 2025, 15:53
door ostbahnhof
Fris gelegd en gelast.
L27, sporen 3 en 4 te Mortsel