Pagina 114 van 128
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 mei 2024, 15:30
door 260689
Portbou schreef: ↑02 mei 2024, 14:07
LAT systeem, wordt leeg naar Aachen-hbf gestuurd,
Wat is die LAT-deurenstoring precies en waarom is dit enkel in Belgie een probleem ?
Ik heb het eens gelezen in de instructies, maar dat was in het begin dat NJ in België reed. Wij hanteren in België B-modus. Wilt zeggen dat alle deuren bij een collectieve sluiting gesloten blijven daar waar in UiC-Modus de deuren ontgrendeld blijven onder de 5km/h. Vroeger reed de Benelux in UIC-MODUS, maar met de komst van de 2 traxxen en de HSL is deze ook in een soort van B-modus gezet. Hier is het zelfs zo dat de machinist de deuren ontgrendeld (en als ik mij niet vergis ook kan sluiten? @steven kan jij dit bevestigen?)
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 mei 2024, 15:33
door Steven
Benelux = vrijgave deuren door machinist en sluiten door de treinbegeleider. Sluiten gaat niet in de stuurpost.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 mei 2024, 16:13
door TKR
aha, worden de deuren niet geopend door de treinbegeleider dan? Die komt toch 'voordringen' met de sleutel?
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 mei 2024, 16:18
door 260689
TKR schreef: ↑02 mei 2024, 16:13
aha, worden de deuren niet geopend door de treinbegeleider dan? Die komt toch 'voordringen' met de sleutel?
Niet meer op de Benelux, in de normale binnenlandse gesleepte treinen tre/duw moet dit wel nog gebeuren, zelfs in homogene M7 treinen.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 02 mei 2024, 17:05
door Steven
TKR schreef: ↑02 mei 2024, 16:13
aha, worden de deuren niet geopend door de treinbegeleider dan? Die komt toch 'voordringen' met de sleutel?
Nee de treinbegeleiders kunnen op de Benelux geen deuren meer openen in de huidige situatie tenzij met de noodopening maar dat is dan enkel die ene deur natuurlijk.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 mei 2024, 11:43
door Portbou
260689 schreef: ↑02 mei 2024, 15:30
Portbou schreef: ↑02 mei 2024, 14:07
LAT systeem, wordt leeg naar Aachen-hbf gestuurd,
Wat is die LAT-deurenstoring precies en waarom is dit enkel in Belgie een probleem ?
Ik heb het eens gelezen in de instructies, maar dat was in het begin dat NJ in België reed. Wij hanteren in België B-modus. Wilt zeggen dat alle deuren bij een collectieve sluiting gesloten blijven daar waar in UiC-Modus de deuren ontgrendeld blijven onder de 5km/h. Vroeger reed de Benelux in UIC-MODUS, maar met de komst van de 2 traxxen en de HSL is deze ook in een soort van B-modus gezet. Hier is het zelfs zo dat de machinist de deuren ontgrendeld (en als ik mij niet vergis ook kan sluiten? @steven kan jij dit bevestigen?)
B-modus ? Is dat hetzelfde als Tb0 (nul) ?
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 mei 2024, 15:44
door Steven
Portbou schreef: ↑03 mei 2024, 11:43
260689 schreef: ↑02 mei 2024, 15:30
Portbou schreef: ↑02 mei 2024, 14:07
Wat is die LAT-deurenstoring precies en waarom is dit enkel in Belgie een probleem ?
Ik heb het eens gelezen in de instructies, maar dat was in het begin dat NJ in België reed. Wij hanteren in België B-modus. Wilt zeggen dat alle deuren bij een collectieve sluiting gesloten blijven daar waar in UiC-Modus de deuren ontgrendeld blijven onder de 5km/h. Vroeger reed de Benelux in UIC-MODUS, maar met de komst van de 2 traxxen en de HSL is deze ook in een soort van B-modus gezet. Hier is het zelfs zo dat de machinist de deuren ontgrendeld (en als ik mij niet vergis ook kan sluiten? @steven kan jij dit bevestigen?)
B-modus ? Is dat hetzelfde als db0 (nul) ?
In B-modus is het nog steeds de treinbegeleider die de deuren zal bedienen bij het vrijgeven en vergrendelen. Daar waar bij UIC modus de deuren zichzelf vrijgeven bij een snelheid lager dan 5 km/u. Bij Tbo kan je de deuren vrijgeven/vergrendelen vanuit de locomotief maar dan wel alle deuren (geen onderscheid tussen links of rechts).
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 mei 2024, 16:40
door trainlovertje
En wat was gisteren het probleem exact? Ik lees zonder dat E425 *u raadt het nooit* afgeschaft werd omwille van een probleem met de locomotief. De Vectron dan, vermoed ik?
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 mei 2024, 16:48
door 260689
trainlovertje schreef: ↑03 mei 2024, 16:40
En wat was gisteren het probleem exact? Ik lees zonder dat E425 *u raadt het nooit* afgeschaft werd omwille van een probleem met de locomotief. De Vectron dan, vermoed ik?
Averij Locomotief. Het was idd de Vectron die er voor hing.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 mei 2024, 17:21
door Portbou
Steven schreef: ↑03 mei 2024, 15:44
Portbou schreef: ↑03 mei 2024, 11:43
260689 schreef: ↑02 mei 2024, 15:30
Ik heb het eens gelezen in de instructies, maar dat was in het begin dat NJ in België reed. Wij hanteren in België B-modus. Wilt zeggen dat alle deuren bij een collectieve sluiting gesloten blijven daar waar in UiC-Modus de deuren ontgrendeld blijven onder de 5km/h. Vroeger reed de Benelux in UIC-MODUS, maar met de komst van de 2 traxxen en de HSL is deze ook in een soort van B-modus gezet. Hier is het zelfs zo dat de machinist de deuren ontgrendeld (en als ik mij niet vergis ook kan sluiten? @steven kan jij dit bevestigen?)
B-modus ? Is dat hetzelfde als db0 (nul) ?
In B-modus is het nog steeds de treinbegeleider die de deuren zal bedienen bij het vrijgeven en vergrendelen. Daar waar bij UIC modus de deuren zichzelf vrijgeven bij een snelheid lager dan 5 km/u. Bij Tbo kan je de deuren vrijgeven/vergrendelen vanuit de locomotief maar dan wel alle deuren (geen onderscheid tussen links of rechts).
Tb0 inderdaad, mijn excuses voor de d.
Maar ik ben even het verband kwijt met de zogenaamde LAT-storingen die de Nightjet zo vaak schijnen te doen uitvallen. Is LAT nog een ander systeem ?
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 mei 2024, 17:40
door Knipex
trainlovertje schreef: ↑03 mei 2024, 16:40
En wat was gisteren het probleem exact? Ik lees zonder dat E425 *u raadt het nooit* afgeschaft werd omwille van een probleem met de locomotief. De Vectron dan, vermoed ik?
Gisteren zag ik de Nightjet Vectron bij doorrit in Leuven, richting Luik, rond 19h45.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 mei 2024, 19:05
door JHS2013
Portbou schreef: ↑03 mei 2024, 17:21
Steven schreef: ↑03 mei 2024, 15:44
Portbou schreef: ↑03 mei 2024, 11:43
B-modus ? Is dat hetzelfde als db0 (nul) ?
In B-modus is het nog steeds de treinbegeleider die de deuren zal bedienen bij het vrijgeven en vergrendelen. Daar waar bij UIC modus de deuren zichzelf vrijgeven bij een snelheid lager dan 5 km/u. Bij Tbo kan je de deuren vrijgeven/vergrendelen vanuit de locomotief maar dan wel alle deuren (geen onderscheid tussen links of rechts).
Tb0 inderdaad, mijn excuses voor de d.
Maar ik ben even het verband kwijt met de zogenaamde LAT-storingen die de Nightjet zo vaak schijnen te doen uitvallen. Is LAT nog een ander systeem ?
LAT is het Italiaanse systeem dat ook in België op de NJ wordt gebruikt. Het is lastig te googlen maar volgens mij is het sluiting en selectieve lossing met deurlus naar UIC-model.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 03 mei 2024, 23:11
door 260689
E424 rijd blijkbaar maar tot Aachen-hbf ipv Brussel-Zuid. Bijgevolg zal de E425 dus ook vanuit Aachen-hbf vertrekken. Eet iemand hier de reden van de beperking?
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 04 mei 2024, 10:41
door rvdborgt
260689 schreef: ↑03 mei 2024, 23:11
E424 rijd blijkbaar maar tot Aachen-hbf ipv Brussel-Zuid. Bijgevolg zal de E425 dus ook vanuit Aachen-hbf vertrekken. Eet iemand hier de reden van de beperking?
Hoogstwaarschijnlijk dezelfde reden als toen ze eerder deze week leeg van Brussel naar Aken reden. Infrabel/DVIS heeft een bepaald type ligrijtuigen verboden/afgekeurd voor België wegens een probleem met de deursluiting. Meer details heb ik niet, al vraag ik me wel af waarom dat probleem kennelijk alleen in België bestaat.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 04 mei 2024, 10:54
door 260689
rvdborgt schreef: ↑04 mei 2024, 10:41
260689 schreef: ↑03 mei 2024, 23:11
E424 rijd blijkbaar maar tot Aachen-hbf ipv Brussel-Zuid. Bijgevolg zal de E425 dus ook vanuit Aachen-hbf vertrekken. Eet iemand hier de reden van de beperking?
Hoogstwaarschijnlijk dezelfde reden als toen ze eerder deze week leeg van Brussel naar Aken reden. Infrabel/DVIS heeft een bepaald type ligrijtuigen verboden/afgekeurd voor België wegens een probleem met de deursluiting. Meer details heb ik niet, al vraag ik me wel af waarom dat probleem kennelijk alleen in België bestaat.
De L37 tussen Welkenreadt en Y Hergenrath is buiten dienst door werken. L3 is wel beschikbaar, daar de Vectron nog niet is toegelaten daar werd deze beperkt tot Aachen-hbf.