Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Ah, ik wist niet dat de autotransportinstallatie in Düsseldorf dicht gaat. Wat is daar de filosofie achter? Geen vraag naar? Het is niet omdat DB die markt heeft verlaten, dat er geen andere belangstellenden kunnen zijn...
Re: Nachttreinen
Het zou voor groot onderhoud zijn. Ze mogen die niet definitief sluiten zonder instemming van de huidige gebruikers en volgens mij moeten bestaande installaties in bruikbare toestand worden gehouden. De Duitse spoorwegwetgeving is behoorlijk strikt.
Groetjes,
Rian
Re: Nachttreinen
Bonn is een planmatige stop richting Wenen/Innsbruck, maar niet richting Düsseldorf. De trein rijdt echter (regelmatig) wel via Bonn noordwaarts, ik heb hem al meermaals zien rijden in Bonn of Köln West.
De lijn tussen Koblenz en Köln (linksrheinisch) is in groot onderhoud, incl. herinrichting van Bonn Hbf, mss dat er geen stop voorzien wordt om rechtsrheinisch te kunnen rijden indien nodig door werken.
Rechtsrheinisch is ook redelijk onlogisch richting Düsseldorf, dan moet er ofwel kop gemaakt worden in Köln Hbf (of Köln Messe/Deutz), ofwel rondgereden worden (wat mogelijkerwijs wel voorzien is in de drgl: 38 minuten tussen Köln - hoewel m.i. te kort om rond te rijden - en Düsseldorf versus 24 minuten in zuidelijke richting).
Bij een toekomstige splitsing in Köln in een deel richting Brussel en een deel richting A'dam lijkt linksrheinisch rijden logisch: bij aankomst in Köln lok tegen het einde (kant Aachen), splitsen, en beide delen kunnen vertrekken (A'dam richting Rijn/Düsseldorf met oorspronkelijke loc, Brussel richting Aken met nieuwe lok). Voor samenkoppelen is dat wel iets lastiger.
De lijn tussen Koblenz en Köln (linksrheinisch) is in groot onderhoud, incl. herinrichting van Bonn Hbf, mss dat er geen stop voorzien wordt om rechtsrheinisch te kunnen rijden indien nodig door werken.
Rechtsrheinisch is ook redelijk onlogisch richting Düsseldorf, dan moet er ofwel kop gemaakt worden in Köln Hbf (of Köln Messe/Deutz), ofwel rondgereden worden (wat mogelijkerwijs wel voorzien is in de drgl: 38 minuten tussen Köln - hoewel m.i. te kort om rond te rijden - en Düsseldorf versus 24 minuten in zuidelijke richting).
Bij een toekomstige splitsing in Köln in een deel richting Brussel en een deel richting A'dam lijkt linksrheinisch rijden logisch: bij aankomst in Köln lok tegen het einde (kant Aachen), splitsen, en beide delen kunnen vertrekken (A'dam richting Rijn/Düsseldorf met oorspronkelijke loc, Brussel richting Aken met nieuwe lok). Voor samenkoppelen is dat wel iets lastiger.
Re: Nachttreinen
Dat nieuw samenstellen gebeurt in de rustige avonduren, het splitsen in de ochtendpiek. Ik kan me voorstellen dat DB-Netze dat liever op een andere plaats ziet gebeuren. Maar goed, we lopen vooruit ...
Re: Nachttreinen
Jullie spreken hier over splitsen/samenvoegen met het gedeelte naar Düsseldorf, maar zal de slaaptrein überhaupt nog wel naar Düsseldorf rijden? Vervangt Brussel Düsseldorf niet als eindbestemming?
Re: Nachttreinen
Brussel vervangt Düsseldorf idd als eindbestemming op maandagochtend en donderdagochtend.
Vanaf 2021 zou Brussel dagelijks worden, en de trein gesplitst worden in een deel richting Brussel, en een deel richting Düsseldorf (en verder naar A'dam). Hier komt splitsen/samenvoegen ter sprake.
Re: Nachttreinen
Als de autolaadplaats in Düsseldorf sluit, zou het me niet verbazen mocht de NJ ingekort worden tot Köln. De stam "overdagt" in de bundel in Köln, door het schrappen van Düsseldorf kan er bespaard worden op kilometers en personeel.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Maar splitsen is ook eenvoudiger dan samenkoppelen.

Splitsen is enkel een loc achteraan aanhangen na aankomst, voor het samenvoegen heb je 2 verschillende (perron)sporen nodig, want beide delen kunnen onmogelijk op hetzelfde spoor aankomen.
Re: Nachttreinen
Köln Deutz Messe had, volgens mij, vroeger ook een autolaad-mogelijkheid.....al langer verdwenen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nachttreinen
Vanaf januari 2020 zal een nachttrein tussen Brussel en de Oostenrijkse hoofdstad Wenen rijden. Dat meldt de Oostenrijkse krant Wiener Zeitung.
Over de frequentie, de duur van het traject of de prijs van de nachttrein is voorlopig nog niets bekend. Maar de nachttrein zal dus wel vanaf januari 2020 al uitrijden, vertelt de CEO van de Oostenrijkse spoorwegen in een interview met de Oostenrijkse krant Wiener Zeitung.
Even later postte de de ÖBB (De Oostenrijkse spoorwegen) ook een foto van het Atomium op hun Facebookpagina met het bijschrift “Welkom Brussel!”.
Brussel-Wenen is de eerste van drie nieuwe trajecten vanuit de Oostenrijkse hoofdstad. Na Brussel moeten Amsterdam en het Italiaanse Triëste snel volgen.
Over de frequentie, de duur van het traject of de prijs van de nachttrein is voorlopig nog niets bekend. Maar de nachttrein zal dus wel vanaf januari 2020 al uitrijden, vertelt de CEO van de Oostenrijkse spoorwegen in een interview met de Oostenrijkse krant Wiener Zeitung.
Even later postte de de ÖBB (De Oostenrijkse spoorwegen) ook een foto van het Atomium op hun Facebookpagina met het bijschrift “Welkom Brussel!”.
Brussel-Wenen is de eerste van drie nieuwe trajecten vanuit de Oostenrijkse hoofdstad. Na Brussel moeten Amsterdam en het Italiaanse Triëste snel volgen.
Re: Nachttreinen
Jaren '90 naar Griekenland en Istanbul? Al langer verdwenen dacht ik: https://de.wikipedia.org/wiki/DB_AutoZu ... -Terminals . Iedereen: bedankt voor de aanvullingen, 'k vind het toch altijd interessant en spannend.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nachttreinen: route naar Trieste
[[ beetje off-topic]]
Langs welke route zou men een trein naar Trieste sturen? Over de Brenner lijkt de meeste solide route, maar houdt een behoorlijke omweg in, langs Verona. Alternatief zou zijn langs Villach, maar het lijkt me dat, als men eenmaal tot Villach getreind heeft, men niet meer verder zal gaan naar Trieste; wat kan men daar gaan doen behalve doorreizen naar Kroatië of Slovenië? En dat kan net zo goed vanuit Villach zelf.
NB ieders haar/zijn smaak maar voor mij persoonlijk is Trieste wel een favoriete bestemming; mijn voorkeuren zijn dan ook ietwat ongebruikelijk. Massa-toerisme zal men in Trieste niet zo gauw tegenkomen, en maar goed ook.
Langs welke route zou men een trein naar Trieste sturen? Over de Brenner lijkt de meeste solide route, maar houdt een behoorlijke omweg in, langs Verona. Alternatief zou zijn langs Villach, maar het lijkt me dat, als men eenmaal tot Villach getreind heeft, men niet meer verder zal gaan naar Trieste; wat kan men daar gaan doen behalve doorreizen naar Kroatië of Slovenië? En dat kan net zo goed vanuit Villach zelf.
NB ieders haar/zijn smaak maar voor mij persoonlijk is Trieste wel een favoriete bestemming; mijn voorkeuren zijn dan ook ietwat ongebruikelijk. Massa-toerisme zal men in Trieste niet zo gauw tegenkomen, en maar goed ook.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 okt 2019, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nachttreinen
Rijdt de NMBS dan nergens meer met de UIC-deursluiting? B.v. op Luik - Luxemburg of bij getrokken P-treinen met I6 of I10?
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Nachttreinen
dag Rian, vreemd zou Nightjet met verschillende type rijtuigen rijden met en zonder automatische deursluiting ? Erwin