Toekomst L12
Re: Belgische dubbeldekker past niet
maar de trein zal in Luchtbal wachten op zijn voorziene uurrooster, niet?
Re: Belgische dubbeldekker past niet
De dienstregeling tussen Roosendaal en Luchtbal blijft ongewijzigd. Enkel in Antwerpen-Centraal is er een verschuiving (zowel qua dienstregeling als qua verdiep).Kristofke schreef:maar de trein zal in Luchtbal wachten op zijn voorziene uurrooster, niet?
spoorwegrealist
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Voorlopig ontvangst van de L-trein op spoor 24, en de IRs wordt dan op bezet spoor ontvangen. Niet ideaal maar zelfs na zeer lang puzzelen de enige oplossing. Feit is dat:Kristofke schreef:Is er dan een andere treinreeks die van verdiep moet ruilen?
1) De mogelijkheden tot 'spoortje kiezen' tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal zijn dan technisch wel beschikbaar, maar door het zeer intense verkeer tussen beide stations (19 gekadanseerde verbindingen!!! Enkel de Brusselse NZV doet beter) en het feit dat 'spoortje kiezen' helaas met de huidige spoorconfiguratie steeds kruisingen inhoudt, zijn we verplicht om bv. treinen van L25 rechtdoor te laten rijden (en dus naar -2).
2) capaciteit Antwerpen-Centraal is te klein op niveau -2, helaas omdat daar een aantal relaties keren, terwijl niveau -2 eerder voorzien is voor doorgaand verkeer. Maar waarom er treinen keren, lees je onder puntje 1. En doorverbinden van lijnen L12/L4 met L25 is dan weer moeilijk door de materieelvereisten (HSL4->ETCS/25kV, Roosendaal->TBL1/homologatie) of capaciteitsbehoeften. Met de treinconfiguratie van de L-trein L12 kan je niets gaan doen op L25, gezien de capaciteit van de treinen niet overeenstemt. De IRb was bv. technisch (dienstregeling) een valabele kandidaat voor koppeling met de L-trein van L12
spoorwegrealist
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Dus.. er wordt voor miljarden een tunnel uitgegraven om doorgaand verkeer mogelijk te maken... en vervolgens gaat men die doorgaande sporen gebruiken voor kerende treinseries? Lijkt me dat er ergens iemand een inschattingsfoutje heeft gemaakt bij het uittekenen van de dienstregeling.
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Kan je treinen niet laten keren in Luchtbal? Vergelijkbaar met wat de SBB doet in Castiono - Arbedo (een station speciaal gebouwd om minder kerende treinen in Bellinzona te hebben)stefanic schreef: 2) capaciteit Antwerpen-Centraal is te klein op niveau -2, helaas omdat daar een aantal relaties keren, terwijl niveau -2 eerder voorzien is voor doorgaand verkeer.
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Herlees nu eens mijn vorige post...AlexNL schreef:Dus.. er wordt voor miljarden een tunnel uitgegraven om doorgaand verkeer mogelijk te maken... en vervolgens gaat men die doorgaande sporen gebruiken voor kerende treinseries? Lijkt me dat er ergens iemand een inschattingsfoutje heeft gemaakt bij het uittekenen van de dienstregeling.
Er liggen te weinig wissels om vlot (en zonder teveel conflicten) het niveau te kiezen dat optimaal is voor de treinen. Dit is iets dat al tijdens de ontwerpfase is gemeld. Men is trouwens nog steeds bezig met weghalen van wisselmogelijkheden (vertakking Stadion tussen Berchem en Mortsel...)...
Daarvoor zouden de IRd, IRn en IC-I in aanmerking komen, maar die hebben te weinig keertijd in Centraal, om ook nog eens uit te wijken naar wijkbundel Luchtbal (Luchtbal zelf heeft geen zin, op de volle lijn...)K V B schreef:Kan je treinen niet laten keren in Luchtbal? Vergelijkbaar met wat de SBB doet in Castiono - Arbedo (een station speciaal gebouwd om minder kerende treinen in Bellinzona te hebben).
spoorwegrealist
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Dat gebeurd nu al met sommige treinen, met als gevolg dat de bestuurders geen tijd meer hebben om een plasje te maken. In Antwerpen centraal hadden ze 20 min keertijd, in de luchtbal blijft van die 20 minuten niet zoveel meer over.
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Dat kan je oplossen door machinisten af te lossen, en een pauze in het dienstrooster in te bouwen. Zo doet de SBB dat bijvoorbeeld. (Ik mocht onlangs eens meelopen met een Zwitserse machinist, en we hadden tussen twee treinen in Zürich zelfs probleemloos tijd voor een koffie). Of je laat een afzonderlijke ploeg machinisten de treinen keren in Luchtbal.Steven schreef:Dat gebeurd nu al met sommige treinen, met als gevolg dat de bestuurders geen tijd meer hebben om een plasje te maken. In Antwerpen centraal hadden ze 20 min keertijd, in de luchtbal blijft van die 20 minuten niet zoveel meer over.
Het lijkt me dat 20 minuten een perron bezetten in een druk station als Centraal behoorlijk inefficient is.
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Dan kan je zeker, maar op den duur los je een trein alle 5 km af, onze diensten zijn nu in bepaalde gevallen al een heksenketel, je mag stellen dat het netwerk van depots in ons land vrij verschillend is tov de omringende landen (vaststelling op basis van gesprekken met buitenlandse collega's) en dat daardoor ook de werking en aflospunten anders verlopen. Het is nu eenmaal heel kostelijk om voor enkel uit te wijken en terug aan perron te brengen een andere bestuurder te nemen. Je moet namelijk een bestuurder meer gaan opstellen voor die korte stukjes te doen op het moment dat de andere bestuurder gewoon in het station blijft. Daar de nmbs vooral wil besparen door de bestuurder net zoveel mogelijk te laten werken is dit dus omgekeerd aan wat jij komt te vertellen.
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Al die aflossingen hebben ook een groot nadeel: als er eens een verstoring is van een zekere grootte (buiten de gebruikelijke marge), dan is het een helse klus om alles en iedereen weer op de juiste plaats te krijgen. Niet dat ik ervoor ga pleiten om elke bestuurder van begin tot einde dienst met dezelfde trein te laten rijden, maar je moet wel met alle factoren rekening houden als je met een dergelijke oplossing komt.
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Mag ik vragen wat er precies veranderd qua dienstregeling? Moet je in Luchtbal bijvoorbeeld dan overstappen op een trein naar Antwerpen Centraal? Of begrijp ik het verkeerd?stefanic schreef:De dienstregeling tussen Roosendaal en Luchtbal blijft ongewijzigd. Enkel in Antwerpen-Centraal is er een verschuiving (zowel qua dienstregeling als qua verdiep).Kristofke schreef:maar de trein zal in Luchtbal wachten op zijn voorziene uurrooster, niet?
Heb weleens de stopper van Roosendaal naar Antwerpen of andersom van Antwerpen naar Roosendaal.
Groetjes,
Marianne



Re: Belgische dubbeldekker past niet
De perrons zijn er voor gemaakt dus waarom niet?stefanic schreef:
2) capaciteit Antwerpen-Centraal is te klein op niveau -2, helaas omdat daar een aantal relaties keren, terwijl niveau -2 eerder voorzien is voor doorgaand verkeer. Maar waarom er treinen keren, lees je onder puntje 1. En doorverbinden van lijnen L12/L4 met L25 is dan weer moeilijk door de materieelvereisten (HSL4->ETCS/25kV, Roosendaal->TBL1/homologatie) of capaciteitsbehoeften. Met de treinconfiguratie van de L-trein L12 kan je niets gaan doen op L25, gezien de capaciteit van de treinen niet overeenstemt. De IRb was bv. technisch (dienstregeling) een valabele kandidaat voor koppeling met de L-trein van L12
De zone B benutten op de -2 geeft al direct wat meer reizigers in het kievit gedeelte.
Treinen als de L naar Roosendaal en de noorderkempen shuttle rijden nooit zuidelijker dan centraal en de IRn en ICi nooit noordelijker.
Zijn er dan praktische bezwaren om met zones te werken? De APQ's op het perron zijn er op voorzien.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Belgische dubbeldekker past niet
Alleen niet in een tunnel. (Schiphol is het enige station waar treinen hun eindpunt hebben. Treinen met het eindpunt Schiphol keren op Hoofddorp opstel, de rest rijdt door)
En niet planmatig dat er twee treinen op hetzelfde spoor keren, zonder seinen ertussen. Het enige station waar dat soms gebeurt is in Apeldoorn, waar op maandag (spoor 1), woensdag (spoor 3) en donderdag (spoor 4) een spoor buitendienst is, waardoor de 7000 en de 17800 op hetzelfde spoor keren (maandag spoor 3, woensdag en donderdag op spoor 1)
7000=Sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede
17800=Sprinter Apeldoorn-Zutphen.
En niet planmatig dat er twee treinen op hetzelfde spoor keren, zonder seinen ertussen. Het enige station waar dat soms gebeurt is in Apeldoorn, waar op maandag (spoor 1), woensdag (spoor 3) en donderdag (spoor 4) een spoor buitendienst is, waardoor de 7000 en de 17800 op hetzelfde spoor keren (maandag spoor 3, woensdag en donderdag op spoor 1)
7000=Sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede
17800=Sprinter Apeldoorn-Zutphen.