Railtime
Re: Railtime
Ben ik het, of is Railtime plots gigantisch (en onpraktisch) veranderd...?
Ik krijg nu een openingsscherm met vier balken - "zoeken per station", "routeplanner", "zoeken per trein" en "storingen".
De storingen worden niet meer bovenaan het blad weergegeven, maar op een apart blad dat je moet opendoen.
Het storingsblad heeft géén links naar de andere drie bladzijden; de andere drie bladzijden dan weer wel.
Tot gisteren had je op elke bladzijde een vakje waar je het treinnummer zo kon invullen - nu moet je daar specifiek voor naar de "zoeken per trein" tab.
...
Dan vond ik de vorige versie toch véél handiger om mee te werken...
Ik krijg nu een openingsscherm met vier balken - "zoeken per station", "routeplanner", "zoeken per trein" en "storingen".
De storingen worden niet meer bovenaan het blad weergegeven, maar op een apart blad dat je moet opendoen.
Het storingsblad heeft géén links naar de andere drie bladzijden; de andere drie bladzijden dan weer wel.
Tot gisteren had je op elke bladzijde een vakje waar je het treinnummer zo kon invullen - nu moet je daar specifiek voor naar de "zoeken per trein" tab.
...
Dan vond ik de vorige versie toch véél handiger om mee te werken...


Re: Railtime
Nieuwe RailTime-app voor Windows 8 10-12-2013
http://www.infrabel.be/nl/nieuws/nieuwe ... -windows-8
http://www.infrabel.be/nl/nieuws/nieuwe ... -windows-8
Re: Railtime
Ik denk dat je de mobiele versie geopend hebt...Trein30 schreef:Ben ik het, of is Railtime plots gigantisch (en onpraktisch) veranderd...?
Re: Railtime
Als ik Railtime opzoek via Google - of zelfs als ik manueel Railtime intyp in m'n browser - gaat deze automatisch naar de mobiele versie. :/Eimai schreef:Ik denk dat je de mobiele versie geopend hebt...Trein30 schreef:Ben ik het, of is Railtime plots gigantisch (en onpraktisch) veranderd...?


Re: Railtime
Ga eens expliciet naar deze link: http://railtime.be/website/Trein30 schreef:Als ik Railtime opzoek via Google - of zelfs als ik manueel Railtime intyp in m'n browser - gaat deze automatisch naar de mobiele versie. :/
Re: Railtime
Werkt ook niet: dan verbindt deze automatisch door naar http://railtime.be/mobile/HTML/Home.aspx?l=EN&s=1Eimai schreef:Ga eens expliciet naar deze link: http://railtime.be/website/Trein30 schreef:Als ik Railtime opzoek via Google - of zelfs als ik manueel Railtime intyp in m'n browser - gaat deze automatisch naar de mobiele versie. :/
Maar je hebt me wel op het juiste pad gebracht: ik heb gevonden dat met de expliciete link http://www.railtime.be/website/uurregeling-treinen ik op de juiste bladzijde terecht kom...
Hint aan Infrabel: niet iedereen onder ons heeft Windows 8/tablets/iPads/Smartphones...!!



Re: Railtime
In dit geval ligt het aan u, die link werkt perfect.Trein30 schreef:Werkt ook niet: dan verbindt deze automatisch door naar http://railtime.be/mobile/HTML/Home.aspx?l=EN&s=1Eimai schreef:Ga eens expliciet naar deze link: http://railtime.be/website/Trein30 schreef:Als ik Railtime opzoek via Google - of zelfs als ik manueel Railtime intyp in m'n browser - gaat deze automatisch naar de mobiele versie. :/
Maar je hebt me wel op het juiste pad gebracht: ik heb gevonden dat met de expliciete link http://www.railtime.be/website/uurregeling-treinen ik op de juiste bladzijde terecht kom...
Hint aan Infrabel: niet iedereen onder ons heeft Windows 8/tablets/iPads/Smartphones...!!
Re: Railtime
Ik had gisteren een mailtje verzonden aangezien de treinen naar Ninove - Geraardsbergen vaak pas een halfuur na aankomst een aanduiding kregen, het antwoord van Infrabel:
RailTime is een initiatief van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het belgisch spoorwegnet.
Het bepalen van de positie van een trein in real time is gebaseerd op meetpunten langs de sporen. De informatie op de site is steeds die van het laatste meetpunt. Daarom wordt momenteel de vertraging van een trein die ergens stilstaat of nog niet vertrokken is, niet automatisch vermeld op de site. Deze verschijnt op het moment waarop de trein het eerstvolgende meetpunt voorbijrijdt of op basis van de encoderingen door het personeel dat verantwoordelijk is voor de verkeersleiding (afgeschafte trein).
De registraties op de lijn 90 tussen Denderleeuw en Geraardsbergen zijn momenteel beperkt tot enkel deze twee stations. Dit betekent dat de vertraging van een trein zal aangeduid zijn indien deze bij vertrek in Denderleeuw minstens 5 minuten bedraagt. Een trein die pas later vertraging oploopt zal pas bij aankomst in Geraardsbergen kunnen worden aangeduid met vertraging. Het is een huidige beperking van het systeem, maar het verklaart uw vaststellingen.
Het is evenwel de bedoeling van Infrabel om op alle lijnen van het belgisch netwerk een getrouwe optekening te kunnen waarborgen.
RailTime is een initiatief van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het belgisch spoorwegnet.
Het bepalen van de positie van een trein in real time is gebaseerd op meetpunten langs de sporen. De informatie op de site is steeds die van het laatste meetpunt. Daarom wordt momenteel de vertraging van een trein die ergens stilstaat of nog niet vertrokken is, niet automatisch vermeld op de site. Deze verschijnt op het moment waarop de trein het eerstvolgende meetpunt voorbijrijdt of op basis van de encoderingen door het personeel dat verantwoordelijk is voor de verkeersleiding (afgeschafte trein).
De registraties op de lijn 90 tussen Denderleeuw en Geraardsbergen zijn momenteel beperkt tot enkel deze twee stations. Dit betekent dat de vertraging van een trein zal aangeduid zijn indien deze bij vertrek in Denderleeuw minstens 5 minuten bedraagt. Een trein die pas later vertraging oploopt zal pas bij aankomst in Geraardsbergen kunnen worden aangeduid met vertraging. Het is een huidige beperking van het systeem, maar het verklaart uw vaststellingen.
Het is evenwel de bedoeling van Infrabel om op alle lijnen van het belgisch netwerk een getrouwe optekening te kunnen waarborgen.
Re: Railtime
Tjah, zo is het helaas met die oude seinhuizen.
Ook de seingevers zelf weten niet exact waar de treinen zich bevinden. Bij alle vernieuwingen wordt dat gelukkig meegenomen, maar op sommige plaatsen zal het helaas nog jaren zo zijn. Enkel de nieuwe vertrekprocedure kan soelaas brengen op plekken waar er stopplaatsen zijn.
Ook de seingevers zelf weten niet exact waar de treinen zich bevinden. Bij alle vernieuwingen wordt dat gelukkig meegenomen, maar op sommige plaatsen zal het helaas nog jaren zo zijn. Enkel de nieuwe vertrekprocedure kan soelaas brengen op plekken waar er stopplaatsen zijn.
Re: Railtime
Dit was het geval wegens de vele werken in Gent St. Pieters. Sporen 2 tem 7 waren reeds buiten dienst voorzien vanaf 23u.Stijn91 schreef:Volgens Railtime komen tussen 22:55 en 23:55 9 van de 13 treinen in Gent aan op sporen 8 of 9, zou daar een reden voor zijn?
Re: Railtime
Raar dat dit 1,5 jaar of minder niet was, toen kon ik een bepaalde trein volgen in elk station of toch tot in Ninove. Wat heb je aan iets als het niet naar behoren werkt?Shrek schreef:Tjah, zo is het helaas met die oude seinhuizen.
Ook de seingevers zelf weten niet exact waar de treinen zich bevinden. Bij alle vernieuwingen wordt dat gelukkig meegenomen, maar op sommige plaatsen zal het helaas nog jaren zo zijn. Enkel de nieuwe vertrekprocedure kan soelaas brengen op plekken waar er stopplaatsen zijn.
@stekkerz: bedankt voor de info.
Re: Railtime
Dat zullen dan wel geen reële tijden geweest zijn maar interpolaties.Stijn91 schreef: Raar dat dit 1,5 jaar of minder niet was, toen kon ik een bepaalde trein volgen in elk station of toch tot in Ninove. Wat heb je aan iets als het niet naar behoren werkt?
En het systeem werkt wel naar behoren op alle vernieuwde stukken hoor

Re: Railtime
Maar sommige mensen kunnen dus niet zien waar hun trein eventueel zit, zoiets snap ik niet.Shrek schreef:Dat zullen dan wel geen reële tijden geweest zijn maar interpolaties.Stijn91 schreef: Raar dat dit 1,5 jaar of minder niet was, toen kon ik een bepaalde trein volgen in elk station of toch tot in Ninove. Wat heb je aan iets als het niet naar behoren werkt?
En het systeem werkt wel naar behoren op alle vernieuwde stukken hoor
Vandaag zou IR3515 in Aalst op spoor 12 zijn toegekomen, zal ook wel een foutje geweest zijn.
Re: Railtime
Stijn, als ze zelfs op de blokpost(en) niet kunnen zien waar de trein zich (exact) bevindt, waar zou railtime dan deze informatie vandaan moeten toveren
?

Re: Railtime
Moderne seinen zijn allemaal via seinketen verbonden met de centrale seincomputer. Die centrale computer kan dan van elke trein in zijn gebied exact zeggen aan welk sein deze zich bevindt. Die computers zijn dan gelinkt aan de centrale database die alle treinen opvolgt en die info zo doorgeeft aan railtime en de andere realtimetoepassingen (omroepen, aankondigers,...)Stijn91 schreef:Maar sommige mensen kunnen dus niet zien waar hun trein eventueel zit, zoiets snap ik niet.
Bij oude seinen is er geen computer. Op de baanvakken zijn er enkel een paar relais die het sein zelf aansturen, die zijn enkel verbonden met het volgende sein om eventueel groen te kunnen geven maar voor de rest wordt er geen info doorgegeven. Enkel in de stations is er een echte detectie van de treinen, daartussen kan niemand echt zeggen waar de trein juist zit.
Je kan dan gokken waar de trein op het traject juist zit, maar zeker weet je het nooit.
Het spreekt voor zich dat Infrabel alle seinen vervangt door moderne computergestuurde exemplaren, maar dat is een gigantisch werk dat nog vele jaren zal duren.