Pagina 110 van 187
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 25 jan 2013, 10:36
door Retard
Zeg maar, als gans politiek Nederland achter de testen staat (aangezien deze een alternatief vormen voor de gebuisde Fyra), kan deze dan ProRail (waarvan de Nederlandse staat eigenaar is) niet verplichten dat wat sneller te doen en daar de hoogste prioriteit aan te geven?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 25 jan 2013, 10:37
door AlexNL
Zolang een HLE 18 niet over de vereiste beveiligingssystemen beschikt zal er nooit een typetoelating worden afgegeven in Nederland.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 25 jan 2013, 10:43
door Shrek
AlexNL schreef:Zolang een HLE 18 niet over de vereiste beveiligingssystemen beschikt zal er nooit een typetoelating worden afgegeven in Nederland.
Je keert het om he, de inrit van Breda beschikt niet over de juiste beveiligingssytemen, en daar kan de Nederlandse regering wèl druk op zetten.
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 10:45
door AlexNL
Die 4 kilometer vanaf de HSL tot in het station van Breda zou ook in mijn ogen zo snel mogelijk van ERTMS moeten worden voorzien. Dat kost echter geld, en zolang 'Den Haag' niet bereid is om in de buidel te tasten zal ProRail het ook niet wegleggen.
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 10:47
door LHOON
Shrek schreef:stefanic schreef:T18 naar NL is totaal uit de lucht gegrepen nonsens. Er zijn mogelijk wel testritten met T18 gepland in België , maar dat zal dan wel zijn ivm M6 @ 200km/u ed.
Is dat dan zo uitgesloten als de Nederlanders ETCS leggen?
kan de T18 wel met 1500V overweg?
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 10:50
door Retard
LHOON schreef:Shrek schreef:stefanic schreef:T18 naar NL is totaal uit de lucht gegrepen nonsens. Er zijn mogelijk wel testritten met T18 gepland in België , maar dat zal dan wel zijn ivm M6 @ 200km/u ed.
Is dat dan zo uitgesloten als de Nederlanders ETCS leggen?
kan de T18 wel met 1500V overweg?
carlos schreef:deadlock schreef:De reeks 18 ontwikkelt een vermogen van 2400kW onder 1500 volt. .
is dus evenveel als 1 desiro motorstel
gewicht van 1 desiro = 132 ton
dus 18kW per ton
gewicht 1 HLE18 + 7 I11 = 90t + 7x 53t = 461t
dus 5kw per ton
de acceleraties zullen zeker niet flitsend zijn
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 11:15
door LHOON
Retard schreef:deadlock schreef:De reeks 18 ontwikkelt een vermogen van 2400kW onder 1500 volt. .
is dus evenveel als 1 desiro motorstel
gewicht van 1 desiro = 132 ton
dus 18kW per ton
gewicht 1 HLE18 + 7 I11 = 90t + 7x 53t = 461t
dus 5kw per ton
de acceleraties zullen zeker niet flitsend zijn
[/quote]
2400 kW, te vergelijken met een HLE26. Moet wel volstaan om station Breda in en uit te rijden. Zeker als dit aan 40km/h zou moeten gebeuren.
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 13:01
door carlos
LHOON schreef: 2400 kW, te vergelijken met een HLE26. Moet wel volstaan om station Breda in en uit te rijden. Zeker als dit aan 40km/h zou moeten gebeuren.
Siemens vermeld als referentie de T18.
en zij zeggen hierover:
Three-System Universal Locomotive HLE 18
for Belgian State Railways SNCB / NMBS
Type HLE 18
Year 2009 – 2010
Wheel arrangement Bo‘Bo‘
Power system AC 25 kV / 50 Hz;
DC 3 kV; DC 1.5 kV
Rating [kW] 5,000;
DC 1.5 kV 3,000
Starting tractive effort [kN] 300
Maximum speed [km/h] 200
Weight [t] 88
Track gauge [mm] 1,435
maw vergelijkbaar met T11;
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 13:44
door dentheo
AlexNL schreef:Die 4 kilometer vanaf de HSL tot in het station van Breda zou ook in mijn ogen zo snel mogelijk van ERTMS moeten worden voorzien. Dat kost echter geld, en zolang 'Den Haag' niet bereid is om in de buidel te tasten zal ProRail het ook niet wegleggen.
Van die 4 kilometer is 2 kilometer wisselstraat ? Dat vereist natuurlijk iets meer bakens en vergrendelingen....
Te vergelijken met 40 kilometer hoge snelheidslijn (gokje shrek ?) ?
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 13:47
door LHOON
carlos schreef:
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Wat is hier bedoeld met tractieschakeling?
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 13:50
door Shrek
dentheo schreef:AlexNL schreef:Die 4 kilometer vanaf de HSL tot in het station van Breda zou ook in mijn ogen zo snel mogelijk van ERTMS moeten worden voorzien. Dat kost echter geld, en zolang 'Den Haag' niet bereid is om in de buidel te tasten zal ProRail het ook niet wegleggen.
Van die 4 kilometer is 2 kilometer wisselstraat ? Dat vereist natuurlijk iets meer bakens en vergrendelingen....
Te vergelijken met 40 kilometer hoge snelheidslijn (gokje shrek ?) ?
Dat hangt er vanaf hoe je het aanpakt. Je kan bijvoorbeeld kiezen maar 2 perrons en enkel de routes van/naar de HSL te beveiligen met ETCS. Dan heb je de complexiteit van een overloopwissel en valt het allemaal goed mee. Als je het hele rooster uitrust is er meer werk aan en kost het meer, maar dan hoef je het werk over x aantal jaar niet opnieuw te doen wanneer heel Nederland wordt uitgerust.
Het aantal bakens in een wisselstraat is trouwens niet zo hoog, ruwweg het aantal seinen dat er staat. Het is gewoon de complexiteit van de parametrering van de bakens die veel groter is dan in volle baan.
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 13:53
door dentheo
LHOON schreef:carlos schreef:
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Wat is hier bedoeld met tractieschakeling?
Ik ben niet zo zeker dat dat bij een driefasige lok nog zin heeft.
Ik begrijp zelfs niet waarom hij dat lager vermogen heeft, want zijn wisselrichters draaien toch niet op een 3kV tussenspanning ?
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 14:48
door carlos
LHOON schreef:carlos schreef:
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Wat is hier bedoeld met tractieschakeling?
met 2 locs
welke beiden tractie leveren en met mekaar communiceren door de mux bus
(eentje vooraan en eentje achteraan, zodat er tevens geen rijtuigen met stuurcabine nodig zijn)
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 14:59
door carlos
dentheo schreef:LHOON schreef:carlos schreef:
indien dit niet hooggenoeg blijkt dan kan men nog altijd een tractieschakeling gebruiken
Wat is hier bedoeld met tractieschakeling?
Ik ben niet zo zeker dat dat bij een driefasige lok nog zin heeft.
Ik begrijp zelfs niet waarom hij dat lager vermogen heeft, want zijn wisselrichters draaien toch niet op een 3kV tussenspanning ?
lager op 1500V dan op 3000V heeft te maken met de gebruikte elektronische componenten (dissipatievermogen):
(in gelijkstroom) P= U x I
als P= 5000 kW, U= 3000V -> I= 1666 A
om bij 1500 V ook 5000kW te hebben, zou je stroom moeten verdubbelen, dus 3333 A
Maar al je elektronische componenten hebben een inwendige weerstand (Ri), en de warmte ontwikkeld in die componenten= I x I x Ri
maw als het vermogen bij 1500 V hetzelfde zou zijn als bij 3000 V zou er in de componenten 4x meer warmte ontwikkeld worden.
dit zou betekenen dat er duurdere componenten gebruikt moeten worden en/of dat er veel meer gekoeld moet worden.
dus het vermogen wordt bij 1500 V beperkt
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 jan 2013, 16:36
door dentheo
carlos schreef:
dus het vermogen wordt bij 1500 V beperkt
Antwoord onder serie 18...