Pagina 113 van 187

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 01:07
door groentje
Er is zeker een markt voor een Fyra-achtige verbinding, maar is die groot genoeg om te bestaan naast een IC en de Thalys? Ik heb er mijn twijfels bij. En het 'succes' van Fyra, toch de opvolger van en succesvolle IC-verbinding, lijkt me gelijk te geven.
Ik volg Commendatore dan ook, niets tegen Fyra an sich, ze mogen het gerust proberen, vrije markt, weet je wel, maar de afschaffing van de IC was een grote vergissing. En hopelijk herstellen ze, vroeg of laat, hun vergissing. Op zijn minst op het traject Brussel - Den Haag lijkt me dat best mogelijk.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 01:21
door Tijgernoot
Er is zeker wel vraag naar de Fyra, alleen zijn er wel een aantal dingen misgegaan.

Niet alle reizigers die de Benelux kozen, zullen de Fyra kiezen door
a.) geen integratie met nationale tariefsystemen
b.) het moeilijker verkrijgen van tickets: in bijvoorbeeld Nederland waren SuperDagRetour-tickets voor Antwerpen en Brussel op elk station uit de kaartautomaat te halen en te combineren met kortingskaarten en kon je zo in de trein springen
c.) Sommige stations hebben geen Fyra, reizigers die naar die stations kwamen moeten nu naar een ander station wat soms behoorlijk om is.

De Fyra is wel een hogesnelheidstrein maar valt in een heel andere klasse dan de tot nu toe gekende HSL-treinen in Europa. De trein heeft geen bar/restauratie maar beperkte catering d.m.v. een karretje, de trein bied weinig extra's aan de reizigers: geen internet, alleen stopcontacten in de eerste klas, het is van binnen eigenlijk gewoon een Nederlandse intercity (inclusief de kleurstelling van het interieur) met wat extra paarse kleuraccenten die 250 kan, en zelfs sommige faciliteiten van de Nederlandse intercities (zoals gratis internet) zijn niet eens in de trein aanwezig. De reiziger wil niet veel betalen waarvan het enige pluspunt de hogere snelheid is, je moet ze wat meerwaarde bieden. De trein is echter in de markt gezet als een Supertrein waarmee reizen een beleving wordt. Dat is he dus niet.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 01:42
door groentje
Maar ofwel kies je voor een belevenistrein met een uitmuntende service, en betaal je daar de prijs voor (ik denk aan Thalys), ofwel kies je voor een versie die iets meer basic is, genre IC, waar je maximum een aantal uur in vertoeft. Een topklassetrein kan je moeilijk verkopen voor topprijzen. Je zegt het, Fyra viel/valt tussen 2 stoelen in, en is maar bleekjes in vergelijking met de sterke punten van de alternatieven.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 02:43
door AlexNL
Van de Fyra-website:
Voor u als treinreiziger betekent Fyra een nieuwe mijlpaal qua snelheid en comfort. Voor de autogebruiker een prima oplossing voor de alsmaar groeiende files.
Maar Fyra is meer dan een trein die 250 km/u rijdt. Het is een unieke ervaring die heel veel mensen warm zal maken - van businessreiziger tot citytripper.
Door de gekozen tekst worden er verwachtingen gewekt bij potentiële klanten. Die verwachtingen moeten wel waargemaakt worden. Thalys maakt ze waar: de treinen zijn snel, comfortabel en van alle gemakken voorzien (zelfs kranten, verse maaltijden en internet). Dat geldt ook voor vrijwel alle andere Europese hogesnelheidstreinen. NS Hispeed en NMBS zijn degenen die Fyra als luxetrein/supertrein positioneren, terwijl de trein dat niet ís in vergelijking tot bijvoorbeeld Thalys.

Het prijsbeleid is één van de pijnpunten van Fyra. Vanuit de spoorwegen gezien is het logisch, NS heeft (te) veel betaald voor de concessie en wil de inkomsten maximaliseren om de verliezen zo veel mogelijk te beperken.

Een ander pijnpunt is het aanbod: Thalys en Fyra concurreren met elkaar. Beide treinen stoppen in Nederland en België op dezelfde stations, kennen dezelfde tariefvoorwaarden en de prijzen ontlopen elkaar niet veel. Dan is er een leegte, en dan kom je uit bij de regionale treinen. Voorheen zat tussen de HST en de regionale trein een intercity, die keuze is vervallen en er zijn minder reizigers naar het topsegment verschoven dan werd aangenomen. De regionale treinen werden juist drukker. Door het wegvallen van het aanbod in het middensigment zijn een aantal steden (vrijwel alles ten zuiden van Rotterdam) slechter af dan in de oude situatie.

Zal er vraag zijn naar Fyra? Ongetwijfeld. De tijdwinst vanuit Amsterdam is erg leuk. Rechtvaardigt dat 26 hogesnelheidstreinen per richting per dag (16x Fyra, 10x Thalys) tussen Amsterdam en Brussel terwijl reizigers vanuit Dordrecht er veel slechter vanaf komen? Nee, wellicht niet.

Een herpositionering van het aanbod zou voor de reizigers wellicht een beter resultaat op kunnen leveren:
- 16x per dag HST Amsterdam - Brussel (- Parijs): aanvulling Thalys met aanvullende Fyra's om zo tot een uurdienst te komen. In Brussel aansluiting op Thalys naar Parijs. Misschien 8x Thalys, 8x Fyra? Prijs- en tariefintegratie met Thalys.
- 16x per dag IC Den Haag Centraal - Brussel: keuze voor de reiziger, extra grensoverschrijdend aanbod, lost het Den Haag-debacle op. In Rotterdam goede aansluiting van/op HST.
- Terugbrengen Amsterdam - Rotterdam tot 4 HST's per uur per richting ipv 6: 2x Fyra Breda - Amsterdam, 1x HST uit Brussel, 1x Rotterdam - Zwolle.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 08:20
door sammarco1
Kom je dan toe met de 9 reeds geleverde FYRA treinstellen ?

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 09:20
door FLV-FGSP
AlexNL schreef:Een herpositionering van het aanbod zou voor de reizigers wellicht een beter resultaat op kunnen leveren:
- 16x per dag HST Amsterdam - Brussel (- Parijs): aanvulling Thalys met aanvullende Fyra's om zo tot een uurdienst te komen. In Brussel aansluiting op Thalys naar Parijs. Misschien 8x Thalys, 8x Fyra? Prijs- en tariefintegratie met Thalys.
- 16x per dag IC Den Haag Centraal - Brussel: keuze voor de reiziger, extra grensoverschrijdend aanbod, lost het Den Haag-debacle op. In Rotterdam goede aansluiting van/op HST.
- Terugbrengen Amsterdam - Rotterdam tot 4 HST's per uur per richting ipv 6: 2x Fyra Breda - Amsterdam, 1x HST uit Brussel, 1x Rotterdam - Zwolle.
Helemaal mee eens. Ik zou het nog aanvullen met 16x Antwerpen - Breda, die laten kan uitgroeien tot Brussel-Luxemburg - Luchthaven - Mechelen - Antwerpen - Breda - Tilburg - Den Bosch of Eindhoven.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 10:38
door odul
jotie schreef:Het spijt me odul, maar je vergelijking raakt kant nog wal. Hier worden geen toestellen gekocht, zijn er geen handleiding in het spel en ook geen merken. Waar het om gaat is een vervoersrecht dat moet worden nagekomen door vervoerders. En dat is een heel, heel ander verhaal. Stond Rob deze ochtend in Brussel-Zuid met zijn Fyra ticket, om daar tot de conclusie te komen dat de trein waarvoor hij gereserveerd had, afgeschaft is, en dat de trein die hem met zo min mogelijk vertraging en onder gelijkaardige omstandigheden de eerstvolgende Thalys was, dan had hij met de gekende verordening in de hand gerust op die trein kunnen stappen. Was de NMBS een klantvriendelijk bedrijf, dan had men Rob de voorbije week al eens een mailtje gestuurd, of beter nog telefonisch gecontacteerd. Zijn gegevens zijn vermoedelijk zelfs op het internet te vinden, dus zo moeilijk kan dat niet zijn. En dan had de NMBS de heer Rob een voorstel kunnen doen dat minstens gelijkwaardig was aan de rechten waar hij sowieso aanspraak op maakt.

Men had hem kunnen voorstellen om zijn reis op een ander tijdstip in te plannen, misschien zelfs in een hogere comfortklasse, of hem een supplementair een 'sorry pass' of iets dergelijks kunnen aanbieden, men had voor reizigers die er echt op stonden om op een gegeven tijdstip ter bestemming te geraken zelfs een akkoord met een luchtvaartmaatschappij kunnen onderhandelen. Mogelijkheden genoeg, maar wat doet de NMBS: ontkennen dat de reiziger rechten heeft, absurde vergelijkingen verzinnen, het de klant moeilijk maken om zijn geld terug te krijgen, boemeltreintjes inleggen en de schuld op een ander schuiven. Sorry, maar van die boer hoef ik geen eieren.

Die oplossingen hadden wellicht miljoenen gekost. So what? Heeft de NMBS dan geen verzekering afgesloten tegen het eigen falen? Wie besluit om met een trein te gaan rijden waarvan allerhande partijen maanden van tevoren aankondigen dat het een ramp wordt, moet de gevolgen maar dragen. Om nu eens een andere van de pot gerukte vergelijking te maken: als het ACW beslist om lekker op de beurs te gaan speculeren tegen de bank waarvan men een van de hoofdaandeelhouders is, en die bank naderhand omvalt, moet men ook accepteren met lege handen achter te blijven.
Beste,
het is maar een figuurlijke vergelijking.
Je mag ook niet uit het oog verliezen dat het "internationaal verkeer' geliberaliseerd is.
Dat wil zeggen dat de NMBS "zelf" geen treinen meer laat rijden.
NMBS besteedt dit uit!

Het is nog al logisch dat zij op hun beurt de schadevergoedingen moeten gaan halen bij de verantwoordelijke. In dit geval Fyra of NS-hispeed.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 10:44
door odul
Steven schreef:Snel te cashen, ok dat is een feit maar wel onder druk van NL, ik weet niet of iemand hier op de hoogte is wat er zich in de laatste maanden voor de invoering van de Fyra afspeelde. De fyra was goedgekeurd in NL en van daaruit is de druk toen opgevoerd om dit in België ook te doen ondanks dat de DVIS nog zijn twijfels had. Die twijfels zijn ondertussen terecht gebleken.
inderdaad.
Na jaren telkens te moeten terug komen op de startdatum van de Fyra, moest kost wat kost die trein in december 2012 starten.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 10:46
door LHOON
odul schreef: Je mag ook niet uit het oog verliezen dat het "internationaal verkeer' geliberaliseerd is.
Dat wil zeggen dat de NMBS "zelf" geen treinen meer laat rijden.
NMBS besteedt dit uit!

Het is nog al logisch dat zij op hun beurt de schadevergoedingen moeten gaan halen bij de verantwoordelijke. In dit geval Fyra of NS-hispeed.
Fyra heeft geen rechtspersoonlijkheid....

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 10:47
door K V B
Kris G schreef:een HSL is wel een goeie zaak vind ik, als je de concurrentie wilt aangaan met het vliegtuig en het wegverkeer waarschijnlijk zelfs een noodzaak,
eigenlijk zou Brussel - Antwerpen ook een HSL moeten hebben : 300 km/u voor Thalys en 200 km/u voor het binnenlandse net, ik vind de reistijd tussen Brussel en Antwerpen nu toch echt wel aan de hoge kant : de gemiddelde snelheid is echt niet zo denderend : Gent - Brussel scoort daar een pak beter
In de jaren 30' kon je sneller sporen van Antwerpen naar Brussel dan nu. Met de voorlopers van de klassieke tweetjes...
Het probleem op die lijn is niet snelheid, maar doorstroming.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 11:08
door dentheo
Retard schreef:De Benelux is wel 55 jaar meegegaan en was een van meest winstgevende verbindingen van de NMBS. De naam Fyra zegt zelf dat niet alleen Amsterdam-Brussel moet bediend worden, maar ook de tussenliggende stations. Daarop sloot de Benelux perfect aan.
Fyra = vier van vier steden...Amsterdam Rotterdam Antwerpen Brussel

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 11:11
door dentheo
groentje schreef:Er is zeker een markt voor een Fyra-achtige verbinding, maar is die groot genoeg om te bestaan naast een IC en de Thalys? Ik heb er mijn twijfels bij. En het 'succes' van Fyra, toch de opvolger van en succesvolle IC-verbinding, lijkt me gelijk te geven.
Ik vraag me wel af wat het geworden zou zijn bij een goed functionerende V250 ... ik meen nog altijd dat ze een kans gehad hadden dat het commercieel lukte.

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 11:30
door Steven
Natuurlijk had het kunnen lukken, echter enkel met een goed werkend motorstel en met tarieven die iets vriendelijker waren (dus geen verplichte reservatie en een abo formule er bij).

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 12:53
door Rob
Met een persbericht van NS ("Op de korte termijn kunnen reizigers tussen Nederland en België gebruik maken van Thalys (reizigers van Fyra worden zoveel mogelijk omgeboekt)" als extra overtuigingsstuk, heb ik vandaag gebeld naar 070/79.79.79. Het antwoord van de telefonist was onmiddellijk duidelijk: "de NMBS doet dit niet". Hij zei letterlijk dat "de NS zich blauw betaalt aan omboekingen naar Thalys". Nadat ik voor de zoveelste keer mijn mantra van discriminatie en overtreding van Europese regelgeving opdreunde, ging hij terugkoppelen met een dienstchef, en herhaalde zijn weigering.

Het advies is: mail naar de klantendienst, en dat ga ik dus nog maar eens doen. Ik moet wel opletten dat ik zelf nog het overzicht behoud over alle contacten en klachten die ik de laatste dagen al heb uitgewisseld met NMBS...

Re: Fyra.

Geplaatst: 27 jan 2013, 14:57
door Kris G
K V B schreef:
Kris G schreef:een HSL is wel een goeie zaak vind ik, als je de concurrentie wilt aangaan met het vliegtuig en het wegverkeer waarschijnlijk zelfs een noodzaak,
eigenlijk zou Brussel - Antwerpen ook een HSL moeten hebben : 300 km/u voor Thalys en 200 km/u voor het binnenlandse net, ik vind de reistijd tussen Brussel en Antwerpen nu toch echt wel aan de hoge kant : de gemiddelde snelheid is echt niet zo denderend : Gent - Brussel scoort daar een pak beter
In de jaren 30' kon je sneller sporen van Antwerpen naar Brussel dan nu. Met de voorlopers van de klassieke tweetjes...
Het probleem op die lijn is niet snelheid, maar doorstroming.
klopt : ik kan me echt geen volledige rit op volle snelheid herinneren tussen Antwerpen en Brussel, zou toch op 200 km/u moeten kunnen gebracht worden, maar zonder haperingen aan 160 km/u zou ook al veel tijdswinst opleveren

ik zou het liefste een IC Antwerpen - Roosendaal zien > zou ook vrij stipt moeten kunnen rijden denk ik, met daarnaast een IC aan 200 km/u over de HSL zonder reserveringsplicht (zou echt een succes kunnen zijn denk ik), en dan de Thalys voor de mensen die echt op comfort en snelheid gesteld zijn en er ook willen voor betalen