Fyra

K V B

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Nu gaat gaan de miljarden naar de Duitse economie waar ze vroeger terug in de Belgische zouden vloeien. Wat pietje zegt klopt inderdaad ook: dat Belgische bedrijven nu mee kunnen bedingen naar buitenlandse opdrachten. Alleen wordt hier het loonverschil vergeten. Als een Roemeens en een Belgisch bedrijf elk exact dezelfde locomotief produceren zal de Roemeens hoe dan ook goedkoper zijn omdat de loonkosten daar veel lager liggen. In een openbare aanbesteding zal dus voor het Roemeense bedrijf gekozen worden en niet voor het Belgische. Dit concurrentievoordeel kan je momenteel maar op 1 manier oplossen: het loonverschil wegwerken. Dus ofwel laat je de lonen daar stijgen ofwel dalen de lonen hier. Ik denk eerlijk gezegd dat eerder het tweede zal gebeuren. Vroeger loste men dit op door een invoerheffing, maar in de EU mag dat uiteraard niet.
Kijk, nu moet ik toch even je een paar basisbeginselen uit de economie bijbrengen.

Import wordt met export betaald.

Wat dus in de Duitse economie vloeit zijn niet zoveel miljoenenn euro. Wat als gevolg van deze bestelling in de Duitse economie vloeit zijn miljoenen euro aan goederen en diensten, geproduceerd in België. Geproducert door Belgische arbeiders en bedienden.

Als we minder importeren, dan gaan we ook minder exporteren. Als de Duitsers minder exporteren dan importeren ze ook minder. Loonverschil heeft er niks mee te maken. Het maakt niet uit of onze handelspartner Duitsland, Roemenië of China is. Handel is goed voor ons en voor hen. Als wij meer in China kopen, dan koopt China ook meer bij ons. Dat is logisch als je bedenkt wat het zou beteken moest een land enkel exporteren, en niet importeren. Dat is hetzelfde als iemand die enkel werkt, maar nooit iets voor zijn loon koopt...
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

^^Dat zei Pietje al. Het voordeel van Europese aanbestedingen is inderdaad het tweerichtingsverkeer zodat Belgische bedrijven ook naar Duitse en Franse aanbestedingen kunnen meedingen. Voor een klein land als België is dat inderdaad positief. Het is met een eenvoudig rekensommetje uit te maken in hoeverre het systeem van Europese aanbestedingen voordelig voor ons is. Als alle Belgische overheden hun bestellingen in het buitenland plaatsen er een minder buitenlandse bedrijven hun bestellingen bij Belgische bedrijven plaatsen is dat een slechte zaak. Als Belgische bedrijven er echter meer aanbiedingen in het buitenland bij krijgen is dat positief. Hoe dit uitdraait kan geen enkele economische wet of theorie voorspelen. Je ziet het: economie is geen exacte wetenschap. Er komt zeer veel sociologie en ook politicologie bij kijken. Er zijn types die geloven dat het kapitalistische economische systeem wonderen kan verrichten maar ik weet 1 ding: het is niet heilig. Het is een systeem door mensen uitgevonden dat voortdurend aan de menselijke behoeften moet bijgepast worden.

Wel vind ik je enorm naïef als je werkelijk denkt dat loonkost hier niets mee te maken heeft. Loonkost bepaald een flink deel van de prijs. Het is 100% logisch dat een bedrijf dat met goedkopere arbeiders werkt een goedkoper product kan afleveren. Dat is een nog grotere basisregel is de economie. En die loonkost is wel degelijk een handicap voor ons. Het valt maar te bezien hoe dat zal uitdraaien wat onze concurrentiepositie op de internationale markt betreft. De overheid mag bij aanbestedingen enkel naar het finale prijskaartje kijken.
groentje

Bericht door groentje »

Het financiële plaatje dat voldoet aan de gestelde eisen. Bepaalde eisen kunnen inderdaad niet gesteld worden, zoals productie in België, maar kwaliteitseisen kan perfect. Op voorwaarde dat de Belgische fabrieken in staat zijn uitstekende kwaliteit te leveren, zijn ze dus niet helemaal kansloos.
Trammist

Bericht door Trammist »

Binnen 50 jaar zijn Europa en de VS de lageloonlanden in dienst van de VAE en China. Sowieso.
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:^^Dat zei Pietje al. Het voordeel van Europese aanbestedingen is inderdaad het tweerichtingsverkeer zodat Belgische bedrijven ook naar Duitse en Franse aanbestedingen kunnen meedingen. Voor een klein land als België is dat inderdaad positief. Het is met een eenvoudig rekensommetje uit te maken in hoeverre het systeem van Europese aanbestedingen voordelig voor ons is. Als alle Belgische overheden hun bestellingen in het buitenland plaatsen er een minder buitenlandse bedrijven hun bestellingen bij Belgische bedrijven plaatsen is dat een slechte zaak. Als Belgische bedrijven er echter meer aanbiedingen in het buitenland bij krijgen is dat positief. Hoe dit uitdraait kan geen enkele economische wet of theorie voorspelen. Je ziet het: economie is geen exacte wetenschap. Er komt zeer veel sociologie en ook politicologie bij kijken. Er zijn types die geloven dat het kapitalistische economische systeem wonderen kan verrichten maar ik weet 1 ding: het is niet heilig. Het is een systeem door mensen uitgevonden dat voortdurend aan de menselijke behoeften moet bijgepast worden.
Economie is geen exacte wetenschap. Maar wiskunde is dat wel. Wat je vergeet is dat als wij meer zouden importeren dan we exportere we eigenlijk een deel van onze import dus cadeau krijgen.
Wel vind ik je enorm naïef als je werkelijk denkt dat loonkost hier niets mee te maken heeft. Loonkost bepaald een flink deel van de prijs. Het is 100% logisch dat een bedrijf dat met goedkopere arbeiders werkt een goedkoper product kan afleveren. Dat is een nog grotere basisregel is de economie. En die loonkost is wel degelijk een handicap voor ons. Het valt maar te bezien hoe dat zal uitdraaien wat onze concurrentiepositie op de internationale markt betreft. De overheid mag bij aanbestedingen enkel naar het finale prijskaartje kijken.
Je moet toch beter leren lezen. Ik heb gezegd dat loonkost geen invloed heeft op hoeveel geld uiteindelijk in de Belgische Economie vloeit. Dat hangt enkel af van hoeveel er uitgegeven wordt.

Stel de NMBS wil 100 locomotieven kopen en heeft volgende opties:

A) voor 400 miljoen kopen bij Bombardier in Brugge.
B) voor 300 miljoen kopen bij een fabrikant in Romenië.

We gaan er even van uit dat opties A en B gelijkwaardige producten betreft.

In Scenario A) stroomt er dus 400 miljoen van de NMBS in de Belgische Economie.
In Scenario B) stroomt er 300 miljoen van de NMBS in de Roemeense Economie, en komen er voor 300 miljoen aan locomotieven naar België. Ook stijgt de export van goederen van België naar Roemenië met 300 miljoen. Dus er stroom hier 300 miljoen in de Belgische economie. Import veroorzaakt export. In scenario B zijn het niet de arbeiders van Bombardier Brugge die werk hebben, maar arbeiders van andere Belgische, op de export gerichte bedrijven.

Wat is nu het beste voor België? Het lijkt me Scenario B, want in scenario A eindigt de NMBS met 100 locomotieven, en in B eindigt de NMBS met 100 locomotieven en 100 miljoen euro extra, die ook nog eens in de Belgische economie kan vloeien...

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de enige relevante parameter om het effect van een bestelling op de Belgische economie vast te stellen de grootte van die bestelling is. Het is niet belangrijk waar die gebeurt. Het is ook niet belangrijk hoeveel de arbeiders die die bestelling uitvoeren betaald worden.
K V B

Bericht door K V B »

Trammist schreef:Binnen 50 jaar zijn Europa en de VS de lageloonlanden in dienst van de VAE en China. Sowieso.
Lijkt me onwaarschijnlijk.

Ooit was België een lage loon land in dienst van het VK. Na WOII waren we een lage loon land in dienst van de VS. Het heeft noch België, noch het VK of de VS geschaadt, integendeel.
China is nu een lageloon land, omdat het een overschot aan arbeid en een tekort aan kapitaal heeft. Dat gaat veranderen, maar er is geen reden om aan te nemen dat de opgang van China tot een absolute neergang van Europa zou voeren.
luigi
Contacteer:

Bericht door luigi »

even terug on topic :

Vorige nacht (3-11-2010 om 1.10u) stond er een Fyra stil net over de Nederlandse grens bij Hazeldonk (HSL-lijn Antwerpen-Breda). Er stond een bestelbusje bij. Het leek me alsof er problemen waren.
Binnenin brandde er licht en ik had de indruk dat er een interieur in zat. Zeker ben ik daar niet van, want ik reed daar op de snelweg en 't was pikdonker, 't ging allemaal iets te snel.
Verderop in station Noorderkempen waren mensen van Infrabel de sporen aan het inspecteren.
Heeft iemand een idee wat daar aan de hand was? En of het één met het ander te maken had?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De testen die op dit moment op de HSL worden uitgevoerd met de V250 hebben alleen betrekking op het Nederlandse gedeelte, ofwel Hoofddorp - Hazeldonk grens, waarna er gekeerd wordt. Voor zover ik weet zijn er nog geen grensoverschrijdende proefritten uitgevoerd, dus ik denk niet dat Infrabel bij Noorderkempen iets te maken had met de V250 bij Hazeldonk.
thomaslj

Bericht door thomaslj »

Voor die poll tot hoever moet er gegaan worden: 2020, 2030 of nog later? :D
kika

Bericht door kika »

Ook nog een optie voor musuemritten toevoegen aub.
Robin

Bericht door Robin »

Voor zij die het gemist hebben ;)

Vandaag om 14:47 Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kristofvt

Bericht door kristofvt »

De fyra gaat vanaf 4 april 2011 van Breda naar Amsterdam rijden. Hiervoor zullen de v250 gebruikt worden waardoor de reistijd 35 minuten verkort.
Als de leveringen goed op gang komen en problemen uitblijven dan zal de V250 tegen eind 2011 hopelijk ook tegen hoge snelheid op het Belgisch spoor te zien zijn.
ferry

Bericht door ferry »

Schande dat dit zolang moet duren
idem dito het "gestalde" kapitaal loks 18

w
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

kristofvt schreef:De fyra gaat vanaf 4 april 2011 van Breda naar Amsterdam rijden. Hiervoor zullen de v250 gebruikt worden waardoor de reistijd 35 minuten verkort.
Het persbericht spreekt van "comfortabele intercityrijtuigen", ze bedoelen dus ICR in frambozenkleuren.
kristofvt schreef:Als de leveringen goed op gang komen en problemen uitblijven dan zal de V250 tegen eind 2011 hopelijk ook tegen hoge snelheid op het Belgisch spoor te zien zijn.
Eerst zien, dan geloven!
AlexNL

Bericht door AlexNL »

kristofvt schreef:De fyra gaat vanaf 4 april 2011 van Breda naar Amsterdam rijden. Hiervoor zullen de v250 gebruikt worden waardoor de reistijd 35 minuten verkort.
Als de leveringen goed op gang komen en problemen uitblijven dan zal de V250 tegen eind 2011 hopelijk ook tegen hoge snelheid op het Belgisch spoor te zien zijn.
Nope, het wordt Traxx met Prio, geen V250. De hoop is dat medio 2011 de V250 eindelijk is toegelaten en dat er eind 2011 genoeg zijn om Amsterdam - Brussel v.v. met V250 af te leggen. Ik moet sowieso nog zien dat 4 april gehaald wordt, er is al iets teveel vertraging en problematiek rondom de HSL en Fyra in het bijzonder.

Wat ik me afvraag is of er ook zoveel vertraging was toen de allereerste TGV (na de prototypes) besteld werd bij GEC-Alsthom, en of SNCF daarmee zonder meer mee akkoord ging zoals HSA lijkt te doen.
Plaats reactie