Pagina 12 van 39
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 19 sep 2023, 22:20
door Wout912
FLV-FGSP schreef: ↑19 sep 2023, 20:52
De dienstregelingsprojecten in de regio Antwerpen lijken uitgesteld te worden, de andere projecten zitten in de planner.
Als ik even terugkijk naar de eerste post van
dit topic waren er in de regio Antwerpen twee projecten voorzien voor december 2023:
- S35 Antwerpen - Noorderkempen rijdt de hele dag tijdens de week
- S32 Puurs - Antwerpen - Essen rijdt op zaterdag twee keer per uur.
De tweede S32 per uur op zaterdag vind ik inderdaad niet terug in de planner, maar tijdens de week lijkt de S35 wel zo goed als de hele dag in de planner te zitten. Enkel rond 11h:03 lijkt er een vertrek in Antwerpen-Centraal te ontbreken, net zoals de terugrit rond 11h:30 vanuit Noorderkempen. Voor de rest van de dag zie ik dus wel twee treinen per uur tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 19 sep 2023, 22:31
door FLV-FGSP
Wout912 schreef: ↑19 sep 2023, 22:20
De tweede S32 per uur op zaterdag vind ik inderdaad niet terug in de planner, maar tijdens de week lijkt de S35 wel zo goed als de hele dag in de planner te zitten. Enkel rond 11h:03 lijkt er een vertrek in Antwerpen-Centraal te ontbreken, net zoals de terugrit rond 11h:30 vanuit Noorderkempen. Voor de rest van de dag zie ik dus wel twee treinen per uur tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen.
Okido, dat had ik te snel/slordig gecheckt.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 19 sep 2023, 23:27
door BlackEagle
Aangekondigd in het vervoersplan voor december 2023 en kon ik terugvinden in de routeplanner :
- S35 Antwerpen-Noorderkempen: rijdt 1x/u onder reeks 6750 (6761 en 6781 vallen weg). Vervangt de P-treinen serie 7255-7275-8265-8285
- S53 verlengd van Gent naar Oudenaarde: rijdt 1x/u onder reeks 650 (655, 672, 683 en 685 vallen weg) en in de spits dus doorgetrokken tot Ronse. Vervangt hier de P-treinen serie 7960-8960
- IC Leuven-Charleroi: rijdt 1x/u onder reeks 5700
- S43 wordt Hasselt-Verviers ipv Hasselt-Maastricht (1x/u)
- Een nieuwe L-trein neemt Luik-Guillemins-Maastricht over: rijdt 1x/u onder reeks 18900. Vermoedelijk dus de 'tijdelijke' vervanging tot de drielandentrein gaat rijden
- S41 wordt (en S42 blijft) Liers-Flémalle via Seraing (1x/u). De S44 wordt ingekort tot Luik-Guillemins.
- L-trein Aachen-Spa gaat voortaan rijden tussen Aachen en Luik-Sint-Lambertus (1x/u, reeks 5000)
- Ter compensatie komt er dan een nieuwe L-trein Spa-Verviers-Centraal: rijdt 1x/u onder reeks 6850
Oorspronkelijk was ook de verlenging van S44 naar Visé aangekondigd, maar waarschijnlijk in verband met het uitblijven van de Drielandentrein blijft dat nog even uit.
Anderzijds komt de tweede S32 tussen Essen en Antwerpen nog niet terug... Terwijl Noorderkempen dus wel zijn halfuurdienst krijgt. Ter vergelijking: Noorderkempen had in 2022 zo'n 860 opstappers, terwijl de stations tussen Noorderdokken en Essen er samen 5277 telden. Zelfs enkel de kleine stationnetjes (waar enkel de S32 stopt) hadden opgeteld samen 615 opstappers. Enkel Luchtbal kan opnieuw 'meegenieten' van een derde trein naar Centraal (opnieuw, nadat het een tijdje geleden de tweede IC Antwerpen-Charleroi werd ingekort tot Centraal). Ik hoop alleszins dat die tegen de start van de werken aan het viaduct van Merksem op de Ring (vanaf 2025 grote hinder) terugkomt.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 00:06
door FLV-FGSP
BlackEagle schreef: ↑19 sep 2023, 23:27
Oorspronkelijk was ook de verlenging van S44 naar Visé aangekondigd, maar waarschijnlijk in verband met het uitblijven van de Drielandentrein blijft dat nog even uit.
Bij een test voor 14 december zie ik wel een S44/serie 5150 met vertrek om .27 uit Luik.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 01:07
door jan_olieslagers
Is dat nu een algemene tendens, dat men P-treinen (enkel ochtend- en avondspits) vervangt door S-diensten (de hele dag rond, om het uur of zelfs frekwenter)? Of is het enkel een ander etiket op (min of meer) dezelfde diensten? Bv. de S81 zijn eigenlijk ook maar verkapte P-treinen.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 08:27
door Zwoopaman
Het is inderdaad bizar dat voor een trein naar de Noorderkempen wel personeel is gevonden maar voor een trein naar Essen die een veelvoud van het aantal reizigers bedient dit niet mogelijk is.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 09:29
door giuseppe
BlackEagle schreef: ↑19 sep 2023, 23:27
- Een nieuwe L-trein neemt Luik-Guillemins-Maastricht over: rijdt 1x/u onder reeks 18900. Vermoedelijk dus de 'tijdelijke' vervanging tot de drielandentrein gaat rijden
Oorspronkelijk was ook de verlenging van S44 naar Visé aangekondigd, maar waarschijnlijk in verband met het uitblijven van de Drielandentrein blijft dat nog even uit.
-18900 is het bestaande nummer van sneltrein Arriva. NMBS zal gewoon enkel het stuk tot Maastricht ingeladen hebben, de rest is aan Arriva.
-S44 vind ik wel terug in de planner. Vertrek 9 min later als de huidige trein, dus geen aansluiting richting Kortrijk.
-De P-treinen 7444/7445/8445/8446 rijden niet meer tussen Luik en Visé.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 10:17
door delta
Toch schrijnend om te zien dat een reis van Brussel Zuid naar Aken 26 minuten langer duurt in de nieuwe dienstregeling dan nu, als je niet met ICE/Thalys reist.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 14:00
door FLV-FGSP
delta schreef: ↑20 sep 2023, 10:17
Toch schrijnend om te zien dat een reis van Brussel Zuid naar Aken 26 minuten langer duurt in de nieuwe dienstregeling dan nu, als je niet met ICE/Thalys reist.
Helemaal mee eens. Helaas waren zowel de Duitse als de Belgische plannenmakers gefixeerd op de overstapvrije verbinding Luik - Aken, de "Gesamtreisezeit" Brussel - Aken zijn ze uit het oog verloren. Iedereen die al eens in Welkenraedt is overgestapt weet dat de boemel voor 90% uit overstappers van de IC bestaat ...
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 16:16
door Steve
Nog een kleine verandering opgemerkt: de P 7076 (Aalst - Jette - Brussel-Zuid) wordt blijkbaar omgeleid naar Brussel-Schuman en -Luxemburg. Ironisch genoeg nog steeds onder de vlag S10, terwijl S4 natuurlijk het juiste zou zijn. De drie andere P-treinen op dit deel van L50 blijven gewoon van/naar Brussel-Zuid rijden, dus ik gok op een of ander capaciteitsprobleem in de NZV of Vorst en omleiden naar Brussel-Luxemburg (en daarna bundel Schaarbeek?) om ervan af te zijn.
In ieder geval opnieuw een trein minder vanaf L50 en Jette/Bockstael naar de NZV in de ochtendspits, terwijl een goed jaar geleden ook al de P 7954 weggevallen was in dit tijdvak. De (accidentele...) hogere frequentie op een stukje S4 hierdoor is natuurlijk wel een goede zaak, al vraag ik me af wat die trein na Brussel-Luxemburg gaat doen. Als het is om via de gebruikelijke route van de S4 (Etterbeek en noordelijk deel L26) naar Schaarbeek door te rijden, is het in ieder geval zonde om dat zonder reizigers te doen, in het bijzonder voor Etterbeek (universiteiten, overstapmogelijkheden...).
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 18:57
door trainfan03
BlackEagle schreef: ↑19 sep 2023, 23:27
- S53 verlengd van Gent naar Oudenaarde: rijdt 1x/u onder reeks 650 (655, 672, 683 en 685 vallen weg) en in de spits dus doorgetrokken tot Ronse. Vervangt hier de P-treinen serie 7960-8960
Wat is de reden voor het wegvallen van die nummers eigenlijk? Er wordt zelfs geen vervanging voorzien, dus das dan maar van sorry wacht een uurtje? De 684 vertrekt ook plots 8 minuten later in Lokeren?
In de spits bedient E3015 plots Beervelde, toegevoegde meerwaarde snap ik ook niet meteen?
E3034 en E3036 stoppen ook te Beervelde, bovenop de S53, als een soort halfuurdienst, maar na E3036 is het anderhalf uur wachten op de volgende trein?
Ik snap het niet zo goed eigenlijk...
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 19:12
door ov_wijzer
P7958 die eerder al werd ingekort (vroeger vanaf Denderleeuw, tegenwoordig vanaf Zottegem) is ook niet meer te vinden volgend jaar. P8974 lijkt te vervallen tussen Gent-Sint-Pieters en Denderleeuw.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 19:31
door BVG1988
De 2 P-treinen hebben onder andere door corona nooit gereden op lijn 89 tussen Denderleeuw en Zottegem. Enkel in Burst zijn er de P-treinen naar Aalst. Het lijkt mij wat logisch dat de 7953, 7955 (die een halfuurdienst ook voor Hillegem zou voorzien, de S8 naar Louvain-La-Neuve bedient de haltes niet in de ochtendspits) en 8952, 8954 niet meer worden vermeld.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 21:44
door desirootje
ov_wijzer schreef: ↑20 sep 2023, 19:12
P7958 die eerder al werd ingekort (vroeger vanaf Denderleeuw, tegenwoordig vanaf Zottegem) is ook niet meer te vinden volgend jaar. P8974 lijkt te vervallen tussen Gent-Sint-Pieters en Denderleeuw.
oei, die 2e doet pijn. Hij reed al op een slechter uur dan daarvoor, ik hoop dat dit een tijdelijke situatie is totdat men materieel heeft om die klassiekjes te vervangen (wat ik denk dat de reden is)
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 20 sep 2023, 22:36
door BVG1988
desirootje schreef: ↑20 sep 2023, 21:44
ov_wijzer schreef: ↑20 sep 2023, 19:12
P7958 die eerder al werd ingekort (vroeger vanaf Denderleeuw, tegenwoordig vanaf Zottegem) is ook niet meer te vinden volgend jaar. P8974 lijkt te vervallen tussen Gent-Sint-Pieters en Denderleeuw.
oei, die 2e doet pijn. Hij reed al op een slechter uur dan daarvoor, ik hoop dat dit een tijdelijke situatie is totdat men materieel heeft om die klassiekjes te vervangen (wat ik denk dat de reden is)
Ik zie dat de P8974 wordt opgesplitst, net als de P8972.
De P8977 zal het deel van Gent-Sint-Pieters naar Denderleeuw rijden net als de P8976 dat een uur eerder doet. De tweede snelle piekuurtrein 's avonds blijft dus wel actief.
