Pagina 12 van 21

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 19:38
door jan_olieslagers
Trainspotterke schreef:Bastogne-Nord en -Sud lukken trouwens wel!
Gaat daar dan terug een trein rijden?

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 22:12
door Wover
Treinenman schreef:Hallo, ik ben hier nieuw op dit forum.
Heeft er iemand de nieuwe dienstregeling van de treinen op spoorlijn 15 te Lier?
Het liefst ook de treintypes die worden gebruikt.
Dienstregelingen blijven grotendeels hetzelfde, check www.nmbs.be .

Er komt een bijkomende stoptrein met sprinters naar Herentals, voor de rest zal er hetzelfde te zien zijn: MW41, AM80, AM86, 21/27+M5/M6, 22/23+M4 en goederentreinen met 20/77/DB Rallion ding/Class 66/...

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 22:20
door 260689
Wover schreef:
Treinenman schreef:Hallo, ik ben hier nieuw op dit forum.
Heeft er iemand de nieuwe dienstregeling van de treinen op spoorlijn 15 te Lier?
Het liefst ook de treintypes die worden gebruikt.
Dienstregelingen blijven grotendeels hetzelfde, check http://www.nmbs.be .

Er komt een bijkomende stoptrein met sprinters naar Herentals, voor de rest zal er hetzelfde te zien zijn: MW41, AM80, AM86, 21/27+M5/M6, 22/23+M4 en goederentreinen met 20/77/DB Rallion ding/Class 66/...
en de traxx

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 22:23
door Molenbruch Y.
Dag,


En welke materieeltypes zullen er ingezet worden op alle herschikte relaties van lijn 25?

Vul gerust aan:

IC I (20**) Charleroi - Antwerpen: ????
IC N (45**) Charleroi - Essen: ????

IR d (31**) Doornik/Geraardsbergen - Antwerpen: ????
IR n (33**) Brussel - Antwerpen: ????

Stoptrein 1 (63**) Brussel - Antwerpen: ????
Stoptrein 2 (28**) Brussel - Antwerpen: ???? (stopt niet te Schaarbeek en Buda)


Groeten,

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 22:45
door Nicholas
Wover schreef:
Treinenman schreef:Hallo, ik ben hier nieuw op dit forum.
Heeft er iemand de nieuwe dienstregeling van de treinen op spoorlijn 15 te Lier?
Het liefst ook de treintypes die worden gebruikt.
Dienstregelingen blijven grotendeels hetzelfde, check http://www.nmbs.be .

Er komt een bijkomende stoptrein met sprinters naar Herentals, voor de rest zal er hetzelfde te zien zijn: MW41, AM80, AM86, 21/27+M5/M6, 22/23+M4 en goederentreinen met 20/77/DB Rallion ding/Class 66/...
Met welk treintype zal de P-trein Herentals - Brussel-Zuid gereden worden?

Deze trein zal ongetwijfeld veel succes hebben daar deze vanaf 15 december ook in Bouwel, Nijlen en Kessel stopt.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 22:46
door Nicholas
Molenbruch Y. schreef:Dag,


En welke materieeltypes zullen er ingezet worden op alle herschikte relaties van lijn 25?

Vul gerust aan:

IC I (20**) Charleroi - Antwerpen: ????
IC N (45**) Charleroi - Essen: ????

IR d (31**) Doornik/Geraardsbergen - Antwerpen: ????
IR n (33**) Brussel - Antwerpen: ????

Stoptrein 1 (63**) Brussel - Antwerpen: ????
Stoptrein 2 (28**) Brussel - Antwerpen: ???? (stopt niet te Schaarbeek en Buda)


Groeten,
Wordt de stoptrein Brussel-Antwerpen niet meestal met varkensneuzen gereden?

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 22:55
door Bartjedj
Nee, de L-trein wordt sinds december 2007 met duikbrillen gereden.
Deze hebben het voordeel sprinter-materieel te zijn.

BDJ

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 23 nov 2008, 11:44
door Kalimero
Ik heb zopas de nieuwe regeling eens bekeken. Voor mij zal het niet bepaald een verbetering opleveren, integendeel.

Op de lijn Antwerpen-Leuven is er een verschuiving: richting Leuven 9 min. later, richting Antwerpen 9 min. vroeger.
Dat heeft zo zijn gevolgen voor mijn dagelijkse verbinding Begijnendijk - Brussel.
Momenteel heb ik twee mogelijkheden: de snelste is via Leuven, maar er is nog een alternatief via Antwerpen-Berchem. Dat kan wel eens handig zijn wanneer de dienstregeling naar Leuven in het honderd loopt. Het duurt langer, maar je zit droog en je moet geen uur staan wachten (letterlijk dan, in Begijnendijk station staan welgeteld 3 zitjes).
Met de nieuwe regeling wordt, op één uitzondering na (P-trein via Lier), enkel nog de verbinding via Leuven toegestaan.
Het gevolg is een bijna halvering van het aanbod. Ik heb het eens nageteld: tussen 6h00 en 24h00 heb ik momenteel 38 verbindingen heen, en 32 terug. Vanaf 14 december worden het dat er respectievelijk 22 en 20.

En dan zijn er nog de overstaptijden.
De rit van Brussel naar Begijnendijk gaat via de IC Brussel - Tongeren, met overstap in Leuven op de L-trein naar Antwerpen. Die laatste zal dan vertrekken vóór de IC, inplaats van erna.
Feit is dat de IC naar Tongeren een heel slechte reputatie heeft qua stiptheid. 20 minuten of meer zijn geen uitzondering. Misschien zal de aansluiting tot op zekere hoogte verzekerd worden, maar hoever kunnen ze dit rekken ? En voor de mensen die die aansluiting niet moeten halen is dit ook geen positieve zaak.
Stel dat alles volgens het boekje verloopt, dan bedraagt de overstaptijd amper 5 minuutjes, in een mierennest als Leuven zeker niet vanzelfsprekend. Je moet al een eind voor het binnenrijden van het station aan de deur gaan plakken om dan als eerst naar de trap te spurten. Leuk vooruitzicht, waarmee ik nogmaals een pleidooi wil houden voor het weghalen van de roltrap in de secundaire gang, die verhindert de doorstroming aanzienlijk.
Hopelijk slagen ze erin om de spoorverdeling aan te passen zodat de IC Brussel - Tongeren en de L Leuven - Antwerpen op hetzelfde perron vertrekken.

Ook voor mijn avondles in Leuven gaat het de slechte kant op. De laatste trein huiswaarts is om 21h14, en om die te halen moet ik de les een uurtje vroeger verlaten, en dan nog moet ik het op een drafje zetten. Vanaf 14 december wordt het laatste vertrek 21h05, nog eens 10 minuten vroeger. Ik zal het weer mogen uitleggen aan mijn leerkracht.
Feestbussen en andere nachtelijke activiteiten, daar hebben ze wel middelen voor. Maar voor een beetje bijscholing moet een mens zich in de meest onmogelijke bochten wringen of compromissen sluiten.

Als dit zo doorgaat, ga ik mij nog genoodzaakt zien om toch een auto aan te schaffen.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 23 nov 2008, 13:36
door Treinenman
Hier de huidige treinen te Lier op weekdagen:
L-trein naar Antwerpen-C (MW41)
L-trein naar Leuven (MS80)
IR-g naar Turnhout (MS80)
IR-c naar Antwerpen-C (MS80)
IC-r naar Turnhout (MS80-HLE M5)
IR-e naar Mol-Neerpelt/ Hasselt (MW41)
IC-r naar Brussel-Zuid (MS80-HLE M5)
IR-e naar Antwerpen-C (MW41)
IR-c naar Hasselt-Luik (MS80)
IR-g naar Antwerpen-C (MS80)
L naar Antwerpen-c (MS80)
L naar Mol (MW41)

P-treinen
P7282, 7215, 7283, 8280, 8215 en 8281 (HLE M4)
De P-treinen met MS86
Toeristentreinen (enkel juli-augustus):
ICT Neerpelt-Blankenberge (MW41)
ICT Turnhout-Blankenberge (MS80)

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 23 nov 2008, 13:47
door rvdborgt
Kalimero schreef:Ook voor mijn avondles in Leuven gaat het de slechte kant op. De laatste trein huiswaarts is om 21h14, en om die te halen moet ik de les een uurtje vroeger verlaten, en dan nog moet ik het op een drafje zetten. Vanaf 14 december wordt het laatste vertrek 21h05, nog eens 10 minuten vroeger. Ik zal het weer mogen uitleggen aan mijn leerkracht.
Feestbussen en andere nachtelijke activiteiten, daar hebben ze wel middelen voor. Maar voor een beetje bijscholing moet een mens zich in de meest onmogelijke bochten wringen of compromissen sluiten.

Als dit zo doorgaat, ga ik mij nog genoodzaakt zien om toch een auto aan te schaffen.
Laat dat ook zeker aan de NMBS weten. Me dunkt dat een trein op 22:05 vanaf Leuven niet te veel gevraagd moet zijn. In de andere richting vertrekt de laatste trein uit Antwerpen ook pas om 22:56.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 23 nov 2008, 14:51
door Kalimero
rvdborgt schreef:Laat dat ook zeker aan de NMBS weten. Me dunkt dat een trein op 22:05 vanaf Leuven niet te veel gevraagd moet zijn. In de andere richting vertrekt de laatste trein uit Antwerpen ook pas om 22:56.
Bedankt voor de tip. Die bedenking maak ik mij trouwens al langer.
Het frustrerende is dat er wel degelijk nog een L-trein vertrekt, momenteel om 22h14, vanaf 14 december om 22h05. Maar om één of andere reden houdt die het in Aarschot voor bekeken.
Wat ik wel eens doe in het betere seizoen is ervoor zorgen dat mijn fiets in Aarschot staat, vandaar is het een zestal kilometer naar huis. Maar dat vergt toch wel wat moed, zo 's avonds laat langs een drukke baan met het fietspad pal naast de weg (N10, Liersesteenweg).
Dat zou helemaal niet nodig zijn als ze gewoon dat treintje de rit laten uitdoen.

Nu heb ik wel eens gehoord dat volgens de beheersovereenkomst kleinere stopplaatsen maar tot 20h bediend moeten worden. Maar het blijft een scheve situatie: enerzijds is er die late L-trein Antwerpen-C (22h51) - Leuven (23h55), laatse (volledige) rit in de andere richting daarentegen Leuven (21h05) - Antwerpen-C (22h09).

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 23 nov 2008, 15:55
door Nicholas
Kalimero schreef:
rvdborgt schreef:Laat dat ook zeker aan de NMBS weten. Me dunkt dat een trein op 22:05 vanaf Leuven niet te veel gevraagd moet zijn. In de andere richting vertrekt de laatste trein uit Antwerpen ook pas om 22:56.
Bedankt voor de tip. Die bedenking maak ik mij trouwens al langer.
Het frustrerende is dat er wel degelijk nog een L-trein vertrekt, momenteel om 22h14, vanaf 14 december om 22h05. Maar om één of andere reden houdt die het in Aarschot voor bekeken.
Wat ik wel eens doe in het betere seizoen is ervoor zorgen dat mijn fiets in Aarschot staat, vandaar is het een zestal kilometer naar huis. Maar dat vergt toch wel wat moed, zo 's avonds laat langs een drukke baan met het fietspad pal naast de weg (N10, Liersesteenweg).
Dat zou helemaal niet nodig zijn als ze gewoon dat treintje de rit laten uitdoen.

Nu heb ik wel eens gehoord dat volgens de beheersovereenkomst kleinere stopplaatsen maar tot 20h bediend moeten worden. Maar het blijft een scheve situatie: enerzijds is er die late L-trein Antwerpen-C (22h51) - Leuven (23h55), laatse (volledige) rit in de andere richting daarentegen Leuven (21h05) - Antwerpen-C (22h09).
Langs de N10 fietsen is echt je leven wagen. Ik zou dat dus zeker niet te vaak doen !
Een trein om 22u05 moet zeker tot de mogelijkheden behoren!

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 23 nov 2008, 17:21
door Valkje
jan_olieslagers schreef:
Trainspotterke schreef:Bastogne-Nord en -Sud lukken trouwens wel!
Gaat daar dan terug een trein rijden?
Neen, maar het is waarschijnlijk nog altijd mogelijk om een treinticket naar deze (voormalige) stations te kopen, dat dan geldig is in de bus Libramont-Bastogne. Bij minstens 1 van deze stations zijn de sporen opgebroken/geasfalteerd om de bussen meer plaats te geven...

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 23 nov 2008, 17:34
door Steven
inderdaad, de bus vervangt 'voorlopig' nog steeds de treinen, ze staan dan ook in het spoorboekje zelf met een ritnummer van een trein. Het is dan ook de nmbs die de uurregeling laat opmaken voor deze bus zover ik het volg en niet de TEC, die voorzien de bussen en bestuurders.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Geplaatst: 23 nov 2008, 21:24
door Bert
Valkje schreef:
jan_olieslagers schreef:
Trainspotterke schreef:Bastogne-Nord en -Sud lukken trouwens wel!
Gaat daar dan terug een trein rijden?
Neen, maar het is waarschijnlijk nog altijd mogelijk om een treinticket naar deze (voormalige) stations te kopen, dat dan geldig is in de bus Libramont-Bastogne. Bij minstens 1 van deze stations zijn de sporen opgebroken/geasfalteerd om de bussen meer plaats te geven...
In Bastogne Sud zijn de sporen omgeruild voor een busparking.
Bastogne Nord ligt op een verhoogde bedding en dit is een fietspad (ravel toestand)op de plaats van het spoor.