Pagina 12 van 21
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 26 aug 2010, 12:21
door Steven
dentheo schreef:ReisThijs schreef:b-loc schreef:]Raar is het niet, eigenlijk heel logisch om bij een trein die uit meerdere delen bestaat deze allemaal een eigen volgnummer te geven. De eerste zes cijfers zijn wel hetzelfde, dat is dan dus het treinstelnummer.
.
En na een paar brandjes of botsingen geraken die dan weer door elkaar, omdat men van twee halve goede één goede samenstelt.
Maar ja, ze moeten wel eens kiezen, Siemens moet schilderen...
Zoveel gebeurd dat nu ook niet hoor. In die paar gevallen dat het dan wel gebeurd is gaat er meestal nog een hernummering aan te pas komen (in geval van MS 709 is dit zo).
Trouwens om daar even op in te gaan de middenrijtuigen van de breaks hebben nooit op nummer gehangen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 26 aug 2010, 13:34
door b-loc
Steven schreef:
inderdaad aangezien het voor een loc een ander systeem is, bij de motorstellen houden ze rekening met het aantal rijtuigen waaruit deze is opgebouwd en bij een loc is dit niet nodig.
Als het laatste nummer toch niet gebruikt wordt kan men dat dan niet gebruiken voor de generatie vb
018-001-
2 => T18 Siemens
028-001-
2 => T28 Bombardier
maar er bestaat nog maar 1 generatie 13's
dus 013-001-
1
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 26 aug 2010, 21:47
door Steven
Bij de locomotieven gebruikt men dit als controlecijfer. Net zoals de laatste twee cijfers van een bankrekening als controle dienen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 27 aug 2010, 20:20
door Joris
Hallo,
Steven schreef:Bij de locomotieven gebruikt men dit als controlecijfer. Net zoals de laatste twee cijfers van een bankrekening als controle dienen.
Bij rijtuigen en goederenwagens eveneens.
Groeten,
Joris De Mol
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 03 sep 2010, 18:15
door HijDieHetWeet
Effe verduidelijken: het zal wel degelijk 08001-.... voor de mono's en 08501-... voor de Bi's zijn. Dat is al zeer lang geleden beslist.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 10 sep 2010, 19:49
door Mechanik
bobke schreef:
Zoals Steven zei staat de Desiro in de ene kleurenstelling beter dan de andere. ÖBB heeft ook 200 Desiro stellen bestelt voor 2011-2015 en ik vind dat die kleurenstelling wel beter past als je het vergelijkt met de NMBS versie.

Hier is duidelijk te zien dat er een designer aan gewerkt heeft en niet een "saai" ingenieurke ....
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 14 sep 2010, 15:29
door ronny
HijDieHetWeet schreef:Effe verduidelijken: het zal wel degelijk 08001-.... voor de mono's en 08501-... voor de Bi's zijn. Dat is al zeer lang geleden beslist.
De volgorde van levering is blijkbaar aangepast daar de bi's momenteel reeds worden getest te Bertrix. Deze zouden met de volgende zomerdienstregeling in dienst komen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 16 sep 2010, 07:26
door Steven
ronny schreef:HijDieHetWeet schreef:Effe verduidelijken: het zal wel degelijk 08001-.... voor de mono's en 08501-... voor de Bi's zijn. Dat is al zeer lang geleden beslist.
De volgorde van levering is blijkbaar aangepast daar de bi's momenteel reeds worden getest te Bertrix. Deze zouden met de volgende zomerdienstregeling in dienst komen.
Men start met de testen op een tweespanningstel omdat dit dan geldig is voor de hele reeks. Dit zegt niets over de verdere leveringen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 16 sep 2010, 09:19
door Hobbes
Ik heb onlangs wel gehoord dat men eerst de tweespanning versie zou leveren, deze zou dan inderdaad ingezet worden in het zuiden van het land zodat de MW41's daar vrijkomen. Klinkt logisch, aangezien het Gen de eerste jaren toch niet zal af zijn en men op andere plaatsen met een tekort aan MW41's zit.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 17 sep 2010, 07:06
door HijDieHetWeet
Niet te hard focussen op het GEN. Slechts 95 van de 305 MR's zijn hiervoor voorzien. De rest dient om de MR62-65 te vervangen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 17 sep 2010, 08:04
door pietje
HijDieHetWeet schreef:Niet te hard focussen op het GEN. Slechts 95 van de 305 MR's zijn hiervoor voorzien. De rest dient om de MR62-65 te vervangen.
Zijn er eventueel ook niet enkele voorzien om op de Athus-Meuse lijn de MW 41 te vervangen?
Ik blijf het zonde vinden om dieselstellen te gebruiken op geëlectrificeerde lijnen, maar ik snap wel dat er voor pakweg 5 stellen geen nieuwe reeks wordt aangekocht.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 17 sep 2010, 10:33
door Hobbes
HijDieHetWeet schreef:Niet te hard focussen op het GEN. Slechts 95 van de 305 MR's zijn hiervoor voorzien. De rest dient om de MR62-65 te vervangen.
Daar ben ik mij van bewust, maar er was gezegd dat de eerste 95 voor het Gen zouden zijn.
Nu heb ik onlangs gehoord van een collega dat men eerst de 3KV/25KV versie zou maken, oa om de MW41's te vervangen op de Athus-Meuse lijn.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 17 sep 2010, 16:35
door b-loc
Hobbes schreef:HijDieHetWeet schreef:Niet te hard focussen op het GEN. Slechts 95 van de 305 MR's zijn hiervoor voorzien. De rest dient om de MR62-65 te vervangen.
Daar ben ik mij van bewust, maar er was gezegd dat de eerste 95 voor het Gen zouden zijn.
Nu heb ik onlangs gehoord van een collega dat men eerst de 3KV/25KV versie zou maken, oa om de MW41's te vervangen op de Athus-Meuse lijn.
Als de gen toch nog niet volledig af is kunnen ze beter de MW41 vervangen door BI stellen op die lijn
dan Mono stellen te laten wachten tot de gen af is
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 17 sep 2010, 19:18
door Steven
Die mono stellen gaat men niet gewoon aan de kant zetten tot het gen in 2016 à 2019 klaar is hoor. De volledige vloot aan desiro ml zal zowat de meeste klassiekjes vervangen. Op de GEN lijnen en de rest van het land.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 17 sep 2010, 19:58
door ronny
Steven schreef:
Men start met de testen op een tweespanningstel omdat dit dan geldig is voor de hele reeks. Dit zegt niets over de verdere leveringen.
In L'Avenir van 8 september staat er een artikel over, er wordt vermeld dat een groot aantal bi's zullen onderhouden worden in Stockem.